blogg

/

SEO

/

0 min read

Lær å lage en SEO-strategi til fordel for din bedrift [2022 guide]

Hva definerer en god SEO-strategi og hvordan vurderer du hva som er riktig retning for bedriften din?

Det er ofte mange spørsmål å svare på i prosessen med å bestemme for en SEO -strategi, og det med god grunn. Når det kommer til å velge en retning for SEO-strategien din finnes det et hav av muligheter tilgjengelig.

Hos Bonzer bruker vi alltid databasert innsikt for å finne vår retning og fokus når vi skal bestemme en SEO-strategi for et nettsted. Dette betyr i all hovedsak å fastslå hvilke behov det aktuelle nettstedet har (i Googles øyne) sammenlignet med kundens virksomhet.

Det er derfor vi alltid skaper 6-måneders strategier - dels fordi Googles algoritme endres kontinuerlig, og dels fordi det tar lang tid å se effekten av SEO-tiltak.

Hva er en SEO-strategi?

Strategi i seg selv er et helt eget fag, med mange forskjellige tilnærminger til «best practice», avhengig av hvilket område vi snakker om. Følger vi Cambridge Dictionary sin definisjon, kan vi si at en strategi er en detaljert plan for hvordan man oppnår suksess innen et definert område. 

En SEO-strategi er dermed en detaljert plan for hvordan man kan oppnå suksess med å optimalisere nettsiden sin for søkemotorer. Ergo; noe enhver bedrift med digital tilstedeværelse burde ha på plass.

Om du enda ikke har forstått viktigheten av SEO for din bedrift, vil vi gjerne komme med 5 Gode grunner til å bruke søkemotoroptimalisering.

Fordelene med en langsiktig SEO-strategi

Å jobbe med SEO er en langsiktig strategi som skal danne grunnlaget for en sunn og bærekraftig (online) bedrift. En SEO-strategi bør derfor utformes med dette i bakhodet, og en grunnleggende tanke om at selve gjennomføringen gjerne krever både mer tid og ressurser enn et enkelt tastetrykk.

Som regel vil du heller ikke kunne se resultatene av arbeidet ditt over natten. Likevel ser vi at gjennomførte og langsiktige SEO-strategier, tilpasset bedriftens behov, kan gi imponerende resultater og positiv ROI (Return on Investment).

I dette blogginnlegget vil vi guide deg gjennom betraktninger og innsikt som vi jobber med i Bonzer for å avgjøre hvilken SEO-strategi som er riktig for ett hvert case.

  • De tre søylene i SEO

  • Markedsanalyser

  • SEO-strategi forankret i forretningsforståelse 

  • Hva du bør tenke på når du skal bestemme en SEO -strategi

Hvordan lage en SEO-strategi: De tre søylene i SEO

Hos Bonzer følger vi de tre søylene i SEO. Når vi utarbeider SEO-strategier gjør vi det på en måte som dekker alle de tre områdene. Dette betyr at vi ser nøye på hvor stort behovet til nettstedet er for autoritet (lenkebygging) og godt innhold, samt nettsidens «health score».

La oss gå gjennom dem en etter en.

Autoritet

Den første søylen vi ser på er autoriteten til nettstedet. Dette betyr hovedsakelig at vi ser på hvor mange lenker som peker til nettstedet og hvor verdifulle disse koblingene er, også kalt lenkebygging eller “linkbuilding”.

Vi vet at autoriteten til et nettsted er en av de viktigste rangeringsfaktorene for en søkemotor. Nettstedets autoritet bygger på evnen til å skape ekspertise, autoritet og pålitelighet gjennom lenker. Det er derfor vi i Bonzer aldri kjøper lenker: vi skaper dem kun organisk gjennom å oppsøke kildene til potensielle lenker, eller gjennom digital PR.

Dette er noe selv Googles John Mueller understreker viktigheten av:

For å bygge autoriteten til et nettsted trenger du lenker, vi gjør dette gjennom bærekraftig lenkebygging. Via lenkebygging er det mulig å fortelle Google at et nettsted er verdifullt og pålitelig.

Sterk lenkebygging kan også bidra til å forbedre rangeringen på blant annet Google.

Punkter vi undersøker:

  • Hvor høy er domenerangeringen for nettstedet?

  • Hvilke kvalitetslenker har nettstedet?

Health score

For Google er nettstedets helse også en viktig rangeringsfaktor. For at søkeord skal nå førsteside og få god rangering på Google er det viktig at nettsiden har en god teknisk helse.

Her ser vi spesielt på hvilken poengscore nettstedets helse har, samt Core Web Vitals, som blir en stadig viktigere rangeringsfaktor.

I tillegg til helsen til nettstedet, ser vi på dens taksonomi. Det er veldig viktig- både med tanke på brukervennlighet og i SEO sammenheng- at nettstedet er organisert på en logisk måte som er lett å navigere.

Punkter vi undersøker:

  • URL struktur

  • Taksonomi

  • Health score

  • Core Web Vitals / Sidens hastighet

Innhold

Hvilket innhold finnes på siden og hvordan fungerer det i sammenheng med SEO?

Dette er punkter vi ser nøye på når vi planlegger SEO-strategien vår. På dette stadiet får vi spesielt innsikt i f.eks. hvilke sider som kannibaliserer hverandre, duplisert innhold, irrelevante sider, innhold som ikke oppfyller søkeintensjonen (search intent) og mer.

Basert på denne informasjonen vurderer vi hvor mye av innholdet som må optimaliseres, hvor mye nytt innhold det er behov for å produsere, samt hvor mye siden skal ryddes opp.

Du kan lese mer om innholdsmarkedsføring og SEO her.

Punkter vi undersøker:

  • Innholdsrevisjon - hvilket innhold finnes for øyeblikket på nettstedet og hvordan opptrer det?

  • Hvilke søkeord ønsker kunden å rangere på?

  • Møter innholdet søkeintensjonen?

Gjennomføring av markedsundersøkelser

En konkurrentanalyse er alltid en viktig del av å bygge en god SEO-strategi. Her får vi innsikt markedet du vil erobre (ja - erobre). Vi ser spesielt på hvilke organiske søkeord kundens konkurrenter har. Deretter danner vi en oversikt over hva som skal til for å slå dem.

Her er det også verdt å merke seg at man kan ha ulike type konkurrenter. Ofte har man noen direkte konkurrenter som kanskje tilbyr samme varer eller tjenester, og som retter seg mot samme kundegruppe. Samtidig har vi de nettsidene som kanskje holder på noe helt annet, men som man likevel konkurrerer med når det kommer til synlighet på relevante søkeord. 

Punkter vi undersøker:

  • Hvilke søkeord rangerer konkurrentene på?

  • Hvor mye autoritet har konkurrenterne på Google?

  • Hvilke kvalitetslenker har konkurrentene?

En SEO-strategi forankret i forretningsforståelse

Vi vet at de færreste driver med SEO bare for å drive med SEO. Poenget med SEO er å skape en bedre bedrift, og det er med dette i tankene at vi utvikler strategien for våre kunder.

Alle nettsteder og kunder er forskjellige. Derfor finnes det ingen SEO-strategier som er like. I tillegg til å se på SEO-aspektet av et nettsted, ser vi også svært nøye på den individuelle kunden og deres bedrift.

Et av de viktigste elementene i planleggingen av en strategi er å finne ut hvilke ressurser som er tilgjengelige for oss og hvordan de får best nytte av seg. Dette er noe vi ser nærmere på og planlegger sammen med kundene våre for å forsikre oss om at forventningene stemmer fra alle parter.

Vi gjør alltid så mye som mulig for å sikre at vi leverer vårt beste til hver kunde. Jo mer samarbeid og tilgjengelige ressurser vi har, jo bedre og mer ambisiøs blir SEO-strategien.

Punkter vi undersøker:

  • Hvilke søkeord bør du rangere på for å generere forretningsverdi?

  • Hvordan kan SEO generere kommersiell verdi?

  • Hvilke KPI’er kan vi måle for å se forretningsverdien av SEO?

Hvilken SEO-strategi passer best? Dette må du tenke på

Still deg selv disse spørsmålene før du bestemmer deg for hvilken retning strategien skal gå:

  • Hva er målene og formålet med SEO -strategien din - er det ment å generere mer trafikk til nettstedet ditt, øke nettstedets inntekt, styrke merkevaren gjennom synlighet på Google eller generere leads?

  • Hvor mye tid er du villig til å investere i dette, vel vitende om at SEO er en strategi som vanligvis krever mye tid og krefter?

  • Kan du gjøre alt selv, eller bør du vurdere å outsource prosjektet til SEO-spesialister *hint hint*?

Når du har vurdert dette er 'alt du trenger å gjøre' å fordype deg i dataene som er tilgjengelige på f.eks. Ahrefs, SemRush, Google Analytics, Google Search Console eller andre analyseverktøy som gir deg innsikt i SEO-statusen til nettstedet ditt. 

Har du spørsmål angående innholdet vi har gått gjennom i denne bloggposten, eller ønsker du en analyse av nettstedet ditt? Ta kontakt med oss ​​og start med en gratis SEO analyse. Sammen kan vi lage den beste strategien for deg og din bedrift!

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO og partner, og hans daglige fokus ligger på kontinuerlig analyse av Googles algoritme og utvikling av SEO som et produkt. Thomas har jobbet med SEO i flere år med stor lidenskap for å dele sin kunnskap om hvordan bedrifter best kan implementere SEO i sin virksomhet. I tillegg til Bonzer bidrar Thomas med kunnskap til lesere hos blant annet Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Han underviser også i digital mediestrategi ved Copenhagen Business School og i SEO ved DMJX i København. Har du spørsmål eller ønsker angående SEO, er du velkommen til å kontakte ham på [email protected].

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.