/
Google Nyheter
/
0 min read
Google gir ut nye oppdateringer av algoritmene hver måned. Hver oppdatering påvirker søkeresultatene på sin egen måte. Derfor er det viktig å holde seg oppdatert om du jobber med SEO på noen måte.
Vi har samlet de største oppdateringene som ble utgitt i august 2021. Det er definitivt færre oppdateringer i forhold til de store oppdateringene vi har sett i juni og juli.
Etter flere uker med lansering, er Googles siste store lenke-oppdaering endelig ute. Google kunngjorde først at det ville bli gjort innen to uker, men det endte opp med å ta omtrent en måned.
Denne nye oppdateringen fokuserer på å rydde opp i lenker fra sider som driver med betalte lenker og sponset gjesteblogger. Målet er at disse koblingene ikke skal ha samme verdi som "naturlige" lenker.
Om du prøver å bryte Googles retningslinjer, vil denne oppdateringen gjøre det lettere for deg å bli straffet. Om du så blir straffet kan du miste flere av dine verdifulle rangeringer på Google.
Du kan lese hele forklaringen på oppdateringen her.
Google har kunngjort en forandring i måten de genererer sidetitler på i SERP (search engine results page).
Sidetitler er overskriftene som vises i Googles søkeresultater over metabeskrivelsen.
Du kan se et eksempel her:
Før denne oppdateringen vil disse titlene ofte være basert på HTML-tittelen og bli endret basert på det spesifikke søket som ble angitt av brukeren.
Fra nå av vil Google fokusere mer på det brukeren ser. Dette betyr at SERP-tittelen oftere vil være basert på store visuelle elementer som H1-overskriften.
For å unngå dette må du sørge for at sideoverskriftene - spesielt H1 - er optimalisert for klikk og generering av interesse. Om du ikke gjør det, risikerer du å miste klikk på grunn av dårlige sidetitler.
"Sideopplevelse" er navnet på et av Googles viktigste tekniske fokusområder. Moderne SEO handler om å levere den best mulige brukeropplevelsen med innhold som matcher søkeintensjonen på alle måter.
Derfor utviklet Google en sideopplevelsesrapport i Search Console. Det er en hjelpende hånd for nettredaktører når det kommer til å optimalisere sidene sine.
Rapporten er nå forenklet og gjort mer brukbar for alle som jobber med SEO.
Dette innebærer:
Annonseopplevelse er fjernet
En feil er løst som viste "Feilende HTTPS" om det var utilstrekkelig data
Google informerte om data tap i sine Search Console rapporter fra 23. til 24 august.
Dette betyr at det er en sannsynlighet for at det blir tap av datapunkter for klikk og visninger for denne perioden.
Sørg for å merke dette i sporingen av månedstall.
Dette påvirker selvfølgelig kun rapporteringen og ikke den faktiske trafikken. Du bør kunne bekrefte dette ved å sjekke Google Analytics.
Google forsøker å være mer transparent med hensyn til deres handlinger.
Som et skritt mot dette redesignet de nylig forklaringssiden for hvordan søkemotoren fungerer.
Det kalles "How Search Works"
How Search Works er et knutepunkt som forklarer hvordan Google indekserer, kategoriserer og rangerer milliarder sider på internett.
Endringene ser ut til å være stort sett kosmetiske - men det er uansett viktig å vite.
CPO & Partner
Thomas er CPO og partner, og hans daglige fokus ligger på kontinuerlig analyse av Googles algoritme og utvikling av SEO som et produkt. Thomas har jobbet med SEO i flere år med stor lidenskap for å dele sin kunnskap om hvordan bedrifter best kan implementere SEO i sin virksomhet. I tillegg til Bonzer bidrar Thomas med kunnskap til lesere hos blant annet Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Han underviser også i digital mediestrategi ved Copenhagen Business School og i SEO ved DMJX i København. Har du spørsmål eller ønsker angående SEO, er du velkommen til å kontakte ham på [email protected].
Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?
La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.
Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?
La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.