/
SEO
/
0 min read
Hvert eneste år er det en rekke viktige dager som i høy grad definerer suksessen til mange forretninger, nemlig merkedagene. Disse merkedagene kan være dager som Valentinsdagen, Halloween, jul eller andre lignende dager, og markerer forskjellige sesonger og også forbrukertrender. Er din bedrift en av de virksomhetene som kan utnytte disse merkedagene? Eller har din forretning, om det er nettbutikk eller en service-virksomhet, bruk for større salg på noen av disse merkedagene? Da bør du lese videre.
I dette innlegget går vi gjennom alt du trenger å vite for å lykkes når merkedager som jul, mor-/farsdag eller noe helt annet kommer. Vi går gjennom de mest kritiske vurderingene du må gjøre for bli funnet organisk av de som etterspør deres produkter eller tjenester.
Med dette gjør vi deg klar til alle årets merkedager.
Undersøkelser viser at vi på globalt nivå kan forvente å se et nivå av salg som kan avgjøre skjebnen for virksomheter. Årets “holiday season” forventer vi å se samlet salg overstige 25 trillioner dollar!
Her fremheves spesielt e-commerce virksomheter (nettbutikker), hvor det forventes en vekst på 16.8% i retail salg denne sesongen (tilsvarende 4.921 trillioner dollar). Hvis man sammenligner e-commerce med alt av retail, er det også i e-commerce man generelt ser størst årlig vekst.
Ovenfor ser du et bilde som vi av og til trekker opp. Denne grafen demonstrerer klart og tydelig hvordan e-commerce har båret utviklingen i de siste 10 årene og fremdeles gjør det. I tillegg gir det oss et inntrykk av potensialet e-commerce har i fremtiden.
Om dere ønsker å være det åpenbare valget for forbrukere når de store merkedagene kommer, så må strategien legges i god tid.
Som med alt av organisk posisjonering så tar det tid- med mindre man ikke allerede er på topp. På de volum-sterke produktene er det ofte også stor konkurranse, og derfor må man være klar med strategi og eksekvering i god tid. Dette er grunnlaget for å oppnå gode resultater gjennom SEO.
En god framgangsmåte er å:
Analysere produktene sine og konkurrentene sine - hvordan ser markedet ut i dag?
Legge en strategi for hvordan dere kan nå målgruppen deres - hvordan kan dere helt konkret nå målsetningene deres?
Gå fra strategi til gjennomføringsplan - her skal dere fra et organisk synspunkt forstå performance og også optimere innholdet på siden deres og link-autoriteten på siden deres gjennom den tekniske brukeropplevelsen.
Sørge for å starte 2-3 måneder før
Alt dette tilsammen gir oss en strategi med sprint-baserte kjøreplaner til hver merkedag. Om man har optimert en kjøreplan som oppnår kommersiell suksess så kan dette også inspirere kommende sprinter (her kan f.eks. erfaringer fra Black Friday/Cyber Monday salget brukes). Hver merkedag er likevel annerledes og derfor må også optimaliseringen reflektere dette.
Om målet er å skape størst mulig omsetning er det utrolig viktig at dere kjenner produktene deres godt - hva produktene gjør, hvorfor etterspør målgruppen deres dem og hva er det som selger?
Å forstå sine egne produkter er alfa og omega hvis man skal klare å selge dem. Jo bedre dere forstår produktenes egenskaper, jo bedre forstår dere hvem som kan ha mest nytte av dem og om det i det hele tatt kan selge. Det beste er å ha produkter som har stor etterspørsel, men som også er unike.
Sett dere selv i skoene til dere målgrupper og forstå hvordan produktene deres kan skape verdi for dem. Dette er spesielt viktig med nye lanseringer som dere fremdeles ikke har nok data om. I dette tilfellet kan også en analyse av konkurrenter med lignende produkter - hvis de finnes - være ekstra verdifull.
På samme måte som man må forstå sitt eget produkt må man også forstå markedets trender. Finnes det f.eks. ny etterspørsel som ikke ennå er tilfredsstilt og hvordan tilpasse oss denne nye etterspørselen? Her kan søkeordsanalyse være et nyttig redskap.
Man kan f.eks. se på utviklingen av søking på håndsprit i 2020.
Hvis dere som forretning har vært lenge i markedet vil dere også ha mulighet til å trekke innsikt fra hva som har solgt bra tidligere eller hva som generelt synes å selge bra. Denne dataen kan brukes til hva slags produkter og innhold som vil yte bra og som kan benyttes som en sentral “cash-cow” til spesielle merkedager.
Om man tester salg av nye produkter kan det nemlig være en god ide og også ha et “tried and tested” produkt man vet kommer til å levere gode resultater.
Det er ikke nok at landingssidene dine beskriver hva produktet er og gjør. I stedet bør du fokusere mer på hva intensjonen bak søk på produktet er. Fokuser på å levere engasjerende innhold som går grundig til verks med å svare på spørsmål kunden kan ha før et potensielt kjøp.
Utover dette er det viktig å benytte konverterende signaler som kan hjelpe til med å flytte trafikk fra en informativ intensjon til en transaksjonell handling.
Det er alltid viktig å skape litt lyd rundt både innhold og produkter man vil at folk skal se. Til dette kan man bruke egne kanaler til å dele det man har av tilbud. Det kan ofte bli travelt for forbrukere på oppkjøringen til juledagene, og da kan man f.eks. hjelp dem ved å presentere det man kan har av gaveideer. Dette gjelder både eksisterende og nye potensielle kunder.
Å holde siden teknisk sterk betyr bl.a. å passe på at søkemotorer som Google har mulighet til å indeksere innholdet. Det handler også om at hjemmesiden skal ha kapasitet til å håndtere mye trafikk. Av og til kan mye trafikk på en gang utfordre en hjemmesides funksjonalitet som kan minske et potensielt stort salg. (Tenk f.eks. en stor launch som en ny playstation eller iphone…)
Av samme hensyn vil det også være nyttig å få oversikt over hjemmesidens hastighet et par uker før merkedagene ankommer. En dårlig brukeropplevelse kan drastisk endre konverteringsratene til en hvilken som helst virksomhet.
Om du vil få oversikt over din tekniske performance anbefaler vi at du starter med en SEO analyse.
Merkedager er en stor mulighet for mange virksomheter til å øke salg. Derfor er det viktig at dere er tidlig ute med å legge en plan som fører til økt posisjonering på søkemotorer.
Det handler om å skille seg ut. Hvis konkurrentene skal slå, så må tiden dere har brukes på ting som gir klare resultater. Gjør man det vil man fort se at det er mye å hente på omsetningen i år.
Mange av de ovenforstående rådene kan generelt brukes hele året. Når det kommer til organisk posisjonering handler det alltid om å ha brukeren i fokus, forstå sitt marked og å optimere ut fra dette. Dette er den beste investeringen man kan gjøre i seg selv.
CPO & Partner
Thomas er CPO og partner, og hans daglige fokus ligger på kontinuerlig analyse av Googles algoritme og utvikling av SEO som et produkt. Thomas har jobbet med SEO i flere år med stor lidenskap for å dele sin kunnskap om hvordan bedrifter best kan implementere SEO i sin virksomhet. I tillegg til Bonzer bidrar Thomas med kunnskap til lesere hos blant annet Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Han underviser også i digital mediestrategi ved Copenhagen Business School og i SEO ved DMJX i København. Har du spørsmål eller ønsker angående SEO, er du velkommen til å kontakte ham på [email protected].
Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?
La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.
Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?
La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.