Case

Slik økte Brando sin organiske trafikk med +3,300% på 6 måneder

Klient

Brando

Kategori

ecom

Konsulenter

Anne Sofie Grindstrand

Frida Jungermann

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.

Samarbeidet med Bonzer har vært veldig strukturert og identifisert SEO-problemene og mulighetene vi kan ta tak i, samt hvordan vi kunne bygge ut det store kategori-treet for nettbutikken for å skape stor økning i organisk trafikk. Dette ville vært en alt for stor oppgave alene.

Stener Torstensen
Nettbutikkansvarlig, Brando

I juni 2023 startet vi samarbeidet med nettbutikken Brando. Det er en klesbutikk for dame, herre og barn som har eksistert i rundt 3 år på nett. Med sine 29 fysiske butikker på tvers av Norge er de allerede godt kjent blant flere lokale handlere. Men på Google sin søkemotor derimot, var de nærmest usynlige. Her begynte vårt prosjekt sommeren 2023, med et mål om å maksimere resultatene opp mot black friday. Seks måneder senere konkurrerer Brando mot de aller største aktørene på markedet (Zalando, Zara og H&M) og har økt sine årlige organiske klikk med over 3,300%.

Prosjektets fokusområder

Samarbeidet med Brando har i første omgang vært fokusert på kategorien for dame. Her ønsket vi å løfte synligheten til alle informative og transaksjonelle søkeord relatert til Brandos dame-kategorier. Ved å fokusere på søkeord som ikke er tilknyttet Brando sin merkevare, kan vi i større grad eksponere Brando sine produkter for nye kunder som ikke enda har besluttet i hvilken nettbutikk de skal handle. Ved å øke synligheten til Brando fanger vi kunden i nettopp dette øyeblikket.

Hvilke hovedkomponenter har vi arbeidet med i denne casen?

Verdien av gode analyser

Før et prosjekt går i gang hos Bonzer, gjennomføres det alltid en rekke fundamentale analyser. Formålet med disse er å avdekke feil og mangler som eksisterer på nettsiden, men de er også nødvendige for å identifisere hvilke områder på nettsiden som ikke oppnår sitt fulle SEO-potensial.

For mange av våre kunder begynner denne prosessen etter man har fått en full gjennomgang av vår gratis SEO-analyse. For Brando synliggjorde denne analysen et større strukturelt og teknisk problem som hindret nettbutikken i å være synlig på flere kommersielle og transaksjonelle søkeord på Googles SERP. Ved å utarbeide en innholdsplan, fikk vi raskt oversikt over hundrevis av søkeord for de ulike produktgruppene. Nærmest alle søkeordene som ble identifisert holdt enten posisjoner på side to og ned, eller var ikke indeksert på Googles søkemotor i det hele tatt. For en nettbutikk som Brando hvor nærmest alle søkeordene holder høy kommersiell verdi blir dette det samme som at alle dine største konkurrenter holder til på Karl Johan hvor tusenvis av mennesker passerer hver dag. Dette er Google sin side 1. Her opplevde Brando derimot å holde til på en sidegate flere kilometer fra hvor de handleglade kundene holder til. Synligheten var hardt rammet, og dette førte til dårlig flyt at trafikk til nettsiden.

Skal man være med i spillet om trafikk, nye kunder og økte konverteringer, må man være synlig på alle relevante søk og holde posisjoner mellom 1–10 (side 1). 

SERP = Search engine results page

Tallene (Vekst over 6 måneder)

+2207

Nye søkeord på side 1 av Google

+10,175

Total økning i søkeord på Google

+3.303%

Økning i organiske klikk

+790%

Økning i organiske impressions

+155%

Økning i konverteringer

Pillar and cluster struktur

Alle nettsider som ønsker å drive trafikk gjennom innholdet sitt bør ha en innholdsstrategi. Som en del av denne strategien er det ikke bare essensielt å forstå hvilken målgruppe du skriver til, hvilke søkeord du vil rangere på og hva formålet er, men du må også ta i betraktning hvordan innholdet skal struktureres og i hvilket hierarki. Pillars og clusters er en metode som hjelper deg å organisere innholdet ditt på en måte som både er brukervennlig og SEO-vennlig. Konseptet gjelder ikke bare når man utarbeider bloggunivers, det er like relevant for deg som driver nettbutikk med et bredt produktutvalg. 

Pillar sider

Disse er hovedsider som dekker et bredt emne på en omfattende måte. De er ofte lange og informative, og de inneholder lenker til relatert innhold, som clusters. Et eksempel på en pillar side hos Brando er hovedkategorien /dame-genser

Cluster sider

Clusters er de sidene som går i dybden på spesifikke temaer og disse er relatert til en pillar. De er ofte kortere og mer konsise enn pillars, og de inneholder gjerne bilder, videoer og andre visuelle elementer. Eksempler på cluster-sider for Brando er /dame-genser-ullgenser og /dame-genser-hvit.

SEO-fordelene med pillar og clusters

En god pillar og cluster struktur forbedrer SEO ved at det skaper en tydelig hierarkisk struktur over innholdet på en nettside. Det gjør det lettere for søkemotorer å forstå hvilke sider som er viktigst og hvilke sider som er relatert til hverandre. I tillegg forsterker det brukeropplevelsen ved at kunder enklere kan oppdage det fulle produktsortimentet. 

Se for deg at du er på utkikk etter en ny kjole. Sommeren har ankommet og du ønsker deg en ny sommerkjole, helst i fargen hvit. Du hopper inn i Google og søker etter «kjole til dame». Naturligvis får du opp resultater fra en rekke nettbutikker med generelle kategorier med kjoler til dame, men du er ikke interessert i å bla gjennom 100+ produkter når du vet eksakt hva du er ute etter. I stedet Googler du ‘hvit sommerkjole’ – et søkeord med over 6000 månedlige søk under høysesongen. Da får du opp kategorisider som kun inkluderer hvite sommerkjoler og kjøpsprosessen blir både behagelig og enkel! 

Google har som mål å levere resultater i søkemotoren som matcher søkerens intensjon best og raskest mulig. Derfor er ‘søkeintensjon’ et sentralt begrep innenfor SEO som hjelper oss å identifisere intensjonen bak hvert eneste søkeord.

Nå begynner man raskt å forstå hvorfor de generelle kategoriene (pillars) ikke kan besvare alle de ulike og nyanserte intensjonene som folk foretar seg i søkemotoren.

Graphic visualising the hierarchy between pages and subpages

Resultatet: 112 nye underkategorier 

Dette prinsippet la grunnlaget for arbeidet vi så gikk i gang med for Brando. Vi identifiserte 112 nye underkategorier (clusters) for de ulike hovedkategoriene for Dame (Genser, Kjole, Bluse, Skjørt, Bukse, osv.) og gikk raskt i gang med omstrukturering og innholdsproduksjon. Dette i kombinasjon med den relativt lave SEO-konkurransen i et marked som Norge, skapte raskt effekt og resulterte i over 2000 nye søkeord på side 1 av Google, og en +3300% vekst i organisk trafikk.

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.