Opdateret 20. October 2021 af Linnea Vasstrand Nordås

Guide til teknisk SEO

Guide til teknisk SEO

Uansett hvor godt innhold du skaper til din nettside, er det umulig å rangere høyt på Google om nettsiden din er full av tekniske feil, derfor er teknisk SEO en helt sentral del av prosessen med søkemotoroptimalisering. 

Det finnes tre fundamentale søyler innen SEO:

For å bli suksessfull online og være synlig på nett, må du derfor optimalisere alle de tre områdene for å få best resultat. 

Det hjelper ikke å ha godt innhold, om nettsiden ikke kan navigeres og fungerer godt teknisk. På samme måte har godt innhold lite å si for seg selv om siden ikke har noen form for autoritet – noe man får gjennom linkbuildning. 

De tre søylene i SEO står tett sammen, men I denne bloggposten er fokuset på teknisk SEO. 

Hva er teknisk SEO? 

Teknisk SEO handler enkelt sagt om å skape søkemotorvennlige nettsider. Det går ut på å lage en brukervennlige og søkemotoroptimalisert nettside som gjør informasjon og indeksering lett tilgjengelig. 

Når en søkerobot besøker nettsiden din, er det viktig at alt er optimalisert for at roboten på best mulig vis skal kunne navigere seg rundt på siden på leting etter informasjon. 

Les mer om søkeroboter og hvordan en søkemotor fungerer her. 

Teknisk SEO kan defineres som et sett med retningslinjer til hvordan en programmerer skal handle for å skape en søkemotoroptimalisert nettside. 

For å si det på en mer forenklet måte: Koding og teknologi brukes for å rangere godt hos søkemotorer som Google. 

Health score – den tekniske helsen til nettsiden

Du kan ikke forbedre det du ikke kan måle, på samme måte kan du ikke forbedre din rangering på Google om du ikke kan måle og analysere den tekniske helsen til siden din. 

En nettside må ha god teknisk helse fordi teknisk helse betyr rask og brukervennlig side. Dette er funksjoner i teknisk SEO som søkemotorer belønner ved å flytte de gode nettsiden opp på søkeresultatene. I denne bloggposten vil vi gå nærmere inn på hva disse faktorene er. 

Hva er health score? 

Health score er en form for rangeringssystem som måler hvor “sunn” en nettside er. Health score indikerer om nettsiden din har blitt utviklet godt eller dårlig. 

Med andre ord betyr en høy health score at nettsiden har nådd sitt beste tekniske potensiale. En dårlig health score betyr derimot at det er rom for forbedring. 

Du bør alltid holde et øye med din sides health score for å sørge for at den når sitt beste potensiale. Det er ikke mulig å gjennomføre god SEO uten en god health score. 

Screenshot av health score 96 i Ahrefs
Eksempel på health score 96/100.

Hvordan kalkuleres health score? 

Health score kalkuleres ved hjelp av et enkelt regnestykke: 

Health score = (1 – (URL-er med error / alle URLer)) * 100

Health score viser altså hvor mange prosent av sidens URLer som har “error” eller feil. 

En nettside med mange feil vil derfor ha en lav health score, nettsider med få feil får derimot en høy health score. 

Eksempel på health score 

La oss se på et eksempel på hvordan health score regnes ut: 

En nettside med 2 000 URLer har totalt 500 URLer med feil på dem. Health scoren blir da: 

(1 – (500/2000)) * 100 = 75 health score

For å optimalisere nettsiden i forhold til teknisk SEO er det derfor viktig å redusere antall URLer med error for å få en bedre health score og dermed bedre forutsetninger for å få en god plassering på Google. 

Når søkeroboten er inne på nettsiden og definerer health scoren, indekserer den også en rekke andre ulike aspekter. Den viktigste funkjsonen den har er at den kan analysere kilde-koden (source code) til en nettside. 

Det finnes flere verktøy som kan hjelpe deg med å analysere din nettside og finne din health score. 

Ahrefs er ett av programmene som har skapt dataprogrammer som jobber som en søkemotor, for å analysere siden din slik at du kan se hvordan siden opptrer ovenfor en fiktiv søkemotor. Dette kan gi deg et overblikk over siden din og potensiale. Dette kan være nyttig informasjon om du ønsker å vinne over dine konkurrenter på søkeresultater. 

Hva defineres som en side error? 

Det finnes mange faktorer som definerer feil eller “errors” i Ahrefs sine øyne. Med mange error vil sidens health score synke. 

HTTP 4XX referer til feil som kommer som et resultat av en feilet forespørsel fra browseren om ressurser på serveren. Det kan for eksempel være en link til et bilde som er fjernet eller lignende. 

Bilde error oppstår når et bilde er for stort i relasjon til filstørrelsen eller bildeformatet. Dette kan også være tilfellet om bildet ikke klarer å laste fra serveren. 

Metadata error oppstår når en søkerobot kommer til en side hvor metadata mangler eller er lagt inn på feil måte. 

HTML elementene som oftest mangler er elementene som informerer søkemotorene om duplikate sider og ulike språkversjoner av en side.

Illustrasjon av teknisk SEO som laster inn en side

5 Tips til å øke din health score 

1. Analyser din nettside 

Bruk SEO verktøy som Ahrefs eller Google Search Console.

Disse verktøyene kan hjelpe deg med å få et overblikk over siden og en bedre forståelse for hvordan siden ser ut for en søkemotor. Med denne informasjonen kan du skape et godt grunnlag for en digital markedsføringsstrategi med SEO og finne ut mer om din sides forbedringspotensiale. 

2. Bilder er bra, men ikke når de er for store 

Gode bilder er en viktig del av en nettsides design og funksjonalitet, ikke minst er det en viktig del av content delen i SEO. Om bildet derimot er for stort og laster inn sakte, vil det gjøre hurtigheten til hele nettsiden dårligere. En dårlig nettside kan forkorte brukerens tid på siden og dermed skape en dårligere brukeropplevelse. 

Der er derfor viktig å lagre alle bilder i komprimerte JPG eller WebP formater før du laster dem opp. Pass også på at dimensjonene til bildet du laster opp passer med målene til området som er satt av til bildet på nettsiden. Om produktbildet skal være 200px x 200px, pass på at du lagrer filene i samme format. 

Mange CMS platformer lar deg installere plugins som kan gjøre jobben for deg. Om du bruker WordPress kan du bruke Shortpixel for å komprimere bilder automatisk. 

Et annet bra triks er å bruke CDN til å oppbevare bildene din. CDNs er en online tjeneste som oppbevarer dine bilder på en nettsky som er raskere enn din egen. 

Når en kunde besøker besøker din nettside, laster bildene fra CDN serverer istedenfor din egen, dermed laster bildene mye fortere. 

Fordelen med CDN løsningen er at det er en lokal server og ikke en sentral. Med andre ord er bildene lagret på servere rundt om i verden. Om for eksempel en Norsk bruker går inn på en amerikansk nettside, kan bildene laste inn mye fortere om de laster fra den norske CDN serveren istedenfor den amerikanske serveren hvor resten av nettsiden ligger. 

3. Husk å legg til metabeskrivelse og metatittel til alle sider 

Metabeskrivelser og metatittel (metadata) er små tekster som kan, og bør, implementers i kildekoden. 

Kunder kan ikke se disse tekstene, men søkeroboter leser dem for å finne ut hva siden handler om. 

Om du ikke har metadata på alle sider, vil det gi deg en lavere health score. 

Derfor er det viktig at du husker å implementere disse, det gjøres enkelt gjennom CMS løsninger. 

4. Unngå duplisert innhold 

Søkemotorer belønner unikt innhold, det er derfor viktig å ha innhold som er unikt for siden, både for din nettside i forhold til andre konkurrenter, men også på hver enkelt av sidene dine. Det gjelder for eksempel produktbeskrivelser og annen tekst på nettsiden. 

5. Fjern error 

En error som ofte forverrer health scoren er når en søkerobot legger merke til et element i kildekoden som ikke bør være der. Dette kan være fordi du tidligere har hatt et bilde eller lignende på siden, som nå er fjernet.

Noen ganger vil underliggende elementer fra tidligere media blir liggende i kildekoden, dette oppfatter søkeroboten som en error.

Et eksempel kan være en link til et bilde eller en side som har blitt fjernet, eller en ubrukt JavaScript fil som fortsatt er på serveren. 

Husk derfor å sjekke en gang i blant om det kun er elementene på siden som ligger i kildekoden, eller om det er en ubrukt kode gjemt noe sted. 

En sunn nettside = god health score 

Det er trolig ikke noen stor overraskelse at nyere nettsider, med kildekoder basert på nyere teknologi, i mange tilfeller rangerer bedre i søkeresultater enn eldre sider. 

Screenshot fra Ahrefs med health score 100

Nyere teknologi er raskere og prosesserer både serverer og data mer hurtig. I tillegg har de en en tendens til å implementer de beste handlingene – også i forhold til SEO. 

God koding fører derfor nesten alltid til en god health score for den enkle grunnen at god koding også gir færre error. 
Derfor er det alltid en god ide å invester i god koding om du ønsker at nettsiden din skal være synlig på nett. Få en erfaren utvikler til å utvikle din nettside, eller bruk en teknisk SEO konsulent for konsultasjon for at din nettside skal nå sitt beste potensiale.