Opdateret 11. November 2021 af Linnea Vasstrand Nordås

7 Tips for å bli synlig på nett: Dette er Googles viktigste rangeringsfaktorer

7 Tips for å bli synlig på nett: Dette er Googles viktigste rangeringsfaktorer

Å være synlig på nett er helt avgjørende for din bedrifts suksess. For å få kunder er du nødt til å være til stede der kundene er, Google er derfor den perfekte salgsplattformen hvor kunden selv er på leting etter ditt produkt. Ved hjelp av god søkemotoroptimalisering (SEO) kan du oppnå trafikk til din side gjennom organiske søk. 

Google er den største søkemotoren og det gjennomføres 5,6 milliarder Google søk hver dag. Å bli synlig på Google er derfor helt essensielt for å generelt få bedre synlighet på nett. 

Her er 7 av Googles viktigste rangeringsfaktorer for å gi deg noen gode søkemotoroptimalisering tips slik at du kan få bedre synlighet på Google. 

En helt ny undersøkelse fra Search Engine Journal har gitt en oversikt over de viktigste rangeringsfaktorene på Google i 2021.

Med svar fra 2 800 SEO eksperter har de kommet fram til hvilke rangeringsfaktorer som er aller viktigst i dag, samt hvilke rangeringsfaktorer man bør holde et ekstra godt øye med i året som kommer for å kunne rangere godt på Google.

Tabell som viser Googles viktigste rangeringsfaktorer

Undersøkelsen gir en liste med hele 15 rangeringsfaktorer. I dag vil vi gå gjennom 7 av dem som vi mener vil gi deg et godt grunnlag for å starte med SEO. 

1. On-Page SEO: HTML og rubriker 

On-Page SEO er alt innholdet som ligger på en hjemmeside med mål om å få en bedre rangering på søkemotorens resultater. Dette omfatter både teknisk SEO og content

En viktig del av On-Page SEO er HTML – tagger. 

En HTML – tagg er en liten bit med for eksempel tekst eller bilde som brukes til å bygge opp siden din. Noen av de viktigste HTML-taggene er sidens tittel, metadata og rubrikker. 

Dette kan kanskje oppfattes som komplisert til å begynne med, men i dag henter de fleste Content Managment Systemer (CMS) dette for deg. 

Sidens tittel 

En sidetittel er navnet på de spesifikke sidene eller blogginnleggene til din nettside. 

Dette brukes av både nettsider og søkemotorer for å kunne definere hva innholdet på siden eller blogginnlegget faktisk handler om. 

Metabeskrivelser 

Metabeskrivelser er ikke en direkte rangeringsfaktor hos Google, men det kan hjelpe med å øke antall klikk du får fra søkemotoren. 

Om du har en kontinuerlig strøm av klikk til din hjemmeside, blir det til et rangeringssingnal som gjør Google mer oppmerksom på din side, noe som kan skape bedre synlighet på Google.

Når du søker på Google får du en liste med søkeresultater hvor søkeordet vanligvis er tydlig markert. 

I disse søkeresultatene er det en liten tekst som beskriver hva det konkrete resultatet handler om – dette er en metabeskrivelse. 

Skjermbilde som viser Bonzer metabeskrivelse
Eksempel på metabeskrivelse for Bonzer. 

En metabeskrivelse skal vekke interesse hos den som søker. Målet er at man velger å besøke den hjemmesiden som møter søkeintensjonen best. 

Header tags 

Header tags som H1 og H2 er enda et viktig element innenfor SEO. Dette er altså en HTML kode for “headere”, eller tittler og undertittler. H1 Utgjør alltid selve hovedrubrikken. H2 utgjør neste rubrikk deretter osv. 

Disse er viktige for at Google skal kunne forstå hvilke emner og underemner siden handler om. 

Hyppig bruk av undertittler er også mer brukervennlig istedenfor å ha lange akademiske paragrafer. 

Skjermbilde som viser ulike headertags

Det er vanlig at brukeren “skummer” gjennom en artikkel for å finne den delen av saken de er mest interessert i, istedenfor å lese nøye gjennom hele teksten. 

Når det kommer til SEO er det en god ide å inkludere dine utvalgte søkeord som en del av din tittel og undertittel markert i H1, H2 osv. 

Dette gjør ikke bare dine headere beskrivende. Det gjør det også mulig for “skumleseren” å enkelt fange opp informasjonen de leter etter. 

2. Organisk brukeroppførsel 

Organisk brukeroppførsel i SEO handler om hvordan brukeren driver interaksjon med siden din. Dette har sin innvirkning på sidens SEO. 

Det er flere faktorer som er verdt å markere når det kommer til organisk brukeroppførsel, blant annet “Click Through rate” (CTR), “bounce” og tid på siden. 

Click Through rate (CTR) 

CTR betyr Klikk gjennom rangering og handler om hvor ofte brukere som ser din side ender opp med å klikke seg inn på den. 

CTR kan si noe om hvor godt din side og søkeord opptrer på Google. 

CTR = Antall klikk siden din får / antall ganger siden din er vist (impressions). 

Eksempel:

Siden din er vist 100 ganger på Google, det er 5 av de hundre som har klikket seg inn på siden. 

5/100 = 5% i CTR 

En høy CTR er en god indikator på at brukerne synes din side er god og relevant til sitt søk, altså at den svarer på brukerens søkeintensjon. 

Bounce 

Bounce rate måler hvor mange som har besøkt siden din og forlater uten å trykke seg videre eller se på noe annet innhold. 

Dette er et godt redskap som kan gi en indikator på om brukeren har funnet det de ser etter på siden din.

Bounce rate kan si noe om hvor tilgjengelig innholdet på nettsiden din er. Det er også mulig at siden din ikke har nådd søkeintensjonen til brukeren og de derfor ikke finner hva de ser etter på siden din. 

Om du har høy Bounce rate kan dette få en effekt på din SEO ettersom Google ser på dette som et tegn på dårlig innhold. 

Det er derfor viktig å skape godt innhold som godt innhold som svarer til søkeintensjonen. En engasjerende og god struktur er også viktig for å oppfordre kunden til å klikke seg videre inne på siden. 

Tid på siden 

Bounce rate forteller oss derimot ikke hvor lang tid brukeren er inne på siden din. En bruker kan bruke mye tid på siden, selv om de ikke klikker seg rundt på siden og heller “bouncer” tilbake til søkeresultatsiden (SERP). 

Dwell time er tiden som går fra brukeren klikker seg inn på siden og fram til de klikker seg ut.

Dette er også en viktig rangeringsfaktor for søkemotorene ettersom det er en sammenheng mellom tiden man tilbringer på siden og til hvilken grad innholdet var godt nok for brukeren. 

3. Kvalitet på innhold 

Får å få lav bounce rate og sørge for at brukeren tilbringer mer tid på siden, gjelder det å skape godt innhold som svarer til søkeintensjonen og som brukeren har en genuin interesse for. 

Godt innhold vil føre til at brukeren selv tilbringer mer tid på siden og generelt er mer fornøyd, noe som i seg selv er en god indikator for Google.

Søkeroboter som er inne på siden ser også etter godt og unikt innhold for å bestemme hva som er det beste alternativet i jungelen av informasjon på internett.

Godt innhold bør være: 

  • Relevant 
  • Unikt 
  • Interaktivt 
  • Nyttig 
  • Ha god bruk av søkeord 

Les mer om godt innhold her. 

4. Strukturert data 

Godt content er viktig, men det er helt bortkastet i forhold til SEO om en søkemotor ikke klarer å lese siden din helt teknisk. 

Ett av elementene som er essensielt for å kunne lykkes med dette er strukturert data. 

Strukturert data kan beskrives som den dataen Google bruker for å forstå din side og markedere viktige deler av den for besøkende i Googles SERP – søkemotorresultatsiden. 

Ett eksempel på dette er FAQ-data (frequently asked questions): 

Skjermbilde som viser FAQ på Google.

Dette søkeresultatet skaper ved å legge inn koden på siden som blir brukt av Google. Det høres muligens komplisert ut, men faktum er at dette ikke behøver å være spesielt vanskelig, selv ikke for de som ikke snakker “flytende kode”. 

Driver du for eksempel en nettbutikk bør den også ta i bruk strukturert data for dine produkter. 

Det kan være strukturert data i form av kundeanmeldelser eller priser som viser på søket. 

Skjermbilde som viser Google resultat av Frederik Bagger

Om du vil begynne å arbeide med strukturert data, går det ofte an å gjøre via din CMS (content management system). Shopify, WooCommerce og WordPress har funksjoner som gjør dette veldig enkelt. 

5. Ferskt og oppdatert innhold 

Det innholdet som skaper en form for verdi for brukerne, er ofte det innholdet som topper det organiske søkeresultatet. 

Prosessen med å skape innhold er en kontinuerlig prosess som aldri tar slutt. Når du har skapt en ny underside eller et nytt blogginnlegg må du sørge for at dette alltid oppfyller søkeintensjonen hos søkeren. 

Du må passe på at blogginnlegget alltid er oppdatert i takt med ny informasjon som dukker opp om emnet. 

Om du passer på å oppdatere hjemmesiden ofte, er dette et tegn til Google som viser at du jobber for å være en relevant aktør innenfor ditt område. 

Det signaliserer dessuten også at du ønsker å levere en god opplevelse til brukerne som besøker din nettside. 

Tips for suksess med innholdet ditt: Skriv 

  1. Skap alltid interaktivt og informativt innhold som oppfyller søkeintensjonen. 
  2. Følg med på hva som skjer på nettstedet ditt. Har trafikken økt? Hvor lenge blir de besøkende værende på siden? Hva klikker de på? Et perfekt verktøy for å måle dette er Google Analytics.
  3. Oppdater eller fjern innhold fra nettstedet ditt som ikke mottar trafikk. Det lønner seg aldri å beholde innhold bare for at det skal være der. Hvis de besøkende ikke velger å lese deler av innholdet ditt, vil dette også sende negative signaler til Google

6. Mobilvennlig side 

I den moderne tiden vi lever i er det stadig flere som  bruker mobilen til å surfe på nett. I dag gjennomføres hele 58% av alle Google søk gjennom mobil, det er en voksende trend. 

Det er derfor ekstra viktig at siden din fungerer like godt på PC som for mobil og nettbrett. Det er selvfølgelig viktig for brukeropplevelsen i seg selv, men det er også noe søkemotoren tar i betrakting for at du skal bli synlig på Google.

Det handler blant annet om sidens hastighet som er en del av teknisk SEO. 

Målet er at siden skal ha en så høy “Health Score” som mulig, det vil si at siden ikke har noen error eller feil på seg. 

Her en noen tips til hva du bør tenke på for mobil SEO: 

  • Siden laster ressurser på alle enheter 
  • Innhold er ikke skjult på mobilversjonen av nettsiden din 
  • Siden laster inn raskt 
  • Siden har interne lenker som fungerer som de skal 

Les mer om hvordan du kan optimere din tekniske SEO her. 

5. Fremtiden: Core web vitals 

Core web vitals er allerede en viktig rangeringsfaktor for Google. I følge de 2 800 SEO ekspertene som deltok på Search Engine Journals undersøkelse, vil det bli den viktigste rangeringsfaktoren til Google i tiden som kommer. 

Core Web Vitals kan beskrives som Googles metode for å bedømme brukeropplevelsen av nettstedet ditt.

Denne vurderingen er igjen basert på forskjellige elementer som ytelse og ladetid. En godt optimalisert brukeropplevelse er, og vil være en ekstremt viktig rangeringsfaktor i 2021

Du kan si at Google for tiden er på en reise fra å være fokusert på søkeord, til å bli mer fokusert på brukere og brukeropplevelse.

Dette begynte med en overgang fra det enkelte søkeordet, til semantikk med tekst, lyd og video.

I dag er brukeropplevelsen i stort fokus og en viktig rangeringsfaktor som måles ut fra hvordan det er å bruke nettstedet ditt. 

I Google Search Console kan du bli mer oppmerksom på hvordan nettstedet ditt fungerer og hvilke forbedringer som bør gjøres for å øke ytelsen enda mer.   

Skjermbilde av data fra Ahrefs
Skjermbilde av data fra Ahrefs

Take aways fra Googles rangeringsfaktorer

Det er mange ting du kan jobbe med når det kommer til din SEO. Til tross for dette trenger du ikke føle deg overveldet av alle de forskjellige faktorene. Det er over 200 rangeringsfaktorer som Google ser på, og det blir stadig nytt for hvert år som går. 

Bonzer er et seriøst SEO -byrå, og vi bruker derfor mye tid på å holde tritt med trender og nyheter knyttet til SEO.

Vi bruker også mye tid på å teste nye løsninger for å se hva som fungerer. 

I denne artikkelen har vi listet opp noen av de viktigste rangeringsfaktorene Google ser etter – samt direkte kunnskap og veiledning du kan bruke når du arbeider med søkemotoroptimalisering. Om du ønsker å kommer i gang med din SEO for din bedrift i dag, kan du starte med en gratis SEO analyse hos oss.

For mer informasjon om søkemotoroptimalisering, se vår guide for 2021.

Bonzer nyheter

Ferske nyheter for å holde deg oppdatert på den mest ettertraktede SEO kunnskapen