blogg

/

Google Nyheter

/

0 min read

Recap av uka på søkemaskinen - Uke 51

Hver uke dykker vi ned i ukas seneste oppdateringer og nyheter fra søkemaskinen. Her får du alt du trenger å vite for å holde markedsføringsinnsatsen relevant og bedriften din i forkant av utviklingen. Ukas oppdatering er juleutgaven, og samtidig årets siste recap. Les videre for å se hva som har skjedd på tampen av 2023.

I årets siste utgave av ‘Ukas recap på søkemaskinen’ går vi gjennom alt fra strukturerte data (igjen!), til lokal SEO, spam-retningslinjer og selvfølgelig kunstig intelligens (AI). 

Google oppdaterer ‘structured data’ med fokus på forfatterprofiler i både Q&A og forum

Google oppdaterer hvordan strukturerte data skal oppfattes av søkemaskinen på ukentlig basis. Det innebærer retningslinjer og dokumentasjon for hvordan man strukturerer innholdet på nettsiden, slik at Google forstår signalene man sender enda bedre. 

I denne omgang retter Google søkelyset mot såkalt ‘authorship’ eller forfatterskap i både Q&A og på forum. 

Google ønsker at det lenkes til forfatterprofiler i forum og når man har innhold som besvarer ofte stilte spørsmål. Oppdateringen i retningslinjene inkluderer en forbedret ‘InteractionCounter’ schema.org type data til forum, samt obligatoriske lenker til forfattere i Q&A-innhold. 

Denne oppdateringen avspeiler et fokus Google har på forfattere, mer spesifikt hvem som har skrevet innholdet og hjulpet med å produsere innholdet på en nettside. Dette kommer til ha stor innvirkning på hvilket innhold som vises i søkeresultatene fremover. 

I dag produseres det innhold på flere kanaler ved hjelp av AI, så det gir derfor god mening at Google iverksetter tiltak på forfatterprofiler. Google vil nemlig at man som leser skal vite hvem som har skrevet innholdet, uansett om det er et blogginnlegg eller kommentar i et forum. 

Diskusjoner på forum.

Våre råd til hvordan du kan tilpasse deg dette: 

  • Tilpass strukturerte data i forum og Q&A etter disse nye retningslinjene. 

  • Sørg for at forfatterprofilene er nøyaktig representert i de strukturerte dataene. 

  • Registrerer hvilke endringer som skjer i søkeresultatene etter at oppdateringen har kommet. 

  • Bruk disse endringene til å identifisere og fremheve brukergenerert innhold (UGC). Dette kan potensielt forbedre rangeringene dine. 

Du kan lese mer om oppdateringene i innhold i Q&A og forum hos Google. 

Åpningstider er en lokal rangeringsfaktor på Google

Google har nylig forsterket verdien av åpningstider, noe de kaller ‘openness’, som en lokal rangeringsfaktor. Denne endringene legger større vekt på nøyaktigheten av en bedrifts åpningstider. Søkemotoren finner informasjonen fra Google Business profiler. Dette påvirker synligheten i lokale søkninger og i Google Maps. 

Derfor er det avgjørende for dere som jobber med lokal SEO å rette dere etter disse nye retningslinjene. Dersom dere har en adresse som dere vil bli funnet på i søkeresultatene, må dere optimalisere innholdet deres etter dette. 

Dette gjør dere ved å forsikre dere om at deres Google Business profiler har nøyaktige åpningstider. Sørg også for å oppdatere informasjonen ved behov. Det er spesielt viktig å unngå falske 24/7 åpningstider – dette kan påvirke deres plasseringer i Google negativt, ettersom det ikke er sant. 

Det er verdt å bemerke seg at virksomheten som holder stengt i flere dager, kan forsvinne fra søkeresultatene i en periode. 

I juletiden og andre høytider er det spesielt viktig å være obs på dette, da åpningstidene har en tendens til å endre seg. At dere oppgir nøyaktige og korrekte opplysninger påvirker hele brukeropplevelsen til besøkende. 

Skjermbilde: Google bekrefter dette på X.

Les også: SEO Guide – våre beste tips til søkemotoroptimalisering

Google oppdaterer retningslinjer for spam og rangering 

Google har oppdatert sine såkalte ‘spam- and ranking’-retningslinjer for å håndtere nettsider med eksplisitte bilder, som karakteriseres som ikke-samtykkende hvor det finnes såkalte ‘removal requests’.

Oppdateringen beskriver at Google nedgraderer domener som benytter seg av dette type innhold, samt dem som krever et gebyr for å fjerne dem. 

Dette understreker viktigheten av samtykke i innhold. For visse nyhetsmedier eller bildegallerier krever dette at man rydder i innholdet og iverksetter en større overvåking av innhold i fremtiden. Dette er avgjørende for å beholde brukere. 

Vårt aller beste råd er derfor at du leser Google oppdaterte retningslinjer, hvis du benytter deg av eksplisitte bilder og deler personlig informasjon som følge av dette. 

Les retningslinjene for spam her

Et nytt Google Labs design inkluderer relevante AI-verktøy 

Dette er kanskje ukas aller mest spennende nyhet. Googles nye Labs design inkluderer nemlig flere AI-eksperimenter, hvis funksjonaliteter er som en julegave til alle oss som jobber i markedsføring. 

Hvorfor? Jo, fordi eksperimentene inkluderer funksjoner som forbedrer søkning, kreativitet og produktivitet.

Google Labs.

Det inkluderer blant annet Google Search Generative Experience (SGE), TextFX for AI-skriving, utvidelser i Google Bard, Notebook LM til forskning og Duet AI for workspace-jobbing. Dette er alle verktøy som demonstrerer Googles engasjement og innsats i å integrere kunstig intelligens i forskjellige arbeidsoppgaver og bransjer. 

Utforsk verktøyene nå – hvis de er tilgjengelige i din region selvfølgelig – og oppdag hvilken potensiell innvirkning de har på search og innholdsproduksjon. Jeg er helt overbevist om at disse verktøyene vil være relevante for flere bedrifter i fremtiden, og bidra til å forbedre alt fra SEO og innholdsmarkedsføring til andre kreative prosesser. 

Utforsk hele universet i Google Labs.

Ukas takeaways og anbefalinger 

Vi nærmer oss jul og avslutningen på året 2023. Et år som på mange måter har vært det mest transformerende innen search i nyere tid.

Med alt fra AIs fornyede anmarsj i verdenen av SEO og markedsføring, står vi overfor en helt ny verden av muligheter i 2024. Vi har muligheten til å formidle budskap og produkter på en nytenkende måte – og her blir utviklingen i SGE spesielt spennende. 

Samtidig demonstrerer den seneste ukas oppdateringer i strukturerte data for forfatterprofiler og åpningstider, samt spam-retningslinjer, at det er viktigere enn noensinne å hjelpe våre målgruppene med å forstå hvem som står bak innholdet de leser. 

I en tid med enorme mengder AI-generert innhold, er det viktig at vi produserer korrekt informasjon og utviser gjennomsiktighet i innholdet vårt. Dette er den eneste måten å rangere i søkeresultatene og konkurrere med andre aktører i bransjen.

I det nye året er det aktørene som griper mulighetene og tilpasser seg endringene, som sitter igjen på topps. Det er et år hvor alt kan skje! 

Her har Google med sin oppdatering av Google Labs allerede lagt opp til flere spennende eksperimenter, som på hver sin måte legger har skissert opp SEO-fokuset for 2024.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO og partner, og hans daglige fokus ligger på kontinuerlig analyse av Googles algoritme og utvikling av SEO som et produkt. Thomas har jobbet med SEO i flere år med stor lidenskap for å dele sin kunnskap om hvordan bedrifter best kan implementere SEO i sin virksomhet. I tillegg til Bonzer bidrar Thomas med kunnskap til lesere hos blant annet Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Han underviser også i digital mediestrategi ved Copenhagen Business School og i SEO ved DMJX i København. Har du spørsmål eller ønsker angående SEO, er du velkommen til å kontakte ham på [email protected].

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.