blogg

/

SEO

/

0 min read

SEO-rådgivning → Hvordan velge rett rådgiver

De store søkemotorene oppdaterer seg kontinuerlig, og det samme er søkeatferden vår. Derfor er det viktig at du som bedrift har kontroll over din organiske posisjonering dersom du ønsker å bli funnet på de organiske søkeresultatene.

Men ettersom konkurransen stadig gjør det vanskeligere å nå førsteplassen, trengs de riktige rådene. Derfor vil du her i dette innlegget få en oversikt over hva SEO-rådgivning innebærer og hva du trenger å vite før du velger byrå.

I tillegg vil du også få innsikt i hvordan vi kan hjelpe din virksomhet med å nå toppen av virksomhetskritiske søk.

Innlegget er delt inn i følgende overskrifter:

  • Hva er SEO-rådgivning?

  • Hvorfor SEO-rådgivning?

  • Råd hos Bonzer

  • Forstå SEO-konsepter

  • Dette må du vite før du velger en rådgiver

  • FAQ

Hva er SEO-rådgivning?

SEO-rådgivning (SEO = søkemotoroptimalisering), eller SEO konsultering, beskriver hvordan du ut fra råd fra SEO konsulenter kan optimalisere virksomheten din på best mulig måte, slik at du oppnår organiske rangeringer på søkemotorer som Google, YouTube eller en tredjepart. Vanligvis vil disse rådene komme fra eksterne byråer som Bonzer.

Selv om det er mange som tilbyr råd om søkemotoroptimalisering, er det fortsatt mange måter å gjøre det på i dag. Noen byråer følger Googles retningslinjer, mens andre prøver å bruke «black hat»-taktikk. Med black hat menes å prøve å optimalisere rundt Googles retningslinjer.

Til syvende og sist handler det om at du som bedrift skal finne de rådene som passer best for din virksomhet og som kan få deg til topps i søkemotoren. Derfor handler råd både om kvaliteten bak, men også om måten du jobber på.

For når det kommer til råd, bør du gå for en partner som forstår virksomheten din. En partner som forstår hvordan søkemotoroptimalisering blir en forsterkende kraft i all din markedsføring fremfor det motsatte.

I forlengelsen er det flere måter å få råd innen SEO. Dette inkluderer:

  • Analyse og strategioptimalisering

  • søkemotoroptimalisering

  • Rapportering

Analyse og strategi

starter det med en dybdeanalyse. Her skal man se inn i de tre søylene; teknisk SEO, innhold og lenkebygging og herfra vurdere hva som må optimaliseres samt hvordan.

Basert på en grundig analyse har du fått innsikt slik at du kan utvikle en SEO-strategi. Har du en ekstern partner er det viktig at utgangspunktet er din nåværende situasjon og markedsføringsmål. Jo mer du deler her, jo bedre råd kan du få.

Kombinasjonen av din innsikt og rådgiverens analyse vil legge det beste grunnlaget for en strategi.

Strategien bør ta utgangspunkt i hvordan du som bedrift optimaliserer virksomheten på best mulig måte, slik at du blir funnet på de virksomhetskritiske søkeordene. Har din rådgiver selv driftsressurser, kan du velge å fordele ressursene her. På den måten kan de håndtere alt arbeidet.

Har du selv ressurser internt kan det derimot være en idé å bruke byrået som en sparringspartner som gir råd til egne ressurser om hvordan du kan optimalisere. Byråer har vanligvis omfattende kunnskap om hva som er viktigst og hvordan søkemotorer utvikler seg. Du kan bruke den direkte til å optimalisere nettstedet ditt.

Optimalisering

En ting er å forstå sin egen nettside og derfra legge en plan (analyse og strategi). En annen ting – og på mange måter vanskeligere – er å gjennomføre planen.

Her er som sagt søkemotoroptimalisering basert på tre pilarer som hver kan gis råd.

Teknisk SEO: Her får du råd om hvordan du kontinuerlig kan optimalisere dine tekniske områder på nettsiden. Dette kan være alt fra å reparere 404-sider til hvordan du kan gjøre nettstedet ditt enda raskere. I utgangspunktet er fokuset her på brukeropplevelsen.

Innhold: Innhold er det vi kjenner som content. Det handler om å forstå hva folk søker etter og hvordan vi med innhold svarer best på det. Siden det typisk er utallige innhold innenfor samme søk, handler det om å skille seg ut med innhold som best svarer på søket. Derfor kan løpende rådgivning gi de nødvendige innspillene og kreativiteten som trengs for å besvare søk best mulig.

Linkbuilding: Lenkebygging handler om å få andre nettsider til å lenke til dine. Å skaffe lenker kan derfor være veldig vanskelig hvis du ikke har jobbet med dette før. Derfor er råd på dette området ekstra viktig hvis du driver det internt. Her kan en rådgiver både gi lenkemuligheter, samt rådgi om hvordan du best kan nå ut til media. Alternativt kan dette derfor også være en disiplin som en byrå bare håndterer, da de også er basert på relasjoner.

Rapportering

Rapportering er en utrolig viktig del av søkemotoroptimalisering da vi trenger å kjenne vår nåværende situasjon før vi kan ta nye og bedre valg. Rapportering gir oss innsikt i hvordan optimaliseringen utført har hatt effekt, samt hvordan vi kan bruke disse dataene til å forbedre oss.

Enten vi investerer i et byrå eller bare investerer i eksperter, er det viktig at vi får den nødvendige rapporteringen som selskap. Rapportering kan være på SEO KPIer som rangeringer, trafikk, health score, domain rating og mer. Ettersom SEO omfatter mye bredere er viktige KPIer å rapportere om konverteringer og ROI.

Hvorfor SEO-rådgivning?

SEO-råd er viktig hvis du ønsker hjelp utenfra til å forstå din egen posisjonering på søkemotoren. I tillegg gir det deg viktige innspill til hvordan du taktisk kan nå markedsføringsbudsjetter gjennom organisk trafikk. De siste årenes utvikling innen SEO som investering viser hvorfor det kan øke trafikken til nettstedet ditt.

Ettersom verden fortsetter å endre seg, oppdateres søkemotorer og krav stadig. Det er generelt anslått at det er +500 algoritmeoppdateringer på Google hvert år. Dette må fortløpende tilpasses dersom du ønsker å være primærsvaret på søkemotoren.

Derfor gir vi hver måned en oversikt over de siste oppdateringene fra Google. Du finner dette i vår bloggkategori “Google Nyheter”.

Men siden du kanskje har det travelt nok til å drive din egen bedrift, er det kanskje ikke tiden for SEO der du er skarpest selv. Derfor kan en SEO konsulent være akkurat den som kommer med innspill utenfra og viser deg veien til å styrke hele virksomheten organisk.

Rådgivning hos Bonzer

Hos Bonzer gir vi råd innen alle sjangre innen SEO – og generelt organisk markedsføring. Her kan vi enten være din partner i deler av reisen (dvs. analyse og strategi), eller vi kan være med på hele optimaliseringen.

Vi jobber aktivt som en rådgivende part som jobber med ditt eget in-house team. En modell hvor det sjelden er grenser for hva som kan oppnås.

Her er målet vårt alltid å være en del av teamet ditt, forstå bedriften din og sørg for at SEO skaper synergi på alle markedsføringsnivåer. Med råd får du både råd om søkemotoren, samt om hvordan data kan brukes i andre deler av virksomheten.

Ønsker du bredere råd kan vi også være enda mer involvert i utførelsen, da vi netopp sitter med spesialister som jobber innen teknisk SEO, innhold og lenkebygging.

Uansett vil vi kontinuerlig sørge for å gi deg nødvendig innsikt gjennom rapportering, slik at du forstår hvor virksomheten din beveger seg og hvorfor.

Rådgivning i Oslo

Er du på jakt etter et SEO byrå i Oslo, er vi lokalisert i sentrum, derfor er du alltid velkommen til å komme innom og høre hvordan vi kan hjelpe deg. Vi gir imidlertid generelt råd til bedrifter fra hele landet, og kontoret vårt er åpent for alle.

Hvis du er interessert i å finne ut hvordan situasjonen din ser ut i dag, anbefaler vi at du ber om en gratis SEO-analyse fra oss. Dette er alltid et godt grunnlag før et rådgivende intervju.

Forstå SEO-konseptene

Når du jobber med SEO eller forstår hvordan organisk optimalisering fungerer, er det alltid godt å være forberedt. Derfor har vi utarbeidet en SEO-ordbok slik at du kan forstå konseptene. Det finnes svar på mange av de mest grunnleggende konseptene innen søkemotoroptimalisering.

Hvis du kommer over et konsept som ikke er besvart i vår ordbok, skriv eller ring oss til slutt. Da sørger vi for å gi svar samt legge det til i ordboken.

Dette bør du vite før du velger rådgiver

Ettersom det er mange byråer og rådgivere der ute, er det viktig at du er kritisk når du velger (for din egen skyld)

Vårt råd her er at du velger noen som forstår virksomheten din og kan jobbe med teamet og arbeidsflytene dine. I tillegg skal det være kontroll med det faglige – dvs. rådgivere som kan optimalisere og gjøre det på den smarteste måten, samtidig som de følger Googles retningslinjer.

For å gi deg en sjekkliste er kriteriene vi anbefaler i en SEO-konsulent følgende:

  • Er tilpasningsdyktige

  • Forståelse av mangfold i bransjer

  • Stor SEO-profesjonalitet

  • Forstå at tid er penger - og gi råd om hvordan du kan gjøre ting smartere

  • Følg Googles retningslinjer

  • Kommersiell fokus i tankene (det handler om å oppnå forretningskritiske mål og budsjetter)

  • Transparent som gir deg god innsikt gjennom rapportering

  • Deler råd om hvordan du kan gjøre ting bedre selv

Flere punkter kan enkelt legges til listen. Vi vil imidlertid vurdere at ovenstående er de mest kritiske når du skal ut for å investere i en SEO-konsulent som kan hjelpe din bedrift.

FAQ

Hva kan en SEO konsulent gjøre?

En SEO konsulent er en ekspert som kan hjelpe bedrifter med å nå topplasseringene på søkemotorer som Google. Konsulenten vil typisk gi råd innen analyse, strategi og optimalisering om teknisk SEO, innhold og lenkebygging. I tillegg vil også løpende rapportering være en del av rådgivningen

Hva koster råd om SEO?

Det finnes ikke noe enkelt svar på hva en SEO-konsulent eller byrå koster. Ettersom det er mange som jobber forskjellig og som har ulike kvaliteter, vil prisen variere. Typisk vil imidlertid en rådgiver kreve en timepris eller en pris pr. levert service. Vi ser imidlertid sjelden en timepris på under 1000 kr hvis kvaliteten skal være på topp.

Hvordan får jeg SEO-råd?

Det er mange eksperter og byråer som kan gi råd innen digital markedsføring. Hvis du vil ha SEO-råd, er Bonzer en av de eneste – så vel som største – ekspertene innen SEO. Dette er fordi vi kun jobber med SEO. Så ta kontakt med oss ​​hvis du ønsker råd. Da hjelper vi deg herfra.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO og partner, og hans daglige fokus ligger på kontinuerlig analyse av Googles algoritme og utvikling av SEO som et produkt. Thomas har jobbet med SEO i flere år med stor lidenskap for å dele sin kunnskap om hvordan bedrifter best kan implementere SEO i sin virksomhet. I tillegg til Bonzer bidrar Thomas med kunnskap til lesere hos blant annet Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Han underviser også i digital mediestrategi ved Copenhagen Business School og i SEO ved DMJX i København. Har du spørsmål eller ønsker angående SEO, er du velkommen til å kontakte ham på [email protected].

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.