/
Google Nyheter
/
0 min read
Søkemaskinen utvikler seg hele tiden, og derfor produserer vi ukentlige gjennomganger som oppsummerer hva som har skjedd på søkemaskinen den siste uka. Dette blogginnlegget er med andre ord et av mange oppsummeringer som gir innsikt i bransjen. Bruk dette til å tilpasse din egen SEO-strategi løpende og sikre konkurransefortrinnet ditt på markedet.
Det har vært flere viktige oppdateringer knyttet til søkemaskinoptimalisering den siste tiden, og selv om dette en ukentlig oppsummering, vil jeg derfor dekke noen av de større nyhetene fra november.
Dette inkluderer alt fra større oppdateringer i Googles algoritme, til nyheter fra OpenAI.
Hvis du vil være i forkant av utviklingen, er det viktig at du leser disse nyhetene og forstår hvordan de påvirker akkurat din bedrift.
Over den siste måneden har det kommet viktige oppdateringer fra Google; henholdsvis Core Update og Review Update.
Begge ble publisert i starten av november og har en viktig ting til felles: Googles søkealgoritme beveger seg mer og mer mot de oppdaterte, generelle retningslinjene som har vært til stor diskusjon over de seneste månedene. Disse retningslinjene bygger spesielt på én ting, nemlig Helpful Content.
Å levere nyttig innhold til mennesker som bruker Google og besvare deres spørsmål, er det aller viktigste Google skal kunne. La meg derfor forklare hva Core Update og Review Update innebærer, samt hvordan du skal jobbe med oppdateringene i din SEO- og markedsføringsinnsats.
Googles Core Updates er kjerneoppdateringer i søkemaskinen, som er nytenkende og tar sikte på å justere eksisterende praksiser. De dekker alle de mindre oppdateringene som har kommet siden siste Core Update.
Oppdateringene påvirker søkeresultatene på tvers av bransjer, og understøtter Googles særlige fokus på E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness).
Det er imidlertid ikke alle bedrifter som har fått styr på hvordan de retter seg etter E-E-A-T-signalene. Derfor er de utsatte når oppdateringene fra Googles rulles ut. I tillegg blir det aldri produsert så mye innhold som nå takket være kunstig intelligens og AI-verktøy, som kompliserer situasjonen ytterligere. Bedrifter opplever derfor nedgang i rangeringer, konverteringer og trafikk etter kjerneoppdateringen i november og tidligere oppdateringer i 2023. Dette skyldes ‘tynt’ innhold som ikke er tilstrekkelig optimalisert etter retningslinjene.
Sving i trafikk.
Som bedrift er det derfor viktig å gjøre seg kjent med retningslinjene. Dersom du vil være i forkant av utviklingen og sikre ditt konkurransefortrinn på markedet – og ikke miste eksisterende rangeringer – må du jobbe med dem i din daglige markedsføringsinnsats.
Det er ingen hemmelighet at det stilles høye krav til innhold innenfor digital markedsføring. Særlig hvis du selger eller sammenligner produkter for en forbruker, krever Google at innholdet oppfyller en viss standard.
Uansett om dere jobber med e-commerce, affiliate eller noe helt tredje som omtaler produktene deres, har Google de seneste årene nedprioritert dem som ikke etterlever retningslinjene for online anmeldelser (og motsatt prioritert dem som gjør).
Med anmeldelser menes det produkteranmeldelser, som gjennom tidene har blitt anmeldt i guides og uten menneskelig erfaring. Derfor har innholdet historisk sett villedet mange forbrukere – men dette er det slutt på nå.
Google har (igjen og igjen) oppdatert sine retningslinjer for hvordan man skriver produktanmeldelser. Dette har bare blitt mer og mer relevant i takt med at det produseres mer innhold enn noensinne med kunstig intelligens.
Det er faktisk samme årsak til at Google har inkludert ‘Experience’ (erfaring) i sine E-E-A-T-retningslinjer.
Hvis du jobber med produkter, er derfor det viktigste du kan gjøre og sette deg inn i Googles retningslinjer på området.
Hvis du ønsker kontekst og eksempler på betydningen av erfaring i anmeldelser, kan du lese mer i vår case med Berlingske Media (på dansk). Her dypdykket vi ned i et innholdsunivers av guides som ikke fulgte Googles retningslinjer og vendte situasjonen til vår fordel.
Berlingske Media case: Tilgjengelig på dansk.
Google har oppdatert sin søkealgoritme til å prioritere innhold som demonstrerer førstehåndskunnskap. Dette endrer måten personlige perspektiver og unike opplevelser vises i søkeresultatene. En ny følgefunksjon (‘follow’) gir i den forbindelse brukere muligheten til å følge spesifikke emner, som kan gi økt trafikk til nettsider som produserer innhold om populære emner.
For noen er dette kanskje ‘old news’ ettersom førstehåndskunnskap går hånd-i-hånd med erfaring som vi snakket om tidligere. Men nå er det altså en offisiell praksis fra Google å prioritere slikt innhold høyere i søkeresultatene. Dette kan du lese mer om hos Google.
Vi anbefaler derfor at du fokuserer på å produsere innhold som demonstrerer ekte ekspertise og personlige opplevelser. Du bør også vurdere å utnytte den nye følgefunksjonen til Google, som kan tiltrekke brukere som er interesserte i deres emner. Bemerk at følgefunksjonen først rulles ut i USA, før den etter all sannsynlighet blir utvidet til flere land og regioner.
Google har også introdusert en ny funksjon som heter ‘Notes’ og som gir brukere muligheten til å se og dele tips sammen med søkeresultatene. Dette tilfører et nytt lag av menneskelig innsikt – og erfaring – i søkeresultatene.
‘Notes’ er fortsatt i en eksperimentell fase, der brukerne kan dele kunnskap og erfaringer. Dette gir eieren av hjemmesiden innsikt i hvordan folk reagerer på deres innhold.
På sikt kan dette øke engasjementet, ettersom brukeranmeldelsene og -opplevelsene blir vist direkte i søkeresultatene. Dette kan dessuten potensielt forbedre troverdigheten og relevansen av innholdet. Både fra et søke- og konverteringsperspektiv, bør du derfor allerede nå jobbe enda mer med kundeanmeldelser og customer loyalty.
OpenAI har lansert en ny funksjonalitet for sine betalende abonnenter som heter ‘Custom GPTs’. Funksjonaliteten gir deg mulighet for å personliggjøre egne GPTs og dermed ta del av AI-maskineriet. Du kan bygge opp en spesialisert GPT med funksjoner som treffer både unike og brede interesser. Brukere kan derfor sette sammen GPT-chatbots uten særlig erfaring med koding.
Dette åpner opp for å kunne optimalisere både interne og eksterne prosesser, noe vi i Bonzer jobber løpende med. Ved å forstå hvordan man utvikler og integrerer GPTs med eksterne data og systemer gjennom API-er, kan man utvide bruksområdet og forståelsen av kunstig intelligens ytterligere.
På bakgrunn av vår erfaring og kunnskap, har vi for eksempel bygget opp en E-E-A-T GPT Analyst. Den kan hjelpe våre interne og eksterne team med å forstå hvordan nettsider presterer på E-E-A-T-standardene, samt hvilke utfordringene man må ta hånd om. Se et eksempel nedenfor:
Bonzers E-E-A-T Analyst.
Har du lyst på større innsikt i hvordan man bruker verktøyet, kan du be om en SEO-analyse av din egen hjemmeside.
Evnen til å tilpasse og integrere GPTs med spesifikke behov og eksterne data kan forbedre analysene markant. Dette åpner opp for mer treffsikre og målrettede strategier. Dette understreker (igjen) betydningen av kunstig intelligens i fremtidens markedsføring, samtidig som Googles søkemotor blir mer SGE-basert (Search Generative Experience).
CPO & Partner
Thomas er CPO og partner, og hans daglige fokus ligger på kontinuerlig analyse av Googles algoritme og utvikling av SEO som et produkt. Thomas har jobbet med SEO i flere år med stor lidenskap for å dele sin kunnskap om hvordan bedrifter best kan implementere SEO i sin virksomhet. I tillegg til Bonzer bidrar Thomas med kunnskap til lesere hos blant annet Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Han underviser også i digital mediestrategi ved Copenhagen Business School og i SEO ved DMJX i København. Har du spørsmål eller ønsker angående SEO, er du velkommen til å kontakte ham på [email protected].
Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?
La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.
Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?
La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.