Opdateret 17. February 2022 af Alberte Knudsen / Linnea Vasstrand Nordås

Norske nettsider er minst referert til i Skandinavia; Bonzer har gått inn i Norge for å endre dette

Norske nettsider er minst referert til i Skandinavia; Bonzer har gått inn i Norge for å endre dette

Blant verdens 1 million mest omtalte nettsider, kommer Norge på sisteplass i Skandinavia.

Norske nettsider går dermed glipp av relevant trafikk, posisjoner på førstesiden hos Google, og viktigst av alt, vekst i online konverteringer, det viser tall fra Ahrefs. Nå går Bonzer inn i Norge for å hjelpe norske bedrifter med å skalere på nett gjennom SEO.

Få lenke-henvisninger gir lavere rangering på Google – dermed mister man potensielle kunder

Når nettsteder har få andre relevante nettsteder som refererer til siden, påvirker det ofte nettstedets posisjon på Google, men ikke i positiv retning.

Få henvisninger viser til Google at nettstedet ikke er pålitelig eller autoritært. Google er derfor forsiktig med å belønne slike nettsteder med gode organiske posisjoner på førstesiden. Med begrenset eller ingen tilstedeværelse på førstesiden av Google, går nettsteder glipp av en betydelig mengde potensielle kunder og salg på nettet. 

Svenske og danske virksomheter er bedre på å bli lenket til

Det å bli referert til på nett og oppnå gode posisjoner på Google bør være et viktig fokusområde for alle virksomheter.

Blant de 1 million mest lenket-til nettstedene i verden, havner Norge på sisteplass blant de Skandinaviske landene med kun 3 328 nettsiden på listen.

Svenske virksomheter er Skandinavias beste på å få relevante og autoritære nettsider til å lenke til deres hjemmesider. Svenskene har 6 933 nettsteder på listen over de 1 million mest lenkede nettstedene i verden. Danskene følger tett på med  5.220 nettsteder.

Om vi ser på listen i forhold til befolkningstallet, lander Norge fremdeles nederst på listen. 

Statistikk over linkbuilding i Skandinavia

Bonzer har kommet til Norge for å snu trenden 

Mangelen på fokus på tilstedeværelse på nett, og å bli lenket til blant norske virksomheter, er utrolig synd.

Desverre ser vi en mangel på fokus på SEO blant mange norske virksomheter, det er virkelig synd. En investering i godt SEO-arbeid vil ha en massiv innvirkning på skaleringen av bedrifter. SEO bør være en prioritert og integrert del av enhver virksomhets økonomiske vekstplan

Ulrich Svarrer, administrerende direktør i Bonzer

Kvalitet og ikke-betalte lenker er avgjørende når du skalerer med SEO

På Bonzer jobber de med såkalt triangulær SEO; teknisk SEO, innholdsproduksjon og linkbuilding. Noen byråer jobber med SEO i Norge, men de fleste er ikke spesialiserte SEO-byråer og tilbyr ingen ikke-betalt linkbuilding-tjeneste.

Bonzers måte å bygge lenker på og få andre nettsteder til å lenke til hjemmesider, er basert på ikke-betalte, relevante og autoritære lenker som styrker klientens posisjon på den første siden i Google og andre søkemotorer.

Google verdsetter spesielt kvalitet, relevante og ikke-betalte lenker når de skal vurdere hvilke nettsteder som skal vises øverst på den første siden. Det er derfor avgjørende å bygge lenker på denne måten når du skalerer.

Det er mye å vinne på å fokusere mer på SEO 

Ettersom Norge har minst antall refererte nettsteder i Skandinavia, går mange norske virksomheter glipp av en betydelig mengde online tilstedeværelse, potensielle kunder, salg og økonomisk vekst.

Det bør være liten eller ingen tvil om at økt fokus på SEO bør være en betydelig prioritet blant norske virksomheter fremover.

Bonzer tilbyr en gratis SEO analyse for de bedriftene som ønsker å virkelig ta det neste steget for å skape vekst.

Bonzer nyheter

Ferske nyheter for å holde deg oppdatert på den mest ettertraktede SEO kunnskapen