Opdateret 21. October 2021 af Thomas Bogh / Linnea Vasstrand Nordås

Hvordan gjøre en søkeorsdanalyse – Steg for steg guide

Hvordan gjøre en søkeorsdanalyse – Steg for steg guide

En søkeordsanalyse – eller en keywordanalyse – er en metode for å finne ut hvordan du finner gode søkeord du bør rangere på når kunder og andre relevante målgrupper utfører et søk. 

Ved å finne og målrette siden din til de riktige søkeordene får du:

  • Høyere rangering i søkeresultatene (SERP) 
  • Mer trafikk til nettsiden din 
  • Flere besøkende som er klare til å kjøpe produktet eller tjenesten din.

Å finne de riktige søkeordene er et av grunnelementene i både SEO og betalt annonsering med Google Ads .

I denne artikkelen vil du lære mer om hva en søkeordsanalyse består av, hvilke verktøy (både gratis og betalte) du kan bruke til å finne gode søkeord – og ikke minst en trinnvis veiledning om hvordan du gjør din egen søkeordsanalyse . Her har vi også tatt med en mal for gratis bruk.

Om du allerede vet litt om SEO og søkeordsanalyse, anbefaler vi at du hopper til delen “Slik kommer du i gang med analysen“.

Hva er en søkeordsanalyse?

Med en søkeordsanalyse, eller keywordanalyse, får du en oversikt over potensielle søkeord som er relevante for ditt- eller kundens nettsted. 

Analysen er basert på kvantitative data basert på søk på søkemotorer som Google. I tillegg ser analysen på din nåværende målgruppe og deres handlinger på din side.

Når du er ferdig med analysen, sitter du igjen med et ark (for eksempel Google-sheet), som viser nøyaktig hvilke søkeord du bør målrette siden din mot.

Søkeordsanalysen vil bl.a. klargjøre: 

  • Hvilken intensjon ligger bak de enkelte søkene
  • Antall månedlige søk på de valgte ordene (Keyword volume) 
  • Hvor høy konkurransen er på de ulike søkeordene 
  • Hvilke søkeord som er relevante for deg

Det overordnede søkeordet bestemmer hvordan du skal forberede innholdet og målrette linkkampanjer. 

Den bestemmer også vanligvis hvilke søk du vil at annonsene dine skal vises på. Derfor kan du ikke gjøre SEO eller Google Ads uten først å ha søkeordene på plass. Med andre ord; du kan ikke begynne å vokse digitalt før du kjenner målgruppen din.

Hvorfor er en søkeordsanalyse nødvendig?

Hvorfor må du i det hele tattt gjøre en søkeordsanalyse om du allerede beskriver produktet eller tjenesten din? 

Søkeordsanalyse meme

Ja, det er mulig å få høye rangeringer i Google selv om du ikke har gjort en søkeordsanalyse. Noen ganger vil du også kunne finne sider som rangerer høyt på søkeord som vanligvis ikke vises på den enkelte siden, men uten analysen vil du ha vanskelig for å sette sammen en strategi og derfor også få problemer med å arbeide målrettet mot rangering på søkeordene som har størst verdi for deg og din virksomhet. Om du ikke jobber strategisk, vil det være veldig vanskelig for deg å få en god posisjon på Google – og du vil heller ikke vite hvor vekstmulighetene ligger i fremtiden.

For eksempel, om du ha en nettbutikk hvor du selger penner, med riktig valg og et riktig oppsatt nettsted vil du kunne rangere godt på søket som “penner” Men uten en skikkelig analyse kan du: 

  • Gå glipp av viktige relaterte søk (longtail-søk)
  • Ikke se at konkurransen om søkeordet er ganske høy (du vil jobbe blindt uten å vite hvorfor)
  • Gå glipp av hva søkeintensjonen er

Hva er et godt søkeord?

De riktige søkeordene eller søkefrasene kan være gull verdt. 

Et søkeord kalles også ofte et keyword eller et nøkkelord. Når vi, eller andre bruker ordet keywordanalyse, er det det samme som en søkeordsanalyse. En slik analyse omfatter ikke bare enkelte ord, men kan også gjelde lengre setninger – det vil si søkefrase, eller longtail-keywords. 

Et godt søkeord er relevant, har mange månedlige søk og skaper flere konverteringer. Konverteringer kan være salg, abonnementer på nyhetsbrevet, klikke på bestemte kampanjer – eller andre ting vil at brukerne skal gjøre på nettstedet ditt.

Relevans

Relevans handler om både deg og dine besøkende. 

For deg er et søk relevant hvis det genererer trafikk som resulterer i en konvertering, der en høy rangering på side 1 er avgjørende.

Hvis vi igjen bruker eksemplet med penner, vil det ofte være ganske naturlig at en nettbutikk som selger den aktuelle varen vil ha en høy rangering.

For dine besøkende er søkeordet relevant hvis du faktisk gir det de leter etter. Du må kunne tilfredsstille behovet eller svare på spørsmålet bak søket. Hensikten bak et søk kalles også søkeintensjonen

Google ønsker bare å gi relevante søkeresultater. Dette betyr at hvis du ikke selger “penner” (se eksempel), kan det være veldig vanskelig å få en høy rangering på det aktuelle søkeordet.

Med andre søkeord og søkefraser kan det være vanskeligere å se den egentlige intensjonen bak søket. I slike tilfeller krever det at du først gjør søkeordsanalysen din og ser nærmere på de relaterte søkene for hvert søkeord.

Søkevolum – antall månedlige søk

Et godt søkeord bør ha et visst antall månedlige søk – dette måles ut fra “keyword volum” eller søkevolum som forteller oss hvor mange som søker på det bestemte søkeordet hver måned. Det angir også om det generelt er søkeord og områder med etterspørsel på området.

Med mindre det er veldig mange som søker for å prøve å løse et bestemt problem eller leter etter et produkt eller tjeneste, er det neppe spesielt verdifullt for virksomheten eller nettstedet ditt.

Så hvor stort søkevolum bør det være? Altså hvor mange søk skal det være i måneden for at det er et godt søkeord? Selvfølgelig kan det variere, men du bør også inkludere følgende i beregningen for å beregne verdien (og derfor hvor du bør investere tiden din):

  • CPC (kostnad per klikk) – indikerer ofte forretningsverdien bak en
  • Klikkfrekvens (klikkfrekvens) – hvor mange prosent klikk på din side?
  • Konverteringsfrekvens – Hvor mange prosent vil ende opp med å konvertere når de havner på nettstedet ditt?
  • Hva tjener du på konverteringen?

Om du kjenner disse tallene, vet du også hvor mye et søkeord er verdt hvis du er i topplasseringene der mesteparten av trafikken går.

Det betyr også at du lettere kan sette en verdi på antall månedlige søk.

Likevel er det mange i Norge som ønsker å ha minst 100 månedlige søk på søkeord du spesifikt retter deg mot.

Hvis du jobber i en nisjeindustri eller i en liten bransje der søk er få, men hvor hvert eneste salg har høy verdi, bør du fortsatt vurdere å bruke det som et søkeord. Vi har til og med tilfeller der søkevolumet er lavt (mindre enn 100 søk per måned), men hvor et enkelt salg kan dekke selskapets utgifter i flere måneder.

Det skal for eksempel ikke veldig mange konverteringer til for en eiendomsmegler før det får en enorm verdi. På den annen side vil nettbutikken med penner mest sannsynlig ønske flere søk før det blir skikkelig morsomt.

Longtail-søkeord 

Longtail-søkeord eller longtail-keywords er mer presise søk som vanligvis har et lavere volum, men hvor besøkende igjen er lenger på vei i kundereisen og klare til å kjøpe produktet eller tjenesten din.

Data fra Ahrefs om etterspørsel på søk

Kilde: Ahrefs

Selv om et søkeord eller et uttrykk er lengre eller har flere tegn, betyr det ikke at det er en longtail. Longtail refererer spesifikt til det faktum at det er en utvidet versjon av overordnede . Du vil ofte få forslag til longtail-søkeord / keywords når du søker på Google selv. 

Kulepenn i Google søk

Du kan også se på relaterte søk. Det gir et innblikk i hva andre mennesker ser etter når de søker etter "penner". Gode ​​ideer som hjelper med innholdsanalyse.

Konvertering - er det salg i søket?

Ikke alle søkeord har samme formål.

Noen søk handler om å kjøpe et produkt. Andre handler om å finne informasjon eller få ny kunnskap. Derfor er det en god idé å først å fokusere på søkeordene som skaper verdi for deg og din virksomhet i søkeordanalysen. Du kan alltid senere utvide med nye søkeord, guider og annet innhold.

Som hovedregel kan du alltid se om et søkeord har kjøpspotensial hvis det allerede er annonser øverst eller nederst på siden. Dette er også det du ser etter i CPC -faktoren.

Hvis konkurrentene er villige til å betale penger for å ligge på et søk, er det ofte verdi å hente.

Konkurranse og vanskeligheter

Uten et SEO -verktøy kan det være vanskelig å vurdere hvor mye det tar å rangere på et bestemt søkeord.

Men du kan alltid lære mye ved å klikke på konkurrentenes sider, som er på side 1. Her bruker vi ordet "konkurrent" veldig bredt. Nyhetsmedier, oppslagsverk, private blogger, etc. Du konkurrerer med alle om posisjoner på Google og de andre søkemotorene.

Søkeordsanalyseverktøy

Det finnes et hav av verktøy tilgjengelig - både gratis og betalt. Vi har tatt utgangspunkt i de store, som du vil ha vanskelig å unngå. 

Gratis verktøy

Formål og funksjon
Google Keyword PlannerGoogles eget verktøy for å finne søkeord for Google Ads. Kan også brukes til SEO. Det mest nøyaktige verktøyet, ettersom det er Googles egne tall, men viser bare generelle tall.Forbedret funksjonalitet hvis du allerede kjører annonser med Google.
Google AnalyticsAnalyseverktøy for trafikk og brukeratferd for ditt eget nettsted.
Google Search ConsoleGoogles dedikerte SEO-verktøy. Her kan du spore trafikken din og se hvilke søkeord som for øyeblikket driver besøkende til siden din. Den viser imidlertid ikke de nåværende posisjonene dine.
Neil Patels UbersuggestUbersuggest er blant de beste gratis verktøyene for SEO. Den lar deg se volum, vanskelighetsgrad og relaterte søkeord.
Answer the PublicGodt verktøyet for spesielt longtail-keywords og relaterte søkeord.
KeywordTool.ioGratis verktøy som gir deg forslag til relaterte søkeord basert på Google Autocomplete og Suggest.
Ahrefs Backlink CheckerGratis (og begrenset) versjon av Ahrefs Site Explorer.

Betalte verktøy

Formål og funksjon
AhrefsAlt-i-ett SEO-verktøy med bl.a. Keyword Explorer
MozAlt-i-ett SEO-verktøy med bl.a. Keyword Explorer
SEMRushAlt-i-ett SEO-verktøy med bl.a. Keyword Magic Tool
TinyRankerPrimært et verktøy for å holde oversikt over rangeringene dine i Google, men har også en funksjon for søkeordsanalyse 
KWFinderDedikert verktøy for søkeordsanalyse
AccurankerDedikert verktøy for å holde oversikt over rangeringene dine i Google. Mest egnet for allerede etablerte nettsteder.

Mange av de betalte (og gratis) verktøyene til søkeordsanalyser med prøveperioder eller "gratis" løsninger krever også at du oppgir e -postadressen din. 

Så du kan sjelden få en helt gratis opplevelse - men du kan som alltid velge å bli fjernet fra e -postlisten deres når du er ferdig med analysen.

Hvordan komme i gang med en søkeordsanalysen

Den trinnvise guiden nedenfor baserer seg på Ahrefs, men tilbyr også forslag til hvordan du kan gjøre en søkeordsanalyse uten å måtte kjøpe et dedikert SEO -verktøy.

Hvis du vil komme i gang raskt, kan du registrere deg for vårt nyhetsbrev - så sender vi deg en mal for søkeordsanalyse.

1. Kjenn målgruppen din - og deres intensjon

Søkeordsanalyse er i stor grad basert på at du forstår målgruppen din - og hvordan nettstedet ditt er relevant for dem.

Hvis du er har nettbutikk, tar du sikte på at besøkende skal kunne kjøpe det de har lett etter. Som hovedregel bør du ikke gå for søkeord som er rettet mot salg hvor du ikke tilbyr produktet.

Det kan være mulig å rangere på konkurrerende produkter eller tjenester, men det vil ofte kreve mer arbeid. Dette kan ofte være umulig siden du ikke kan leve opp til søkeintensjonen.

For å være sikker på at du kjenner målgruppen din, er det en god idé å først:

2. Finn søkeordene dine

Nå må du samle potensielle søkeord.

Men det handler ikke bare om å brainstorme søkeord som er relevante for siden din, selv om det selvfølgelig er det første trinnet.

Det handler også om å samle inn data om søkeordene dine. Som jeg sa, må du i det minste også finne antall månedlige søk og konkurranse på de enkelte søkeordene. Dette betyr at du trenger ett eller flere av SEO-verktøyene fra forrige seksjon.

Hvis vi fortsetter med kulepenn eksempelet, kan du ved et søk i Ahrefs' søkeordutforsker se at søkeordet har 900 månedlige søk og et svært lavt vanskelighetsnivå (keyword difficulty) på 0. 

Søkeordets vanskelighetsskala går fra 1-100 og er basert på hvor vanskelig det er å rangere utfra antall og styrke på lenker til sidene som allerede er rangert på side 1 på Google (topp 10).

Keyword difficulty på kulepenn fra Ahrefs

Du må nå gjenta denne prosessen for hvert generelle søkeord du vurderer. Som et minimum bør du gjøre det med de viktigste søkeordene dine.

På sikt bør du imidlertid også se på hvordan den enkelte SERP (Search Engine Result Page) ser ut i forhold til fordelingen av organiske resultater vs. betalte annonser - samt resultater uten klikk. Det gir deg et innblikk i om det er søkeord som generelt driver trafikk.

Hold øye med trender

Ettersom vi lever i en verden der etterspørselen kan endre seg raskt, bør du også ha dette i bakhodet i analysen. Følg det som trender og gå for det.

Hvis du også målretter strategien din etter disse søkene, kan du få et stort skritt foran konkurrentene. Det er kanskje ikke så mange søk ennå, men du kan komme dit raskt før konkurransen melder seg.

3. Organiser søkeordene dine

Når du har funnet de potensielle søkeordene dine, er det på tide å organisere dem.

Det er ofte lettere i et Excel-ark eller med Google Sheets.

I arket skriver du inn dataene du tidligere har samlet om søkeordene dine. Deretter kan du organisere dem i overordnede kategorier.

Det kan også være smart å notere hva slags søkeintensjon som ligger bak hvert søkeord. Det krever ofte litt analyse, men bidrar også til at du ikke kaster bort tiden din på irrelevante søk.

Du kan laste ned en mal for søkeordsanalysen din her. gå opp under “fil” -> “lage en kopi” for å kopiere dokumentet

> LINK TIL MAL

Herfra blir det lettere ved å velge de viktigste fokusområdene. 

Det er en god idé å angi KPI-er for kampanjer eller mål på SEO-arbeidet ditt. Når kampanjen er over eller fristen er nådd, kan du vurdere jobben. Bør du fortsette med den samme taktikken? Eller er det på tide å endre på måten du gjør ting?

4. Analyser dine konkurrenter 

Før du fastslår søkeordene dine er  det en god idé å undersøke konkurransen din. Det betyr at du må sammenligne deg med konkurrentene på side 1.

Vi anbefaler at du bruker en tjeneste á la UnGoogle, der du kan søke anonymt. Ellers kan du bli presentert for søkeresultater som bare er rettet mot deg.

Når du klikker på sidene - eller annonsene - må du stille deg selv følgende spørsmål:

  • Hvordan er innholdet på de konkurrerende sidene?
    Kan du etterligne eller overgå det? Kan du tilby et alternativ som skaper mer verdi for den besøkende?
  • Er nettstedet ditt mer relevant for søkeintensjonen?
    Ser folk etter kunnskap eller et produkt? Hvis de leter etter et bestemt produkt, kan det være vanskeligere å rangere med en guide.
  • Hvor mange eller hvor sterke lenker får konkurrenten din?
    Dette krever et SEO-verktøy. Her kan du se hvilke lenker konkurrentene får, samt hvor sterke de er basert på Domain Rating.

Kan du skrive en bedre metabeskrivelse?
Metabeskrivelsen er en tekst på 140-160 tegn som vises i søkeresultatene selv. Du kan ofte øke klikkfrekvensen - eller CTR - ved å skrive mer innbydende tekst.

5. Start SEO arbeidet

Nå skal søkeordsanalysen settes i aksjon. 

Det betyr at du må skape innhold og starte en linkbuilding -kampanje.

Så det er her det virkelige arbeidet begynner. Eller på SEO-språk: la optimaliseringen begynne.

Viktige take aways 

En søkeordsanalyse er grunnleggende for en god SEO-jobb.

Det gir deg ikke bare et innblikk i månedlige søk og konkurranse. Det gir også et innblikk i hvor etterspørselen generelt er.

I tillegg gir den svaret på hva målgruppen din leter etter når de vil finne produkter eller tjenester som din. Derfor må du vite dette før du kan målrette en god innholdsstrategi.

Men husk at når vi snakker om søkeord bør du se bort fra det enkelte ordet i optimaliseringen. Se på det i en større helhet.

Man bør gå for å optimalisere søkeord ved å skape innhold på det samlede området og overordnede emnet. Vær en thought  leader på de mange longtail -søkene som er relatert til søkeordet. Dette sikrer at du får leve opp til alle spørsmål og ønsker som kan ligge bak de individuelle relaterte søkene.

Det vil gi det best mulige utgangspunktet for SEO-arbeidet ditt.

Bli kvitt arbeidet og få en gratis SEO-analyse fra Bonzer

Høres dette ut som mye arbeid?

Da kan du bli kvitt stresset og bestille en gratis SEO-analyse fra Bonzer. Vi gir deg en samlet oversikt over nettstedets helse og potensial, samt en grundig gjennomgang av søkeordene som er relevante for deg og din virksomhet.

Vanlige spørsmål om søkeordsanalyse

Hva er en søkeordsanalyse?

Med en søkeordsanalyse finner du relevante søkeord som skaper verdifull trafikk til nettstedet ditt via Google og andre søkemotorer. 

Hva er et godt søkeord eller keyword?

Et godt søkeord bør kunne leve opp til det virksomheten din kan tilby. Dette sikrer at trafikken blir relevant for nettsiden din. I tillegg må det være mennesker som søker etter ordet. På den måten vet du at det også er trafikk bak søket.

Hvordan finne gode søkeord?
De beste søkeordene finner du gjennom en god søkeordsanalyse. Det finnes en rekke verktøy som kan hjelpe deg med å finne hvilke søkeord som er best for deg. Se hvilke søkeord konkurrentene rangerer på og tenk på søkevolum, relevans og søkeintensjon. 

Hvilken statistikk bør inkluderes i søkeordsanalysen min?

Når du foretar en søkeordsanalyse, bør du undersøke følgende statistikk:

- Søkevolum (antall månedlige søk)

- Vanskeligheter (Domain Ranking eller Domain Autoritet) 

- Trafikkverdi (verdien av annonser under søkeordet)

Bonzer news

Fresh news to keep you updated on your most wanted SEO knowledge