blogg

/

Google Nyheter

/

0 min read

Recap av uka på søkemaskinen - Uke 48

Hver uke gir vi i Bonzer deg en oppsummering av hva som har skjedd på søkemaskinen i løpet av den siste uka, og hva du skal ta høyde for i SEO-arbeidet ditt hvis du vil følge utviklingen. Dette er innsikt som gjør deg bedre rustet til å fatte beslutninger og vedlikeholde en velfungerende strategi.

Google anbefaler: Fiks alle tekniske feil, før dere tar fatt på ‘the next big thing’

I SEO er det ingen hemmelighet at man må ha et solid teknisk fundament for å kunne rangere med innholdet sitt. Det er avgjørende med en hjemmeside som fungerer både for brukeren og søkemaskinen. 

Til tross for dette ser vi ofte at tekniske oppgaver blir nedprioritert til fordel for å imøtekomme Googles nye features eller nye SEO-verktøy dukker opp. Vi sitter derfor igjen med et problem: Bedrifter som ikke utnytter sitt fulle potensial og tekniske feil som aldri blir løst, selv om flere internt i virksomheten er klar over at de finnes. 

Derfor har Martin Splitt, Gary Illyes og John Mueller fra Googles Search Relations avdeling igjen understreket betydningen av å fokusere på grunnleggende tekniske SEO-problemer. Dette kan for eksempel være ‘site crawlability’, indeksering og ‘page rendering’. 

Teknisk SEO som sikrer effektiv crawling og indeksering, understøttet av arkitekturen på hjemmesiden deres, er avgjørende. Google-teamet påpeker også viktigheten av kvalitetsinnhold, med andre ord ‘helpful content’, som vi snakket om ved siste ukes recap. De anbefaler alle å fokusere utelukkende på trafikk, i tillegg til at brukerengasjement og tilfredshet kan ses på som indikatorer på kvaliteten av nettsiden din. 

Trafikk er kun relevant hvis det hjelper dere med å tilnærme dere relevante brukere og KPI-er. Den er nødt til å skape verdi, og her er engasjement fra brukeren, samt løpende feedback fra kunder og gjennom anmeldelser essensielt. Dette holder Google og andre søkemaskiner særlig øye med. 

Google fjerner ‘Crawl Rate Limiter Tool’ fra Search Console 

Google har annonsert at de fjerner det såkalte ‘crawl rate limiter’-verktøyet fra Search Console fra og med 8. januar 2024. Beslutningen skyldes forbedringer i crawl-algoritmer, som har gjort verktøyet irrelevant. 

Nå kan nemlig Googlebot automatisk oppdage når kapasiteten til en server er brukt opp, og justere crawl-raten heretter. Formålet med endringen er å forenkle brukeropplevelsen i Google Search Console, men fremdeles gi oss muligheten til å rapportere feedback om Googlebots crawl-rate gjennom et annet rapporteringssystem.   

Ønsket er fremover at Search Consoles samlede brukeropplevelse blir bedre.

Slik kan du redusere Googlebot crawl rate.

Har du fremdeles problemer med Googlebots crawl rate, kan du fremdeles bruke ‘Googlebot report form’ til å sende feedback til Google. 

Google forsterker mulighetene innen ‘structured data’

Google fortsetter å utvide mulighetene innen strukturert data for både organisasjoner, diskusjonsfora og profilsider. Den nyeste oppdateringen tillater bedrifter å gi detaljerte opplysninger om seg selv i søkeresultatene. Dette lar seg gjøre gjennom ‘markups’ som viser virksomhetsopplysninger i ‘knowledge panels’ og andre visuelle elementer på søkesiden. 

Hjemmesider kan først og fremst inkludere ekstra opplysninger som navn, adresse, kontaktinformasjon og annen relevant informasjon. Av den grunn anbefaler Google at lokale bedrifter bruker både ‘local business’ og ‘organization markup’, mens virksomheter som kun eksisterer online benytter seg av ‘online business’, som er en underkategori innenfor ‘organization markup’.

Bedrifter kan legge til ekstra opplysninger.

Den nye ‘ProfilePage’ og ‘DiscussionForumPosting’ markup gjør det mulig for Google å identifisere ‘content creators’ og fremheve online diskusjoner. Dette er en utvikling som vil forbedre hvordan ‘creator profiles’ og metrics blir vist i søkeresultatene. 

Samlet sett har disse oppdateringene til formål å forbedre nøyaktigheten og relevansen av informasjonen som man finner i søkeresultatene. For deg skal det bli lettere å finne nøyaktige opplysninger om alt fra bedrifter, til konkret innhold. 

Ukas takeaway og anbefalinger fremover 

Teknisk SEO er grunnlaget for å prestere bra på søkemaskinen. Vi ser likevel at altfor mange bedrifter retter fokuset mot nye, spennende trender, i stedet for å takle det grunnleggende for å kunne prestere med innholdet sitt. Derfor bør du sjekke ‘page experience performance’ på nettsiden deres, altså den tekniske prestasjonen til siden, og sørge for at alt er som det skal. Det er viktig å en oversikt over dette, før dere implementerer altfor mye nytt. 

Google fortsetter med å forbedre seg og fjerne verktøy som vi ikke lenger har bruk for. Google legger derfor opp til at vi kan bruke tid på det som er relevant for oss i dag. Et eksempel på dette er strukturert data, som vi mange spennende muligheter å utfolde seg i. Vi anbefaler derfor at du ser hvordan oppdateringene kan inkorporeres i optimaliseringsinnsatsen deres, samt følger med på på hvordan det løpende utartet i søkeresultatene.

Jo lettere vi gjør det for søkemaskinen og mennesker å finne innholdet vårt, desto lettere blir det for oss å besvare behovene til målgruppen vår.  

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO og partner, og hans daglige fokus ligger på kontinuerlig analyse av Googles algoritme og utvikling av SEO som et produkt. Thomas har jobbet med SEO i flere år med stor lidenskap for å dele sin kunnskap om hvordan bedrifter best kan implementere SEO i sin virksomhet. I tillegg til Bonzer bidrar Thomas med kunnskap til lesere hos blant annet Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Han underviser også i digital mediestrategi ved Copenhagen Business School og i SEO ved DMJX i København. Har du spørsmål eller ønsker angående SEO, er du velkommen til å kontakte ham på [email protected].

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.