blogg

/

SEO

/

0 min read

De 27 beste gratis SEO-verktøyene for søkemotoroptimalisering

Denne artikkelen gir deg de beste, mest nyttige og fremfor alt gratis SEO-verktøyene.

Å jobbe med SEO har mange nyanser. Derfor har vi valgt ut en rekke verktøy som er de mest nyttige og som ikke koster deg noe. Verktøyene er delt inn etter formål og forteller kort om hver.

De velges etter følgende metode:

  1. Verktøy skal ha en gratis funksjonalitet

  2. De skal være relevante og populære

  3. De skal gi deg innsikt som du kan bringe til live.

Noen av de vanligste SEO-verktøyene er Ahrefs og Semrush. Men begge deler blir fort veldig dyre å ha med å gjøre. Hvis du har et ambisiøst SEO-oppsett hvor du ønsker å spille på toppen, så bør du nok investere.

Men om SEO-reisen din bare så vidt har begynt, må du begynne her.

Gratis verktøy for søkeordsanalyse

Når du skal gjøre en søkeordsanalyse , er det viktig å huske på hvilke søkeord du i det hele tatt kan jobbe med. Hvilket av disse verktøyene som er best avhenger mye av dine behov. Du kan bruke flere av dem for å motvirke begrensningene i gratisutgavene.

1. Keywordtool.io

En enkel måte å generere hundrevis av søkeord ideer på

Keywordtool.io bruker Google Autocomplete for å vise deg en lang rekke andre søkeordforslag som du kan bruke når du gjør søkeordsanalysen.

Begrensninger: Det er begrenset tilgang til søkevolum data i gratisutgaven.

Slik får du verktøyet: Klikk her

2. Ahrefs Keyword Idea Generator

Få data om de beste søkeordene

Ahrefs er et av verdens aller beste SEO-verktøy og er også Bonzers egen favoritt. Men for å få full tilgang er det ganske dyrt. Ahrefs har imidlertid også et bredt spekter av gratisverktøy, inkludert Keyword Generator.

Begrensninger: Du kan bare få data om de første 100 søkeordene

Slik får du verktøyet: Klikk her

3. Ubersuggest

Et allsidig SEO-verktøy som kan fortelle om søkeord, lenker og spore rangeringer

Markedsføringsguruen Neil Patel står bak det ambisiøse prosjektet Ubersuggest, som skal bidra til å gi mer SEO-data. Det er ganske billig for full funksjonalitet, men gjør du ikke mye SEO kommer du også langt på gratisversjonen.

Begrensninger: Kun 3 daglige søk på søkeord og domener

Slik får du verktøyet: Klikk her

4. Answer The Public

Med Answer The Public trykker du direkte på spørsmålene publikum har.

Hvem, hva, når, hvorfor? Spørsmål utgjør hjørnesteinen i menneskelig jakt på informasjon. Og ingen verktøy sier det tydeligere enn Answer The Public som kan gi deg et bredt spekter av relevante spørsmål og sammenligninger basert på ett enkelt nøkkelord. Disse er koblet til en fin og forståelig grafikk.

Begrensninger: 2 daglige søk

Slik får du verktøyet: Klikk her

5. Moz Keyword Explorer

Fra en gammel kjenning i SEO-verdenen kommer Moz's Keyword Explorer

Moz sin database er en av de største og gratisversjonen deres gir også en ukontrollerbar mengde data. Bruk den til å legge ut en tydelig søkeordsanalyse og SEO-strategi.

Begrensninger: 10 gratis søk per måned og du opprette en konto

Slik får du verktøyet: Klikk her

6. Google Keyword Planner

Googles verktøy for Ads er et kraftig våpen innen SEO

Noen ganger må du gå rett til kilden. Googles Keyword Planner gir deg data om det siste søkevolumet, genererer tusenvis av søkeordideer og kan fortelle deg gjennom CPC-prisen hvor kommersielt et søkeord er.

Begrensning: Ingen. Men du må legge til et kredittkort, men det trekker ingen penger.

Slik får du verktøyet: Klikk her

7. Semrush

Et av de mest kjente all-around SEO-verktøyene i en gratisutgave

Med Semrush kan du få data om søkeord, lenker gratis og du kan også spore dine egne rangeringer. Samtidig har de også et kraftig forskningsverktøy som kan gi gode ideer og innspill til din innholdsmarkedsføringsstrategi.

Begrensninger: 10 månedlige søk, du kan bare opprette 1 prosjekt og spore maksimalt 10 søkeord.

Slik får du tak i verktøyet: Klikk her

Gratis verktøy for linkanalyse

I arbeidet med SEO kommer du ikke utenom links. Ettersom vi i Bonzer tror på en white-hat, outreach-basert lenkebygging filosofi, er det ekstremt viktig å ha verktøy som kan fortelle deg hvilke lenker som er verdt å følge.

En av SEO-verdens beste link-databaser løfter sløret for dine konkurrenter

Få tilgang til et nettsteds domain rating, antall backlinks og antall lenkende domener. Med disse dataene i hånden kan du enkelt lage en strategi for lenkebygging som faktisk lønner seg.

Begrensninger: Kun tilgang til de 100 beste koblingene.

For å få verktøyet: Klikk her

Moz gir dyptgående data som du kan eksportere og bruke som du ønsker. I tillegg til mengden lenker får du også innsikt i ankertekst, historisk utvikling og mye mer.

Moz skiller seg fra Ahrefs ved å gi tilgang til flere typer data, men begrensningen er da på forbruk. I tillegg får du her tilgang til Moz sin sofistikerte Domain Authority-metric, som kan være en god for linkbuilding-arbeidet.

Restriksjoner: 10 månedlige søk (ikke delt med deres Keyword Explorer)

Slik får du verktøyet: Klikk her

10. Disavow Tool

Googles Disavow-verktøy er ikke for nybegynnere innen SEO, men kan gjøre underverker for nettsteder som er hardt rammet av spam.

Det er faktisk en underfunksjon av Search Console (som vi har listet opp nedenfor), men Googles gratis Disavow gir deg kontroll over om du vil bekrefte eller avvise linker du har mottatt. Du bør alltid tenke deg godt om og kontakte dine nærmeste SEO-eksperter før du setter i gang.

Begrensninger: Ingen

Slik får du tilgang til verktøyet: Les først denne veiledningen fra Google

En plugin som lar deg fikse kritiske SEO-feil og finne kule emner for linkbygging.

Med Link Miner installert kan du enkelt få oversikt over alle nettsiders interne og eksterne lenker. Den gir deg også en oversikt over om siden har ødelagte lenker, altså lenker som går til et ugyldig sted. Det er en klassisk SEO-feil som kan fikses og også en god mulighet til å stjele lenker fra konkurrentene dine.

Begrensning: Du må bruke Chrome

Slik får du tak i verktøyet: Klikk her

Gratis verktøy for teknisk SEO

Teknisk SEO er – for å si det rett ut – tungvint. Heldigvis finnes det mange gratis verktøy som lar deg se den tekniske helsen til nettstedet ditt, hastigheten og hvordan det er bygget.

12. Webmaster Tools

Ahrefs Webmaster Tools er trolig bransjens sterkeste gratistilbud innen teknisk SEO.

Få en konstant oppdatert oversikt over hvilke SEO-feil du gjør på nettsiden din samt hvordan du kan rette dem. Samtidig får du dyptgående backlinkdata for alle sidene på domenet ditt og også hvilke søkeord du rangerer på.

Begrensning: Kan bare gjennomsøke 5000 nettadresser per måned

Slik får du tak i verktøyet: Registrer deg her

13. Technicalseos Structured Data Generator

Generer strukturert data for nettstedet ditt – helt uten å kunne programmere!

Strukturerte data er en måte å fortelle Google tydelig hva siden din handler om. Den låser også opp en rekke spesielle søkeresultater som anmeldelser, vanlige spørsmål og mer. Med TechnicalSEOs strukturerte data generator kan du enkelt tiltrekke deg mye mer oppmerksomhet.

Ta også en titt på mange av deres andre gratisverktøy.

Begrensning: Ingen

Slik får du tak i verktøyet: Klikk her

14. Screaming Frog

Et ekstremt teknisk avansert crawling-verktøy som forteller deg hvilke feil som er på nettstedet ditt.

Det er nesten ingenting du ikke kan gjøre med Screaming Frog. Finn ødelagte lenker, dårlige redirects, feil i hreflang-tagger og canoicals og mye, mye mer. Med en rekke plugins kan du enkelt integrere data fra Google Analytics, Pagespeed Insights og andre.

Det er imidlertid heller ikke det mest brukervennlige verktøyet som godt kan kreve litt arbeid å sette seg inn i.

Begrensninger: Du kan kun crawle 500 URL-er om gangen.

15. Pagespeed Insights

Få detaljerte data om nettstedets brukervennlighet og hastighet.

PageSpeed ​​​​Insights er Googles verktøy som viser de såkalte Core Web Vitals, statistikk som viser hvor lang tid det tar før nettsiden din lastes inn, hvor raskt den reagerer og mye mer. Du kan bruke disse dataene til å skape bedre brukeropplevelser som vil glede brukerne dine og løfte deg til toppen av Google. Den har også en utmerket API som kan gjøre den litt mer automatisk – og kan også kobles til Screaming Frog.

Begrensninger: Ingen - men kan kreve noe teknisk kunnskap.

16. Mobile Friendly test

Finn ut hvor enkelt en mobilbruker kan få tilgang til nettstedet ditt.

Nå som Google bruker mobilopplevelsen som en guide for rangeringer, er det fint å vite nøyaktig hvordan nettstedet ditt tar seg av mobilbrukere. Her kan Googles Mobile Friendly Test fortelle deg veldig direkte hvordan du kan optimalisere opplevelsen.

Begrensninger: Ingen

Slik får du tak i verktøyet: Klikk her

17. Testing Tool for Structured Data / Rich Results Test

Se om dine strukturerte data fungerer som de skal

Når du har implementert strukturerte data, er det en god idé å sjekke om det fungerer som du skal . Med Rich Results Test kan du både finne ut om alt spiller med koden du har satt inn, samt at du kan få en forhåndsvisning av hvordan det ser ut i søkeresultatene.

Begrensninger: Ingen

Slik får du verktøyet: Klikk her

18. Chrome DevTools

Et av de mest allsidige og kraftige verktøyene til nettet.

Med Chrome-browserens utviklerverktøy får du langt mer enn det ser ut til. Du kan simulere hvordan siden din ser ut på nettbrett og mobiler, du kan se hvilken kode som lager hvilke elementer på nettsiden din, og så kan du også bruke den til å diagnostisere feil når det kommer til lasting av nettsiden din.

Begrensninger: Ingen

For å få tilgang: I Chrome-nettleseren trykker du ganske enkelt Option + ⌘ + J (macOS) eller Shift + CTRL + J (på Windows / Linux).

Gratis verktøy for content

Når det kommer til innhold, er det selvfølgelig din skarpe skrivehjerne som avgjør hvor bra det blir. Men det finnes også en rekke gratisverktøy som kan hjelpe deg å skrive bedre.

19. Yoast

Få en omfattende sjekkliste over grunnleggende SEO-behov

Med Yoast vil du enkelt kunne skrive flotte SEO-tekster som lever opp til alle Googles retningslinjer. Den kan installeres som en plugin i flere CMS-er (her spesielt WordPress) men kan også nås som et verktøy på nettet. Her kan du fylle ut teksten din og du vil få en rekke grønne, gule og røde lys som forteller deg om åpenbare optimaliseringsmuligheter.

Begrensninger: Det finnes en rekke, men de er ubetydelige for de fleste.

Slik får du tak i verktøyet: Enten som en plugin for ditt CMS eller her på nett

20. Grammarly

Skriv feilfritt på engelsk med dette sofistikerte korrektur-verktøyet

Ikke alle har en bachelorgrad i engelsk, derfor kan det være greit å ha en moderne versjon av den sure engelsklæreren din som forteller deg hvilke feil du har gjort. Grammarly er et intelligent verktøy som hjelper med engelsk grammatikk, staving, setningsstruktur og mye mer.

Begrensninger: Få relevante, men mer avanserte funksjoner som analyse av tekstens tonefall er ikke tilgjengelig for gratisbrukere

Her kan du få verktøyet: Klikk her

21. Hemingway Editor

Skriv som en prisvinnende forfatter

Innhold bør man generelt etterstrebe enkle setninger og enkelt språk. På den måten får du alle involvert og sikrer at Google er i stand til å forstå det. Skal du skrive engelske tekster bør du derfor vurdere Hemingway-appen, som tar sikte på lesbarhet og mye mer.

Restriksjoner: Kun nettilgang

22. Conductor

En alt-i-ett-plugin for on-page og teknisk SEO.

Med Conductor-plugin-modulen kan du enkelt få nøkkel SEO-data på et nettsted i nettleseren din. I tillegg gir den en “health-score” for ulike on-page-elementer, hvor den blant annet forteller deg om en H1 mangler, om du har alle taggene og mye mer.

Begrensninger: Begrensede søkeord oppslag

De beste gratisverktøyene for data og analyse

En strategi er bare så god som innsikten den er bygget på. Og vi kommer ikke utenom at SEO er et datatungt felt. Her er antall klikk, søkeord, lenker og søkevolum som skal være på feltet. Her har vi samlet de mest givende gratisverktøyene for dataanalyse og visualisering.

23. Google Analytics

Få innsikt i verdensklasse i nettstedets brukere og deres adferd

Google Analytics er sannsynligvis et av de mest omfattende datainnsamlingsverktøyene som finnes. Med denne installert får du stadig oppdatert informasjon om hvem, hvor mange og hvordan med alle dine besøkende. Å få dybdeinnsikt krever nok et kurs i Google Analytics, men du kan komme langt selv med de enkleste grafene.

Begrensninger: Ingen.

Slik får du tak i verktøyet: Det krever litt installasjon og er tilgjengelig på flere måter. Du kan få en guide her.

24. Google Search Console

De ultimate SEO-dataene for hånden.

Hvis du bare måtte velge ett verktøy for SEO-dataene dine, ville det være Google Search Console. Her får du kunnskap om hvilke søkeord du er å finne på, din gjennomsnittlige plassering, visninger og klikk. På toppen av det finnes det en rekke verktøy som hjelper deg med å lage mer brukervennlige sider og fikse tekniske feil. Hvis ikke det er nok, kan du bruke Search Console til å finjustere hvordan Google oppfatter nettstedet ditt.

Begrensninger: Ingen

Hvordan få tak i verktøyet: Les denne veiledningen

25. Matomo

Det personvern-vennlige og open source alternativet til Google Analytics

Hvis du bryr deg litt mer om klarhet og personvern enn de fleste, så er Matomo å anbefale. Her får du mange av de samme komplekse og dyptgående funksjonene som Google Analytics, men med langt større eierskap og fleksibilitet.

Begrensning: Ingen – men det krever at du kan hoste det på din egen server. Bruker du WordPress kan dette gjøres med en enkel plugin.

Slik kommer du i gang: Start her eller her

26. Microsoft Clarity

Få et reelt bilde av hvordan brukerne dine handler på siden – og hvorfor de ikke gjør som du forestilte deg.

Hvorfor besøkende på nettstedet ditt kjøper eller ikke gjør det, er et vanlig problem. Med Microsoft Clarity får du gratis varmekart som viser hvor mye av nettstedet ditt folk ser; du vil også finne ut hvor de klikker og når. Alt dette kan du bruke til å øke konverteringsfrekvensen til nettstedet ditt.

27. Data Studio

Interaktive dashboards med all kunnskapen ditt hjerte begjærer

Med Google Data Studio kan du koble sammen alle de mange datakildene du har i markedsføringsoppsettet ditt. På den måten får du interaktive grafer og dashbord som måler all statistikken som er viktig for deg. Det tar litt tid å sette opp, men så er det lett som en lek. Og med de mange malene du finner på nettet, trenger du ikke engang være spesielt grafisk skarp for å få noe som ser skikkelig bra ut.

Begrensninger: Ingen.

Slik får du verktøyet: Klikk her

Den ultimate beste SEO-verktøykassen

Ja, det var en del selvfølgelig. Og du kan sannsynligvis ikke bruke alle 27 samtidig og få det ut av det du håper. Så nå får du en anbefaling. Hvis du bare måtte velge ett SEO-verktøy fra hver kategori for verktøykassen din, bør det være følgende:

  • Verktøy til keywordanalyse: Google Keyword Planner

  • Link Analysis Tool: Ahrefs Backlink Checker

  • Tekniske SEO-verktøy: Ahrefs Webmaster Tools.

  • Innholdsverktøy: Yoast

  • Dataverktøy: Google Search Console.

Hvis du bruker disse fem, så er du på god vei – enten du er ny i SEO-verdenen eller du bare trenger å følge med på hva byrået ditt gjør.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO og partner, og hans daglige fokus ligger på kontinuerlig analyse av Googles algoritme og utvikling av SEO som et produkt. Thomas har jobbet med SEO i flere år med stor lidenskap for å dele sin kunnskap om hvordan bedrifter best kan implementere SEO i sin virksomhet. I tillegg til Bonzer bidrar Thomas med kunnskap til lesere hos blant annet Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Han underviser også i digital mediestrategi ved Copenhagen Business School og i SEO ved DMJX i København. Har du spørsmål eller ønsker angående SEO, er du velkommen til å kontakte ham på [email protected].

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.