blogg

/

SEO

/

0 min read

MUM: Teknologien som vil revolusjonere søk slik vi kjenner det

Som Google-bruker har du sikkert opplevd å gjøre mange søk før du faktisk fant det du lette etter.

Fra et søkesynspunkt er dette noe som kan føles som en dårlig 'brukeropplevelse'. Kanskje vil du klandre deg selv for å være dårlig til å søke, eller kanskje du kommer til at svaret du søker ikke er å finne.

Dette er et problem som Google har innsett og føler seg ansvarlig for å forbedre. Derfor har Google utviklet en helt ny teknologi som både vil levere større søkeopplevelser på tvers av språk (med færre søk nødvendig) og gjøre det mulig å søke i flere formater.

Google kaller det "MUM". En teknologi som beskrives som 1.000 ganger sterkere enn BERT.

I dette innlegget vil vi lede deg gjennom denne nye teknologien og forklare "things to know" for alle som jobber med SEO.

Hva er egentlig MUM?

MUM står for "Multitask Unified Model" og er designet av Google for å forstå søkeord mye bedre – selv i tilfeller der søket er ekstremt presist.

Målet er å redusere antall søk eller spørsmål som trengs for å finne svaret. Videre er formålet å gi brukerne mer tilfredsstillende resultater og en mer omfattende måte å forstå informasjon på.

Hvordan MUM fungerer

MUM har flere funksjoner og kan i korte trekk beskrives som både flerspråklig og multimodal. Dette er basert på både et T5 tekst-til-tekst-rammeverk og Transformer-arkitektur som vi også kjenner fra BERT – bare 1.000 ganger sterkere.

Med MUM kan Google forstå minst 75 språk og er i stand til å håndtere flere variabler samtidig. Dette gir en mer komplett søkemotor enn vi har sett til nå – og en søkemotor basert på en flerspråklig modell.

Med Multitask Unified Model kan Google også forstå informasjon fra forskjellige formater som tekst og bilder samtidig.

Google har også annonsert at dette vil være en funksjon i Google Lens-verktøyet, der både bilde og spørsmål kombinert vil gi enda bedre resultater. Dette er mulig på grunn av større bruk av signaler.

Videre forventes videoformatet å bli med i multimodal søket også.

Google vil at brukerne skal kunne få ting gjort med færre søk, det betyr at måten Google-søk fungerer på må være mer "sofistikert".

MUM er derfor utviklet for å forstå komplekse søk – en prosess som i gjennomsnitt vanligvis krever 8 trinn for et definitivt svar. Med andre ord vil denne AI-teknologien lette browsing prosessen for brukere.

Eksempler på MUM-teknologien i aksjon

En av de revolusjonerende fordelene med MUM er muligheten til å kombinere tekst og visuelle søk – for eksempel når du leter etter tips om hvordan du kan fikse ødelagte gjenstander, oppdage nye produkter og mye mer.

Et annet fantastisk tillegg er «Things to know»-funksjonen, som vil bidra til å vise frem relaterte emner som søkere kanskje ikke en gang vet at de lette etter.

Hvordan MUM kan/vil være til nytte for bedriften din

Det neste spørsmålet å svare på er selvfølgelig hva dette betyr for bedriften din. Virkningen vil være uklar før vi faktisk kan måle den. Foreløpig holder vi oss til å prøve å forutsi fremtiden. En lett oppgave, eller hva?

Vi kommer tilbake til når du kan forvente at MUM vil påvirke bedriften din senere i dette innlegget.

Større reach

Etter hvert som søkeresultatene begynner å vises i flerspråklige former, kan du forvente mer internasjonal trafikk. Dette betyr at selv om du ikke er optimalisert, det vil si at du kan oppleve besøkende fra andre land selv om bedriften din er basert i Norge – eller i det minste eksponering av merkevaren din til andre land. I en stadig mer tilkoblet verden kan dette også bety at du kanskje må være forberedt på å håndtere kunder utenfor din vanlige språkregion.

Ulempen er imidlertid at dette også kan bety mindre relevant trafikk. For om du selger tursko utenfor Norge og er i stand til å gi et tilfredsstillende svar på et spørsmål om fotturer i Norge, er sjansen stor for at personen som søker fra et annet land fortsatt ikke kommer til å kjøpe fra deg og vil velge å støtte en lokal bedriften i stedet.

Til slutt er mer trafikk ikke nødvendigvis bedre med mindre du faktisk kan bruke den trafikken til å oppfylle dine kommersielle mål.

Bedre engasjement

På den andre siden betyr multimodalt søk at du vil kunne levere innhold i ønsket format uavhengig av søket. Vi vet at video, stemme og visuelt innhold vanligvis skaper bedre engasjement.

Er MUM også en trussel?

All endring er både en trussel og en mulighet. MUM er en trussel – ikke bare for de som ikke optimaliserer – men det kan også bety massive revolusjonerende endringer i måten markedsførere nærmer seg SEO. Vi skal nå lede deg gjennom noen av truslene MUM utgjør.

Dårlige nyheter for old-schoolers

Tilbake i gamle dager handlet SEO om å levere ett søkeord per side i tekstformat. Det handlet om å misbruke unaturlige lenker, falske profiler og prøve å vinne SERP-ene på alle nødvendige måter.

De fleste gode SEO-selskaper har allerede sluttet med denne metoden, men noen selskaper holder seg fortsatt til den gamle måten å gjøre ting på og noen oppnår fortsatt suksess med det. Google er ikke perfekt. Men hvis du ennå ikke har tilpasset deg den nye brukeropplevelse-sentrerte SEO-praksisen, står du overfor en bratt oppoverbakke når MUM ruller opp til festen.

Her er noen av tegnene på at du bør begynne å endre SEO-strategiene dine:

  • Hvis innholdsstrategien din er basert på "søkeord" og ikke emner eller enheter

  • Hvis innholdet du viser hovedsakelig er tekst i stedet for lyd, video, bilder eller interaktive elementer (avhengig av søkeintensjonen, selvfølgelig)

  • Mangel på fokus på EAT eller emnedybde

  • Dårlige interne koblingsstrukturer

  • Mangel på strukturerte data på domenet ditt

Kom deg inn i Googles økosystem

Vi vet at Google henter informasjon fra massevis av kilder – og dette vil være enda mer sant med MUM. Et eksempel er deres e-handelsfokuserte Merchant Center, deres lokalt fokuserte Google My Business og deres utgiverfokuserte publikasjonssenter. Alle disse gir Google data og innsikt som Google kan konvertere til å levere de riktige resultatene til de riktige søkene.

Så hvis du ikke allerede bruker alle disse tjenestene, må du begynne nå. Det vil hjelpe deg på kort sikt og forberede deg på lang sikt.

Fremveksten av no-click-søk

Og dette er uten MUM. Tenk deg hva som vil skje når mer og mer innhold blir direkte transformert, oversatt og servert på SERP-ene. Kort fortalt kan det bety at enda flere søk tilfredsstilles på Googles domene i stedet for på ditt.

På den andre side gir det selvsagt også plass til å bli vist frem på en større del av søkereisen. Noe som må konverteres til trafikk.

Hva betyr MUM for SEO?

Vi tror ikke MUM er slutten på SEO, det er heller mer som en gjenfødsel.

Ettersom søkere blir mer og mer fornøyde på Google – og etter hvert som den tiltenkte målgruppen din blir mer og mer eterisk – kan du forvente at markedsføringssjefer over hele verden ser på grafene og statistikken deres og fortviler.

Eller bli fylt med glede. Kanskje hadde de SEO-medarbeideren som kunne lese stjernene og justere kursen før MUM. Hvis MUM skal endre søkeverdenen, tror vi at det vil endre massivt hva SEO betyr i en strategi, og hva SEO-fagfolk forventes å gjøre:

Endringer i strategi

  • SEO vil smelte mer og mer sammen med innholdsmarkedsføring – spørsmålet vil ikke være "Hva må vi gjøre for å rangere godt?" men "Hva leter publikum etter?"

  • Fullstack SEO-avdelinger kommer til å ha både strateger, innholdsforfattere, designere og videoprodusenter samt utviklere.

  • Teknisk SEO vil bli enda viktigere, ettersom indeksering, søkbarhet og strukturerte data blir mer nødvendig

  • Et enda større fokus på kundereiser - et problem som må løses under paraplyen synkende sporingsmuligheter

  • Ettersom top funnels av søker-reisen oppfylles av Google, vil optimalisering for hvordan du konvertere brukerne som lander på sidene i “the bottom-funnel”-sidene være nøkkelen til suksess.

Endringer i SEO-rollen

  • SEO Må gå bort fra sine tidligere rammeverk og ta i bruk nye.

  • SEO Vil – med mindre Google utvider rapporteringen sin betydelig – søke etter måter å måle effekt og avkastning på.

  • Det vil forventes å ha et større nivå av forståelse for hvordan Google jobber bak kulissene.

  • Du må vurdere helheten av søkerens reise mer omfattende.

Hvordan kan jeg forberede meg?

Vi skal dele stegene du kan ta for å bli mer klar for MUM:

  1. Fokuser på å forbedre den generelle søkeopplevelsen. Finn ut hva folk ser etter, hvordan du kan oppfylle ønsket i alle mulige formater, og hvordan du kan gjøre det til en så jevn, rask og vennlig opplevelse som mulig.

  2. Begynn å jobbe i pillar-/klyngestrukturer.

  3. Implementer strukturerte data for alle produkter og eventuelle relevante sider.

  4. Lever innhold i flere formater. Ja, dette var også en del av trinn 1, men vi må gjenta viktigheten.

  5. Fokuser på innholdsemner og dekk hele emne i stedet for ett nøkkelord.

Når kan MUM forventes å lanseres

Vi vet allerede at Google bruker MUM (eller deler av det) på deler av produktet deres. I slutten av september kunngjord Google at "i de kommende månedene" kom MUM til å bli integrert med noen av Googles søkeresultater.

Etter planene som Google vanligvis ruller ut oppdateringer under, kan vi forvente at testing finner sted her i fjerde kvartal av 2021 med en mer bred, multinasjonal utgivelse i løpet av første kvartal 2022.

I følge de offisielle kunngjøringene kan vi forvente følgende endringer først:

  1. Ved bruk av  «Things to know», vil Google veilede søkere på deres blindsoner og vise dem det de ikke vet at de bør søke etter.

  2. Utvide eller begrense et søk

  3. Bedre videosøk med automatisk identifiserte "key moments" så vel som relaterte emner.

Viktige takeaways

For å oppsummere:

  • MUM kommer til å endre søk, noe som gjør spesielt komplekse søk bedre.

  • Det vil bety et økende fokus på visuelt innhold for å lykkes med SEO.

  • Bedrifter vil oppleve store muligheter, men også alvorlige trusler.

  • Muligheter til større reach og bedre engasjement

  • Trusler i form av flere no-click søk og et kappløp mot tiden.

  • Hvis du starter nå, bør du kunne forberede deg til MUM før 2022.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO og partner, og hans daglige fokus ligger på kontinuerlig analyse av Googles algoritme og utvikling av SEO som et produkt. Thomas har jobbet med SEO i flere år med stor lidenskap for å dele sin kunnskap om hvordan bedrifter best kan implementere SEO i sin virksomhet. I tillegg til Bonzer bidrar Thomas med kunnskap til lesere hos blant annet Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Han underviser også i digital mediestrategi ved Copenhagen Business School og i SEO ved DMJX i København. Har du spørsmål eller ønsker angående SEO, er du velkommen til å kontakte ham på [email protected].

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.