Opdateret 24. January 2022 af Anne Egdal / Linnea Vasstrand Nordås

Lær å lage en SEO-strategi til fordel for din bedrift [2022 guide]

Lær å lage en SEO-strategi til fordel for din bedrift [2022 guide]

Hva definerer en god SEO-strategi og hvordan vurderer du hva som er riktig retning for bedriften din?

Det er ofte mange spørsmål å svare på i prosessen med å bestemme for en SEO -strategi, og det med god grunn. Når det kommer til å velge en retning for SEO-strategien din finnes det et hav av muligheter tilgjengelig. 

Hos Bonzer bruker vi alltid databasert innsikt for å finne vår retning og fokus når vi skal bestemme en SEO-strategi for et nettsted. Dette betyr i all hovedsak å fastslå hvilke behov det aktuelle nettstedet har (i Googles øyne) sammenlignet med kundens virksomhet.  

Det er derfor vi alltid skaper 6-måneders strategier – dels fordi Googles algoritme endres kontinuerlig, og dels fordi det tar lang tid å se effekten av SEO-tiltak.

Om du enda ikke har forstått viktigheten av SEO for din bedrift, vil vi gjerne komme med 5 Gode grunner til å bruke søkemotoroptimalisering.

SEO er en langsiktig strategi som skal danne grunnlaget for en sunn og bærekraftig (online) bedrift. En SEO-strategi bør utformes med dette i bakhodet. 

I denne oppføringen vil jeg guide deg gjennom betraktninger og innsikt som vi jobber med i Bonzer for å avgjøre hvilken SEO-strategi som er riktig for ett hvert case. 

  • De tre søylene i SEO
  • Konkurrentanalyse
  • Forretningsforståelse
  • Hensyn å ta når du skal bestemme en SEO -strategi

De tre søylene i SEO

Hos Bonzer følger vi de tre søylene i SEO. Når vi lager SEO-strategier gjør vi det på en måte som dekker alle de tre ressursene. Dette betyr at vi ser nøye på hvor stort behovet til nettstedet er for autoritet (lenkebygging) og godt innhold, samt nettsidens “health score”. 

La oss gå gjennom dem en etter en. 

Autoritet

Den første søylen vi ser på er autoriteten til nettstedet. Dette betyr hovedsakelig at vi ser på hvor mange lenker som peker til nettstedet og hvor verdifulle disse koblingene er, også kalt lenkebygging eller “linkbuilding”. 

Vi vet at autoriteten til et nettsted er en av de viktigste rangeringsfaktorene for en søkemotor. Nettstedets autoritet er bygget på å lage ekspert, autoritative og pålitelige lenker. Det er derfor vi i Bonzer aldri kjøper lenker: vi skaper dem kun organisk gjennom oppsøkende og digital PR.

Dette er noe selv Googles John Mueller understreker viktigheten av:

For å bygge autoriteten til et nettsted trenger du lenker, vi gjør dette gjennom bærekraftig lenkebygging. Via lenkebygging er det mulig å fortelle Google at et nettsted er verdifullt og pålitelig.

Sterk lenkebygging kan også bidra til å forbedre rangeringen på blant annet Google. 

Punkter vi undersøker: 

  • Hvor høy er domenerangeringen for nettstedet?
  • Hvilke kvalitetslenker har nettstedet?

Health score 

For Google er nettstedets helse også en viktig rangeringsfaktor. For at søkeord skal nå førsteside og få god rangering på Google er det viktig at nettsiden har en god teknisk helse. 

Her ser vi spesielt på helsepoengene til nettstedet, samt Core Web Vitals, som også vil bli en stadig viktigere rangeringsfaktor i fremtiden. Google har nettopp kunngjort at Core Web Vitals som en rangeringsfaktor, vil bli utsatt til juni, noe som gir oss alle litt mer tid til å forberede oss på dette.

I tillegg til helsen til nettstedet, ser vi på dens taksonomi. Det er veldig viktig- både sett fra brukervennlighet og i SEO sammenheng- at nettstedet er organisert på en logisk måte som er lett å navigere.

Punkter vi undersøker: 

  • URL struktur
  • Taksonomi
  • Health score
  • Core Web Vitals / Sidens hastighet 
Skjermbilde av en health score på 100 fra Ahrefs

Innhold

Hvilket innhold finnes på siden og hvordan opptrer det i forhold til SEO?

Dette er punkter vi ser nøye på når vi planlegger SEO-strategien vår. På dette stadiet får vi spesielt innsikt i f.eks. hvilke sider som kannibaliserer hverandre, duplikat innhold, irrelevante sider, innhold som ikke oppfyller søkeintensjonen (search intent) og mer.

Basert på denne informasjonen vurderer vi hvor mye nytt innhold som skal produseres, samt hvor mye siden skal ryddes opp.

Les mer om content her.

Punkter vi undersøker:

  • Innholdsrevisjon – hvilket innhold finnes for øyeblikket på nettstedet og hvordan opptrer det?
  • Hvilke søkeord ønsker kunden å rangere på?
  • Møter innholdet søkeintensjonen?

Markedsundersøkelser

En konkurrentanalyse er alltid en viktig del av å bygge en god SEO-strategi. Her får vi innsikt markedet du vil erobre (ja – erobre). Vi ser spesielt på hvilke organiske søkeord kundens konkurrenter har. Deretter danner vi en oversikt over hva som skal til for å slå dem.

Punkter vi undersøker: 

  • Hvilke søkeord rangerer konkurrentene på?
  • Hvor mye autoritet har konkurrenterne på Google?
  • Hvilke kvalitetslenker har konkurrentene?

Forretningsforståelse

Vi vet at ingen driver med SEO bare fordi det er SEO. Poenget med SEO er å skape en bedre bedrift, og det er med dette i tankene at vi utvikler strategien for våre kunder.

Alle nettsteder og klienter er forskjellige. Derfor finnes det ingen SEO-strategier som er like. I tillegg til å se på SEO-aspektet av et nettsted, ser vi også svært nøye på kunden og deres bedrift. 

Et av de viktigste elementene i planleggingen av en strategi er å finne ut hvilke ressurser som er tilgjengelige for oss og hvordan de får best nytte av seg. Dette er noe vi ser nærmere på og planlegger sammen med kundene våre for å forsikre oss om at forventningene stemmer fra alle parter. 

Vi gjør alltid så mye som mulig for å sikre at vi leverer vårt beste til hver kunde. Jo mer samarbeid og tilgjengelige ressurser vi har, jo bedre og mer ambisiøs blir SEO-strategien.

Punkter vi undersøker: 

  • Hvilke søkeord bør du rangere på for å generere forretningsverdi?
  • Hvordan kan SEO generere kommersiell verdi?
  • Hvilke mål kan vi måle for å se forretningsverdien av SEO?

Ting å tenke på ved avgjørelsen av en SEO-strategi

Vurderer du å lage en SEO-strategi for bedriften din? Her er noen tips for å komme i gang.

Still deg selv disse spørsmålene før du bestemmer deg for en retning for strategien din:

  • Hva er målene og formålet med SEO -strategien din – er det ment å generere mer trafikk til nettstedet ditt, øke nettstedets inntekt, skape bevissthet gjennom Google eller generere leads. 
  • Hvor mye tid er du villig til å investere i dette, vel vitende om at SEO er en strategi vanligvis krever mye tid og krefter?
  • Kan du gjøre alt selv, eller bør du vurdere å outsource prosjektet til SEO -spesialister *hint *?

Når du har vurdert dette er ‘alt du trenger å gjøre’ å fordype deg i dataene som er tilgjengelige på f.eks. Ahrefs, SemRush, Google Analytics, Google Search Console eller andre analyseverktøy som gir deg innsikt i SEO-statusen til nettstedet ditt.Har du spørsmål angående innholdet vi har gått gjennom i denne bloggposten, eller ønsker du en analyse av nettstedet ditt? Ta kontakt med oss ​​og start med en gratis SEO analyse. Sammen kan vi lage den beste strategien for deg og din bedrift.

Bonzer nyheter

Ferske nyheter for å holde deg oppdatert på den mest ettertraktede SEO kunnskapen