blogg

/

Google Nyheter

/

0 min read

Recap av uka på søkemaskinen - Uke 49

På ukentlig basis dypdykker vi i søkemaskinen og hvilke nye oppdateringer som dukker opp i search marketing-bransjen. Vi analyserer hva som rører seg, slik at du både blir opplyst og får vår input på hva du bør gjøre for å opprettholde konkurransefortrinnet på markedet.

I ukas sammendrag har vi fokus på algoritme-oppdateringer fra Google og gir en oppsummering av en rekordstor Black Friday. 

Men før vi kommer til det, har vi en rekke spennende AI-nyheter fra Google. 

Google introduserer Gemini – den hittil mest avanserte AI-modellen 

Google har introdusert en multimodal AI-modell som går under navnet Gemini – som også avspeiler et stort hopp fremover i verdenen av kunstig intelligens. 

Gemini er utviklet av Google DeepMind og skiller seg fra andre AI-modeller gjennom sin evne til å behandle og integrere forskjellige typer av informasjon, inkludert tekst, kode, lyd, bilde og video. Dette gjør Gemini til et anvendelig verktøy som kan brukes til flere arbeidsoppgaver. 

Modellen kommer i tre varianter – Ultra, Pro og Nano – der hver variant er tilpasset spesifikke oppgaver. Gemini Ultra kan for eksempel forstå flere språk og agere på en måte som overgår menneskelige eksperter. Det er særlig Geminis multimodale design, som atskiller den fra andre, klassiske modeller. Det muliggjør mer effektive og omfattende dataanalyser. 

For oss som jobber i markedsføring, er Gemini også brukervennlig. Det er integrert i Googles Search Generative Experience (SGE) og Bard, som gir et enormt – og til dels transformativt – potensial. Det gir raskere og mer nøyaktige søkeresultater, i tillegg til forbedrede AI-interaksjoner. Gemini forstår søkeintensjoner og leverer personlige opplevelser, som åpner for flere muligheter – men stiller også større krav til markedsføringsstrategier. 

Her kan du se en gjennomgang av hvordan Gemini fungerer i praksis:

Google kommenterer på retningen for Bard og SGE

I forlengelse av dette har Yuri Pinsky, som er direktør for Product Management hos Google Bard, diskutert hvordan Googles chatbot utvikler seg i fremtiden. 

Man har fokus på hvordan chatboten Bard skal integreres i utvikling av konsepter, programmering og forståelse av avanserte emner. Bard og Google Search vil være forskjellige elementer som komplementerer hverandre. Bard vil for eksempel fremme kreativ tenkning.

Se hvordan Bard fungerer i praksis.

På samme måte som med OpenAIs produkt ChatGPT, bør Bard ses på som en kreativ partner, som kan være til stor hjelp for å utarbeide nytenkende ideer. 

Google vil i den forlengelse ha et stort fokus på etisk AI-utvikling fremover, herunder problemer med bias og desinformasjon. Google vil også fokusere på brukernes behov ved å integrere verktøyet med Googles øvrige applikasjoner og tjenester. 

Google med SGE patent

I forlengelse av fokuset på kunstig intelligens og en forbedret brukeropplevelse, er Google – som de aller fleste sikkert vet – i gang med å bygge og rulle ut et generativt AI-view i søkeresultatene. Det er hva vi kjenner som Search Generative Experience (SGE). Google har nå tatt patent på en metode for å lage sammendrag av søkeresultater ved hjelp av store språkmodeller (LLMs). Det understøtter Googles eksperimentelle søkemaskin SGE. 

LLM-erne i SGE er designet for å forstå konteksten og innholdet på nettsider, og de genererer nøyaktige og relevante resultater drevet fram av kunstig intelligens. Resultatene inkluderer lenker til nettsider av høy kvalitet, som gir muligheten for å finne ytterligere opplysninger. Dette gir mer nyanserte søkeresultater med mer kontekst til innholdet man får. 

Derfor bør dere tilpasse SEO-strategien deres og sørge for at den stemmer overens med utviklingen på området. Dere bør allerede i dag fokusere på å produsere omfattende og brukervennlig innhold som matcher søkningene som blir generert med SGE i fremtiden. 

Oppdateringer på video fra Google 

Midt i årets mest travle periode fortsetter oppdateringene fra Google å rulle ut. Dette påvirker algoritmen og derfor søkeresultatene, samt muligheten for hvordan bedriften deres kan bli synlig for potensielle kunder. 

Første fokus på video. 

Tidligere i år oppdaterte Google sin algoritme slik at thumbnails (coverbilde til video) var det eneste som ble vist sammen med søkeresultatene, hvis videoen var det primære elementet i innholdet. Google har utvidet dette til å gjelde «video mode» i søkningene, slik at brukere og video-innhold kan knyttes raskere sammen.   

Oppdateringen trer i kraft om ca. en ukes tid. Det innebærer at dem som har topplasseringer og trafikk på video-søkninger, men hvor videoen ikke er en del av det primære innholdet, må se seg slått av konkurrerende nettsteder hvor videoen er del av det primære innholdet. 

Dere skal først og fremst bestemme hva dere skal gjøre med videoene deres, og hvilken type søkning og trafikk dere angriper. Etter dette er bestemt, bør dere optimalisere nettsiden med hensikt i å gjøre videoen den primære delen av innholdet. Samlet sett gir dette muligheten for å slå de konkurrentene som ikke følger med i tiden og ikke klarer å optimalisere innholdet sitt til tiden. 

Her ser dere et eksempel på en video, som anses som det primære innholdet på nettstedet.

Video som det primære innholdet på en nettside.

Her er noen eksempler på forskjellige sider, hvor videoen er et tillegg til tekstlig innhold. Videoen er med andre ord ikke det primære innholdet på siden. 

  • Et blogginnlegg der videoen supplerer teksten framfor å være det primære innholdet på siden. 

  • En produktside med en supplerende video. 

  • En kategoriside med video, som har flere videoer med samme betydning. 

Når oppdateringene endelig kommer, kommer man til å se betydningen av dette i Google Search Console. Videoer som ikke anses som det primære innholdet på nettsiden, kommer til å bli karakterisert som «ingen video indeksert» i GSC. 

Google legger til ‘markup support’ for ferieutleie 

Google har lagt til enda flere muligheter for strukturert data, slik at du som bedrift kan øke synligheten din på utvalgte formater i søkeresultatene. 

I denne omgang handler det om ferieutleie (‘vacation rentals’). Det innebærer at utleiere kan bruke spesifikke ‘markups’ for å forbedre synligheten i søkeresultatene av boligene de leier ut.

Det blir lettere å finne et sted å bo i ferien.

Denne oppdateringen lanseres på et passende tidspunkt, ettersom vi nærmer oss juleferien der etterspørselen etter utleieboliger er ekstra høy. 

Oppdateringen understøtter dessuten Googles ambisjon om å gi brukeren mer detaljert og relevant informasjon. Her hjelper Google dem som leter etter ferieutleie, samtidig som at dem som leier ut boliger, har større sjanse for å bli funnet av potensielle kunder. 

Black Friday rekordsalg gir klare indikasjoner for e-commerce i 2024 

Vi opplevde et rekordsalg under årets Black Friday. Shopify kan fortelle at salget gjennom deres plattform steg med 22% sammenlignet med fjoråret. Dette gjør det til en særdeles god Black Week for alle nettbutikker og e-commerce bedrifter i år. 

Shopify er et CMS (Content Management System), som leverer e-commerce- og betalingsløsninger til virksomheter. Selskapet opplevde et markant hopp i aksjekursen som følge av det solide Black Week-salget i år.

Dette er jo ikke akkurat en nyhet fra søkemaskinen, og derfor ikke direkte relevant, men likevel interessant å betrakte. Tallene fra Black Week og Shopifys aksjekurs forteller oss nemlig at vårt online forbruk øker, til tross for inflasjon og høye renter. 

Årsaken til dette ligger muligens i en større optimisme blant forbrukerne sammenlignet med tidligere år, i tillegg til at kjøpsmulighetene online både har økt og blitt forbedret. Jeg tror at spesielt det sistnevnte spiller en betydelig rolle i hvorfor online forbruket har økt. Vi kan mye enklere enn før «kjøpe nå og betale senere», som er en betalingsmåte Klara eksempelvis leverer. 

Vi vet at denne betalingsmåten kan øke konverteringsraten til nettbutikker – og fra et search marketing perspektiv er dette også en god idé, hvis man ønsker at besøkende vender tilbake og gjør gjentatte kjøp. 

Det blir skikkelig spennende å se hvordan fremtiden for e-commerce blir. Tallene legger hvert fall opp til et bra år – det er derfor viktigere enn noensinne å følge den høye konkurransen og utviklingen i bransjen.

Takeaways og anbefalinger 

Først og fremst er det viktig å understreke at Google har stort fokus på AI-utvikling. Både SGE og Bard er allerede langt på vei – og nå med Gemini, vil utviklingen fortsette i høyt tempo. Derfor er det viktig at alle setter seg inn i hvordan dette påvirker sin bedrift og bransje. 

For å se resultater, må alle forstå hvilke mekanismer Googles søkeresultater blir styrt av fremover. Du må tilpasse deg dette allerede nå og jobbe ut fra Googles nye retningslinjer. En bedre søkemaskin tiltrekker flere brukere med større krav, og det er derfor kun et spørsmål om tid før deres bedrift blir overkjørt av andre. Hold dere oppdatert og dere vil være i forkant av utviklingen – for nei, man ikke bare se det an, for da vil det allerede være for sent. 

I tillegg fortsetter Google å oppdatere den nåværende algoritmen for hvordan brukeren får informasjon. I denne omgangen dreier det seg om vårt yndlingsformat; videoen, samt muligheten for å øke synligheten til utleieboliger i høysesonger. Av den grunn er det smart å optimalisere nettsiden deres etter dette, og ha et overordnet fokus på strukturert data fremover. 

Sist men ikke minst har vi Shopifys Black Friday-suksess. Shopify opplevde en betydelig stigning i aksjekursen etter et rekordstort salg under Black Friday 2023, som indikerer en høy etterspørsel fra forbrukerne til tross for inflasjon. 

Shopifys suksess understreker hvor robust e-commerce-bransjen er, med et stigende forbruk online, som blant annet skyldes enklere betalingsløsninger for både bedrifter og forbrukere. 

Denne trenden i bransjen vil sannsynligvis fortsette og gi flere vekstmuligheter for e-commerce-plattformer i de kommende år – og spesielt i 2024. 

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover har han også undervist i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.