/
Google Nyheter
/
0 min read
Google oppdaterer sine søkealgoritmer og produkter hver måned. Om du du jobber med SEO, er det derfor viktig å alltid holde seg oppdatert. Vi har derfor samlet de viktigste nyhetene fra Google, som vil hjelpe deg i ditt fremtidige arbeid.
September var en hektisk måned med mange oppdateringer. Les videre for å finne svar på vanlige SEO-spørsmål, avklaringer om tittelgenerering, hvordan du kan optimalisere nettstedet ditt for Discover og hvordan du kan optimalisere e-handelsnettsteder. Til slutt tar vi en titt på fremtidens søk med Googles MUM.
Forrige måned kunngjorde Google et nytt system for generering av titler. Etter blandet mottakelse har de imidlertid justert modellen. De avklarte også i hvilke tilfeller de vil bruke andre elementer enn HTML-tittelen i sine SERPer.
Først og fremst er det viktigste å legge merke til at Google fortsatt bruker HTML-tittelen i 87% av alle tilfeller. Om de synes at tittelen mangler eller er feil, vil de generere en ny tittel, ofte ved å bruke H1 på den aktuelle siden.
Så når bestemmer Google seg for å endre HTML-tittelen?
Om HTML-tittelen er utdatert. For eksempel om sideinnholdet er oppdatert til 2021, men HTML-tittelen fortsatt sier 2020, vil Google velge en bedre tittel.
Om tittelen er halvtom. Dette er vanligvis et problem med genererte titler som den som er produsert av WordPress. Her kan en halvtom tittelkode se ut som “| Bonzer ”som Google vil fylle ut med noe relevant.
Om tittelen er unøyaktig. Dette er om tittelen er et stikkord i søkeordet eller er statisk på en side med dynamisk innhold, for eksempel en e-handel kategoriside.
Om tittelen er duplikat. Om tittelen er den samme over flere sider på domenet vil Google sannsynligvis endre den.
I juli begynte Google å eksperimentere med å vise innrykket søkeresultater når mer enn én URL vises på samme SERP.
I september ser det ut til at Google har testet å vise mer enn ett innrykket søkeresultat.
Som alltid når Google tester ting, kan dette rulles ut bredt eller kasseres etter testing.
Nedenfor kan du se hvordan et enkelt innrykket resultat ser ut.
Hvordan du kan optimalisere - og om det er mulig - er et spørsmål som fortsatt gjenstår å svare på. Men det gjelder sannsynligvis nettstedets struktur og intern lenking.
Hvis du plasserer innholdet ditt bak CAPTCHAS, kommer ikke Google til å indeksere det innholdet.
CAPTCHAS Står for Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart. Det er altså et verktøy du kan bruke på en nettside for å verifisere at brukeren ikke er en robot.
Hvordan Google crawler, indekserer og gjengir internett har konsekvenser verdt millioner dollar.
Som nettredaktør vil du vite hvordan dine valg påvirker søkeresultatsidene.
John Mueller bekreftet nylig at innhold som ligger bak captchas ikke ville bli gjengitt av Google, ettersom Google ikke kan se det.
Dette samsvarer med det vi vet om andre typer inngjerdet innhold, for eksempel betalingsmurer og skjemaer for innlevering av leads.
Kort sagt samhandler ikke Googles søkeroboter med dette innholdet. For å teste om Google kan se innholdet ditt kan du bruke URL-inspeksjonsverktøyet i Google Search Console.
Om det er essensielt for deg å sperre innholdet ditt, men du likevel vil at Google skal indeksere og rangere det, kan du hjelpe ved å vise Googles crawler fullversjonen og fortsatt påkrevd at brukerne dine er påkrevd å fylle ut CAPTCHA.
Selv om dette vanligvis faller inn under “black hat” manipuleringstaktikk, bekrefter John Mueller at det er greit i dette tilfellet:
"Fra et politisk synspunkt er vi ok med situasjoner hvor du gir oss det fulle innholdet og du har behov for en captcha på brukersiden. Om du har behov å gjøre det litt annerledes for Googlebot eller andre søkemotorer enn du ville gjort for den vanlige brukeren, er det greit.
Ifølge noen kilder jobber Google med å få en avtale med Instagram og TikTok. Denne avtalen vil tillate søkemotoren å indeksere innhold publisert på disse plattformene.
Dette ville være i tråd med en lignende avtale som Google gjorde med Twitter. Her betaler Google en lisensavgift slik at den kan indeksere tweets når de publiseres.
I et nylig intervju uttalte Googles search guru, John Mueller, at hvor mye refererende trafikk som kommer gjennom en backlink, ikke har noen innvirkning på lenkens verdien.
Selv om Google tilsynelatende setter pris på brukerinteraksjon og autoriteten til en lenke, spiller det ikke inn i hvor mye "link equity" som går fra én side til en annen gjennom bakclinks.
Som noen som jobber med SEO, bør du fortsatt sørge for å ha lenkene dine plassert på sider som mottar trafikk, men du bør ikke få panikk over mengden med refererende trafikk.
Google har nettopp oppdatert dokumentasjonen for en beta-funksjon av Discover som er tilgjengelig for noen mobile Chrome-brukere. Kort sagt lar det søkere følge sine favoritt content creators på nettet.
Den gode nyheten er at du kanskje ikke trenger å gjøre noe for å optimalisere for denne funksjonen. Google bruker alle tilgjengelige Atom- eller RSS-feeder og vil ofte generere en om det ikke er noen.
For å opprettholde kontrollen og gi den best mulige brukeropplevelsen, anbefales det imidlertid at du deler opp dine feeds og lenker etter relevante seksjoner av ditt domene.
Helt siden Page Experience oppdateringen, har nettredaktører hastet med å optimalisere sidehastigheten. En av måtene er å introdusere "lazy loading" hvor bilder som ikke er umiddelbart synlige, lastes inn senere enn innholdet øverst på siden. Dette hjelper massivt med sidehastigheten ettersom bilder ikke lastes inn før det er nødvendig.
Imidlertid har WordPress-måten å gjøre dette på naturlig introdusert lazy loading for alle bilder, noe som har negativt påvirket LCP-poeng over hele verden. Ettersom de er rangeringsfaktorer ønsker vi ikke at det skal skje med nettsidene våre.
For å løse dette har Lighthouse 8.4 lagt til en revisjon for å nøyaktig diagnostisere dette problemet.
Du kan lese mer om dette på Search Engine Journal.
Google har lagt til en ny seksjon på developer sidene sine med fokus på beste fremgangsmåter for netthandelsider. De nye sidene er rettet mot utviklere og er nyttige for alle e-handelsutgivere som selger produkter på nettet og derfor også innen SEO-bransjen.
Det er syv helt nye sider som konsentrerer seg om følgende emner:
Hvor e-commerce innhold kan vises på Google
Del produktdataene dine med Google
Inkluder strukturerte data som er relevante for netthandel
Slik lanserer du et nytt e-handelsnettsted
Utforming av en URL-struktur for e-commerce sidestrukturen
Hjelp Google med å forstå din e-commerce sidestruktur
Paginering, trinnvis sideinnlasting og deres innvirkning på Google Søk
Google har kunngjort at MUM (Multitask Unified Model) vil bli integrert i noen søk. Googles søkeresultater gjennomgår endringer som vil skape nye måter å oppdage og utforske temaer i søk. Vi kan forvente å se dette rullet ut og testet i løpet av de kommende månedene og kvartalene.
Det vil for eksempel at du kan forbedre søkene med visuelle effekter:
Men i tillegg til denne overraskende AI-drevne utviklingen, betyr det også mye for SEO på verdensbasis.
MUM forandrer søk på tre fundamentale måter:
Når du søker etter et emne vet Google hvilke problemer som er knyttet til søket. Eksemplet deres er "akrylmaleri." Ettersom Google vet hvordan søkere vanligvis utforsker dette emnet, kan de komme med nøyaktige forslag til lignende eller relaterte emner du sannsynligvis vil være interessert i.
Denne funksjonen lanseres i løpet av de kommende månedene.
Ved å bruke MUM hjelper Google deg med å utvide eller begrense søket raskt.
Fremtidens SERP vil være mye mer visuell. Google vil forbedre nettleseropplevelsen ved å inkludere flere fremhevede bilder og videoer direkte på resultatsiden for noen søk hvor søkeren leter etter inspirasjon.
Tidligere i år tok Google et steg nærmere mer åpenhet og begynte å vise "Om dette resultatet"-sidene, og veileder søkere til hvorfor resultatet de ser er på toppen av SERP.
Nå legger de til ekstra informasjon:
Se flere detaljer om kilden, som hva Wikipedia sier om opprinnelsen og hvordan kilden beskriver seg selv
Hvordan beskriver eller vurderer andre sider på nettet den aktuelle siden.
Du kan finne tilleggsrelatert informasjon om emnet.
CPO & Partner
Thomas er CPO og partner, og hans daglige fokus ligger på kontinuerlig analyse av Googles algoritme og utvikling av SEO som et produkt. Thomas har jobbet med SEO i flere år med stor lidenskap for å dele sin kunnskap om hvordan bedrifter best kan implementere SEO i sin virksomhet. I tillegg til Bonzer bidrar Thomas med kunnskap til lesere hos blant annet Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Han underviser også i digital mediestrategi ved Copenhagen Business School og i SEO ved DMJX i København. Har du spørsmål eller ønsker angående SEO, er du velkommen til å kontakte ham på [email protected].
Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?
La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.
Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?
La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.