Opdateret 11. January 2022 af Linnea Vasstrand Nordås

SEO Guide: Den ultimate guiden til søkemotoroptimalisering (2022)

SEO Guide: Den ultimate guiden til søkemotoroptimalisering (2022)

Vil du vite mer om SEO? Er søkemotoroptimalisering noe du ofte hører om, men ikke helt klarer å forstå? Vi har skapt den ultimate SEO-guiden for at du skal lykkes med SEO på alle nivåer.

Hva er SEO? 

SEO Er en forkortelse for det engelske begrepet “Search Engine Optimization”, på norsk oversettes dette til søkemotoroptimalisering. En søkemotor er en programvare som brukes til å lete etter og søke frem informasjon på nettet. Den mest brukte søkemotoren vi har er Google. 

Når du søker på noe på Google (eller en av de andre søkemotorene), kommer det resultater basert på akkurat det du søker på. Rangeringen av nettsidene på resultatsiden (SERP), er basert på søkemotorens algoritmer. Disse algoritmene har som mål å vise de mest relevante resultatene for det bestemte søket øverst på siden. 

SEO, eller søkemotoroptimalisering, defineres som prosessen som optimaliserer en nettside for at den skal rangere høyere opp på resultatsiden på søkemotorer som Google. Om siden rangerer øverst, altså på Googles førsteside, får man nemlig den største andelen trafikk blant konkurrentene. 

Google søk: Hvordan rangerer man på google?

SEO er et verktøy innen digital markedsføring som gir billige og langsiktige resultater – så lenge det gjøres på riktig måte. Med andre ord kan det være en form for markedsføring med høy ROI (return on investment).

Innholdsfortegnelse

I denne SEO-guiden går vi gjennom følgende:

Kapittel 1: Hvorfor er SEO viktig?

Ifølge Advanced Web Ranking får det øverste søkeresultatet på Googles organiske resultater i gjennomsnitt 34,6 prosent av trafikken gjennom PC og 32,82 prosent gjennom mobiltelefoner. 

Nedenfor kan du se CTR (Click-Through-Rate) eller antall klikk for de bestemte rangeringene i Google (september 2021) 

  • Google utgjør hele 92 prosent av den samlede søkemotortrafikken, dette gjør Google til den viktigste søkemotoren. Av disse søkene går 70-80 prosent av klikkene til de organiske søkeresultatene. 
  • Med organisk trafikk mener vi de resultatene som ikke har betalt for sin plassering på Google (Google ads). På et vis er SEO direkte organisk trafikk som ikke koster penger i seg selv - så lenge man har kontroll på hvordan man utnytter internett på best mulig måte. I motsetning til annonser som vanligvis blir en dyr vane, kan man bygge seg opp en god rangering på Google som gjør at folk klikker seg inn på siden rent naturlig.
Betalt vs organiske søkeresultater på Google.

Hva er målet med SEO?

Målet med SEO er å få trafikk til din side. Jo flere som klikker seg inn på din hjemmeside, jo større sannsynlighet er det for å få flere kunder. Nesten all trafikk fra Google går til resultatene på førstesiden.

Det er sjeldent at noen trykker seg videre til side to osv. Om din nettside ikke er rangert på førstesiden på Google, så finnes du knapt - du havner i jungelen av informasjon på internett og har allerede tapt til konkurrenten.

Ved å rangere øverst blant søkeresultatene på en naturlig måte slipper man å legge store mengder penger inn i annonser. 

SEO Do’s and Don’ts

Når det kommer til SEO finnes det tydlige “Do’s and Don’ts” - altså hva du bør gjøre og hva du ikke bør gjøre. 

For å gjøre det litt mer oversiktlig har vi laget en listen med de viktigste punktene du bør ha kontroll på. 

SEO Do’s 

  • Produser unikt content. Gjør god research og skap innhold som andre har interesse av å lese.
  • Inkorporere dine søkeord på en naturlig måte. 
  • Få andre til å lenke til din nettside. Bruk linkbuilding for å styrke dine sider og vær mer konkurransedyktig på viktige søkeord.
  • Sett opp KPIer (Key performance indicator). Det er viktig å kunne måle sine resultater for å se hva som fungerer og hva i strategien som må forandres.  

Lag innbydende metadata for siden din, det er ikke bare viktig for å øke trafikken, men også for hjemmesidens tekniske helse. 

SEO Don’ts

  • Spam-lenker. Du vil ha mange sider som lenker til din side, men spam-lenker har den motsatte effekten av hva du ønsker. 
  • Keyword stuffing. Keyword stuffing er når man overlaster en side med søkeord, søkeordet du ønsker å rangere på bør være godt representert i blogginnlegget, produktteksten eller hva det skulle være. Om søkeordet derimot finnes for mange steder i teksten og brukes på en unaturlig måte, vil det bli registrert som spam. 
  • Løgn. Vær ærlig og oppriktig på din hjemmeside. Det er få som kommer seg unna med løgn. 
  • Quick fixes. SEO tar tid. Du tjener sjedent på den raskeste og letteste løsningen, sørg for at ting gjøres rett helt fra starten av. 
  • Ignorere analysen. Det er ikke helt uvanlig at man alltid tror man har kontroll på hva som er best for egen virksomhet, det stemmer derimot ikke alltid. En god analyse hjelper deg fokusere på de riktige områdene og få de beste resultatene. 

Kapittel 2: Hvordan fungerer Google og andre søkemotorer?

Som tidigare nevnt står Google for 92 prosent av alle søkene på nett i verden. Google blir gjerne kalt en “svar-maskin” som holder en utrolig mengde med tekst og informasjon. 

Søkemotoren går gjennom alt dette innholdet med noe som kalles for “crawling og indeksering”. Crawling og indeksering avgjør hvor bra sidene matcher med søket som fylles inn i søkefeltet og rangerer sidene basert på dette. 

Les mer om hvordan en søkemotor fungerer her. 

Søkemotorene er stadig i forandring og oppdaterer sine algoritmer kontinuerlig for å optimalisere søkemotoren slik at den gir søkeren det beste svaret i forhold til deres søk. Du kan lese om de nyeste Google oppdateringene her.

Rangeringsfaktorer

Man kan si at det finnes to måter å få en side å rangere på og bli synlig på nett. Den ene måten er å svare på brukerens søkeintensjon (search intention).

Å svare på søkeintensjonen vil si at du gir den informasjonen brukeren leter etter og svarer på hva de søker etter. Den andre måten er å presentere informasjonen på en måte som gjør at søkemotoren forstår hvor passende siden er.

Svarer alle sidene på spørsmålet? Den sterkeste vinner!

Som du sikkert mistenker så holder det ikke å bare gi en svar på brukerens spørsmål. Det kommer alltid til å finnes mange sider som svarer på det brukeren søker etter.

Det kommer alltid til å finnes mange sider som inneholder bra og relevant informasjon koblet til søket, derfor må din side være sterkere enn konkurrentenes. Nedenfor ser vi et eksempel hvor flere søkeresultater viser oss akkurat hva vi leter etter. 

Google SERP mobiltest 2021

En stor del av å vise til Google at siden din er mest relevant er å få andre sider til å henvise til innholdet på din side. Med andre ord handler det om å få linker som lenker til din side. Hopp direkte til inkbuilding for å lære deg hvordan din side får autoritet gjennom lenker. 

On-Page SEO

Kapittel 3: Teknisk SEO

Teknisk SEO år grunnlaget for å lykkes med din nettside. Uten en god og stabil grunnmur får du ikke de resultatene du ønsker fra andre SEO insatser.

Men hva er et godt grunnlag i SEO? For at søkemotoren skal rangere ditt innhold vil den se en velstrukturert hjemmeside.

En velstrukturert hjemmeside har full kontroll på sin brukervennlighet (UX), sitt design, strukturert data, og sidens hastighet. 

Nedenfor ser du en pyramide fra Search Engine Land som illustrerar hvordan det tekniske hierarki kan betraktas.  

Rangeringshierarki i SEO

Ved å ha kontroll på den tekniske delen gjør du det også lettere for Google å fange opp ditt innhold og forstå det på riktig måte. 

Man kan måle en hjemmesides tekniske helse gjennom hemsidas tekniska hälsa gjennom det vi kaller “Health Score”. Skalaen går fra 0-100 hvor 100 er helt feilfritt. En høy “Health Score” innebærer at det ikke finnes noen tekniske hinder for at siden kan rangere.

Les mer om health score og teknisk SEO her. 

Health score 96 i Ahrefs
Et eksempel på en health score på 96

Kapittel 4: Keyword (søkeord)

Du har sikkert hørt ordet “keyword” tidligere. Mange har har allerede god kontroll på begrepet, men er litt usikre på hvordan man skal bruke det. Søkeord er en veldig stor og viktig del av SEO.

Hva er et keyword?

Keyword er det engelske begrepet for søkeord. Et søkeord er de ordene som skrives inn i søkefeltet på søkemotorene. 

Søk på Google: SEO Norge

Søkeordanalyse

Å gjennomføre en søkeordanalyse gir en god innsikt i hva folk søker på. På denne måten kan man finne ut av hvilke sider på domenet som skal optimeres etter hvilket søkeord. Denne analysen er en viktig del av å gjøre et effektivt SEO-arbeid. 

Du kan komme i gang allerede nå med en gratis SEO analyse her. 

Å velge rett keyword

Når det kommer til søkemotoroptimalisering er det helt essensielt å ha kontroll på hvilke søkeord man bør rangere på. 

Om du driver et yogastudio i Oslo, vil du at den potensielle kunden skal finne deg. Derfor bør du starte med å tenke på hva folk søker på når de vil finne et yogastudio i Oslo.

Et søkeord som “yoga Oslo” vil være veldig relevant ettersom det er et slik søk målgruppen trolig vil benytte seg av.
Nedenfor kan vi se hvordan tallene for “yoga Oslo” ser ut.

Yoga Oslo søkeord-data på Ahrefs

Hva sier tallene? 

  • Det er 1 300 som søker på dette søket i måneden (søkevolum).
  • CPC (cost per click) er på $1.48.
  • Keyword difficulty er 22 av 100 - dette sier oss hvor vanskelig det er å rangere på søkeordet.

Hvordan bruker man keywords

Når du har funnet det søkeordet som er mest relevant for deg og ditt arbeid, gjelder det å optimere hjemmesiden etter disse. Start med å se om du har innhold som svarer på målgruppens spørsmål (søkeintensjonen) på de søkeordene du vil rangere på.

Videre gjelder det å optimere den siden du ønsker at skal rangere, dette gjør du ved å fokusere på at innholdet viser at det handler om det bestemte søkeordet. Implementer ditt søkeord på en naturlig måte. Pass også på å bruke andre søkeord som er tilknyttet det primære søkeordet (longtail søkeord). 

Kapittel 5: Content

Mange tenker at SEO handler om å maksimere mengden med tekst eller trykke inn sine søkeord så ofte man kan. Det er feil ettersom Google er smartere enn som så. For å lykkes med SEO gjelder det å skape kvalitet ovenfor kvantitet.

Det handler om å leve opp til Googles E-A-T guidelines samtidig som du leverer det brukeren leter etter. E-A-T står for ekspertise, autoritet og troverdighet. Dette er de tre ordene ditt innhold må leve opp til.

Innholdsanalyse

For å få en oversikt over ditt nåværende innhold bør du gjøre en innholdsanalyse. En slik analyse bør gjennomføres etter du har kontroll på hvilke søkeord du skal arbeide med.

Gjennom en innholdsanalyse finner du ut hvilke søkeord som allerede har tilknyttet og tilpasset innhold. På denne måten får du også klart for deg hva du må videreutvikle og på hvilken måte. 

Hva er godt content?

Godt content er innhold som er brukervennlig, møter søkeintensjonen og er rettet mot din målgruppe. Bruk din ekspertise på området for å skape verdifulle tekster som både svarer på spørsmålet bak søket, men som også får andre til å ville lenke til din tekst.

Det holder ikke med en interessant tekst, du må sørge for at den er søkemotoroptimalisert. Sørg for at ditt søkeord kommer fram i tittel og brødtekst. Dobbeltsjekk at du utformer alle titler med “header tags” som H1, H2 og H3. 

I kildekoden kan du se om du har rett tag på overskriftene. 

Kildekode skjermbilde

Det finnes selvfølgelig andre måter å produsere godt innhold på som ikke bare er tekst. Bilder, videoer og andre visuelle elementer er også svært viktige metoder å få ut sitt budskap på.

Når du bruker visuelle elementer som bilder er det viktig å informere Google om hva bildene viser, det gjør du med relevant ALT-tekst. 

Den optimale lengden på innhold 

Det er mange som påstår at det finns en bestemt lengde på det perfekte innholdet, så enkelt er det derimot ikke. Ulike emner krever ulik mengde med tekst for å regnes som gode tekster med detaljert innhold. Med det sagt bør du ikke publisere innlegg med mindre enn 300 ord.

Nedenfor finner vi statistikk fra Ahrefs som tydlig visar at innlegg med et høyere antall ord har en tendens til å få flere lenker rettet mot dem. Dette er, som tidligere nevnt, en av de viktigste rangeringsfaktorene i SEO.

Ahrefs statistikk som viser sammenhengen mellom antall ord og refererende domener

Content – nytt eller oppdatert gammelt?

Google har en tendens til å favoritisere og prioritere nytt innhold ettersom de stadig jobber for å presentere de mest relevante resultatene. Ved å kun publisere nytt innhold, mister du arbeidet du har gjort fra tidligere, men ved å gi dine gamle innlegg et “ansiktsløft” kan du spare både tid og penger.

Velg ut det innholdet du vil omgjøre og identifiser hvilke deler du kan oppdatere og hvilke deler som bør tas bort.

Sørg videre for å optimere innholdet i forhold til de nye søkeordene du jobber med. 

Hva er verdifullt content?

Yoast SEO er et verktøy som kontrollerer at dine tekster er søkemotoroptimalisert på best mulig måte. Vi har satt sammen deres viktigste tips nedenfor.   

  • Gjør god research. Ditt innhold må være interessant for andre. 
  • Strukturer godt. Rubrikk, brødtekst, korte paragrafer.
  • Kontroller at under- og overskrifter år markert med H1, H2 og H3.
  • Bruk overgangsord 
  • Jobb med søkeord på en naturlig måte 
  • Bilder eller andra visuella element. Ikke glem ALT-tekst. 

Kapittel 6: URL

URL står for Uniform Resource Locator. En URL er den adressen som tar deg til den unike siden, det vil si at om du klikker deg rundt på hjemmesiden så besøker du flere ulike URLer. 

URL Skjermbilde

Hva skal en URL hete?

En URL bør beskrive hva brukeren kan finne på siden. Detta går hånd i hånd med å nevne de søkeordene som arbeides med på siden, men gjør det ikke komplisert for deg og den besøkende - hold det kort og inkluder de viktigste ordene. 

Kapittel 7: Metadata

Begreppet metadata omfatter både en Meta Title (Metatittel) og Meta Description (Metabeskrivelse). Detta kan enkelt oversettes til sidens tittel og beskrivelse. Metatittelen og beskrivelser er det du ser fra siden på søkeresultatsiden.   

Metadata for vaffel oppskrift

Metadata – slik skal du tenke

Målet med din metadata er i stor grad å lokke brukeren inn for å klikke på akkurat din side. Ikke minst er det en god mulighet til å fortelle Google hva siden inneholder.

I eksempelet ovenfor kommer det tydelig frem i metatittelen at det er en vaffeloppskrift vi finner på siden om vi klikker på den.

Under tittelen finner vi beskrivelsen som er designet på en måte som får en interessert i oppskriften, den gir en tydeligere indikasjon på hva siden handler om.

Som regel er det også optimalt å inkorporere søkeordet du jobber med i metadataene. For at en bruker skal kunne lese metadataene dine på best mulig måte bør du ikke ha mer enn 60 tegn i tittelen og 160 tegn i beskrivelsen.

Off-Page SEO

Kapittel 8: Linkbuilding

Tidligere nevnte vi at det ikke er nok å oppfylle søkeintensjonen for å nå Googles topplasseringer. Ettersom mange nettsteder sørger for å svare på det brukeren ser etter er det viktig å være den sterkeste av konkurrentene.

Linkbuilding er basert på ideen om å skape en autoritativ side ved å få andre til å lenke til innholdet ditt. Dette er en del av  det vi kaller off-site SEO.

Du kan se på en lenke som en virtuell "liker"-knapp eller en form for anbefaling. Jo flere "likes" du får fra andre nettsteder, desto bedre og mer relevant mener Google at innholdet ditt er. Dette resulterer i at den blir rangert høyere blant søkeresultatene (forutsatt at den oppfyller søkeintensjonen og at du har kontroll over din tekniske SEO).

Nedenfor finner du tall hentet fra Ahrefs som viser hvordan disse lenkene påvirker plasseringen din. 

Ahrefs statistikk på refererende domener vs søketrafikk

Akkurat som i kapitlene ovenfor gjelder også kvalitet fremfor kvantitet når det kommer til linkbuilding. Lenker fra nettsteder med høy autoritet er dermed mer verdifulle enn de med lav.

Hos Bonzer har vi utviklet det vi kaller "The Triangle of Link building". Trekanten er basert på de tre faktorene bak en god lenke; Relevans, autoritet og troverdighet (E-A-T).

Linkbuilding modell

Hvordan få lenker til sin nettside?

Det er mange måter å jobbe med lenkebygging. Nedenfor finner du et par eksempler. 

  • Lag så godt innhold at andre synes det er verdifullt å lenke til. 
  • Utvikle statistikk og undersøkelser som andre kan bruke. 
  • Gjesteblogge 
  • Pressemeldinger
  • Bruk ditt nettverket

Kapittel 9: Mål og resultater

Hvordan måle resultatene

Det er flere måter å måle resultatene på og det finnes mange verktøy for å se hvordan nettstedet ditt rangerer. Her er Google Analytics og Google Search Console to nyttige måleverktøy.

Google Analytics

Google Analytics er et velkjent verktøy. Det er helt gratis å bruke og gir deg et godt innblikk i hvordan nettstedet ditt fungerer. I tillegg til antall besøkende, kan du også finne tall og analysere de besøkendes "reise" og atferd på nettstedet ditt. 

Google analytics data

Google Search Console

Google Search Console er også et gratis verktøy som hjelper deg med å få kontroll på ytelser. Her kan du hente tydelig informasjon om hvor mange visninger og klikk siden din får.

Google search console

Hvor lang tid tar det å rangere?

Det mest populære spørsmålet er som regel vanskelig å svare på. Det er til og med et spørsmål med et litt kjipt svar; "det kommer an på…". 

Det handler mye om siden er helt ny eller om det er et etablert nettsted som har blitt styrket med lenker fra tidligere. 

I en analyse fra Ahrefs gjort på 2 millioner søkeord, kan vi se at det tar gjennomsnittlig 2+ år å nå førstesiden på Google.

Tall fra Ahrefs

Sett opp KPI-er

KPI står for “Key Performance Indicators”, det vil si at det er indikatorer på ytelsen til siden. Når du starter med søkemotoroptimalisering er det viktig å sette opp KPI-er slik at du kan måle resultatene. Å kunne se hvilke av dine ytelser som skaper resultater er en viktig del av å oppnå resultatene du ønsker.

SEO Checklist

Nedenfor har vi samlet en checklist for vellykket SEO-arbeid. Du kan bruke listen til å sørge for at du er kjent med de mest grunnleggende i de tre forskjellige grenene.

SEO Checklist

SEO FAQ

Hva er SEO?

Søkemotoroptimalisering, forkortet til SEO, innebærer arbeidet med å rangere høyere blant søkeresultatene til søkemotorene som Google. 

Hva betyr SEO?

Begrepet SEO står for "Serach Engine Optimization", det er et engelsk begrep for søkemotoroptimalisering. SEO Retter seg mot alle søkemotorer basert på organiske resultater. 

Hva koster SEO?

Kostnaden for SEO er basert på hvor mye du selv ønsker investere i nettstedet ditt. Det er flere byråer i Norge som kan hjelpe deg med søkemotoroptimalisering. 

Hos Bonzer jobber vi med skreddersydde løsninger for hver enkelt virksomhet. Sammen med kunden setter vi mål og kommer frem til hva det koster å oppnå dem. 

Hvorfor SEO?

SEO Øker synligheten din på nett og kan dermed nå mange nye kunder. Årsaken til dette er det store antallet mennesker rundt om i verden som bruker søkemotorer som Google i hverdagen. 

Det handler imidlertid ikke bare om søkemotorer, men også om hvordan brukerne oppfatter og samhandler på nettstedet ditt. 

Hjelp med SEO

I denne SEO-guiden har vi gitt deg en god innledning til hva SEO er, men SEO er et felt som er i stadig utvikling.

Om du ikke har tid eller kunnskap om hvordan du søkemotoroptimaliserer nettstedet ditt er det en god idé å få hjelp av et byrå. Hos Bonzer jobber vi kun med SEO og har derfor også blant Norges skarpeste spesialister som ansatte. 

Bonzer bruker skreddersydde løsninger for hver enkelt kundes behov. Sammen setter vi sammen en strategi som passer dine mål og visjoner. Start med en gratis analyse og start med SEO for din bedrift.

Bonzer nyheter

Ferske nyheter for å holde deg oppdatert på den mest ettertraktede SEO kunnskapen