blogg

/

Innhold

/

0 min read

5 Statistikker du må vite om topp rangert innhold

Hva som skal til for å bli nummer 1 er ikke lett å svare på. Det vi vet med sikkerhet er at det kan være utfordrende. Derfor har vi samlet fem statistikker, som fremhever sterke signaler bak toppranket innhold i dag.

Hvorfor denne statistikken hjelper deg

En interessant statistikk som hjelper deg med å øke ytelsen til SEO-innsatsen din er typen innhold som vanligvis finnes på side 1 i Google (også kalt SERP).

Dette skyldes kvaliteten på topprangerte sider og innsatsen bak veien til toppen. Om du kan oppfylle samme type søkeintensjon, eller sørge for å optimalisere på samme måte, kan det hende at innholdet ditt er det neste på toppen av resultatene.

Basert på nesten 12 millioner Google-søkeresultater har vi samlet noen viktige funn som vil hjelpe deg med å skape mer interessant innhold for brukerne dine.

1. Ordtelling

Et interessant faktum om innhold er at sider som rangerer på førsteside på  Google i gjennomsnitt har mer enn 1.400 ord. Dette understreker det faktum at grundig, dyptgående og langt innhold er langt bedre enn overfladisk og "raskt" innhold.

I en studie utført av Backlinko fant de videre at lenger innhold i gjennomsnitt får mer enn 77 prosent flere backlinks sammenlignet med kortere innhold.

Vi kan konkludere med at for å konkurrere med etablerte konkurrenter, må du spisse blyantene din og sette av riktig tid på å lage relevant og grundig innhold.

2. Title Tags

Title tags har alltid vært en viktig del av SEO. Det har fått økt oppmerksomhet i det siste etter at Google kunngjorde titteloppdateringen i slutten av august.

Oppdateringen innebærer i utgangspunktet at Google nå automatisk henter informasjon fra overskrifter og brødtekst og bruker denne for tittelkoden - i den grad søket samsvarer med informasjonen sammenlignet med den manuelle tittelkoden.

Imidlertid er "et fokus på gode HTML-tittelkoder gyldig", sier Google.

Statistisk sett vil 65–85% av de beste resultatene på et gitt søkeord ha nøyaktig det samme søkeordet inkludert i tittelkoden.

Dette sier mye om sammenhengen mellom å møte søkeintensjoner og å levere denne informasjonen i tittelkoden.

Imidlertid er det liten eller ingen sammenheng mellom å øke rangeringen på side 1 og ha søkeordet i tittelkoden.

Korrekt bruk av søkeord i tittelkoder gjør at du kan bli synlig på side 1, men for å klatre videre opp derfra må du sette SEO-fokuset ditt andre steder.

3. H1 Tags

I likhet med søleordoptimaliserte har H1 (overskrifter) i utgangspunktet ingen forhold til å klatre opp førstesiden på Google.

Mellom 60 og 80 prosent av H1 taggene som ligger på side 1 på Google inneholder det gitte søkeordet. Når vi ser nærmere på fordelingen av tallene er det tydelig at de beste utøverne kke inneholder flere søkeordberikede H1-tagger.

Det vil si at å bruke søkemotoroptimaliserte H1 tagger kan hjelpe deg med å nå SERP, men etter dette vil det bedre å fokusere på lenger innhold og skaffe sunne backlinks.

4. Dwell Time

Dwell time er en beregning som sier oss hvor mye tid en bruker tilbringer på nettstedet ditt. Studien viser at de beste nettstedene hadde en lenger oppholdstid.

Dette gir mye mening. Å bruke tid på et gitt nettsted er en god indikator for at nettstedet har relevant innhold som brukeren synes er nyttig. Google oversetter dette til relevans, og plasserer dermed nettstedet høyere i SERP.

For å bruke dette funnet må du reflektere over hvordan du får folk til å bli lenger på nettstedet ditt.

Å gi relevant og langt innhold er åpenbart.

Men hva med å lage interaktivt innhold som inviterer brukeren til å bruke tid på nettstedet mens de har det gøy med innholdet?

Dette er også noen av taktikkene vi bruker i Bonzer når vi hjelper kundene med å optimalisere.

I gjennomsnitt inneholder de topp rangerte URLene på Google 3,8 ganger flere backlinks i forhold til konkurrentene som rangerer fra 2 til 10.

Ifølge tallene har backlinks en direkte innvirkning på rangeringen til siden din. For å oversette dette til praktisk innsikt bør du rette oppmerksomheten mot å få relevante og gode backlinks. Dette kan gjøres på forskjellige måter, men en klassisk måte er å gjøre outreach.

Ta markedsføringen til neste nivå i dag

Når det kommer synlighet på nett finner du mange sammenhenger mellom input og output.

Som et spesialisert SEO-byrå har vi rikelig med kunnskap og praktisk kunnskap om organisk rangering i søkemotorer.

Ikke nøl med å kontakte oss om du ser etter å gjøre en langsiktig investering i SEO; Vi kan informere om de forskjellige markedsscenarioene og muligheter for vekst i din bedrift.

Nicklas Andersen

Director, Content

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.