blogg

/

Google Nyheter

/

0 min read

Recap av uka på søkemaskinen - uke 5

Hver uke gir vi deg en oversikt over de viktigste nyhetene og oppdateringene fra søkemotoren, slik at du kan ligge i forkant av konkurrentene. Velkommen til uke 5.

Den femte uken i 2024 byr på høydepunkter fra Googles Q4 Earnings Call, en endring i Core Web Vitals og anbefalinger for hva du som bedrift bør gjøre for å være synlig på søkemotoren. Her gir vi deg en oversikt.

Google deler finansielle resultater på Q4 Earnings Call

Alphabet, Googles morselskap, har offentliggjort sine økonomiske resultater for fjerde kvartal og hele 2023 på den seneste earnings call.

Googles økonomiske resultater fra 2023.

I fjerde kvartal økte inntektene med 13%, drevet av AI-forbedringer i Google Search, YouTube og Cloud-tjenester.

Googles strategiske fokus på AI, gjennom Gemini-modellen, har som mål å forbedre brukeropplevelsen og performance til annonser. Google legger særlig vekt på å redusere search latency og forbedre kvaliteten av søkeresultatene.

For folk som jobber med SEO, er det viktig å tilpasse strategien etter dette nye landskapet, hvor kunstig intelligens står i sentrum. Det vil påvirke synlighet, men også tilby nye muligheter for innholdsoptimalisering.

Google har lagt til en ny funksjon kalt 'Circle to Search', som er tilgjengelig på utvalgte Android-telefoner og lar brukere søke etter informasjon ved å circle eller fremheve innhold på skjermene sine.

Enklere for android-brukere å shoppe og lete etter informasjon på Google.

Det er spesielt nyttig for shopping, når man søker etter definisjoner, leter etter reiseinspirasjon, sammenligner alternativer og svar på komplekse spørsmål.

Dette understreker derfor behovet for å optimalisere både visuelt og tekstlig innhold slik at innholdet kan vises med denne innovative søkemetoden.

Google oppdaterer Core Web Vitals med ‘INP’

Google har annonsert en oppdatering til Core Web Vitals, der First Input Delay (FID) erstattes av Interaction to Next Paint (INP) 12. mars 2024.

INP erstatter FID i mars 2024.

INP måler nettsiders respons til brukerinteraksjoner med henblikk i å forbedre brukeropplevelsen.

For deg som jobber med SEO er det derfor avgjørende å vurdere og optimalisere nettsiden din for INP for å sikre god ytelse. Dette vil påvirke søkeresultater og brukerengasjement. Dette innebærer å diagnostisere og adressere problemer som påvirker interaktivitet, for eksempel lange JavaScript-oppgaver eller komplekse DOM-strukturer.

Takeaways og anbefalinger

Innsikt fra Googles økonomiske resultater understreker nok en gang hvor søkemotoren er på vei. Med AI som driver bak veksten, planlegges det flere investeringer i kunstig intelligens, noe Google også er transparente omkring. 

Dette gjør det ekstra spennende å følge med på SGE (Search Generative Experience), spesielt når det rulles ut og i hvilket format.

I tillegg fokuserer Circle to Search-formatet og oppdateringen i Core Web Vitals på at man som bedrift må holde seg oppdatert når man optimaliserer innholdet sitt. Det er viktig for brukeropplevelsen og hvordan søkemotoren leser innholdet, herunder de mange forskjellige formatene. 

Sørg derfor for å skape en brukeropplevelse som skaper verdi fra første klikk og kundereiser som er basert på multimodale formater.

Hvis du ønsker å være på toppen i dag og i fremtiden, er oppdateringene ovenfor – nå som i fremtiden – avgjørende for å oppnå resultater på søkemotoren.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover har han også undervist i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.