/
SEO
/
0 min read
På bare tre år har ChatGPT gått fra å være et nytt fenomen til å bli en integrert del av hverdagen til millioner av brukere. Derfor er det naturlig å undre seg hvordan dette har påvirket søkeatferden vår og hvordan vi faktisk bruker ChatGPT.

En ny Harvard-studie av 1,5 millioner samtaler med chatboten avdekker en dramatisk endring: Vi lener oss i høyere grad på ChatGPT til å tilegne oss kunnskap, ikke bare for å skrive tekst.
Her i Norden topper vi listen over AI-bruk i Europa, noe som setter oss i selve episenteret for AI-søk og kjøp. Dette fører med seg en rekke nye spilleregler som vi diskuterer hvordan vil påvirke SEO-strategien din i 2026.
OpenAI-CEO Sam Altman kunngjorde i oktober 2025 at ChatGPT nå har nådd 800 millioner ukentlige aktive brukere – omtrent 10% av verdens voksne befolkning.
En ny studie fra OpenAIs forskningsteam og Harvard-økonomen David Deming kartlegger hvordan bruken har utviklet seg fra 2024 til 2025.
Studien, som er publisert av National Bureau of Economic Research (NBER), analyserer 1,5 millioner samtaler på ChatGPT og er den mest omfattende kartleggingen av faktisk AI-bruk noensinne.
| Måned | Ukentlige brukere |
|---|---|
| November 2022 | 1 millioner |
| Januar 2023 | 30 millioner |
| November 2023 | 100 millioner |
| Desember 2024 | 300 millioner |
| Februar 2025 | 400 millioner |
| Oktober 2025 | 700-800 millioner |
Studien viser at brukere nå sender 18 milliarder meldinger hver uke, eller rundt 29.000 meldinger i sekundet på verdensbasis.
Og mens teknologien startet som et hjelpemiddel for tekst og kode, har ChatGPT i 2025 blitt en digital rådgiver i hverdagen til mange og en sentral brikke i å skape reell kommersiell verdi for bedrifter og organisasjoner.
De nordiske landene ligger helt i toppen når det gjelder AI-adopsjon i Europa.
Ifølge ferske tall har:
Danmark høyest bruk med 45% av befolkningen som har brukt ChatGPT
Sverige følger med 42%
Norge ligger tett bak med 40%
Den store utbredelsen tilskrives sterk digital infrastruktur, høy teknologitillit og befolkningens generelle digitale kompetanse. Dette betyr at de nordiske bedriftene har (eller bør ha) et forsprang i AI-drevne søk.
Forskerne delte alle ChatGPT-samtalene inn i sju hovedtemaer. Tre av dem dominerer og forteller oss hva folk ønsker å få ut av kunstig intelligens:
Praktiske råd (29%) – hvordan gjøre noe, lære noe nytt, forbedre seg selv eller få hjelp i hverdagen. For eksempel: “Hvordan forhandle lønn” eller “Beste måten å optimere nettsiden etter AI”.
Informasjonssøk (24%) – alt fra fakta og produkter til oppskrifter og reisetips. For eksempel: “Hva er forskjellen på klassisk søk og AI-søk?” eller “Hvilken europeisk skidestinasjon er best i november?”-
Skriving (24%) – redigering, oversettelse, oppsummering og kreativ tekstproduksjon.
Til sammen står disse for 77% av alle ChatGPT-samtaler.
Studien viser et tydelig skifte i hvordan vi bruker ChatGPT:
Skriving har falt fra 36% i 2024 til 24% i 2025.
Informasjonssøk har nesten doblet seg fra 14% til 24%.
Multimedia – som bilde- og lydgenerering, har økt fra 2% til 7% etter at ChatGPT lanserte bildegenerering våren 2025.
Teknisk hjelp (kode og dataanalyse) har falt fra 12% til 5%, noe som er mindre overraskende ettersom utviklere i stor grad bruker mer avanserte API-er.
Den kraftige veksten i informasjonssøk viser at folk ikke bare bruker AI for å produsere – men for å forstå. ChatGPT har blitt et verktøy for læring, refleksjon og beslutningsstøtte, både i arbeid og privatliv. Det peker mot en ny fase der AI ikke erstatter menneskelig kunnskap, men forsterker den.
For Norge og våre naboland betyr dette at vi ikke bare er tidlig ute – vi er med på å definere hvordan AI faktisk brukes globalt. Når Danmark, Sverige og Norge ligger helt i toppen av adopsjon, handler det ikke bare om teknologi, men om kultur: høy tillit, digital modenhet og en genuin nysgjerrighet etter å lære.
For norske bedrifter betyr dette én ting: Publikum søker ikke lenger bare svar, de søker innsikt og forståelse. De som klarer å bruke AI til å formidle kunnskap, bygge tillit og hjelpe folk å forstå mer, vil være de som vinner synligheten i den nye AI-drevne søkeverden.
Det tyder også på en økende bruk av ChatGPT til å oppdage og sammenligne produkter og tjenester. I USA kan ChatGPT brukere nå benytte den seneste teknologien «instant checkout» som åpner for direkte handel av varer i chat-modellen. Den raske utviklingen signaliserer et tydelig ønske fra OpenAI om å posisjonere ChatGPT som en direkte kjøpskanal – noe vi kan anta at vil komme til de nordiske landene etter hvert.
Dette skiftet fra å være en informasjonskilde til å bli en direkte kjøpskanal er den største trusselen – og muligheten – for klassisk SEO i 2026. Det er avgjørende at din merkevare eller virksomhet er synlig i denne overgangen.
Bruken av ChatGPT har økt kraftig på bare ett år, og dette er bare starten. For bedrifter som frykter at AI vil endre landskapet for organisk synlighet, er det nå avgjørende å tilpasse seg en verden der AI påvirker hvordan mennesker søker informasjon, tar beslutninger og konsumerer innhold.
Å forstå hvordan folk faktisk bruker AI, og integrere dette i markedsføring og innholdsstrategi, blir nøkkelen til å lykkes i årene som kommer. Hos Bonzer hjelper vi bedrifter med å navigere i overgangen – fra klassisk SEO til å lykkes i nye AI-modeller som Google AI-Mode, ChatGPT, Gemini og nå også OpenAI sin nye nettleser Atlas.

Lead Consultant
Anne Sofie Grindstrand er Lead Consultant i Bonzer og har bred erfaring med både internasjonale og norske SEO-strategier innen SaaS, e-handel og andre bransjer. Som Lead Consultant leder Anne Sofie både egne SEO-prosjekter og fungerer som strategisk sparringspartner for teamet av konsulenter. Ta gjerne kontakt med Anne Sofie på [email protected]

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?
La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.
Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?
La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.