Gratis SEO-analyse

Startskuddet til deres organiske vekst

La oss vise hvordan deres bedrift kan vokse med en innledende SEO-analyse.

Dette får du

    • Innsikt inn i fundamentale SEO-tekniske elementer
    • Analyse av sidens linkstyrke
    • Anbefaling til relevante søkeord
    • Innblikk inn i konkurrenters SEO-innsats
loading..

Du er i godt selskap

Hvorfor er en SEO-analyse viktig?

Ønsker du å nå bedriftens målgruppe i det de går til tastene på Google for å søke etter deres produkt eller tjeneste? Det krever effektivt SEO-arbeid og veien dit innebærer aller først en SEO-analyse.

Hvordan jobber dere med SEO-analyser i Bonzer?

SEO-analyser er alltid det første skritt hos oss. Grunnen til det er fordi en effektiv analyse gir dere nødvendig innsikt inn i hva som skal til for å få deres hjemmeside høyt opp på Google.

Den første SEO-analysen vi lager for interesserte bedrifter er helt gratis. Hva denne analysen innebærer kan du se til høyre og bli klokere på lengre ned på siden.

Dette inneholder en SEO-analyse

Har du allerede en viss markedsføring- og analyseforståelse og tilgang til de riktige SEO-verktøyene, er det mulig å komme i mål med en SEO-analyse. Her er elementene vi mener alltid bør inkluderes i en effektiv analyse:

Teknisk SEO-analyse:

Hvor teknisk sunn er deres side? 

Det er vanskelig å lykkes med en SEO-strategi hvis ikke den tekniske helse på siden deres er i orden. Her kommer teknisk SEO inn i bildet. Teknisk SEO henviser til nettsiden deres sin tekniske helse og elementer som taksonomi, mengden tekniske feil som for eksempel 404-sider, manglende metatags og lignende. 

Sidens tekniske helse er en rangeringsfaktor og har betydning for hvor raskt og hvordan siden deres blir indeksert av Google. Jo bedre den tekniske helsen er, jo bedre er deres forutsetninger for å nå toppen av Googles organiske søkeresultater. 

Du kan lese mer om teknisk SEO og teknisk SEO-analyse på vår side om teknisk SEO.

Linkanalyse:

Hvor sterk er deres side linkfronten?

Google er spesielt glade i sterke, relevante, troverdige og ikke-betalte lenker. Har siden deres en god mengde lenker fra eksterne sider, vil siden ha en bedre sjanse for å bli belønnet med gode organiske Google plasseringer. 

Kartlegging av sidens nåværende linkstyke sammenlignet med deres konkurrenters er derfor et viktig trinn i en SEO-analyse. Det handler om å se hvor mange lenker siden deres får og av hvilken kvalitet. 

Sammenlign det med deres Google-konkurrenter og dere blir raskt klokere på hvor mye som skal til for å være blant konkurrentene.  

Har dere mot til å lage en linkanalyse selv kan vår guide til linkanalyse hjelper dere på veien.

Søkeordsanalyse:

Hvilke søkeord skal dere jobbe med?

En søkeordsanalyse kartlegger de organiske søkeordene som har verdi for deres bedrift. Analysen gir innsikt inn i hvilke organiske søkeord siden deres er synlige på Google med her og nå, og hvilke verdifulle organiske søkeord siden ikke gjør det like godt på. 

Samtidig og viktigst av alt, setter en søkeordsanalyse retningen for SEO-strategien og hvilket innhold dere burde komme i gang med. Nettopp derfor er en søkeordsanalyse et nødvendig og et helt essensielt første skritt for alle resultatskapende SEO-strategier. 

Vil dere lage en søkeordsanalyse selv? Ta en titt på vår guide til en søkeordsanalyse.

Konkurrentanalyse:

Hva gjør deres konkurrenter?

Konkurrentene deres sin styrke på Google sier mye om hva siden deres er opp i mot. 

Det finnes mange bransjer hvor de organiske resultatene på Google er dominert av noen svært tunge spillere som kan være vanskelige å slå. Er bedriften deres på vei inn i en slik bransje kan det være godt å vite i forhold til hvor lang tid det tar dere å nå Googles side en, men også for å kunne vurdere hvilke søkeord det gir mening å jobbe med. 

Konkurrentanalysen kan med fordel også brukes til å se nærmere på hvordan deres konkurrenter på side en jobber med SEO.

loading..

FAQ

Hva er en SEO-analyse?

En SEO-analyse er en analyse av hjemmesiden deres og dens organiske ytelse. Her ser vi på hvordan siden deres fungerer fra et teknisk SEO-perspektiv, hvilke søkeord siden rangerer på og hva som skal til for å komme frem og slå deres konkurrenter. En SEO-analyse gir dere et fullstendig overblikk over hvordan siden ser ut i dag fra et SEO-perspektiv, og hva som mangler for å kunne nå høyere plasseringer i søkemotorene.

Hvilke analyseverktøyer kan jeg bruke?

Det finnes en lang rekke verktøy du kan bruke for å analysere hjemmesiden din. Google tilbyr sine helt egne verktøy som Google Analytics, Google Search Console og Google Keyword Planner. Disse verktøyene kan gi deg et innledende overblikk over egen prestasjon og hvilke søkevolum som finnes for de forskjellige søkeordene. Vi anbefaler imidlertid at du bruker et tredjeparts-verktøy hvis du ønsker mer dyptgående og presis innsikt. Disse kan variere alt ettersom hva du leter etter.

Hvorfor er analysen viktig for min bedrift?

Før du legger en god SEO-strategi bør du alltid lage en analyse som tar utgangspunkt i hjemmesiden deres eller bedriftens nåværende situasjon. Det skaper nemlig overblikket du har bruk for når du skal få deres markedsføringsmål og SEO-arbeid til å spille sammen. Med en dyptgående analyse vil du med den rette SEO-innsatsen kunne styrke bedriften organisk basert på teknisk optimering, innhold og linkbuilding. Dette er de tre viktigste områdene å jobbe med hvis siden deres skal ha gode plasseringer på søkemotorer som Google. 

Hva koster en SEO-analyse?

Hva en analyse koster kan være forskjellige hva byrå til byrå. Hos Bonzer, som et 100% spesialisert SEO-byrå, er den innledende analysen helt gratis. Her tegner vi ‘landskapet’ og gir dere en gjennomgang av hjemmesidens prestasjoner sammenlignet med deres konkurrenters. Gjennomgangen tar utgangspunkt i deres nåværende posisjoner på søkemotoren, og hvordan det står til i dag med tanke på teknisk SEO, innhold og linkbuilding. Deretter ser vi på hva som skal til for at dere når de øverste plasseringene, og vi snakker om alle målene dere måtte ha for organisk vekst. Du kan også lage en analyse selv hvis du har tid og ressurser til det. Da er det viktig at du vet hva du skal se etter. I tillegg er det lurt å ha riktig verktøyer (se avsnitt om analysevertøy) Vi anbefaler derfor at du leser vår guide til en søkeordsanalyse.