blogg

/

SEO

/

0 min read

Hva er god lenkebygging? [2022 Guide]

Lenkebygging, eller “linkbuilding", som det kalles på engelsk, er en av de tre viktigste søylene i SEO. Når det kommer til SEO er lenker en måte for Google og andre søkemotorer å måle autoriteten til en side, derfor er gode lenker helt essensielt for at din side skal bli synlig på nett og rangere godt på Google.

I denne posten vil vi lære deg alt du trenger om hva lenkebygging er, hvorfor det er viktig og hvordan du kan gjennomføre god lenkebygging for din hjemmeside.

Hva er lenkebygging?

Lenkebygging er et begrep som brukes om taktikken å målrettet “bygge”- eller skaffe lenker for å bygge opp autoriteten til nettsiden din. Det er også det man kaller “backlinks” som refererer til de lenkene som linker til siden din.

Å bygge lenker betyr i praksis at du får andre nettsider til din nettside med mål om å rangere høyere på søkemotorene.

Vi kan se på en lenke som en virtuell “liker”-knapp; det er en måte andre anbefaler ditt innhold fremfor andres. Derfor er lenkebygging også tett knyttet opp til innhold med god kvalitet slik at andre faktisk selv ser en verdi og ønsker å lenke til innholdet ditt.

Som med alt annet i verden, er vi som forbrukere mye mer åpen til å velge et produkt eller en tjeneste om det er flere troverdige kilder som har anbefalt den, det samme gjelder når det kommer til lenkebygging. Jo flere trovderdige og populære sider som nevner siden din med en lenke, jo høyere vil Google rangere virksomhetens hjemmeside. Linkbuilding er derfor utrolig viktig for digital vekst i 2022.

Dette må du vite før du starter med lenkebygging

Lenkebygging er en viktig del av det å gjøre SEO, men det er også utrolig viktig at linkbuilding gjøres riktig.

Det finnes både gode og dårlige måter å drive lenkebygging på. Om du gjør det på den riktige måten vil det være til stor fordel for din virksomhet og dens nettsted.

Om du derimot driver dårlig- eller i verste fall linkbuilding som bryter med Googles regelverk, vil dette få konsekvenser for nettstedet fra Google sin side, derfor er det utrolig viktig å vite hva du driver med og hvordan du skal drive god linkbuilding.

Vi kommer mer inn på hva som er god og hva som er dårlig lenkebygging lenger ned i innlegget.

Ulike typer lenker

Det finnes ulike typer lenker når det kommer til linkbuilding, her er noen av de viktigste.

Intern lenkebygging

Å skaffe autoritet til nettsiden din gjennom backlinks er viktig, men interne lenker på din hjemmeside er også en stor del av SEO.

Om du vil at besøkende skal klare å navigere seg rundt på siden må de ha lenker og knapper som naturlig fører dem rundt på siden slik du ønsker. Dette er en del av brukeropplevelsen som er en annen viktig rangeringsfaktor for Google.

Samtidig vil en godt strukturert side med naturlige interne lenker gjøre det lettere for søkemotorer som Google å forstå hvordan “landskapet” av innhold henger sammen. Det er dette vi kaller intern lenkebygging.

Backlinks er eksterne lenker som kommer fra et annet nettsted og lenker til din side. Backlinks er generelt positivit og bidrar til bedre rangering på Google, likevel finnes det flere underkategorier innenfor backlinks hvor det er noen som bør unngås - disse lenkene vil bidra til dårlig linkbuilding og vi vil selvfølgelig gå nærmere gjennom dette videre i blogginnlegget.

Do-Follow lenker

Do-follow links er en type backlink, at lenken er “do-follow” vil si at når den lenker fra en side til en annen så påvirker dette direkte søkemotorene. Når du driver lenkebygging er det do-follow lenker du vil ha.

I utgangsunktet er de fleste lenker do-follow og det er ikke noe man trenger å henge seg for mye opp i, det som er viktig er å passe på at lenken ikke er det motsatte, altså “No-follow”.

No-Follow lenker

No-Follow links er lenker som inneholder en liten kode som forteller søkerobotene at de ikke skal følge linken. Slike lenker vil dermed ikke bli indeksert av søkemotoren og vil derfor ikke ha noen innvirkning på rangeringen på Google og dermed heller ikke ha noen positiv innvirkning gjennom lenkebygging.

Hva er en god lenke?

Når man skal måle hva som er en god lenke, kan begrepet “Domain Rating” eller DR være til stor hjelp. DR Er ikke en Google metric, men det bygger likevel på Googles retningslinjer om verdien av en link.

Domain Rating er en av måleenhetene vi bruker når vi skal måle hvor sterkt og troverdig et domene er. Det måles fra 1-100, hvor 100 er den høyeste verdien. Jo høyere DR et domene har, jo mer autoritær er siden og jo sterkere vil linken fra den siden være.

Å forstå lenker

Når du driver med lenkebygging er det er viktig å forstå lenker og deres verdi når det kommer til rangering.

La oss prøve å gi en forenklet forklaring av Googles PageRank og verdien av lenker.

Google revolusjonerer søkemotorindustrien betydelig når de kommer med PageRank, som er en del av den større Rank Brain som ved hjelp av machine learning bestemmer hvordan de ulike søkeresultatene skal rangeres.

Du kan (kanskje) på bildet nedenfor få en oversikt over hvordan det er skrudd sammen.

Prøv å legge merke til hvor stor “C” på illustrasjonen over er i forhold til til "E", som har mange flere lenker. Den er omtrent fire ganger større, og har kun en lenke. Dette er fordi den ene lenken den har kommer fra "B", som er ekstremt sterk (har høy DR), og bare lenker til en annen side, dvs. "C".

Poenget er at det ikke er antall lenker som er viktig, men heller kvaliteten på lenken som er avgjørende.

Markedsførere og nettstedseiere begynner sakte å forstå hvordan dette henger sammen, og de som var raske med å knekke koden og lage et sterkt domene, har virkelig kunne fått nytte av dette og generert mye trafikk til nettstedet deres.

Slik er det sikkert fortsatt i dag. Vi opplever fortsatt at de færreste forstår hvordan det hele henger sammen og hvordan man best skaper synergi mellom de mange ulike elementene.

Dårlig lenkebygging

Som nevnt tidligere finnes det både gode og dårlige måter å gjøre lenkebygging på og de dårlige metodene kan få konsekvenser, derfor er det viktig at du er klar over hva du ikke skal gjøre når det kommer til linkbuilding.

Selv om det ikke finnes et offisielt oppslagsverk over dårlige lenker, vil jeg likevel prøve å komme med en liste som gjennom erfaring og kunngjøringer fra Google kan skape en forståelse av dårlig linkbuilding.

Lenker fra ukjente nettsteder uten trafikk

Lenker fra nettsteder uten besøkende er nesten selvsagt ikke gode for lenkebygging - om ingen ser lenken, er det heller ikke mange å klikke på den.

Det er vanligvis også en sammenheng mellom lav trafikk og svak linkstruktur. Sider med lav Domain Rating og URL rating, og derfor er det ikke mye linkjuice å fortsette.

Upålitelige lenker

Du bør ikke bygge linkstrukturen din rundt upålitelige lenker fra nettsteder. Igjen kan vi se sammenhenger mellom lenker og anmeldelser - er en kilde utroverdig er ikke en god anmeldelse mye verdt. Det kan f.eks være sider fra usikre URLer som er en “http” (sikre sider er “https”).

Kjøpte lenker er også upålitelige lenker, det skyldes at om en virksomhet kan kjøpe seg en lenke så kan hvem som helst gjøre det samme, dermed blir hele konseptet rundt å koble til godt og relevant innhold ødelagt.

Lenker uten relevans

Om lenken ikke har noen relevans og er helt ute av kontekst, er den også uten verdi. Dette kan for eksempel være om en klesbutikk får en lenke fra en bilforhandler. Det hadde kanskje gitt verdi for ti år siden, men i 2022 vil det logisk sett ikke ha så mye verdi ettersom de to sidene ikke er relevante.

Mange har prøvd å finne den perfekte modellen for linkbuilding i forlengelse av PageRank og relevansen bak lenker. Alle som har kunnskap om SEO vet at en nettside ikke kommer langt uten den gode linken.

Derfor introduserer vi begrepet "The Triangle of Link building". Dette er strukturen du bør følge om du alltid vil få de absolutt sterkeste lenkene  som hjelper nettstedet ditt med å rangere på de riktige stedene - samtidig som du unngår de dyre straffen fra Google.

God linkbuilding består av lenker som:

  1. Kommer fra nettsteder med høy domeneautoritet (Domain Rating)

  2. Kommer fra et troverdig nettsted

  3. Har en relevant kontekst

1. Lenker fra nettsteder med høy domeneautoritet (Domain Rating)

Jo høyere domeneautoritet (Domain Rating), jo mer verdi er det å videreføre. Dette er fordi DR er basert på styrken til lenker så for å kunne videreføre verdien fra lenken (linkjuice), må lenken ha en god verdi.

2. Lenker fra troverdige sider

Lenker som kommer fra troverdige nettsteder kan være et hvilket som helst nettsted som 1) er sikkert og 2) respekteres for innholdet de produserer. Det kan f.eks. være respekterte nyhetsmedier eller lignende.

Det er også mulig å se på det på en annen måte; jo vanskeligere det er å få en lenke fra siden, jo mer troverdig er det når du endelig får en lenke.

3. Lenker i relevant kontekst

Den siste delen av link building trekanten er relevante lenker.

Når du får en lenke, vil du at den skal være i en relevant kontekst, hvor det også vil være naturlig å få omtale. Om en blogger skriver om sommermote, vil det være veldig naturlig å lenke til sommerkjoler - derav en konteksten relevant.

Om din linkbuilding-strategi de tre gylne punktene; høy DR, troverdighet og relevans, vil du alltid være foran konkurrentene - eller for å si det på en annen måte; du vil aldri være bak dem ettersom din linkstruktur bygger på naturlige lenker.

Se på det på denne måten - vil du heller ha ti gode anmeldelser av virksomheten din fra anonyme nettsteder uten trafikk? Eller vil du ha én god anmeldelse fra Aftenposten eller VG? Svaret er nok ganske sikkert det siste.

Det er akkurat slik Google også tenker - det som er logisk tenkning er også måten Google ser på din digitale profil.

For å få verdien av en link bør du stille deg selv spørsmålet: “hadde jeg ønsket meg denne linken om Google ikke fantes?”

Hvordan starte med lenkebygging

Som du kan se ut ovenfor er det mye kunnskap man må ha før man starter med lenkebygging. Dessverre er ikke dette noe du kan bare lese om i ti minutter for så å komme i gang med en gang.

For det første krever linkbuilding mye kunnskap, men det krever også et sterkt nettverk eller en bakkatalog med gode lenker.

Om du kjenner noen som har et nyhetsmedium som skriver om noe innenfor din nisje, ringe dem, men det er ofte begrenset hvor mange av disse relasjonene man har. Derfor er god outreach avgjørende, ettersom god lenkebygging i utgangspunktet handler om PR.

Outreach

Om du selv vil gjøre din egen lenkebygging kan du b.la. start med outreach. Når du gjør outreach går du ut og kontakter mange forskjellige mennesker og selskaper som har en nettside, blogg eller noe annet du gjerne vil lenke til siden din basert på innholdet på siden.

Outreach kan bla. består av gjesteposter. Dvs. at du tilbyr en side innenfor din nisje å skrive et innlegg på bloggen deres som kan gi dem trafikk, i bytte mot at du får en lenke fra deres siden til din egen.

Outreach kan også bestå av å legge til en lenke i form av en kildehenvisning til deg basert på relevant innhold.

Det kan f.eks. være et selskap som har skrevet en artikkel om online markedsføring hvor de nevner lenkebygging. Deretter kan jeg nå ut til dem og nevne at jeg har skrevet denne artikkelen og høre om de vil bruke den som en referanse til leserne sine for at de kan lære mer om emnet.

Et annet eksempel på relevant innhold som kan generere mange lenker er infografikk eller interaktivt innhold. Dette interaktive kartet over 5G i Norge er en fin måte å få andre til å bruke innholdet ditt.

Det er mange måter å gjøre dette på, men det er ikke lett.

Outsource

Du kan også velge å outsource lenkebyggingen din til et byrå som f.eks. Bonzer. Vi har et stort nettverk og jobber hver dag med å utvide nettverket gjennom vår lidenskap for  som vi jobber hver dag med å utvide gjennom vår lidenskap for outreach.

Så det vil si at du ofte invisterer 50 til 100 timer på noe du kunne betalt noen tusen kroner for?

Vi ser at mange bedrifter ender opp med store kostnader ved å begynne med linkbuilding fra bunnen av og heller ikke fokusere på det de er best på og outsource noe så vanskelig som god linkbuilding. Man må i det minste sørge for å skaffe de enkle linkalternativene som alle kan få.

Hvor mye koster lenkebygging?

Å spørre om prisen på lenkebygging er litt som å spørre "hvor mye koster en bil?". Hvor sterkt et domene vil du oppnå, og hvilken bransje er du i?

Vi pleier derfor alltid å snakke med hver enkelt bedrift og selskapets behov før vi kommer på en pris.

Kan jeg kjøpe lenker?

Hos Bonzer får vi ofte spørsmål om man kan kjøpe lenker på nett, svaret på det er todelt.

Du bør ikke kjøpe lenker fra nettsteder som selger lenker. Dette er vanligvis PBN -lenker (Private Blog Network), som er basert på sider som er satt opp med mål om å koble frem og tilbake mellom hverandre.

Dette er direkte i strid med Googles retningslinjer ettersom det regnes som en manipulasjon av Googles algoritme, noe Google ofte fokuserer på i sine webmasterguider.

Google har som nevnt implementert en rekke algoritmeendringer som gjør at kvantitet ikke er løsningen på lenkebygging - tenk alltid kvalitet fremfor kvantitet. Google kan se relevansen til lenkene dine og styrken til domenene du lenker fra.

Ikke bare får du ingen verdi ut av betalte lenker, du vil faktisk skade domenet ditt og potensielt ende opp med å miste store deler av trafikken din.

Ok, så jeg kan ikke kjøpe lenker, ikke sant?

Du kan teknisk sett kjøpe lenker, men det må være i form av sponset innhold - dette er imidlertid ikke god lenkebygging ettersom det er direkte betaling for en lenke.

Det hender like flere steder at folk kjøper lenker direkte, uten at det blir oppgitt som "sponset innhold", men dette er ulovlig ifht. markedsføringsloven .

Du kan også kjøpe tjenester fra et SEO-byrå som, gjennom outreach, gir sterke og naturlige lenker - lenker som virkelig kan få deg til å stige i Google -rangeringer. Lenker fra god outreach er basert på naturlig relevans.

Linkbuilding er en av våre tjenester hos Bonzer, noe som betyr at vi løfter kundenes domener med organiske strategier, og vi følger selvfølgelig alltid de nyeste retningslinjene fra Google.

Hvordan påvirker naturlig lenkebygging resultater?

Nedenfor kan du se et eksempel på et domene som har bygget en god DR med organisk lenkebygging.

I motsetning til mange andre nettsteder har tipKBH i eksemplet nedenfor "bare" 454 backlinks, likevel det er mer enn nok til å få et supersterkt domene.

Økningen i DR har resultert i en påfølgende stor økning i organisk trafikk.

For å gi et annet eksempel kan vi også se en klar sammenheng i utviklingen av lenker over en måned, sammenlignet med utviklingen i organisk trafikk for Artland.com:

Som det kan sees ovenfor, tok Artland et stort hopp i rangeringene ved å gå i takt med utviklingen av nye lenker.

Selv om man aldri kan være 100% sikker på Googles algoritme, viser erfaringen at relevante og naturlige lenker fra autoritative nettsteder kan gjøre store forbedringer når det kommer til SEO. Du kan lese vår case om Artland (dansk) her og se hvilke lenker som bidro til å skyte Artlands vekst i luften.

Konklusjon

Konklusjonen er at linkbuilding vil fortsette å være en av de vanskeligste disipliner innen SEO, og det er dessverre ikke noe du bare gjør i løpet av få dager.

Det krever ressurser, tid og nettverk.

Ifølge våre observasjoner er den billigste løsningen å alliere seg med noen som allerede har kontroll på linkbuilding, det ender faktisk ofte med å bli billigere å kjøre linkbuilding eksternt gjennom et byrå som Bonzer. Start med en gratis SEO analyse fra oss for å komme i gang allerede i dag.

La oss gi en liten oppsummering av lenkebygging før vi avslutter.

Hva er lenkebygging?

Linkbuilding er en taktikk innen søkemotoroptimalisering (SEO), som er basert på å skape autoritet for nettsteder via lenker. Google og andre søkemotorer ser på en lenke som en “anbefaling” av innhold og ser på lenkene bak et domene når søkemotoren skal rangere nettsiden.

Hvordan får jeg lenker?

Du får sterke lenker ved kontinuerlig å produsere kvalitetsinnhold. I tillegg må innholdet promoteres gjennom outreach slik at du sikrer at de ønskede kanalene ser innholdet. Dette er fordi det vil øke sannsynligheten for at andre sider vil se innholdet - og forhåpentligvis lenke til det.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover har han også undervist i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.