/
SEO
/
0 min read
En søkeordsanalyse - eller en keywordanalyse - er en analyse som er nyttig for å finne gode søkeord du bør rangere på når kunder og andre relevante målgrupper utfører et søk.
Ved å finne de riktige søkeordene og rette siden din mot disse får du:
Høyere rangering i søkeresultatene (SERP)
Mer trafikk til nettsiden din
Flere besøkende som er klare til å kjøpe produktet eller tjenesten din.
Å finne de riktige søkeordene er et av grunnelementene i både SEO og betalt annonsering med Google Ads .
I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan man gjennomfører en søkeordsanalyse for organiske søk. I tillegg går vi inn på hva en søkeordsanalyse består av og hvilke verktøy (både gratis og betalte) du kan bruke til å finne gode søkeord - alt ved hjelp av en trinnvis guide for søkeordsanalysen. I tillegg har vi inkludert en gratis mal som du fritt kan ta i bruk.
Om du allerede vet litt om SEO og søkeordsanalyse, anbefaler vi at du hopper til delen "Slik kommer du i gang med analysen".
Med en søkeordsanalyse, eller keywordanalyse, får du en oversikt over potensielle søkeord som er relevante for ditt- eller kundens nettsted.
Analysen er basert på kvantitative data basert på søk på søkemotorer som Google. I tillegg ser analysen på din nåværende målgruppe og deres typiske handlinger på nettsiden din.
Når du er ferdig med analysen, sitter du igjen med et ark (for eksempel Google-sheet), som viser nøyaktig hvilke søkeord du bør målrette siden din mot.
Søkeordsanalysen vil bl.a. klargjøre:
Hvilken intensjon ligger bak de enkelte søkene
Antall månedlige søk på de valgte ordene (Keyword volume)
Hvor høy konkurransen er på de ulike søkeordene
Hvilke søkeord som er relevante for deg
Det overordnede søkeordet bestemmer hvordan du skal forberede og produsere innholdet, samt gjennomføre målrettede linkkampanjer.
Den bestemmer også vanligvis hvilke søk du vil at annonsene dine skal vises på. Derfor kan du ikke gjøre SEO eller Google Ads uten først å ha søkeordene på plass. Med andre ord; du kan ikke begynne å vokse digitalt før du kjenner målgruppen din.
De riktige søkeordene eller søkefrasene kan være gull verdt.
Et søkeord kalles også ofte et nøkkelord eller et keyword. Når vi, eller andre, bruker ordet keywordanalyse er det det samme som søkeordsanalyse . Det kan også være en lengre setning eller et spørsmål – altså en søkefrase.
Et godt søkeord er relevant, har mange månedlige søk (høyt søkevolum) og fører til flere konverteringer. Konverteringer kan være salg, abonnenter på nyhetsbrevet, klikk på spesifikke kampanjer – hva enn du vil at brukerne skal gjøre på nettstedet ditt.
Relevans handler om både deg og dine besøkende.
For deg er et søk relevant dersom det genererer trafikk som resulterer i en konvertering, hvor høy rangering på Google sin første side er avgjørende.
Hvis vi tar et eksempel som omhandler kulepenner, vil det ofte være ganske naturlig at en nettbutikk som selger kulepenner gjerne ønsker å ha en høy rangering på nettopp dette søkeordet.
For de besøkende er søkeordet relevant hvis du faktisk gir det de leter etter. Du må kunne tilfredsstille behovet eller svare på spørsmålet bak søket. Hensikten bak et søk kalles også søkeintensjon.
Google ønsker kun å gi relevante søkeresultater. Dette betyr at hvis du ikke selger «kulepenner» (se eksempel), kan det være svært vanskelig å få en høy rangering på det aktuelle søkeordet.
Med andre søkeord og søkefraser kan det være vanskeligere å se den faktiske intensjonen bak søket. I de tilfellene krever det at du først gjør søkeordsanalysen din og ser nærmere på de relaterte søkene for hvert søkeord.
Et godt søkeord bør ha et visst antall månedlige søk. Det indikerer også om det er en generell etterspørsel knyttet til søkeordet.
Hvis det ikke er veldig mange som er ute etter et produkt, en tjeneste eller ønsker å løse et spesielt problem, er det kanskje ikke så veldig verdifullt for din bedrift eller nettside.
Så, hvor mange søk bør det være? Det kan selvfølgelig variere. I tillegg finnes det noen andre områder som kan være greit å i betraktning for å kunne gjøre en verdivurdering av søkeordet, og bestemme hvor du skal prioritere tid og ressurser:
CPC (kostnad per klikk) - indikerer ofte forretningsverdien bak ett søk
CTR (click through rate) - hvor mange prosent klikk på din side?
Konverteringsfrekvens – Hvor mange prosent vil ende opp med å konvertere når de lander på nettstedet ditt?
Hva tjener du på konverteringen?
Dersom du kjenner til disse tallene, vet du også hvor mye et søkeord er verdt om du er i topplasseringene der mesteparten av trafikken går. Det betyr også at du lettere kan sette en verdi på antall månedlige søk.
Likevel er det mange som ønsker å ha minimum 100 månedlige søk på søkeord som man spesifikt retter seg mot.
Hvis du jobber i en nisjebransje eller i en liten bransje hvor søkene er få, men hvert eneste salg har høy verdi, bør du imidlertid vurdere å bruke søkeord til tross for lavt søkevolum. I enkelte tilfeller kan søkevolumet være så lavt som under 100 søk per måned, men hvor et enkelt salg kan dekke selskapets utgifter i månedsvis.
For eksempel, skal det ikke veldig mange konverteringer til for en eiendomsmegler før det har en enorm verdi. På den annen side vil nettbutikken med kulepenner mest sannsynlig ha flere søk før det blir ordentlig avkastning.
Longtail-søkeord eller longtail-keywords er mer presise søk som typisk har et lavere volum, men hvor besøkende på sin side er lenger på vei i kundereisen og klare til å kjøpe produktet eller tjenesten din.
Kilde: Ahrefs
Ikke alle søkeord har samme formål.
Noen søk handler om å kjøpe et produkt. Andre handler om å finne informasjon eller få ny kunnskap. Derfor er det en god idé å først fokusere på søkeordene som skaper verdi for deg og din bedrift i søkeordsanalyse din. Du kan alltid utvide med nye søkeord, guider og annet innhold i etterkant.
Som en tommelfingerregel kan du alltid se om et søkeord har kjøpspotensial hvis det allerede er annonser øverst eller nederst på siden. Det er også dette du ser etter i CPC-faktoren.
Hvis konkurrentene dine er villige til å betale penger for synlighet på et søk, er det ofte verdi å hente.
Uten et SEO-verktøy kan det være vanskelig å vurdere hvor mye som skal til for å rangere på et bestemt søkeord.
Men du kan alltid lære mye ved å klikke deg inn på dine konkurrenters sider som ligger på side 1 i søkeresultatene. Her bruker vi ordet «konkurrent» veldig bredt. Nyhetsmedier, oppslagsverk, private blogger etc. kan altså også være dine konkurrenter. Du konkurrerer nemlig med alle om posisjoner i Google og de andre søkemotorene.
Det finnes et hav av verktøy tilgjengelig - både gratis og betalt. Vi har tatt utgangspunkt i de største, som de fleste som driver en nettside har vanskelig for å unngå.
Her finner du en lenger gjennomgang og oversikt over de 27 beste gratis SEO verktøyene.
Mange av de betalte (og gratis) verktøyene til søkeordsanalyser med prøveperioder eller «gratis» løsninger krever som regel at du oppgir e -postadressen din. Dermed kan du altså sjelden få en helt gratis opplevelse - men du kan som alltid velge å bli fjernet fra e -postlisten deres når du er ferdig med analysen.
I vår trinnvise guide nedenfor tar vi utgangspunkt i Ahrefs, men gir også forslag til hvordan du kan gjøre en søkeordsanalyse uten å måtte kjøpe et dedikert SEO-verktøy. Her kan du komme langt med spesielt Ubersuggest, Google Keyword Planner samt de to omtalte gratisverktøyene fra Ahrefs.
Du kan starte med å lage en kopi av arket vårt, som du finner her.
For å bruke den, trykk Fil -> Lag en kopi.
Nå må du samle inn potensielle søkeord, men det handler ikke bare om å brainstorme søkeord som er relevante for siden din - selv om det selvfølgelig er det første trinnet.
Det handler også om å samle inn data om søkeordene dine. Som sagt må du i hvert fall også finne antall månedlige søk og konkurranse på de enkelte søkeordene. Dette betyr at du trenger ett eller flere av SEO-verktøyene fra forrige seksjon.
Om vi fortsetter med kulepenn eksempelet, kan du ved ett søk i Ahrefs' Keyword Explorer se at nøkkelordet har 900 månedlige søk og en svært lav vanskelighetsgrad (keyword difficulty) på 0.
Keyword difficulty skalaen går fra 1-100 og er basert på hvor vanskelig det er å rangere utifra på antall- og styrken på lenker til sidene som allerede rangeres på side 1 i Google (topp 10).
Hvis vi fortsetter å basere oss på penner er neste trinn å finne lignende søk som du også potensielt kan optimalisere sidene dine for. Kaster vi «kulepennen» inn i Ahrefs sin søkeordgenerator, får vi for eksempel følgende resultat:
Da tar vi de aktuelle søkeordene her og kopierer inn i søkeordlisten fra Arket ovenfor. Her kan vi se om det er noen spesifikke typer penner som du kan optimalisere for hvis du har dem i produktutvalget. Det finnes også typer penner («kulepenn med viskelær»). Her får du også en del av gleden ved søkeordsanalyse: du kan bruke den til å bestemme hvilke varer det er etterspørsel etter.
Et ekstra triks er å også bruke Googles søkeforslag for å finne søkeord.
Bare fordi et søkeord eller en setning er lengre eller har flere tegn, betyr det ikke at det er en longtail. Longtail refererer spesifikt til det faktum at det er en utvidet versjon av det overordnede søkeordet. Du vil ofte få forslag til longtail søkeord når du selv gjør et Google-søk.
Du kan også se på relaterte søk. Det gir et innblikk i hva andre mennesker ser etter når de søker etter «penner». Dette gir gode ideer som hjelper med til med en innholdsanalyse.
Deretter kan du gå tilbake og kjøre alle disse forslagene gjennom søkeordverktøyet og få informasjon om både volum og vanskelighetsgrad.
Det er kanskje en lang prosess, men du kommer langt ved å være grundig og bruke mye tid her. Det er fort gjort å gjøre slurvefeil når man er for forhastet, så ta deg god tid. Du må nå gjenta denne prosessen for hvert eneste generelle søkeord du vurderer. Du bør i det minste gjøre dette med de aller viktigste søkeordene dine.
Du har sikkert også lagt merke til de to siste kolonnene i arket. Vi kommer til dem nå.
Før du blir helt opphengt i søkeordene dine, er det en god idé å undersøke konkurrentene dine. Det betyr at du må sammenligne deg med konkurrentene på side 1 i søkeresultatene. Vi anbefaler at du bruker inkoginitomodus, hvor du kan søke anonymt, for ikke å bli presentert med søkeresultater som kun er rettet mot deg.
Når du klikker deg inn på sidene – eller annonsene – må du stille deg selv følgende spørsmål:
**Hvordan er innholdet på de konkurrerende sidene?**Kan du etterligne eller overgå det? Kan du tilby et alternativ som skaper mer verdi for den besøkende?
**Er nettstedet ditt mer relevant for søkeintensjonen?**Leter folk etter kunnskap eller et produkt? Hvis de ser etter et spesifikt produkt, kan det være vanskeligere å rangere med en guide.
**Hvor mange eller hvor sterke lenker får konkurrenten din?**Dette krever et SEO-verktøy. Her kan du se hvilke lenker konkurrentene får, samt hvor sterke de er basert på Domain Rating.
**Kan du skrive en skarpere metabeskrivelse?**Metabeskrivelsen er en tekst på 140-160 tegn som vises i selve søkeresultatene. Du kan ofte øke klikkfrekvensen – eller CTR – ved å skrive mer innbydende tekst.
Så hvordan finner du søkeordet og hvilken type innhold du skal skrive? Her er Google din beste venn. Ettersom Google lever av å vise riktig type innhold som lever opp til søkeintensjonen, kan du være sikker på at deres resultater i topp 10 generelt sett kan regnes som en fasit.
Kjører vi «kulepennen» gjennom Google får vi følgende resultater:
Her kan vi se at innholdstypen som står øverst er kategorisider. Samtidig er det tydelig at det er det som kalles et transaksjonelt søkeord eller transaksjonssøkeord. Du finner nærmere forklaring nedenfor.
I nest siste kolonne kan du se at du kan velge mellom fire søkeintensjoner. Du kan også dele det inn enda snevrere, men de fire er et godt utgangspunkt. Her er en rask forklaring.
Transaksjonell - er søkeord hvor søkeren ønsker å gjøre eller kjøpe noe. De typiske innholdstypene knyttet til dem er produkter, kategorier og landingssider.
Informativ – søkeord hvor søkeren ønsker å vite noe. Den typiske innholdstypen knyttet til dem er blogginnlegg
Kommersiell investering – søkeord hvor søkeren ønsker å vite noe før de kjøper/gjør noe. Den typiske innholdstypen er blogginnlegg, men vi ser også landingssider og kategorisider. Et godt eksempel er guider a la “Topp 10 penner for kontoret”
Navigasjon - søkeord hvor den som søker ønsker å finne noe. Det kan være fysiske steder, men også for eksempel søket «Google Translate».
Nå har du litt mer oversikt over dine potensielle søkeord. Du vet hvor mange som søker etter dem. Du vet hva vanskelighetsgraden er. I tillegg vet du hva slags innhold du må produsere for å møte søkeintensjonen.
Når du har funnet dine potensielle søkeord, er det på tide å organisere og prioritere dem. Det er mange ulike forslag til hvordan dette kan gjøres. Hvis du har tatt for deg flere forskjellige områder og analysert søkeord innenfor disse, kan du selvsagt beholde inndelingen etter disse områdene. Så kan det for eksempel være en gruppe som heter «Penner», en som heter «Notatlapper» og så videre.
Herfra handler det om å prioritere ut fra de vanlige beregningene:
Hva er konkurransen på søkeordet?
Hvor lønnsomt ville det vært hvis vi var nummer 1?
Hvor mange søker?
Basert på disse spørsmålene kan du lage en slagplan. Selv om vi alle drømmer om å finne søkeordene som har både høyt volum, lav vanskelighetsgrad og høy kjøpsberedskap, er det få av dem igjen ettersom SEO blir mer og mer populært.
Her handler det altså om å prioritere ut fra ressursene man har tilgjengelig. Har du ikke fullt budsjett er det verdt å vurdere om du ikke bør prioritere etter vanskelighetsgrad og ikke volum. Det er en god idé å sette KPIer for kampanjer eller mål for SEO-arbeidet ditt. Når kampanjen er over eller tidsfristen din er nådd, må du evaluere arbeidet. Bør du fortsette med samme taktikk? Eller er det på tide å endre strategi?
Nå må søkeordsanalysen din settes i aksjon.
Det betyr at du trenger for å lage innhold og starte din lenkebygging- kampanje.
Det er her det virkelige arbeidet begynner. Eller for å bruke litt SEO-terminologi: la optimaliseringen begynne!
En søkeordsanalyse er grunnleggende for en god SEO-jobb.
Det gir deg ikke bare et innblikk i månedlige søk og konkurranse. Det gir også et generelt innblikk i hvor etterspørselen er.
I tillegg gir den svaret på hva målgruppen din ser etter når de vil finne produkter eller tjenester som din. Derfor må du vite dette før du kan målrette deg mot en skarp innholdsstrategi.
Men glem ikke at når vi snakker søkeord, bør man også kunne se bort fra det enkelte ordet for vellykket optimalisering. Se altså innholdet i en større helhet, og husk at det skal oppleves naturlig og relevant.
Man bør altså gå for å optimalisere søkeord ved å produsere innhold på det overordnede området, ikke bare spesifikke søkeord. Innholdet rundt det samlede emnet skal være av en viss verdi og kvalitet. Vær en thought leader på de mange longtail-søkene som er knyttet til det overordnede. Dette sikrer at du kan leve opp til alle ønsker og forespørsler som kan ligge bak de relaterte søkene.
Det vil gi et best mulig utgangspunkt for SEO-arbeidet ditt.
Hva er en søkeordsanalyse?
Med en søkeordsanalyse finner du relevante søkeord som skaper verdifull trafikk til nettstedet ditt via Google og andre søkemotorer.
Hva er et godt søkeord eller keyword?
Et godt søkeord bør kunne leve opp til det virksomheten din kan tilby. Dette sikrer at trafikken blir relevant for nettsiden din. I tillegg må det være mennesker som søker etter ordet. På den måten vet du at det også er trafikk bak søket.
Hvordan finne gode søkeord?
De beste søkeordene finner du gjennom en god søkeordsanalyse. Det finnes en rekke verktøy som kan hjelpe deg med å finne hvilke søkeord som er best for deg. Se hvilke søkeord konkurrentene rangerer på og tenk på søkevolum, relevans og søkeintensjon.
Hvilken statistikk bør inkluderes i søkeordsanalysen min?
Når du foretar en søkeordsanalyse, bør du undersøke følgende statistikk:
- Søkevolum (antall månedlige søk)
- Vanskeligheter (Domain Ranking eller Domain Autoritet)
- Trafikkverdi (verdien av annonser under søkeordet)
CPO & Partner
Thomas er CPO og partner, og hans daglige fokus ligger på kontinuerlig analyse av Googles algoritme og utvikling av SEO som et produkt. Thomas har jobbet med SEO i flere år med stor lidenskap for å dele sin kunnskap om hvordan bedrifter best kan implementere SEO i sin virksomhet. I tillegg til Bonzer bidrar Thomas med kunnskap til lesere hos blant annet Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Han underviser også i digital mediestrategi ved Copenhagen Business School og i SEO ved DMJX i København. Har du spørsmål eller ønsker angående SEO, er du velkommen til å kontakte ham på [email protected].
Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?
La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.
Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?
La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.