blogg

/

SEO

/

0 min read

SEO Guide 2024: Få våre beste tips til søkemotoroptimalisering

Med SEO kan du øke rangeringene dine på en organisk måte gjennom godt innhold, og dermed sikre nye kunder. Men hvordan sørger du for at din nettside er SEO-optimalisert? Les vår SEO-guide der vi gir deg våre beste tips til søkemotoroptimalisering, som dekker både on- og off-page SEO.

Søkemotoroptimalisering handler om å ha et helhetlig perspektiv på nettsiden din, og forbedre alle områder som kan ha betydning for din rangering på søkemotoren. Du må produsere innhold av høy kvalitet som besvarer søkeintensjonen din brukeren din. Samtidig må den tekniske infrastrukturen til nettsiden understøtte optimaliseringen. Andre markedsføringsinnsatser påvirker også SEO. 

Du har mange baller i luften, men heldigvis for deg har vi satt sammen den ultimate SEO-guiden til deg. Med våre tips til søkemotoroptimalisering, kan du lykkes med SEO på alle nivåer. 

Hva er SEO? 

SEO er en samlet innsats for å forbedre synligheten til nettsiden din. Man benytter seg av flere metoder for å forbedre nettsiden, slik at den kan rangere høyere i søkeresultatene. Dersom siden rangerer høyest i resultatene, har man den største sjansen for å få trafikk til siden. Du får den største andelen av trafikk – og dermed potensielle kunder – blant konkurrentene dine. 

Hva betyr SEO?

SEO er en forkortelse for det engelske begrepet «Search Engine Optimization», som på norsk oversettes til søkemotoroptimalisering. Søkemotoroptimalisering retter seg mot alle søkemotorer basert på organiske resultater.

Hvordan jobbe med søkemotoroptimalisering (SEO) i praksis

For å forstå hvordan søkeoptimalisering fungerer i praksis er det viktig å styr på begrepene man bruker i bransjen. 

Få en kort introduksjon til viktige begreper 

En søkemotor er en programvare som brukes til å lete etter og søke fram informasjon på nettet. Den mest brukte søkemotoren vi har, er Google. Når du søker på noe på Google (eller en av de andre søkemotorene), dukker det opp resultater basert på hva du søker på. Rangeringen av nettsidene på resultatsiden kalles SERP-en. Søkeresultatene er basert på søkemotorens algoritmer. Disse algoritmene har som mål å vise de mest relevante resultatene for det bestemte søket øverst på siden. 

Google er den mest brukte søkemaskinen.

Hvorfor søkemotoroptimalisering? 

Det finnes mange grunner til hvorfor du skal prioritere søkemotoroptimalisering. SEO er for det første et verktøy innen digital markedsføring som gir rimelige og langsiktige resultater – så lenge det gjøres på en strategisk måte. Det er med andre ord en metode innen markedsføring som kan lede til en høy Return on Investment (ROI). Det er en gratis måte for deg å markedsføre deg selv og sikre et konkurransefortrinn på markedet 

Les videre for å få våre beste tips til søkemotoroptimalisering. 

Innholdsfortegnelse 

Kapittel 1: Hvorfor er SEO viktig?

Hvis du vektlegger søkemotoroptimalisering, kan du med enkle grep gjøre en stor innsats for å fremme din digitale tilstedeværelse på søkemotoren. En større synlighet på for eksempel Google øker sjansene for at flere ser og besøker nettsiden din, og forhåpentligvis benytter seg av tjenestene eller produktene du selger.

Ifølge Advanced Web Ranking får det øverste søkeresultatet på Googles organiske resultater i gjennomsnitt 34,6 prosent av trafikken gjennom desktop (alminnelige datamaskiner), mens 32,82 prosent av trafikken kommer fra mobiltelefoner.

Nedenfor kan du se Click-Through-Rate (CTR) eller antall klikk for de bestemte rangeringene i Google (september 2021)

  • Google utgjør hele 92 prosent av den samlede søkemotortrafikken, som gjør Google til den viktigste søkemotoren. 

  • Av disse søkene går 70–80 prosent av klikkene til de organiske søkeresultatene.

  • Med organisk trafikk mener vi de resultatene som ikke har betalt for sin plassering på Google (Google ads). SEO påvirker den organisk trafikk direkte, som ikke koster penger i seg selv – så lenge man har kontroll på hvordan man utnytter internett på best mulig måte. 

  • I motsetning til annonser som vanligvis blir en dyr vane, kan man bygge seg opp en god rangering på Google som gjør at folk klikker seg inn på siden rent naturlig.

Her kan du se forskjellen på betalt og organisk trafikk.

Hva er målet med SEO?

Målet med SEO er å øke trafikken til nettsiden din. Jo flere som klikker seg inn på hjemmesiden, jo større sannsynlighet har du for å lokke til deg kunder. 

Nesten all trafikk fra Google går til resultatene på førstesiden, mens det er sjeldent at brukere klikker seg videre til side 2, 3 og videre. Om din nettside ikke er rangert på førstesiden på Google, er du knapt synlig i en jungel av informasjon. Er du ikke synlig på internett, har du med andre ord allerede tapt til konkurrentene dine. 

Dersom du rangerer øverst blant alle søkeresultatene, og du har lagt inn en stor innsats på organisk optimalisering, slipper du også legge store summer på annonser. Med SEO sørger du for at den organiske trafikken gir deg resultat, fremfor å fokusere på betalt trafikk. 

Hva du bør gjøre i din SEO-innsats – og hva du bør unngå 

Når det kommer til SEO finnes det tydelige «Do’s and Don’ts» – altså hva du bør gjøre og hva du ikke bør gjøre. For å gjøre det litt mer oversiktlig, har vi laget en liste med de viktigste punktene du bør ha kontroll på: 

SEO Do’s

  • Skrive og lage unikt innhold som er basert på grundig research og faktisk besvarer hva folk lurer på eller har interesse av å lese.

  • Inkorporere dine søkeord på en naturlig måte.

  • Få andre til å lenke til din nettside. Bruk linkbuilding for å styrke dine sider og vær mer konkurransedyktig på viktige søkeord.

  • Sette opp nøyaktige og ambisiøse, men realistiske KPI-er (Key Performance Indicators). Det er viktig å kunne måle sine resultater for å se hva som fungerer og hva i strategien som må forandres.

  • Lage innbydende meta data som tiltrekker besøk. Det er ikke bare viktig for å øke trafikken, men også for hjemmesidens tekniske helse.

SEO Don’ts

  • Spam-lenker: Selv om du lenker er viktig å inkorporere på siden, vil spam-lenker ha den motsatte effekten av hva du ønsker.

  • Keyword stuffing: Keyword stuffing er en betegnelse på når man bruker et søkeord man vil rangere på i nødvendig omfang og plasserer det på vilkårlige, og ofte altfor mange steder, i teksten. Selv om søkeordet bør være godt brukt i teksten, må det gjøres på en naturlig måte. Hvis ikke, oppdager Google dette og straffer siden ved å registrere det som spam. 

  • Løgn: Det er få som kommer seg unna med løgn, vær derfor ærlig og oppriktig i innholdet ditt. 

  • Quick fixes: Det er ingen hemmelighet at SEO tar tid, og du tjener derfor sjelden på å velge den enkleste og raskeste løsningen. Velg derfor den rette løsningen fra starten av! 

  • Ignorere funn fra analysen: Du har sannsynligvis stålkontroll på virksomheten, men det er likevel ikke sikkert at du vet hva som er ‘best practice’ for SEO. En god analyse hjelper deg å fokusere på de riktige områdene og få de beste resultatene.

Kapittel 2: Hvordan fungerer Google og andre søkemotorer?

Som tidligere nevnt står Google for 92 prosent av alle globale søk på nett. Google blir ofte kalt en «svar-maskin» som dekker utrolige mengder med tekst og informasjon. Når søkemotoren overvåker og gjennomgår alt dette innholdet, kalles det for «crawling og indeksering». Crawling og indeksering avgjør hvor bra sidene matcher med søket som fylles inn i søkefeltet og rangerer sidene basert på dette.

Rangeringsfaktorer

Man kan si at det finnes to måter å få en side å rangere på og bli synlig på nett

  1. Den ene måten er å svare på brukerens søkeintensjon. Dette innebærer å gi brukeren den informasjonen den leter etter. 

  2. Den andre måten er å presentere informasjonen på en nøyaktig måte, slik at søkemotoren forstår hvor godt du besvarer søkeintensjonen. Svarer alle sidene på spørsmålet? Den sterkeste vinner!

Som du sikkert mistenker så holder det ikke å bare gi svar på brukerens spørsmål. Det kommer alltid til å finnes mange sider som svarer på det brukeren søker etter. Det kommer alltid til å finnes mange sider som inneholder bra og relevant informasjon koblet til søket, derfor må siden din være sterkere enn konkurrentenes. Nedenfor ser vi et eksempel hvor flere søkeresultater viser oss akkurat hva vi leter etter:

Resultater på SERP-en fra et Google-søk.

En stor del av å vise til Google at siden din er mest relevant er å få andre sider til å henvise til innholdet på din side. Med andre ord handler det om å få linker som lenker til din side. Hopp direkte til linkbuilding for å lære deg hvordan din side får autoritet gjennom lenker.

Søkemotorene er stadig i forandring og oppdaterer sine algoritmer kontinuerlig for å optimalisere søkemotoren slik at den gir søkeren det beste svaret i forhold til deres søk. Vi oppdaterer deg jevnlig på de aller viktigste nyhetene fra SEO-verdenen og oppdateringene fra Google. Hold utkikk etter ukentlige artikler på vår blogg

Tips til søkemotoroptimalisering – både on-page og off-page SEO 

I de neste kapitlene kommer vi til å gå gjennom konkrete tips til søkemotoroptimalisering. Kapittel 3 til 7 dekker on-page SEO, som vil si praktisk søkeoptimalisering som gjøres på nettsiden din. Dette er i størst omfang relatert til innhold – både produksjon av nye og optimalisering av eksisterende sider. Off-page SEO er derimot andre relaterte markedsføringsinnsatser som foregår digitalt og er relatert til SEO. Linkbuilding, der man jobber for å få andre nettsider til å lenke til deg, er en typisk innsats innenfor dette. 

Kapittel 3: Teknisk SEO

Uten en god og stabil grunnmur får du ikke de resultatene du ønsker fra søkemotoroptimalisering. Teknisk SEO er derfor grunnlaget for å lykkes med både SEO-strategien og hele nettsiden din. For at søkemotoren skal rangere ditt innhold, er du avhengig av å presentere innholdet på en velstrukturert hjemmeside.

Hva vil det si å ha en velstrukturert hjemmeside?

En velstrukturert hjemmeside har fremragende brukervennlighet, som man oppnår gjennom valg i sitt UX-design og andre designgrep. Man er også avhengig av strukturert data og god sidehastighet. 

Nedenfor ser du en pyramide fra Search Engine Land som illustrerer hvordan hierarkiet i den tekniske helsen bør betraktes:

De viktigste faktorene i den tekniske helsen.

Ved å ha kontroll på den tekniske helsen, er det lettere for Google å fange opp innholdet ditt og ikke minst forstå det på riktig måte. Man kan måle en hjemmesides tekniske helse gjennom det vi kaller «Health Score». Skalaen går fra 0–100 hvor 100 er helt feilfritt. En høy «Health Score» innebærer at det ikke finnes noen tekniske hindringer for at siden kan rangere.

Skjermbilde fra Ahrefs på et nettsteds helse.

Kapittel 4: Søkeord

Søkeord er en grunnleggende viktig del av søkemotoroptimalisering. På engelsk bruker man «keyword» når man snakker om søkeord, og dette går også igjen på norsk. Mange har allerede god kontroll på begrepet, men er litt usikre på hvordan man skal bruke det. Derfor gir vi deg en gjennomgang av hvordan man jobber med søkeord i SEO. 

Hva er et søkeord?

Et søkeord er kort forklart de ordene man skriver inn i søkefeltet på søkemotorene. Når du skal sette i gang med søkemotoroptimalisering, gjør du en søkeordanalyse for å finne de søkeordene som er relevante for deg. 

Slik gjennomfører du en søkeordanalyse

Å gjennomføre en søkeordanalyse gir en god innsikt i hva folk søker på, der du kan finne ut av hvilke sider på domenet ditt som skal optimaliseres etter hvilket søkeord. Analysen er en grunnleggende del av å gjøre et effektivt SEO-arbeid.

Du kan få en kickstart på arbeidet ved å få en gratis SEO analyse her.

Å velge rett søkeord 

Når det kommer til søkemotoroptimalisering, er det helt essensielt å ha kontroll på hvilke søkeord man bør rangere på.

Eksempel

La oss si at du driver et yogastudio i Oslo og ønsker at flere potensielle kunder skal finne deg. Da bør du som det aller første, starte med å tenke over hva folk søker på når de vil finne et yogastudio i Oslo. Et søkeord som «yoga Oslo» vil for eksempel være veldig relevant, ettersom dette sannsynligvis vil være den første målgruppen tenker på.

Nedenfor kan vi se hvordan tallene for «yoga Oslo» ser ut.

Skjermbilde fra Ahrefs på søkeordet "yoga Oslo"

Hva sier tallene?
  • Søkevolum: Det er 1 100 som søker på dette i måneden.

  • Cost Per Click (CPC) er på $0.30.

  • Keyword Difficulty (KD) er 12 av 100 – dette gir oss en fornemmelse av hvor vanskelig det er å rangere på søkeordet.

Hvordan bruker man søkeord? 

Når du har funnet det søkeordet som er mest relevant for deg og din bedrift, gjelder det å optimalisere hjemmesiden etter disse. Start med å vurdere ditt eksisterende innhold. Svarer det på målgruppens spørsmål, med andre den søkeintensjon som ligger bak søkningen, og er det relevante opplysninger på nettsiden din? Rangerer siden på de søkeordene du vil rangere på? 

Etter du har fått klarhet på hvordan situasjonen er for øyeblikket, gjelder det å optimalisere nettsiden for å kunne rangere enda bedre. Start med å fokusere på hvordan det relevante søkeordet blir brukt i innholdet ditt. Implementer søkeordet på en naturlig måte, og pass på at du bruker andre, relaterte søkeord som er tilknyttet det primære søkeordet. Disse kaller vi for longtail søkeord, som i eksemplet med «yoga Oslo» kan være «bikram yoga Oslo» eller «yoga Oslo nybegynner». 

Kapittel 5: Innhold 

Mange tenker at SEO handler om å maksimere mengden med tekst eller bruke relevante søkeord så ofte man kan. Å tro dette er feil. Google er nemlig smartere enn som så og straffer «keyword stuffing» og innhold som ikke er gjennomtenkt. For å lykkes med SEO, gjelder det å skape kvalitet ovenfor kvantitet.

I bunn og grunn handler det om å leve opp til Googles E-E-A-T-retningslinjer, samtidig som du leverer det innholdet brukeren leter etter. E-E-A-T står for erfaring, ekspertise, autoritet og troverdighet (Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness). 

Slik gjennomfører du en innholdsanalyse

For å få en oversikt over ditt nåværende innhold bør du gjøre en innholdsanalyse. En slik analyse bør gjennomføres etter du har kontroll på hvilke søkeord du skal arbeide med. Gjennom en innholdsanalyse finner du ut hvilke søkeord som allerede har tilknyttet og tilpasset innhold. På denne måten får du også klart for deg hva du må videreutvikle og på hvilken måte.

Hva er bra innhold? 

Innhold som er brukervennlig, møter søkeintensjonen og er rettet mot din målgruppen anses som bra innhold. Bruk din ekspertise på området for å skrive verdifulle tekster som både svarer på spørsmålet bak søket, men som også får andre nettsider til å ville lenke til din tekst. Slik lager du innhold som rangerer og presterer bra. 

I tillegg til en interessant tekst, må du sørge for at den er søkemotoroptimalisert. Dette innebærer at søkeordet fremgår i tittel og brødtekst, samt at du utformer alle titler med «header tags» som H1, H2, H3, og så videre.

I kildekoden kan du se om du har rett tag på overskriftene dine.

Det finnes selvfølgelig andre måter å produsere godt innhold på som ikke bare er tekst. Bilder, videoer og andre visuelle elementer er svært viktige metoder å få ut sitt budskap på. Når du bruker visuelle elementer som bilder er det viktig å informere Google om hva bildene viser, det gjør du med relevant ALT-tekst.

Den optimale lengden på innhold

Det er mange som påstår at det finnes en bestemt lengde på det perfekte innholdet, men så enkelt er det derimot ikke. Ulike emner krever ulik mengde med tekst for å regnes som gode tekster med detaljert innhold. Med det sagt bør du ikke publisere innlegg med mindre enn 300 ord.

Nedenfor finner vi statistikk fra Ahrefs som tydelig viser at innlegg med et høyere antall ord har en tendens til å få flere lenker rettet mot dem. Dette er, som tidligere nevnt, en av de viktigste rangeringsfaktorene i SEO.

Korrelasjonen mellom antall ord og nettsider som rangerer bra.

Innhold – skal jeg produsere nytt eller oppdatere gammelt?

Google har en tendens til å favorisere og prioritere nytt innhold ettersom de stadig jobber for å presentere de mest relevante resultatene. Ved å kun publisere nytt innhold, mister du arbeidet du har gjort fra tidligere, men ved å gi dine gamle innlegg et «ansiktsløft» kan du spare både tid og penger.

Velg ut det innholdet du vil omgjøre, og identifiser hvilke deler du kan oppdatere og hvilke deler som bør tas bort. Sørg videre for å optimere innholdet i forhold til de nye søkeordene du jobber med.

Hva er verdifullt innhold?

Vi har satt sammen en liste over de viktigste elementene ved godt innhold: 

  • Gjør god research på forhånd – innholdet må være interessant og relevant for andre.

  • God struktur: Konsise og korte avsnitt, jevn avstand mellom avsnitt og bruk av brødtekst. 

  • Alle under- og overskrifter må være markert i H-Tags, som H1, H2 og H3.

  • Bruk overgangsord.

  • Jobb med søkeord på en naturlig måte.

  • Bilder eller andre visuelle elementer som video og grafikk bør inkluderes. NB! Ikke glem ALT-tekst.

Yoast SEO er et brukervennlig verktøy som kontrollerer at dine tekster er søkemotoroptimalisert på best mulig måte. Det er tilgjengelig for alle og gunstig å bruke hvis du vil ha en rask og jevn sjekk av SEO-innholdet ditt. 

Kapittel 6: URL-struktur 

URL står for Uniform Resource Locator. En URL er den adressen som tar deg til den unike siden. Dersom du klikker deg rundt på hjemmesiden, besøker du flere ulike URL-er.

Eksempel på en URL fra regjeringens nettside.

Hva skal en URL hete?

En URL bør beskrive hva brukeren kan finne på siden, samt inneholde hovedsøkeordet som siden skal rangere på. Ikke gjør det for komplisert for deg eller brukeren: hold det kort og inkluder de viktigste søkeordene. 

Kapittel 7: Meta data

Begrepet meta data omfatter både en meta tittel og meta beskrivelse. Dette er hva du ser når siden dukker opp i søkeresultatene på SERP-en.

Eksempel på meta data: Tittel og beskrivelse.

Meta data – slik skal du tenke

Målet med meta data er i stor grad å lokke brukeren inn på siden din. Måten du gjør det er å skrive innbydende meta titler og beskrivelser. Det er dessuten en god mulighet til å fortelle Google hva siden inneholder.

I eksempelet ovenfor kommer det tydelig fram i metatittelen at det er en vaffeloppskrift vi får ved å klikke på den. Beskrivelsen er utformet på en måte for å indikere tydeligere for brukeren hva siden handler om. 

Generelle huskeregler 

Som regel er det optimalt å inkorporere søkeordet du jobber med i meta tittel og beskrivelse. For at en bruker skal kunne lese dem på best mulig måte, bør tittelen ikke overstige 60 tegn og beskrivelsen ikke være på mer enn 160 tegn.

Kapittel 8: Linkbuilding

Tidligere nevnte vi at det ikke er nok å oppfylle søkeintensjonen for å få topplasseringene på søkeresultatene. Ettersom mange nettsteder sørger for å svare på det brukeren ser etter, er det viktig å posisjonere seg som den sterkeste blant konkurrentene. Dette kan man gjøre gjennom linkbuilding

Hva er linkbuilding? 

Linkbuilding er basert på ideen om å skape en autoritativ side ved å få andre til å lenke til innholdet ditt. Dette er en del av det vi kaller off-page SEO.

Hvordan fungerer det i praksis? 

Du kan sammenligne en lenke med en virtuell «liker»-knapp eller en form for anbefaling. Jo flere «likes» du får fra andre nettsteder, desto bedre og mer relevant mener Google at innholdet ditt er. Dette resulterer i at den blir rangert høyere blant søkeresultatene – forutsatt at den oppfyller søkeintensjonen og at du har kontroll over din tekniske SEO.

Nedenfor finner du tall hentet fra Ahrefs som viser hvordan disse lenkene påvirker plasseringen din.

Graf: Hvordan lenker påvirker hvor godt du presterer i søkemaskinen.

Hvordan få lenker til sin nettside?

Kvalitet fremfor kvantitet er et prinsipp som også gjelder for linkbuilding. Dette innebærer blant annet at lenker man får fra nettsider med høy autoritet er mer verdifulle enn lenker fra nettsider med lav autoritet. 

Det er mange måter å jobbe med lenkebygging. Nedenfor finner du et par eksempler: 

  • Lag så godt innhold at andre synes det er verdifullt å lenke til.

  • Utvikle statistikk og undersøkelser som andre kan bruke.

  • Gjesteblogge på andre nettsider. 

  • Utsend pressemeldinger. 

  • Bruk ditt nettverket. 

I Bonzer har vi utviklet det vi kaller «The Triangle of Link Building». Modellen er basert på E-E-A-T: Relevans (gjennom erfaring og ekspertise), autoritet og troverdighet er avgjørende faktorer for en god lenke.

Lenkene må være relevante, autoritære og troverdige for full verdi.

Kapittel 9: Mål og resultater

Det er flere måter å måle resultatene på og det finnes mange verktøy for å se hvordan nettstedet ditt rangerer. Her er Google Analytics og Google Search Console to nyttige måleverktøy.

Hvordan måle resultatene med Google Analytics? 

Google Analytics er et velkjent verktøy. Det er helt gratis å bruke og gir deg et godt innblikk i hvordan nettstedet ditt fungerer. I tillegg til antall besøkende, kan du også finne tall og analysere de besøkendes «reise» til og atferd på nettstedet ditt.

Skjermbilde fra Google Analytics.

Resultater gjennom Google Search Console

Google Search Console er også et gratis verktøy som hjelper deg med å få kontroll på ytelser. Her kan du hente tydelig informasjon om hvor mange visninger og klikk siden din får.

Skjermbilde fra GSC.

Hvor lang tid tar det å rangere?

Dette er alltid vanskelig å svare på, og som de aller fleste innleder med å si «det kommer an på …”. I virkeligheten handler det om forutsetningene dine, herunder hvor robust nettsiden din er. Er den helt ny eller er det et etablert nettsted, som tidligere har blitt styrket med lenker? 

I en analyse fra Ahrefs gjort på 2 millioner søkeord, kan vi se at det tar gjennomsnittlig 2+ år å nå førstesiden på Google.

Ahrefs antyder det tar +2 år før man rangerer på førstesiden av Google.

Det er ikke nok å rangere og få trafikk – trafikken må også konvertere. Få våre anbefalinger til hvordan du konverterer trafikken til betalende kunder. 

Sett opp KPI-er

KPI står for «Key Performance Indicators», det vil si at det er indikatorer på ytelsen til siden. Når du starter med søkemotoroptimalisering er det viktig å sette opp KPI-er slik at du kan måle resultatene. Å kunne se hvilke av dine ytelser som skaper resultater, er en viktig del av å oppnå resultatene du ønsker.

SEO Checklist

Nedenfor har vi samlet en checklist for vellykket SEO-arbeid. Du kan bruke listen til å sørge for at du er kjent med de mest grunnleggende aktivitetene innenfor de tre forskjellige grenene.

Bonzers sjekkliste for teknisk SEO, innhold og linkbuilding.

SEO FAQ: Ofte stilte spørsmål om søkemotoroptimalisering 

Hva koster søkemotoroptimalisering?

Kostnaden for SEO er basert på hvor mye du selv ønsker investere i nettstedet ditt. Det er flere byråer i Norge som kan hjelpe deg med søkemotoroptimalisering.

Hos Bonzer jobber vi med skreddersydde løsninger for hver enkelt virksomhet. Sammen med kunden setter vi mål og kommer fram til hva det koster å oppnå dem.

Hvorfor SEO?

SEO øker synligheten din på nett og kan dermed nå mange nye kunder. Årsaken til dette er det store antallet mennesker rundt om i verden som bruker søkemotorer som Google i hverdagen. Det handler imidlertid ikke bare om søkemotorer, men også om hvordan brukerne oppfatter og samhandler på nettstedet ditt.

Flere tips? Få hjelp til søkemotoroptimalisering 

I denne SEO-guiden har vi gitt deg en god innledning til hva SEO er, men SEO er et felt som er i stadig utvikling. Om du ikke har tid eller kunnskap om hvordan du søkemotoroptimaliserer nettstedet ditt er det en god idé å få hjelp av et byrå. Hos Bonzer jobber vi kun med SEO og har derfor også blant Norges skarpeste spesialister som ansatte.

Bonzer bruker skreddersydde løsninger for hver enkelt kundes behov. Sammen setter vi sammen en strategi som passer dine mål og visjoner. Start med en gratis analyse og se hvilke muligheter SEO kan gi din bedrift.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover har han også undervist i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.