Opdateret 23. March 2022 af Nicklas Andersen / Linnea Vasstrand Nordås

Slik styrker du organisk trafikk og SEO med infografikk

Slik styrker du organisk trafikk og SEO med infografikk

Du kan effektivt skille deg fra konkurrentene og oppnå topprangeringer i Googles søkeresultater ved å kompilere infografisk materiale

Infografikk er blikkfang, lett å lese og gir leseren rask og tydelig informasjon på svært kort tid. Og dette er akkurat den typen funksjoner som moderne lesere / forbrukere i økende grad trenger. 

Derfor må du vurdere sterkt hvordan du og din bedrift kan utnytte infografikk best mulig.

Men hva er en infografikk, hvorfor er de viktige og hvordan kommer du i gang? Svaret finner du i dette innlegget, hvor vi skal diskutere følgende emner: 

  • Hva er en infografikk?
  • Hvorfor er infografikk viktig for SEO?
  • Hvordan lage en infografikk? (+ 3 gratis verktøy for å komme i gang)

Hva er infografikk?

Infografikk eller informasjonsgrafikk er i enkleste forstand en visuell representasjon av data eller informasjon.

Men når vi ser på det i en markedsføringssammenheng, får det en spesiell betydning:

Infografikk er en blanding av vakre bilder, datavisualisering som linje- eller stolpediagram og så lite tekst som mulig. Kort fortalt handler det om å formidle kunnskap visuelt på en lettfattelig måte.

Hvorfor er infografikk viktig for SEO?

Infografikk er viktig for SEO, da de fundamentalt forbedrer leseopplevelsen for brukeren. 

Og er det én ting vi vet med sikkerhet om den ellers svært hemmelighetsfulle Google-algoritmen, så er det at lesbart innhold alltid har bedre forutsetninger for å rangere høyt.

Som Google selv sier det: 

«Å lage overbevisende og nyttig innhold vil sannsynligvis påvirke nettstedet ditt mer enn noen av de andre faktorene som er diskutert her. Brukere kjenner godt innhold når de ser det og vil sannsynligvis henvise andre brukere til det.”

godt innhold er utvilsomt en av de viktigste rangeringsfaktorene for Google. Her spiller spesielt infografikk en viktig rolle, da infografikk i utgangspunktet hever kvaliteten på innholdet.

Dette vil ikke si at du bare skal tvinge en infografikk inn i hvert blogginnlegg du produserer. De må selvfølgelig være begrunnet og meningsfulle – med andre ord må infografikken utarbeides for å hjelpe leseren, og ikke for å «jukse» algoritmen. 

Med fokus på godt innhold og lesbarhet – og inkludert infografikk – kan du effektivt styrke markedsføringsinnsatsen. Faktisk viser studier at infografikk kan øke trafikken til nettstedet ditt med opptil 12 %.

Andre viktige grunner til å bruke infografikk i innholdsmarkedsføringen din er:

  • 90 % av informasjonen overføres visuelt til hjernen (SHIFT eLearning)
  • Nesten halvparten (46 %) av forbrukerne vurderer å kjøpe nye produkter basert på kunnskap fra infografikk (IGW)
  • Sider med visuelle elementer får 94 % flere visninger enn sider uten (Jeff Bulas)
  • Opptil 76 % av markedsførerne mener infografikk er et viktig verktøy (IGW)
  • Infografikk og andre fargerike og visuelle elementer kan øke salget med opptil 80 % (Xerox)
  • 74 % markedsførere bruker visuelle virkemidler (Venngage)
4 gode grunner til å bruke infografikker

Hvordan lage en infografikk? (+ 3 gratis verktøy for å komme i gang)

Å lage en infografikk er relativt enkelt. Du kan blant annet lage veldig fine og illustrerende grafer i Excel eller Google Sheets.

Når du lager en infografikk, bør du generelt holde et øye med sluttbrukeren og deres opplevelse av infografikken.

Er fargene iøynefallende, eller forstyrrer de faktisk leseopplevelsen?

Har du laget et oversiktlig overblikk, eller er infografikken din proppet med statistikk og data?

Husk at Google belønner lesbarhet og god brukeropplevelse.

For å komme i gang med å lage din egen infografikk kan du bruke et nettbasert verktøy. Det finnes faktisk et stort antall spesialiserte verktøy for infografisk arbeid med gratis og online tilgang. 

Her finner du våre tre favorittverktøy for å lage infografikk:

Canva

Canva

Et veldig fint og populært verktøy for å lage infografikk er Canva. Med gratisversjonen av Canva får du tilgang til utrolig mange kule funksjoner, og du kan til og med velge fra en lang rekke infografiske maler.

Venngage

Venngage

Venngage er en nettplattform dedikert spesifikt til produksjon av høykvalitets infografikk. Med gratisversjonen av Venngage får du tilgang til 5 design. 

Da må du registrere deg for en betalt løsning før du kan lage mer infografikk. 

Et stort pluss hos Venngage er også deres intuitive brukergrensesnitt, samt deres interne bibliotek med grafiske ressurser. 

Infogram

Infogram

Med Infogram er du er også garantert et brukervennlig system, hvor du relativt enkelt kan komme i gang med å lage vakker infografikk. 

Du finner også en lang rekke nyttige maler som du kan ta utgangspunkt i. På den måten trenger du ikke ha større ferdigheter innen grafisk arbeid for å kunne lage verdifull infografikk. Nedenfor kan du også finne en rekke forhåpentligvis nyttige gratis infografiske maler vi har laget:

Key takeaways

Infographics er et essensielt innholdsverktøy for å lage meningsfylt innhold som hjelper kundene dine – og som et derivat styrker søkemotorrangeringene dine. 

Hvis du ikke allerede lager sterkt innhold med fokus på visuelle elementer, som for eksempel infografikk, kom i gang så fort som mulig. 

Mange nettsteder, og dermed konkurrentene dine, har sannsynligvis et underskudd på godt innhold. Med andre er det et gap i markedet som bare venter på å bli fylt.

Bruk et av verktøyene ovenfor for å lage verdifull infografikk av høy kvalitet. 

Hos Bonzer verdsetter vi innhold av høy kvalitet veldig høyt. Derfor har vi en hel innholdsavdeling dedikert til å hjelpe kundene våre med å optimalisere og lage innhold. 

Det er en svært sentral del av vårt strategiske arbeid med SEO.

Så om du allerede vurderer å investere i SEO og innholdsmarkedsføring, ikke nøl med å bestille en gratis SEO-analyse av nettstedet ditt.

Læs flere nyheder

Bonzer nyheter

Ferske nyheter for å holde deg oppdatert på den mest ettertraktede SEO kunnskapen