Opdateret 10. May 2022 af Linnea Vasstrand Nordås / Peter Ottendahl Anberg

Google Nyheter april 2022

Google Nyheter april 2022

Nok en måned har gått og dette betyr at Google har tatt store steg fremover som vanlig. Denne måneden får vi høre en statusrapport fra kampen mot spam, en ny og spennende AI-modell samt noen tips til litt av hvert. Alt er det relevant om du jobber med SEO.

Les videre.

Kampen mot spam 

Google har nettopp sluppet sin årlige webspam-rapport. Her beskriver de hvordan de jobber for å bekjempe online spam og holde SERP-ene fri for ondsinnede aktører. Ifølge dem fanget og fjernet deres sofistikerte anti-spam-algoritme, SpamBrain, seks ganger mer spam enn i 2020. Kort fortalt betyr dette at Google holdt 99 % av alle søk fri for spam i 2021.

Nok en stor del av kampen mot spam er deres oppdaterte beste praksis for anmeldelser, som skal bidra til å forhindre at tynt innhold dominerer SERP-ene på søk som resulterer i at anmeldelser vises. 

Kilde: https://developers.google.com/search/blog/2022/04/webspam-report-2021

Google tillater nå fjerning av mer personlig informasjon

Google har lenge tillatt folk å be dem om å fjerne personlig informasjon. Dette vil typisk være et resultat av doxxing eller hacking, hvor f.eks. Sensitiv informasjon som kredittkortnummer og annen bankinformasjon kan vises på nettet.

Nå er retningslinjene justert og du kan be om at flere typer informasjon fjernes. Dette inkluderer ting som kontaktinformasjon (navn, telefonnumre, adresser) eller informasjon som kan føre til identitetstyveri (sensitiv påloggingsinformasjon).

Kilde: https://blog.google/products/search/new-options-for-removing-your-personally-identifiable-information-from-search/

Google kunngjør stort gjennombrudd i den nye AI-modellen PaLM

Google er ikke bare verden største søkeselskap, men sannsynligvis også en av de største AI-forskerne i verden. Og i en fersk forskningsartikkel snakker de om de store gjennombruddene som er oppnådd med deres nye Pathways Language Model, eller PaLM. Angivelig overskrider denne nye AI-arkitekturen ikke bare gjeldende språkmodeller, men også mennesker, i logikk og aritmetikk.

Jeg oppfordrer deg til å lese den mer dyptgående anmeldelsen på Search Engine Journal, men vi har også fremhevet noen få eksempler på de avanserte logiske egenskapene som PaLM oppnår her:

Oversatt fra engelsk, så det kan se litt merkelig ut

() :

Sean hadde det travelt med å komme hjem, men lyset ble gult og han ble tvunget til å gjøre hva?

Valg av svar: (a) bruke tid (b) tumle (c) gå sakte (d) sjø (e) senke farten

Svar:

Svaret er (e) senke fakten

Innspill:

Jennifer så ut av vinduet sitt og så en veldig kul sky under seg. Hun fester sikkerhetsbeltet og går på toalettet. Reiser Jennifer sannsynligvis mer enn 300 miles per time i forhold til jorden?

Modellytelse:

300 miles per time er omtrent 480 km/t. Dette er omtrent hastigheten til et kommersielt fly. Skyer er vanligvis under fly, så Jennifer er sannsynligvis på et fly.

Svaret er “ja”.

Slik bør du reagere:

  • Forundre deg over hvordan en datamaskin utkonkurrerer dine egne logiske evner

Kilde: https://www.searchenginejournal.com/google- palm / 444585 /

Hva skjer når du oppdaterer bilder?

Mange opplever merkelige feil når de oppdaterer mange bilder på nettsiden deres. Og det er en god grunn til det. Ifølge John Mueller er Google betydelig tregere til å indeksere bilder enn de indekserer nettsider. Eller med hans ord:

«Det som sannsynligvis vil skje der, er generell gjennomgang og indeksering av bilder, som er mye tregere enn vanlige nettsider.

Og hvis du fjerner en bilde-URL og legger til en ny på en side, vil det ta lang tid å bli plukket opp igjen.»

Dette er bare et faktum, men du kan øke hastigheten litt ved å omdirigere det gamle bildet til et annet bilde.

Slik bør du reagere:

  • Husk å implementere redirects hvis du endrer bilder på viktige sider.
  • Husk at for noen SERP-er er visuelt innhold veldig viktig – så endring av bilder kan definitivt endre rangeringssignaler.

Kilde: https://www.searchenginejournal.com/why-updating-images-can-backfire/445977/

Kan du bruke flere typer strukturerte data enn de offisielle retningslinjene foreslår?

Google ga nylig ut en podcast-episode med Google-ansatte Martin Splitt, Ryan Levering og teknisk skribent Lizzi Sassman. Praten falt på strukturerte data. Strukturerte data er spesifikk kode som hjelper Google med å forstå innholdet på siden din.

Google har en liste over strukturerte dataanbefalinger som kan hjelpe deg med å oppnå gode resultater på SERP-ene. Men når du sjekker den offisielle dokumentasjonen for tidsplan, kan du legge merke til mange flere typer. Så hva brukes de til? 

I følge Delivery:

«Vi kan potensielt bruke det til noen ting hos Google.

… Jeg anbefaler aldri folk å ikke legge strukturert data på nettsiden deres hvis det gir semantisk mening.

… Vi har også noen ting vi gjør for generelt å forstå emnet på siden. Og noen ganger kan dataene du legger på gå inn i det… Så det er nyttig, men bare i en mer implisitt forstand akkurat nå. ”

Bruken av strukturerte data er sterkt relatert til semantisk og entitets-SEO.

Slik reagerer du:

  • Bla gjennom Schema.orgs katalog for å finne ut hvilke typer strukturerte data som er tilgjengelige.
  • Test hvordan du legger til strukturerte data fordeler til forskjellige sider.
  • Vi vil anbefale å bruke det spesielt på nettsteder som kan gjøre med noen “disambiguation”, dvs. hvor emnet ikke er veldig klart for Google. Et pålitelig signal her er hvilke spørsmål nettstedet rangerer etter. 

Kilde: https://www.searchenginejournal.com/non-recommended-structured-data/445107/

Google introduserer Multisearch

En ny oppdatering til Google Lens lar deg kombinere tekst og visuelt søk for bedre å finne de riktige søkene. Search Engine Journal har en fantastisk opplæring.

Hva er Googles holdning til AI – generert innhold?

AI-generert eller skrevet innhold er veldig populært i SEO-verdenen nå. Alt fra Jasper til GPT-3 har blitt grundpiller. Men det er ikke så enkelt å gjennomføre. I hvert fall ifølge John Mueller. Google har en veldig klar holdning til AI-innhold:

«Min mistanke er at kvaliteten på innholdet kan være litt bedre enn de virkelig gamle verktøyene, men for oss er det fortsatt automatisk generert innhold, og det betyr for oss at det er fortsatt i strid med retningslinjene for webmastere. Så vi vil vurdere det som spam.»

Hvor godt Google er i stand til å identifisere denne typen innhold er en helt annen historie. Det er god grunn til å tro at Google har vanskelig for å finne den automatisk.

Slik bør du reagere:

  • Vurder hvor mye du er avhengig av AI-generert innhold
  • Overvåk nøye sidene du genererer automatisk og vær forberedt på å endre ting hvis de blir berørt

Kilde: https://www.searchenginejournal.com/google -says-ai- generated-content-is-against-guidelines / 444916 / Gjelder ikke-tilknyttede merkeomtaler

Teller ikke-lenkede brand mentions som lenker for Google?

Nei, det kan du ikke helt si. John Mueller bekreftet dette veldig tydelig. De er ikke like, men ikke noe du bør unngå. For Google er en ukoblet omtale nettopp det: tekst på en side. Det kan muligens brukes andre steder i andre algoritmer, men bør ikke ha samme effekt som en lenket omtale har. 

Hvordan reagere:

  • Prøv å nå ut og få merkeomtaler til å bli lenker
  • Når du samhandler med journalister, prøv å få en lenke som en del av avtalen fra begynnelsen.

Kilde: https://www.searchenginejournal.com/does-google-treat-unlinked-mentions-like-links/444596/

Hvordan påvirker det produktsplasseringer at varen er utsolgt? 

E-handel SEO er en stor og krevende oppgave. Og hvordan du håndterer utsolgte produkter er et klassisk problem. Og det er god grunn til å ha oppdaterte og sterke prosedyrer for å håndtere den slags. Ifølge John Mueller regnes utsolgte sider som soft 404-er». Så avhengig av søkehensikten med det gitte søket, kan du oppleve reduserte rangeringer.

Slik bør du reagere:

  • Vi anbefaler generelt at produkter som vil være utsolgt over lengre tid ikke bør indekseres.
  • Permanent utsolgte varer skal selvfølgelig bare fjernes
  • I noen tilfeller er utsolgt mer regelen enn unntaket (tenk på Playstation 5), i dette tilfellet bør du gi brukeren andre nyttige opplysninger (når varen er forventet tilbake på lager, priser, preorder lister)

Kilde: https://www.searchenginejournal.com/google-out-of-stock-products-may-impact-search -visibility / 444500 /

Læs flere nyheder

Bonzer nyheter

Ferske nyheter for å holde deg oppdatert på den mest ettertraktede SEO kunnskapen