blogg

/

Google Nyheter

/

0 min read

Fremtiden til Google: Hvordan søkemotorens siste AI-oppdateringer vil påvirke SEO

Med et stadig utviklende SEO-univers, er det ikke bare et godt råd å holde seg oppdatert med nye oppdateringer og teknologier; det er avgjørende. Google har nettopp introdusert en rekke betydelige oppdateringer, som på flere områder vil endre måten vi jobber med SEO på i dag og i fremtiden. I denne artikkelen gjennomgår vi Googles nye oppdateringer, samt hvordan du bør implementere dem videre i din bedrift.

Generativ AI: Kraften bak søk

I Googles siste oppdatering, som ble presentert natt til 11. mai 2023 norsk tid, introduserte Elizabeth Reid fra Google generativ AI i Googles søkeresultater – dvs. kunstig intelligens ansvarlig for å lage nytt og originalt innhold. Hva er målet? Gjør søk raskere, mer effektive og mer intuitive enn noen gang før.

Generativ AI er designet for å svare på komplekse spørsmål, foreslå oppfølgingsspørsmål og gi kontekst til emnet. Det betyr at du som nettside – som bedrift – må være mer målrettet og relevant i innholdet ditt enn tidligere.

Nedenfor er et eksempel på akkurat dette fra Google:

generativ ai eksempel fra google

AI skal brukes til å sortere gjennom internettets enorme mengder med informasjon, derfor må du som bedrift oppdatere nettsiden din med bedre innhold som gjør deg både mer relevant og unikt sammenlignet med konkurrentene. Altså «skille sauene fra geitene», og de som ikke følger Googles retningslinjer vil få det vanskeligere med å synlighet og kunder i fremtiden – i hvert fall fra Google.

Introduksjon av Search Labs og SGE

Googles Search Labs og SGE (Search Generative Experience) fungerer som «tidlige eksperimenter» i Google Search. Disse plattformene er tilgjengelige via Google Chrome desktop og Google App – i utgangspunktet kun på engelsk. De vil tillate brukere å teste nye generative AI-funksjoner.

Så hvis du er ivrig etter å begynne å eksperimentere med de nye funksjonene, kan du registrere deg på Søk Labs og få tilgang til SGE i løpet av de kommende ukene.

Netthandel får en AI-revolusjon

De nye oppdateringene inkluderer også en oppdatering for netthandel, som derfor er ekstra relevant for deg som selger produkter på nett gjennom Shopping.

Gjennom generativ AI vil Google ta utgangspunkt i faktorer som produktbeskrivelser, anmeldelser, priser og bilder, som sammen skal gjøre komplekse kjøpsbeslutninger enklere for forbrukerne. Den nye handleopplevelsen er bygget på Google Shopping Graph, som har over 35 milliarder produktoppføringer.

Spesielt anmeldelser er noe Google har lagt utrolig mye vekt på de siste årene, noe som også kan bli lagt merke til i deres siste 'anmeldelsesoppdatering’ fra april. En oppdatering som inkorporerer erfaring som en faktor i anmeldelser og dermed som en rangeringsfaktor.

Belønnende "nyttig innhold"

Som en del av disse oppdateringene har Google som mål å belønne nyttig innhold gjennom sitt Helpful Content System. Et system som belønner de som oppfyller brukernes forventninger – deres søkehensikt – og straffer de som ikke gjør det. Systemet bruker signaler for hele nettstedet og automatisert maskinlæring klassifisering for å rangere innholdet.

Innhold som ikke hjelper brukere – men kun optimaliserer for en søkemotor – vil ikke se mye synlighet på Google i fremtiden. Derfor er det viktigere enn noen gang at innholdet ditt består av høy kvalitet, at det er originalt og at det kommer deg til riktig publikum.

Så glem alt om den gamle "black hat"-taktikken, som handler om å samle mange nøkkelord i en tekst eller mange lenker, uansett hva som trengs. I dag handler det om brukeren, og Google forstår det i dag.

E-A-T blir effektivt E-E-A-T

I slutten av 2022 oppdaterte Google sine Quality Rater Guidelines for å inkludere en ekstra 'E' i sine E-A-T-retningslinjer, som derfor nå står for Experience, Expertise, Authoritativeness og Trustworthiness.

Dette understreker også viktigheten av originalt innhold med mennesker i fokus. Dette er et tydelig budskap til alle som jobber med innhold: å produsere innhold som er basert på førstehåndserfaring og som er relevant for målgruppen.

Hva betyr dette for SEO?

I lys av disse oppdateringene, er fremtiden til SEO klart: originalitet, relevans og brukeropplevelser vil dominere i fremtiden. Nettsider må bygge sine plattformer basert på innhold av høy kvalitet som både er dyptgående og viser ekspertise og erfaring. Innholdet skal være autoritativt og nyttig for brukeren.

På mange måter er dette derfor et klimaks på de mange oppdateringene som Google har delt de siste 1-2 årene, bl.a. The Helpful Content System, Review Updates og deres oppdaterte syn på Page Experience, som vurderer tekniske rangeringsfaktorer mer helhetlig enn tidligere.

Som et selskap må du derfor bygge dine strategier rundt innhold som er både informativt og transaksjonelt. Selv om informative søk som «hvordan» allerede kan dekkes av Googles søkeresultater og derfor resultere i flere «nullklikk-søk». For uten å vise thought leadership, vil du ikke vinne den kommersielle trafikken.

Du må i enda større grad holde deg oppdatert på nyhetene fra Google, da dette vil bli enda viktigere i fremtiden. Noe vi i Bonzer kontinuerlig oppdaterer måned for måned her.

Du må optimalisere det produktrelaterte innholdet ditt ved hjelp av strukturert data og være i forkant av anmeldelser. Noe som ikke bare påvirker rangeringene dine, men også konverteringer.

Du må tilpasse din brukeratferd og forstå hvordan teknologier som Bard vil påvirke atferd løpende ut fra brukernes ønsker.

Og så må du jobbe med 'flerspråklig SEO', som betyr at Google utvider systemet sitt til å forstå forskjellige språk og forskjellige innholdsformater, inkludert visuelt innhold.

Så alt i alt understreker disse oppdateringene viktigheten av innhold og hvordan du som selskap må tilpasse deg AI-forbedringer og dermed forventninger dag for dag. Det er viktig at dette er fullt integrert i din virksomhet og markedsføringsfokus.

Omfavn disse endringene og tilpass din SEO-strategi, slik at den følger utviklingen. Med dette vil du være i forkant av utviklingen og foran konkurrentene.

Hvis du ønsker å forstå hvordan dette påvirker din bransje spesifikt, er vi alltid klare til å gi deg råd i dette stadig skiftende SEO-landskapet.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO og partner, og hans daglige fokus ligger på kontinuerlig analyse av Googles algoritme og utvikling av SEO som et produkt. Thomas har jobbet med SEO i flere år med stor lidenskap for å dele sin kunnskap om hvordan bedrifter best kan implementere SEO i sin virksomhet. I tillegg til Bonzer bidrar Thomas med kunnskap til lesere hos blant annet Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Han underviser også i digital mediestrategi ved Copenhagen Business School og i SEO ved DMJX i København. Har du spørsmål eller ønsker angående SEO, er du velkommen til å kontakte ham på [email protected].

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.