blogg

/

SEO

/

0 min read

Hvorfor SGE er tidenes mulighet - og ikke en trussel

Vår digitale verden er i konstant utvikling, og her har Google Search Generative Experience (SGE) blitt selve symbolet på omstilling. Denne forvandlingen markerer et større skifte i digital markedsføring, og derfor er det nødvendig å dypdykke i betydningen av SGE og forandringene som gir større muligheter i bruk av SEO.

SGE i anmarsj: En ny epoke innen SEO 

I 25 år har Google stått i spissen for innovasjon i hvordan vi bruker søkemotorer. Introduksjonen av SGE markerer en betydelig fase i utviklingen, med formål om å endre hvordan vi oppfatter og engasjerer med søkemotorer i fremtiden. 

Hva er SGE?

Før vi fordyper oss i hvordan SGE vil påvirke SEO fremover, er det viktig å avklare hva SGE faktisk er. Search Generative Experience, eller SGE, er Googles seneste innovasjon innenfor søkemotorteknologi. Ved hjelp av generativ kunstig intelligens (KI) har Google som mål å revolusjonere hvordan vi mennesker samhandler med søkemotoren.

I motsetning til tradisjonelle algoritmer i søkemotoren, som matcher søkeord med resultater, forstår SGE konteksten mye bedre. Den er bedre utrustet til å forstå kompleksiteten av en søkning i søkemotoren. SGE gir KI-baserte innsikter, forenkler kompliserte spørsmål og samhandler til og med brukeren i et diskusjonsforum for å gi en mer interaktiv opplevelse.

Selv om vi med nyere former for søkeresultater vil se en endring i trafikk mellom informative og transaksjonelle søkeord, er det avgjørende å være synlig på begge områder. Slik treffer vi ulike søkeintensjoner. Hvis vi ønsker å være synlig på førstesiden når man søker på produkter, må vi også kunne dekke informative spørsmål gjennom innhold. Samtidig øker dette sannsynligheten for å bli synlig i Googles informative SGE-svar. 

I bunn og grunn er SGE designet for å gjøre søkeopplevelsen mer intuitiv, omfattende og brukervennlig. Teknologien understøtter derfor oppdateringer i algoritmen, i tillegg til allerede etablerte Google-innovasjoner, som MUM, The Helpful Content System og E-E-A-T-retningslinjene.        

SEO blir mer avgjørende enn tidligere med SGE

Diskusjonen om SGE har naturligvis fått folk til å stille det evige spørsmålet igjen: Er SEO død? Svaret er selvfølgelig nei. 

Og begrunnelsen til dette er veldig enkel. Denne SGE-oppdateringen har gjennom flere tester, demonstrert at SEO er mer relevant enn noensinne før. SGE representerer en av vår tids største muligheter for å øke konkurransefortrinnet på markedet, og vinne overtak ved å skape større avstand på de rette stedene. 

Den eneste forskjellen er at konkurransen har blitt større, i takt med at det skapes mer innhold enn før. Her spiller spesielt KI en betydelig rolle. 

Kjernen av SGE ligger i dens evne til å levere nøyaktige og omfattende søkeresultater av høy kvalitet. Dette understreker også betydningen av Googles retningslinjer: Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness (E-E-A-T). I dette nye landskapet har brukervennlighet, engasjement og originalitet i innholdet blitt avgjørende for å lykkes. Nettsider som lever opp til denne standarden, vil garantert vokse og lykkes. 

Hvis du oppfyller Googles E-E-A-T-retningslinjer, kommer du til å se mer innkommende trafikk fra både informative og transaksjonelle søkninger. Dette vises tydelig i kjerneoppdateringene til Google, som sist fant sted i august 2023. 

Med en mer avansert søkemotor, som bedre oppfyller brukernes krav og ønsker, vil flere mennesker benytte seg av den. Allerede nå starter 93% av all online aktivitet på en søkemotor, enten Google eller Bing, og behovet for å gjøre en søkning vil bare vokse.

Basert på dette blir det enda viktigere å være synlig i søkemotoren. Konkurransen vil kun øke fremover, i takt med at innholdsproduksjonen fra flere aktører vokser. Derfor er det viktig å produsere det aller beste innholdet du kan for din bedrift. Unikt og originalt innhold vil tjene dine kunder og gjøre det lettere å konkurrere på markedet. Dersom dere klarer dette, vil ikke SGE undergrave deres markedsposisjon, den vil heller hjelpe dere med å styrke posisjonen ytterligere.     

De nye oppdateringene i FAQ: En endring i tilnærmingen til Google 

Google har nettopp lansert en oppdatering, som fjerner flere FAQ-rubrikker i søkeresultatene. Denne oppdateringen kan kanskje vekke bekymring, men det kan faktisk være et gjennomtenkt tiltak fra Googles side. Ved å begrense antall FAQ-svar i søkeresultatene (SERP) oppfordrer Google brukerne til å besøke siden for å finne det riktige svaret. Dette øker den organiske trafikken til virksomheten. 

Dette gagner de autoritære nettsidene og kildene til informasjon, noe Google har lenge blitt kritisert for å ikke gjøre tidligere. Før kunne man finne svar i SERP-en framfor å lese innholdet og dermed legge til rette for ‘Zero-Click Searches’. 

I våre øyne betyr denne endringen også at SERP-en blir lettere å forstå. Dette understreker Google selv som en av hensiktene bak å endre synligheten til FAQ-rubrikker i søkeresultatene.

Fundamentet for fremtiden til SEO 

Introduksjonen av SGE og FAQ-oppdateringen er en del av større fortelling om forbedret brukeropplevelse og anerkjennelse av kvalitetsinnhold. Dette gir både bedrifter og SEO-spesialister en unik sjanse til å engasjere seg aktivt med brukerne og kundene sine, og dermed holde seg foran kurven. Samtidig forbereder man seg på fremtiden på en bærekraftig måte.

Manglende tilpasning etter dette vil etterlate bedrifter nederst i søkeresultatene i forhold til nåværende og fremtidige konkurrenter. Ved å forstå og tilpasse seg utviklingen, styrker dere ikke bare deres online tilstedeværelse i dag, men dere baner også vei for vekst i fremtidige oppdateringer. 

SEO-landskapet gjennomgår en renessanse for tiden, hvor SEO er i sentrum av utviklingen. Når vi analyserer disse endringene og justerer vår strategi heretter, tilpasser vi oss ikke bare Google, vi er faktisk med å forme fremtiden. En fremtid som understreker søkemotorens fortsatte relevans for mennesker som forbrukere og kunnskapssøkere. Det er med andre ord ikke et spørsmål om SEO fremdeles er relevant, fordi SEO har aldri vært mer levende. 

Derfor må dine SEO- og markedsføringsstrategier være i tipp topp stand for å slå konkurrentene og treffe budsjettmålet. Dersom dette ikke skjer, vil ethvert produkt dere tilbyr forsvinne i det sterkt konkurransepregede markedet for søkeresultater. Derfor er viktig å gjøre en dyptgående analyse av innholdet deres, slik at dere skaper et overblikk over den nåværende situasjonen og finner mulighetene for vekst.   

Det er en spennende tid å jobbe med SEO, og mulighetene deres er uendelige. Det er bare viktig at dere griper sjansen nå mens dere ennå kan. 

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO og partner, og hans daglige fokus ligger på kontinuerlig analyse av Googles algoritme og utvikling av SEO som et produkt. Thomas har jobbet med SEO i flere år med stor lidenskap for å dele sin kunnskap om hvordan bedrifter best kan implementere SEO i sin virksomhet. I tillegg til Bonzer bidrar Thomas med kunnskap til lesere hos blant annet Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Han underviser også i digital mediestrategi ved Copenhagen Business School og i SEO ved DMJX i København. Har du spørsmål eller ønsker angående SEO, er du velkommen til å kontakte ham på [email protected].

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.