blogg

/

SEO

/

0 min read

Visuelt søk: En nybegynnerguide for image SEO på Pinterest og Google Lens

Visuelt innhold er en av de mest direkte måtene å øke din organiske tilstedeværelse.

Som markedsfører innen SEO er det to områder du må kunne:

Image SEO (bilde-SEO) og visuell søkeoptimalisering.

Det er to sider av samme sak - som vil bringe deg rikdom og inntekt.

I denne artikkelen vil vi dekke visuelt søk i form av Pinterest Lens og Google Lens. Vi kommer til å lede deg gjennom noen gode fremgangsmåter fra verden av image SEO og gi deg tips for å øke trafikken din på noen av de mest betydningsfulle visuelle søkemotorene.

Til slutt skal vi dekke hvorfor visuelt søk bør være en del i SEO-strategien din de kommende årene.

Hva er visuelt søk?

Visuelt søk er et kunstig intelligens-forbedret søk som gjøres gjennom kameraet ditt i stedet for gjennom tekst.

Tenk deg at du leter etter et nytt par joggesko. Du kan gå til Google og skrive inn "joggesko". Om du vet om en merkevare kan du muligens spesifisere søket noe.

Eller du kan åpne Google Lens, knipse eller laste opp et bilde av joggesko du liker og søke med det.

Det er et visuelt søk. Ved bruk av Machine Learning og kunstig intelligens kan Google ganske nøyaktig “lese” innholdet på kameralinsen og søke det.

Markedsførere må ta hensyn her. Det å ende opp på slutten av en søkereise som starter med et visuelt søk, er en sikker måte å øke markedsandelen og organisk trafikk.

Ifølge en 2019 studie av Intent Lab har 36 prosent av forbrukerne utført visuelle- eller tale-søk - og det tallet fortsetter bare å øke.

Hva er image SEO?

Image SEO, eller bilde-søkemotoroptimalisering, følger noen av de samme prinsippene som visuelt søk, men er litt mer gammeldags teknologi.

Visuelt søk søker med et bilde og mottar enten tekstresultater eller visuelle resultater, er bildesøk litt annerledes.

I hovedsak er det et tekstsøk med visuelle resultater. Som å bruke Google Image:

På den andre siden av søket gjør innholdsleverandøren image SEO for å optimalisere sjansene for å nå disse ettertraktede stedene. Vi kommer tilbake til hvordan du gjør akkurat det senere. Det er mye enklere å optimalisere for begge på en gang.

Som et sidebemerkning har min svigermor en irriterende vane. Hun vil finne produkter hun vil bruke ved hjelp av Google Bilder, men konsekvent mislykkes i å lagre lenken. Hun vil da - frustrert - ringe meg, “Google -eksperten”, og be meg om å finne ut hva hun lette etter.

Så sørg for at produktene dine er søkbare og tilgjengelige, ellers kan du miste inntekter.

De visuelle søkeplattformene du må kunne

La oss komme til delen av artikkelen du leter etter:

Hvordan dra nytte av denne teknologien.

Jeg skal starte med å gi deg en oversikt over de to viktigste plattformene du må kjenne til som nybegynner i verden av visuelt søk og image SEO.

De er to utmerkede plattformer som bruker banebrytende teknologi. De får imidlertid ikke poeng for navnedifferensiering.

Pinterest Lens

Pinterest Lens er en av de viktigste plattformene å være på, spesielt for e-handel. Det lar søkere raskt samle inspirasjon, men også direkte handle et produkt de er interessert i.

Google Lens

Den andre plattformen er den visuelle søkemotoren som tilbys av verdens mest fremtredende søkefirma: Google Lens.

Med mottoet "Søk etter det du ser", tilbyr Google Lens en av de tidligste plattformene for visuelt søk - trent på millioner av bilder. I tillegg til å gjenkjenne objekter, kan den også oversette og overføre tekst som finnes på bilder. Alt dette knyttet til kunnskapsgrafen gjør det veldig sofistikert og det kommer til å bli enda mer sofistikert - men mer om det i de siste avsnittene.

Optimalisering for begge bør være mulig, selv på mindre budsjetter. God bildepraksis teller på tvers av begge plattformene, likevel må det gjøres noe direkte optimalisering for hver enkelt plattform.

Men det er en synergistisk effekt å jage. Ikke bare på grunn av overlappingen i innsatsen som kreves, men også fordi Pinterest-sider er noen av de mest vanlige resultatene i Google Lens-søk:

Beste fremgangsmåter for image SEO

Nå til den morsomme delen: Jeg skal veilede deg gjennom de beste fremgangsmåtene for å optimalisere et enkelt bilde. Følg disse retningslinjene for alle bildene du legger ut på nettstedet ditt. Etter det skal vi dekke noen tips for de forskjellige plattformene.

Vi kan dele rådene her i to kategorier:

  1. Forbedre Googles forståelse av bildene på siden

  1. Gjør det lettere for Google å finne, indeksere og vise bildene dine.

Som alltid kommer vi til å følge Googles retningslinjer nøye og tilby noen datadrevne råd for organisk søk.

Alt-tagger og tilgjengelighet

Alt-tags er teksten som brukes til å beskrive et bilde. Skjermlesere bruker den til å la synshemmede forstå bildeinnhold på et nettsted. Det fungerer også som et alternativ om det er dårlig internettforbindelser som har problemer med å gjengi bildet.

Det er implementert gjennom HTML på siden du legger bildet inn på. Nesten alle CMS lar deg enkelt styre alt-teksten.

I HTML ser det slik ut:

Raske tips:

  • Prøv å inkludere søkeordet du optimaliserer for. Det er ikke den viktigste rangeringsfaktoren, men det hjelper.

  • Beskriv bildet på en måte du kan tenke deg uten å se det. "Black Labrador leker med en tyggelek" er bedre enn "hundelek"

  • Ikke fyll med søkeord. Det vil ikke hjelpe og kan til og med være skadelig.

Presise og beskrivende filnavn

Imidlertid er filnavnet til bildet ganske betydelig i spillet av algoritmer du må spille for å rangere godt. Ifølge Backlinko "har 22,6% av Google Lens-resultatbildene et filnavn som samsvarte med Google Lens-søket.

I likhet med alt-tekst, vil du at filnavnene dine skal hjelpe brukere og Google med å forstå bildet.

Raske tips:

  • Gi bildene dine nytt navn slik at de inkluderer søkeordet

  • Filnavnet her er et utmerket sted å leke med søkeord med long-tail også.

  • Bruk bindestreker i stedet for mellomrom

  • Om du bruker bilder på tvers av andre språkgrupper, husk å oversette tittelen.

Gi Google noen kontekst ledetråder

En annen måte Google bestemmer relevans på er gjennom kontekst ledetråder gitt av innholdet i nærheten av det aktuelle bildet. Det samme gjelder også for andre tradisjonelle SEO -signaler fra siden bildet vises på.

  • Tittelen på siden bør optimaliseres for søkeordet

  • Nettadressen til siden bør også optimaliseres for det samme

  • Plasser bildet i nærheten av tekst som hjelper til med å beskrive hva det handler om.

  • Plasser bildene du ønsker å rangere nærmest toppen av siden.

  • Følg alle beste SEO-fremgangsmåter for siden bildet er innebygd på.

Filformater og komprimering

Vi beveger oss bort fra relevans-signaler nå, i stedet skal vi ta en titt på noen av de tekniske tegnene du kan gi Google.

Først og fremst vil du ha bilder som lastes raskt, men fortsatt beholder en høy kvalitet.

Hvorfor er fart viktig? Enkel, det er fordi brukere hater å laste inn sider sakte. Ta en titt på denne studien utført av Google:

Kort sagt, jo lengre tid det tar å laste inn en side, jo flere potensielle kunder vil du miste. Ettersom bildefiler vanligvis tar mye plass sammenlignet med andre elementer på nettsiden, er det stedet å starte for hastighetsoptimalisering.

Hvilket format skal du velge?

Google kan vise følgende formater på Google Bilder: BMP, GIF, JPEG, PNG, WebP og SVG.

Avhengig av innholdet i bildet og ønsket kvalitet, vil noen imidlertid være verre enn andre.

Vi skal konsentrere oss om de to mest populære her: PNG og JPG.

Bruk PNG når:

  • Du trenger transparens som en del av designet

  • Bildet består kun av solide farger, f.eks. infografikk.

  • Det er det minste filformatet (vanligvis når det ikke er et fotografi tatt med kamera)

Bruk JPEG når:

  • Det er den minste filstørrelsen

  • Innholdstypen er et fotografi tatt med et kamera.

Jeg vil også nevne WebP som er neste generasjons format og er enda mindre i størrelse enn de fleste PNG og JPEG, men vær oppmerksom på at det ikke støttes universelt på tvers av nettlesere.

For enkle bilder som hovedsakelig består av tekst og geometriske former, for eksempel en logo eller forklarende infografikk, bør du vurdere å bruke SVG istedet. SVG Er vanligvis lett i størrelse og gir den absolutt beste, skalerbare kvaliteten.

Bildedimensjoner og komprimering

Nå som vi har gått gjennom de ulike bildefiltypene du bør bruke, er det på tide å se på et annet viktig aspekt ved teknisk bildeoptimalisering: størrelser og komprimering.

Finne de riktige dimensjonene

Et problem mange nettsteder har er at de laster opp for store bilder. Ikke bare i faktisk filstørrelse, men også i dimensjoner. Dette har flere effekter: filstørrelsen øker med målene på bildet, det kan bety at bilder blir beskåret eller endret størrelsen på en merkelig måte når de er lagt i en beholder.

Som hovedregel bør bildefilen ha de samme dimensjonene som stedet du skal bruke dem. Unntaket er hvis du viser bilder responsivt i stedet, da kan du også beholde de skalerte variantene.

Du kan raskt se de faktiske dimensjonene som skal brukes ved å bruke Chrome Developer Tools og finne det riktige HTML-elementet bildet vises i. I dette eksemplet fra Guardian er det 480 x 276. Dette betyr at bildet ditt skal være rundt denne størrelsen, kanskje litt større for å ta høyde for skjermer med høyere oppløsning.

Komprimeringsverktøy

Til slutt, før du laster opp bildet til nettstedet ditt, bør du prøve å komprimere det for å presse ut flere seire.

Dette er en skjør prosess: for lite komprimering ødelegger brukeropplevelsen ettersom hastigheten på sidelastingen reduseres; for mye komprimering gjør at kvaliteten blir så dårlig at du igjen gir en dårlig brukeropplevelse.

Dette kan gjøres på to måter:

  • Automatisk ved hjelp av en plugin som ShortPixel for WordPress

  • Manuelt ved hjelp av elektroniske tjenester som Optimizilla

Image sitemap

En annen måte å hjelpe Google-indeksen å bruke bildene dine er ved hjelp av et bilde sitemap.På samme måte som du (forhåpentligvis) allerede har en sitemap for HTML-sidene dine, kan du bruke en til bilder som gir mer kontekst til bildene du bruker.

Raske tips:

  • Image sitemaps - i motsetning til HTML sitemaps - kan vise til URLer utenfor ditt eget domene. Dette lar deg bruke CDN til å levere bilder og fortsatt ha dem knyttet til siden din.

  • Gjør deg selv en tjeneste og finn et verktøy som genererer et for deg i stedet for å fylle det ut manuelt.

Strukturerte data

Strukturerte data er en spesiell type kode som du kan bruke på nettstedet ditt. Det hjelper å snakke med Google på en måte som du er sikker på at Google forstår. Det betyr også at Google bedre kan avgjøre om et bilde er relevant for et visuelt søk ved hjelp av Lens.

Tre typer strukturerte data er veldig relevante her: Produkt, video og oppskrift.

Raske tips:

Tips for hver plattform

Nå har vi dekket noen generelle gode fremgangsmåter for bilder. Dette betyr at bildene dine blir funnet og indeksert riktig. Dette er veldig viktig for tradisjonell SEO og bør hjelpe din organiske ytelse uansett. Nå er det på tide å se på hvordan du kan utnytte plattformene som er nevnt ovenfor for å drive organiske trafikkampanjer.

Ettersom dette er en nybegynnerguide kommer vi til å fortsette med noen generelle, lette tips. Poenget er selvfølgelig at du kan få mye igjen for pengene med bare den mest grunnleggende optimaliseringen. Om du vil gå utover det, er vi klare til å hjelpe deg.

Google Lens

Den gode nyheten er at om du allerede driver med SEO, er du godt i gang med å vinne Google Lens også, ettersom det er den samme plattformen (nettstedet ditt) som du gjør resten av arbeidet ditt på. Men det er noen tips som vil hjelpe Google til å forstå hvordan bildene dine forholder seg til søkerens intensjon.

  1. Bruk originale bilder av høy kvalitet.

En generell idé for SEO er at du vil skille deg ut og levere et best mulig svar på en gitt forespørsel. Men hvordan kan du gjøre det om du bruker de samme leverandør-leverte (for et ord, hva?) bilder som alle konkurrentene dine?

Det kan du kan ikke.

Sikt heller på bilder av høy kvalitet som er originale for deg. Du kan til og med være frekk og slenge inn logoen din.

  1. Registrer deg på Merchant Center

Ettersom hele Googles økosystem henger sammen så blir Google mer fornøyd jo mer du mater algoritmene deres - som en grotesk algoritmisk baby.

En av måtene å gjøre dette på er å opprette en Google My Business profil.

Det neste er å opprette en profil på Merchant Center. Dette er Googles verktøy som hjelper deg med å administrere hvordan du er synlig i Shopping-fanen for søk.

  1. Last opp produktfeed

Det neste trinnet i reisen din inn i Googles verden er å laste opp en produktfeed til Merchant Center. Dette hjelper Google med å forstå katalogen med varer, prisene og beholdningen din. Alle spiller inn på det å bli funnet, indeksert og levert til de riktige søkerne.

Du gjør dette ved å opprette og laste opp en produktfeed. Her er en kort guide.

Hvis dette ser for avansert ut for deg, ikke bekymre deg. Mange e-handelsplattformer (som Webflow og Shopify) lar deg gjøre dette ganske enkelt med et par klikk.

  1. Backlinko -studien

Backlinko studerte rundt 64.000 søk og kom til noen konklusjoner om Google Lens rangeringsfaktorer. Jeg oppfordrer deg til å lese gjennom den og bestemme prioriteringer for optimalisering.

  1. Følg de generelle rådene ovenfor

Rådene om generell image SEO treffer dobbelt her - både fordi det er det Google liker for generell SEO, og nettopp fordi det hjelper til med å optimalisere for Google Lens -søk. Så sørg for at du går gjennom sjekklisten med filstørrelser, formater og andre optimaliseringsmåter.

Pinterest

Pinterest krever mer arbeid før det fungerer for deg. Det skal ikke bare ses som en forlengelse av SEO, men som sin egen kanal sammen med ditt eget nettsted. Så vi skal  introdusere de tiltakene du absolutt må gjøre her.

  1. Kom deg på plattformen

I likhet med Google tilbyr Pinterest sine egne tjenester for bedrifter som jobber for å få fordeler av sine pins.

Start med å opprette en Pinterest-forretningskonto. Dette lar deg administrere tavler og pins, samt kjøre annonser og andre organiske kampanjer direkte fra Pinterest.

  1. Få produktene dine på plattformen

Det er her ting begynner å bli litt plagsomt. I tillegg til å opprettholde bilder på ditt eget nettsted, må du også kategorisere og laste dem opp til Pinterest.

Du gjør dette ved å lage tavler og organisere produktbilder i disse. Her anbefales det å bruke de samme kategoriene som på ditt eget nettsted. Så om du sorterer joggeskoene dine etter menn/kvinner og deretter etter farge, gjør det samme på Pinterest.

  1. Koble nettstedet ditt til Pinterests økosystem

På samme måte som du ville gjort med Merchant Center eller med Analytics, ønsker Pinterest også å koble seg til nettstedet ditt.

Du må først bekrefte og gjøre krav på nettstedet ditt. Slik gjør du det.

Deretter må du også legge til og laste opp en produktfeed til Pinterest. Dette gjør at Pinners kan handle direkte fra deg gjennom appen.

Videre, om du vil ha konverteringssporing og analyse, må du installere Pinterest -taggen på nettstedet ditt. Til slutt, for ekstra synergi, kan du også installere Pinterest -lagringsknappen på nettstedet ditt.

Når alt dette er gjort, skjer det et par ting:

  • Brukere kan nå oppdage deg gjennom visuelt søk

  • Brukere kan feste bilder direkte fra nettstedet ditt til Pinterest

  1. Følg de generelle rådene ovenfor

"Rangeringsfaktorene" til Pinterest er forskjellige til Googles - delvis fordi Pinterest bruker sin egen plattform, delvis fordi Pinterest også fungerer som mange sosiale medier gjør: ved å verdsette og oppmuntre til engasjement.

Ved å optimalisere på SEO-nivå sørger du for at alt fungerer når folk besøker nettstedet ditt fra Pinterest, og ved teknisk optimalisering sørger du for at de ser nettstedet ditt og blir der. (Husker du den eksponentielt økende bounce raten?)

For et dykke dypere i Pinterest SEO-rangeringsfaktorer, sjekk ut denne guiden eller denne veiledningen for andre markedsføringsalternativer på nettstedet.

Fremtiden for søket: MUM

3.000 ord senere, og du vet forhåpentligvis litt mer om visuelt søk og bildesøk.

Husker du hvordan jeg sa at bildesøk søkte etter bilder med tekst, og visuelt søk søkte etter bilder med bilder?

Ja, det kommer ikke til å være sannhet for alltid.

La oss snakke om MUM. Eller Multitask Unified Model. Det er en oppdatering som har vært på vei hos Google en god stund. Det fyller hodene våre med drømmer om fremtidens søk.

Vi trenger ikke gå gjennom de tekniske detaljene, men la oss snakke om hva det gjør for søk.

En av tingene som MUM kan gjøre er å gjøre søk multimodalt. Dette betyr at du vil kunne kombinere bilder og tekstsøk på måter som fremdeles er uvisst.

Alt dette er drevet av Googles kunnskapsgraf. En massiv bearbeiding som vi drar nytte av ved å gjøre SEO. Hvis du vil forbli relevant for fremtiden, må du optimalisere for visuelt søk. Det er ikke bare et kraftig verktøy og en kanal for økte organiske inntekter akkurat nå, men det kommer også til å eksplodere i årene som kommer.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover har han også undervist i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.