Bonzer filosofien
SEO (Search Engine Optimization) oppstod i 90 årene og er en av de raskest voksende markedsføringskanalene noensinne. Og det er med god grunn: det er nemlig søkemotorene - spesielt Google - vi tenker på aller først når vi har spørsmål som vi leter etter svar på.
Jobber du med markedsføring har du kanskje også jobbet innenfor SEO-disiplinen. Du har kanskje brukt krefter på forskjellige taktikker for å styrke din bedrifts organiske synlighet - med og uten suksess.
Det er ingen hemmelighet at det blir brukt en rekke forskjellige taktikker innenfor SEO-verden. De fleste er under løpende utvikling i et forsøk på å skape de aller beste organiske resultatene. Det er heller ingen hemmelighet at mange av taktikkene går mot Google retningslinjer. I mange tilfeller kan disse sette SEO-resultatene dine voldsomt tilbake eller enda verre, gjøre skade på din bedrift.
Derfor har vi utviklet et manifest som beskriver de moderne SEO-prinsippene vi mener enhver SEO-praktikant bør jobbe med. Manifestet inneholder de beste fremgangsmåtene for SEO, hvor målet er å komme til toppen av googles organiske resultater - også når google kommer med nye oppdateringer.
I tillegg representerer manifestet et tankesett med fokus på å skape de aller beste svarene for deres målgruppe på Google. Følger du prinsippene i manifestet vil du ikke bare oppnå sterke organiske Google-posisjoner. Du vil også nå ut til nye kunder og få SEO integrert som en essensiell og konverterende del av din markedsføringsstrategi.
Sistnevnte er et av de viktigste delene av måten vi jobber med SEO i Bonzer - la oss nå åpne opp for det fulle SEO-manifestet.
Fokuser på mennesker
Fokuser på mennesker, ikke søkemotorer. Hvis du skaper unikt, engasjerende innhold som mennesker normalt har bruk for, så er vi overbevist om at de organiske resultatene følge. Vi bruker dette tankesettet når vi jobber med SEO og produserer innhold. Og det er nettopp denne mentaliteten som skaper verdi for kundene våre som investerer i SEO sammen med oss.
“Fokuser på mennesker” prinsippet betyr at vi, gjennom innholdsproduksjon, hjelper bedrifter med å strukturere sitt budskap. Vi strukturerer disse på en måte som gjør at de blir tilgjengelige og brukbare når en potensiell kunde er på jakt etter svar. Dette er et prinsipp som Google selv forsøker å følge.
SEO burde, fra vårt perspektiv, være en prioritet for enhver bedrift - både internt og eksternt - slik at du forbereder deg best mulig mot SEO og markedsføringsutfordringer.
Et SEO-samarbeid blir kun sterkere når man har interne ressurser å lene seg på. Sammen med ditt markedsføringsteam kan vi raskt skape og jobbe med den mest effektive SEO-strategien. Samtidig kan vi utvide din bedrifts kjennskap til SEO og på den måten bli enige om deres markedsføringsmål.
Vår tilnærming
Det gjør vi ved å jobbe helhetlig med SEO i stedet for å bryte det opp i mindre biter. For oss er det en viktig tilnærming å ha til SEO for at SEO'en skal være en kilde til økt trafikk, merkekjennskap og konverteringer.
Hovedelementene av SEO i dag
Innenfor SEO snakker vi ofte om hovedaspektene som består av tre elementer: teknisk SEO, innhold og linkbuilding. Mange gjør feil ved at de skiller de tre elementene fra hverandre og glemmer at de spiller tett sammen når man vil skape resultater med SEO. Separasjonen av de tre elementene er en tilnærming mange har jobbet med tidligere. Men SEO-verden har endret seg.
Ofte har fokus på SEO enten vært å øke den tekniske helsen, skape “SEO-innhold” eller å skaffe masse lenker. I dag kan du ikke lenger jobbe med SEO i blokker på denne måten. Du er nødt til å forstå sammenhengen mellom de tre elementene og jobbe med dem i samspill med hverandre. Til slutt handler det ikke kun om et av de tre elementene, det handler om å kombinere de tre og få dem til å spille sammen i en SEO-strategi.
Å skaffe lenker utelukkende ut ifra å skaffe lenker er ikke en seriøst KPI for en ambisiøs bedrift. Det samme gjelder å kun se på antall ord når du vurderer om innholdet ditt er godt nok til Googles første side.
Hovedfokuset ditt bør igjen være på mennesker - din målgruppe - på samme måte som det er et fokus for Google. Selv om Google kanskje ikke alltid har vært gode nok til å vise at det er dette som er deres fokus, så forstår deres algoritme i dag i høy grad søkeintensjon på et semantisk nivå: det vil si å forstå søkeintensjonen ikke bare ut fra individuelle søkeord, men ut fra dekningen av et emne og relaterte søkeord i innhold.
Hovedområdene av SEO ligger fortsatt innenfor teknisk SEO, innhold og linkbuilding, men de spiller sammen og skal ikke skilles. Din bedrifts tekniske team blir nødt til å jobbe med ditt innholds-team og PR-team og det samme andre veien.
Spesielt innhold er kjernen av SEO, og det er ofte referert til som “kongen av markedsføring”. Innhold er definisjonen på hva målgruppen din leter etter. Det betyr at du må forstå målgruppens behov og møte dem med engasjerende innhold som til gjengjeld skaper organiske resultater for din bedrift. Nettopp innhold er et aspekt av SEO som Google har hatt ekstra mye fokus på gjennom de seneste oppdateringene, spesifikt en av de seneste kalt Helpful Content Update.
Men det skal mer til enn godt innhold for å oppnå synlighet i et konkurransepreget landskap og på Googles side en som kun har plass til ti organiske resultater. Din hjemmesides tekniske fundament og sterke lenker til ditt innhold bør også være fokuspunkter. Det leder igjen tilbake til å oppfatte de tre elementene av SEO som tilknyttede.
Det tekniske fundamentet gjør det mulig for siden din å bli indeksert av Google og å skape innhold i et optimert design. De sterke lenkene hjelper din bedrifts merkekjennskap og øker din autoritet på søkemotorene. Det kombinert med verdifullt innhold, som tar målgruppens behov i betraktning, er måten vi går frem med vår SEO-sprint tilnærming. Å jobbe med gjentatte SEO-sprints, som inneholder et sett av oppgaver, gjør at vi kan levere strategier som skaper de beste mulige resultatene.
Innhold: kjernen av suksessfull SEO
I teorien har alle bedrifter mulighet til å være nummer en på Google. Men for å nå denne vinnerposisjonen - og forbli der - kreves det hardt, dedikert og kontinuerlig SEO-arbeid. Løpende innholdsproduksjon er spesielt viktig her.
Derfor er hovedmålet med all suksessfull optimering å være eksperter (thought leaders). Det gjør du spesielt ved å utvikle innhold som gir målgruppen din et dyptgående svar på deres spørsmål. Og du gjør det ved å sikre at du har nok innhold til å svare på alle de relaterte spørsmålene målgruppen sitter med. Her er nøkkelen å følge søkeintensjonen bak de forretningsrelevante søkeordene du lager innhold til.
If you create helpful content of high value, users will share your content.
You only need to help them find it.
Hos Bonzer har vi utviklet en linkbuilding-playbook basert på våre erfaringer og ideen om at ikke alle lenker er skapt like. Vi tror på ideen om the ‘triangle of linkbuilding’ hvor målet er å få lenker fra tillitsfulle, autoritære sider - og kanskje viktigst av alt lenker som er relevante for din bedrift.
Jo flere lenker du får - lenker som faktisk skaper verdi - jo mer villig er Google til å hjelpe deg til toppen. Men forstår du ikke hva din målgruppe er ute etter og hvordan du skaper verdifullt innhold til dem, er dine linkbuilding-innsatser sannsynligvis ikke til mye nytte. Derfor: innhold i fokus.
Slik går vi frem med SEO
Hos Bonzer hjelper vi kunder med å skape SEO-strategier basert på deres overordnede bedrifts-og markedsføringsmål. Det gjør vi gjennom dyptgående analyser, strategiske roadmaps og effektive SEO-sprints. Bak strategiplanlegging - og eksekvering ligger omfattende data, lang SEO-erfaring og konstant blikk på Google og industrinyheter.
Alle erfaringene vi har i bagasjen som SEO-spesialister har gjort det mulig for oss å skape rammeverk, som vi kan bruke for og sammen med enhver virksomhet. Våre rammeverk er nemlig basert på en sprint-struktur med dokumenterte effekter fra utallige kundesamarbeid.
Bygg kontinuerlige strategier som holder
Din bedrifts strategier bør være basert på dyptgående analyser, fleksibilitet og kontinuerlige innsatser som bygger på de allerede skapte resultatene og skaper merverdi. Uten de dyptgående analysene kan du ikke forstå målgruppen til bedriften din, og det kan bli vanskelig å gi dem en hjemmeside-opplevelse som er tiltalende og skaper konverteringer.
Fleksibiliteten gjør det derfor mulig å tilpasse din bedrifts strategi til nye trender, produktoppdateringer eller andre faktorer som måtte oppstå underveis i en planlagt strategi.
Derfor bør du følge de moderne prinsippene for SEO
Når det handler om SEO har du to muligheter: du kan enten isolere SEO som én markedsføringskanal blant mange eller du kan jobbe med SEO som en fundamental og integrert kanal for sin bedrifts vekst.
Moderne SEO handler nemlig ikke bare om å optimere mot søkemotorene og dra nytte av den organiske trafikken som kommer derfra. Moderne SEO handler om å forstå målgruppen din og å møte deres ønsker ved å optimere din kundereise for dem. Det vil gjøre det lettere for målgruppen å forstå produktet ditt, og det vil hjelpe dem med å velge deg i sannhetens øyeblikk (zero moment of truth)
Med de ekstremt store mengden innhold som blir laget hver eneste dag, er det helt essensielt at du får skapt innhold som både er unikt og som hjelper målgruppen din med å finne de beste svarene på spørsmålene de har.
Selv om vi ser gode Google-plasseringer som en suksessfaktor er hele prosessen rundt å komme til toppen av Google kanskje en av de mest verdifulle investeringene for din bedrifts digitale synlighet.
F.eks er optimering av din sides tekniske struktur en del av denne prosessen. Når du optimerer den tekniske strukturen skaper du en bedre brukeropplevelse for alle som kommer inn på hjemmesiden din fra forskjellige kanaler. Og det er et viktig element å ha styr på i forhold til leads og salg.
Søkeordsanalyse og produksjon av høykvalitets-innhold er også en del av prosessen mot å nå Googles side en. Og det er en måte for deg å utvikle en unik forståelse for hva din målgruppe vil ha. Samtidig forbedrer det gode søkeordsmålrettede innholdet din bedrifts ytelse på annonser og sosiale medier.
Enda en bonus med godt og velfungerende innhold er at du kan bruke det til linkbuilding og til å skaffe relevante henvisninger til hjemmesiden din. Er innholdet ditt interessant og godt nok for de du når ut til, vil du kunne skaffe henvisninger i form av lenker - som både øker din bedrifts merkekjennskap, linkautoritet og antall besøkende.
Summen av alt vi har dekket her er at SEO kanskje ikke lenger er som du kjenner det eller brukte å kjenne det. SEO er ikke lenger kun en isolert disiplin skapt for å gjøre din bedrift synligere på søkemotorene.
SEO har utviklet seg enormt og er nå en ledende markedsføringskanal. Jobber du godt med SEO i dag, kan de bli din viktigste markedsføringskanal og vei til flere besøkende, økt merkekjennskap og ikke minst, mer salg.
Vår tilnærming
SEO handler om å investere i sin egen bedrift og å høste fordelene ved det gjennom økt ROI.
Derfor skal du holde deg oppdatert på relevante Google-, SEO- og industrinyheter og bruke de riktige SEO-verktøyene, for å holde deg foran konkurrentene. Det tar tid å forstå SEO og skape gode resultater. Men følger du nøye med i utviklingen på SEO-feltet, har du mulighet til å holde deg et skritt foran dine konkurrenter.
Oppdatert kunnskap og utvikling i SEO-feltet kan komme i form av kryptiske beskjeder - spesielt når det er Google som melder om det. Derfor er et av våre hovedfokus når vi samarbeider med bedrifter å gjøre nettopp denne typen kunnskap forståelig og konvertere den til nødvendige handlinger for deg og din virksomhet.