blogg

/

SEO

/

0 min read

SEO as a Service – hva det er, og hvorfor fremgangsrike bedrifter benytter seg av det

‘SEO as a Service’ er et begrep som bygger på samme tankegang som ‘Software as a Service’ (Saas), og kan i prinsippet forstås på samme måte. Den store forskjellen ligger imidlertid i selve tjenesten, der vi i Bonzer legger vekt på SEO som en pågående markedsføringstjeneste.

I løpet av de siste årene, og spesielt siden koronapandemien, har SEO etablert seg som en av de mest grunnleggende verktøyene for bedrifter når det kommer til generering av leads, salg og nye kunder. SEO er dessuten forventet å oppnå en global markedsverdi på USD 234,8 milliarder innen 2030, noe som tilsvarer en årlig vekstrate (CAGR) på 17,6% fra 2022 til 2030. 

Måten man jobber med SEO, har utviklet og endret seg mye over tid. Tidligere handlet det stort sett om å gjøre litt optimalisering her og der, bruke tunge «SEO-tekster» og kjøpe lenker. Denne fremgangsmåten går sin vante gang for noen, men det er masse verdi å hente hvis man utvider perspektivet sitt. Heldigvis er det flere bedrifter i dag som følger utviklingen og anerkjenner betydningen av SEO som en tjeneste. 

Søkemotorer som Google og Bing har utviklet seg til å forstå brukerne sine enda bedre, der innhold og integrert kunstig intelligens (KI) gjør det mulig å vise resultater som aldri før. Dette øker både etterspørselen og bruken fra oss alle, noe som fortsetter å øke potensialet ved en helhetlig SEO-innsats. Samtidig stiller denne utviklingen større krav til dem som ønsker å løfte online tilstedeværelsen til bedriften sin. 

Med et større forretningspotensial kommer også en større konkurranse, og dette er gjeldende i de aller fleste bransjer. Og det er viktig å understreke at, til tross for en voldsom utvikling, er det fortsatt kun én nummer 1 plassering i søkemotoren. 

Gjennom vår mangeårige erfaring med SEO og organisk markedsføring, har vi i Bonzer bygget et rammeverk for å besvare våre kunders forretningsmål og møte utviklingen i algoritmen på søkemotoren.

Når vi kombinerer de to, kan vi legge en strategi som sikrer vekst samtidig som man legger seg i forkant av utviklingen. Ved å holde overblikk på oppdateringer fra bransjen og søkemotoren,  sørger vi for at du ikke taper markedsandeler til konkurrentene dine. 

Men hvordan fungerer dette egentlig i praksis? 

Ja, det er basert på vår tankegang ‘SEO as a Service’. 

Slik fungerer SEO as a Service

SEO as a Service er en lisens- og leveringsmodell utviklet av Bonzer, hvor SEO blir lisensiert på abonnementsbasis sammen med en dedikert SEO-partner.  

seo as a service model

Resultatet er en partner som legger en strategi og sikrer at denne gjennomføres. Målet er at din bedrifts digitale tilstedeværelse vokser og styrkes. Dette går imidlertid aldri på bekostning av bedriftens visjon og ‘tone-of-voice’, altså den verbale identiteten til virksomheten din. Målet er i bunn og grunn å bruke SEO som et verktøy for å få innsikt i målgruppen deres og styrke budskapene gjennom innholdet på nettsiden. Samtidig sikrer vi at den nåværende trafikk og ytelse ikke forringes. 

I Bonzer gjør vi dette enkelt ved å tilby en grunnleggende SEO-tjeneste som våre kunder abonnerer på. Du får et dedikert team som jobber proaktivt med SEO for å oppnå vekst, nye markedsandeler og beholde det eksisterende konkurransefortrinnet på markedet.  

Vår tjeneste, som vi kaller en baseline, gir deg tilgang på våre konsulenters brede kompetanse og verdifull teknisk støtte der det trengs. Samtidig legger dette til rette for at andre kanaler, for eksempel betalt trafikk, presterer enda bedre. 

En løpende baseline 

Vår baseline-modell kan sammenlignes med et treningsmedlemskap eller en regnskapsfører. Treningsmedlemskapet gir deg tilgang på utstyr slik at du kan komme i bedre form, og regnskapsføreren holder kontroll på utgifter og forsikrer seg om at regningene blir betalt. På samme måte sikrer vår baseline-modell at SEO blir tatt hånd om av kompetente spesialister. Du får tilgang på et dedikert team av konsulenter og teknisk support, som rådgir og sparrer med deg, og holder kontroll på dine rangeringer og trafikk.  

Med en Bonzer Baseline får blant annet tilgang på: 

  • Analytisk og strategisk team av konsulenter 

  • Søkemotordata på de seneste trendene på markedet 

  • Rapporter og innsikt i konkurrenter 

  • Intern kompetanseheving (upskilling) 

  • Teknisk support 

Dersom det er behov for tilleggstjenester, skreddersyr vi nødvendige ‘sprints’ for å støtte og styrke strategien. Sprints er tilpassede løsninger basert på kapasitet og kompetanse. Disse ekstra tjenestene er ment å løfte innsatsen i det påbegynte samarbeidet.   

En sprint kan for eksempel være en større innholdsproduksjon, hvis du ønsker å utvide innholdsuniverset ditt eller styrke strukturen på nettsiden din. En annen sprint kan være relatert til utvikling og teknisk support, for eksempel hvis du ønsker å bygge en ny nettside fra bunnen av. En ny nettside med riktig oppsett vil gjenspeile den overordnede SEO-strategien og øke sannsynligheten for vekst. Igangsetting av sprints finner vi fortløpende ut av sammen i tråd med etterspørsel og strategiske behov. 

En tjeneste som styrker markedsføringsinnsatsen din 

Når det gjelder markedsføring, ønsker man å være sikker på at man bruker pengene på riktig måte og på de rette stedene. Dette involverer en balansert kombinasjon av markedsføringsinnsatser. Derfor er det alltid en god idé å starte arbeidet med å sette sammen en markedsføringsplan. 

Som et dedikert SEO-byrå vil vi også jobbe sammen med dine andre markedsføringskanaler. I en suksessfull SEO-levering er det nemlig avgjørende å forstå hvordan markedsføringstrakten henger sammen, slik at man kan bruke den organiske innsatsen til å løfte de andre tiltakene. Dette gjelder samtlige digitale kanaler som dere er engasjert i.    

På denne måten styrker vi deres organiske posisjon, samtidig som trafikk, data og erfaring automatisk vil forsterke tiltakene på betalt trafikk (bruk av annonser). Organisk innhold kan for eksempel øke nettsidens ‘quality score’, som gjør CPC (Cost-Per-Click) lavere. Du skaper dermed et mer kostnadseffektivt annonsebudsjett.

Vender vi oppmerksomheten mot SEO as a Service igjen, er det én ting å løfte egne og andre kanaler. Den andre og avgjørende fordelen ved å betrakte SEO som en løpende service, er at man alltid vil ha den riktige kompetansen tilgjengelig slik at man unngår å miste konkurransefortrinnet på markedet. 

SEO er i konstant utvikling og følger man ikke med, setter man seg selv i en sårbar situasjon. Du risikerer å miste markedsandeler til konkurrenter og tape fortrinn. Parallelt med dette utfordrer utviklingen i søkemotorene og KI din generelle eksistens som virksomhet. 

Med vår Baseline-tjeneste blir du møtt av et erfarent team, som alltid er i forkant av utviklingen og jobber proaktivt for å opprettholde dine plasseringer i søkemotoren. Én topplassering i Google er tross alt mye verdt – og det vet vi fra erfaring. 

Vil du vite mer? 

Dersom du ønsker mer informasjon om hva ‘SEO as a Service’ kan gjøre for din bedrift, og hvordan det fungerer i praksis, kan du enkelt be om en SEO-analyse. Vi vender tilbake med verdifull innsikt så hurtig som mulig. 

Vi kontakter deg for en videre samtale dersom vi ser en match mellom bedriften din og våre tjenester. Vi ønsker å samarbeide sammen med deg når vi vet at vår tjeneste kan gjøre en forskjell for deg. SEO as a Service skal gjøre hverdagen din lettere, sikre bedriftens tilstedeværelse og bidra til å styrke resultatet av det samlede markedsføringsbudsjettet ditt. 

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO og partner, og hans daglige fokus ligger på kontinuerlig analyse av Googles algoritme og utvikling av SEO som et produkt. Thomas har jobbet med SEO i flere år med stor lidenskap for å dele sin kunnskap om hvordan bedrifter best kan implementere SEO i sin virksomhet. I tillegg til Bonzer bidrar Thomas med kunnskap til lesere hos blant annet Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Han underviser også i digital mediestrategi ved Copenhagen Business School og i SEO ved DMJX i København. Har du spørsmål eller ønsker angående SEO, er du velkommen til å kontakte ham på [email protected].

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.