/
Innhold
/
0 min read
Innhold, eller “content”, er helt sentralt innenfor innholdsmarkedsføring og SEO. Det er essensielt for at du skal klare å lykkes med å få god ranking med ditt SEO-content, men hva er egentlig godt innhold?
SEO innhold refererer til alt av innhold som produseres til en nettside. Mange vil kanskje tenke at innhold kun omfatter tekst, men med søkemotorer som stadig utvikler seg, utvikler også content seg til å omfatte flere former for media.
Innhold i en SEO kontekst omfatter mange ulike former for interaktivt innhold, blant annet:
Tekst
Video
Bilde
Illustrasjoner og grafisk design
Infografikk
Quiz
Vi finner ofte innhold som dette i bloggposter.
Etterhvert som søkemotorenes algoritmer vokser og blir mer kompliserte, får algoritmene også en bedre forståelse for innhold som en helhet, dette setter større krav til kvaliteten på innholdet.
Videre fører dette til at innhold ikke lenger bare består av tekst. Andre elementer, som bilder og infografikk, bidrar også til høyere kvalitet på innholdet.
Innhold, SEO og innholdsmarkedsføring, eller content marketing, har et tett forhold - de utfyller hverandre.
La oss først se på definisjonen av de ulike begrepene.
Som nevnt ovenfor, referer innhold i denne situasjonen til alle ulike former for innhold på en nettside.
SEO står for “search engine optimization” eller søkemotoroptimalisering. SEO innebærer en rekke tiltak som gjøres for å optimalisere en nettside og dens innhold ovenfor søkemotorer med mål om å få høy rangering på for eksempel Google. Dette vil drive større mengder organisk trafikk til siden og dermed også gi flere kunder.
Innholdsmarkedsføring eller content marketing er en indirekte salgsteknikk som går ut på å gi mottakeren gratis innhold. Innholdet vil over tid skape mer trafikk til siden og videre flere salgskonverteringer.
Selv om dette er tre ulike begreper, går de likevel hånd i hånd og er med på å utfylle hverandre.
Uten innhold har vi verken innholdsmarkedsføring eller SEO.
Her er en illustrasjon for å gi en bedre forståelse for hvordan de tre begrepene henger sammen.
En søkemotor, som Google, har mål om å gi søkeren så gode og relevante søkeresultater som mulig. Hva som er et godt søkeresultat varierer basert på søkeintensjonen (search intent). I noen tilfeller vil Google for eksempel vurdere at en video er det beste søkeresultatet, i andre situasjoner vil det være en bloggpost-guide som når søkeintensjonen.
Lær mer om hvordan en søkemotor fungerer her.
Algoritmene vokser stadig og blir smartere. Utifra ett enkelt Google søk kan algoritmen finne ut av hva intensjonen bak søket er og deretter lete gjennom søkemotorens indeks for å gi de beste resultatene.
For å komme høyt opp på søkeresultatsiden er det derfor viktig å tenke på samme måte som en søkemotor. Du må vite hva målgruppen søker på og hva intensjonen bak søket er.
Før man produserer innhold bør du alltid tenke på målgruppen din og vite hva slags innhold målgruppen ser etter - vil interaktive bilder være det beste alternativet? Eller kanskje en liste med informasjon?
Om du vet hva kunden ser etter - og skaper innhold deretter, vil søkemotoren kunne se dette og belønne siden med god rangering på resultatsiden.
Målet med innholdet bør være å svare til din potensielle kundes søkeintensjon. Som i innholdsmarkedsføring, handler det om å produsere innhold som skaper verdi.
Det er samtidig viktig å huske at SEO ikke bare handler om å få høy rangering på Google. Godt innhold bør være et mål i seg selv.
Godt innhold fanger kundens oppmerksomhet og er med på å skape en genuin interesse for innholdet og budskapet. Dette er en form for innholdsmarkedsføring som vil være positivt på flere måter - å rangere høyt på Google er en ekstra gode som kommer med om du skaper godt innhold.
Nå som du vet litt mer om hva innhold er og hvordan innholdet kommer fram til målgruppen gjennom Google, kommer det neste spørsmålet - hva er godt innhold?
For å gi et forenklet svar:
Godt SEO innhold er:
Relevant
Unikt
Interaktivt
Nyttig
Har god bruk av søkeord
La oss gå litt nærmere inn på hva det egentlig betyr i praksis.
Godt innhold varierer fra nettside til nettside. Om du for eksempel har en nettbutikk som selger mat, hjelper det ikke stort å skrive en bloggpost om kleskoder - uansett hvor god bloggposten er vil den ikke være relevant, og da heller ikke resonere med kundene dine. Matoppskrifter vil i dette tilfellet være mye mer relevant og det vil dermed også være bedre innhold for siden.
I tillegg til å være relevant for selve nettsiden, er det et pluss om innhold er relevant i tiden. Prøv å følg med på trender og nyhetsbildet. Hva er det som påvirker dine kunder og din nisje?
Skap innhold som er oppdatert og vis at du følger med i tiden. På denne måten kan siden være en plattform hvor besøkende også kan oppdatere seg på det nyeste.
Godt innhold bør fange kundens genuine interesse. På denne måten vil kunden tilbringe lenger tid på siden, ettersom de bryr seg om innholdet som er publisert. Dette er også en god indikator for søkemotoren.
Når noen gjør et Google søk på for eksempel “SEO”, vil Google finne hele 654 000 000 resultater på under ett sekund. Alle disse resultatene er kun fra Googles indeks i seg selv. Det finnes trolig hundre tusenvis av sider med søkeordet “SEO” som ikke en gang har kommet med i indeksen.
Konkurransen er stor og det er viktig at du overbeviser søkeroboten som kommer inn på siden din om at den bør velge akkurat din side til å indekseres og få en høy rangering på søkeresultatsiden, men hvordan gjør man dette?
Om søkemotoren finner likt innhold på flere ulike sider, blir den nødt til å velge bort flere av sidene og indekserer kun den beste.
Det beste er å skape innhold som er helt unikt. Se på andre sider som har skrevet om samme tema og finn ut hvordan du kan skape innhold på din egen måte.
For at både mennesker og søkeroboter skal komme seg rundt på nettsiden på en effektiv måte, er man helt avhengig av lenker.
Prøv å bruk lenker på en naturlig måte slik at innholdet får en god flyt.
Nevner du et tema du har skrevet om i en tidligere bloggpost? Legg ved en lenke!
På denne måten kan søkeroboten navigere seg videre rundt på siden gjennom lenken. Dette er også en effektiv måte å få en potensiell kunde til å bli lenger på siden ved at personen finner ulik god informasjon på hjemmesiden.
Å linke til andre gode og relevante sider kan også være en god ide. Det er også et pluss i boka fra Google sin side.
I innholdsmarkedsføring bør Innholdet være nyttig for leseren og skape en form for verdi.
En god huskeregel er E-A-T.
E-A-T står for ekspertise, autoritet og troverdighet. Dette er tre kjennetegn på godt innhold.
For å forsikre seg om at innholdet ditt oppfyller kriteriene kan du spørre følgende spørsmål:
Hvilket utbytte får leseren av innholdet?
Hva mener jeg med det jeg skriver?
Hvorfor bør leseren høre på meg?
Om du har et godt svar på disse tre spørsmålene er du på god vei.
Om du for eksempel selger fiskeutstyr er det naturlig at du vil at ditt innhold skal være synlig når noen skriver inn “fiskeutstyr” i søkefeltet. Dermed blir dette et viktig søkeord for ditt innhold.
For å finne flere relevante søkeord vil det være gunstig å gjennomføre en søkeord analyse. En søkeordsanalyse kan for eksempel gjennomføres ved hjelp av Google keyword planner.
En slik analyse vil gi deg et godt bilde av hvilke ord potensielle kunder bruker når de gjennomfører søk. Ved å skape innhold som er relevant og inneholder disse ordene, er det større sannsynlighet for at du møter en potensiell kunde når de er på leting etter ditt produkt.
Utover de fem punktene som er nevnt, bør du også sikre kvaliteten på innholdet ved å passe på at det ikke er noen form for fakta- eller skrivefeil. Godt innhold bør generelt være av høy kvalitet - ikke bare fra et SEO- eller innholdsmarkedsførings-perspektiv.
Selv om innholdet er publisert, er det likevel ikke ferdig. Ettersom verden rundt oss, inkluderende søkemotorer, stadig er i forandring, må innhold følge etter.
Innholdet må jevnlig:
Optimeres ifht. SEO
Oppdateres
Drive linkbuilding - både internt og eksternt
Kontakt oss for en gratis SEO analyse for å få en god start på din sides SEO!
CPO & Partner
Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover har han også undervist i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].
Deres vekst med SEO starter her.
Ikke gå glipp av flere potensielle kunder - la oss sørge for at de finner frem til dere.
La oss vise dere en SEO-strategi som kan ta dere til neste nivå
Et kort møte hvor vi gjennomgår deres posisjon i markedet og presenterer de ulike mulighetene.