/
Innhold
/
0 min read
Pinterest er stedet for uendelige mengder visuell inspirasjon. Brukere besøker Pinterest for å finne inspirasjon til alt fra deres neste DYI-prosjekt til å kjøpe nye høyttalere og å se, oppdage og kjøpe. Nettopp derfor tilbyr Pinterest et vell av markedsføringsmuligheter når det gjelder synlighet, trafikk og til slutt mersalg for din bedrift.
Nedenfor skriver vi om hvordan du kommer i gang på Pinterest for din bedrift og hvordan du kan bruke mediet til å markedsføre produktene eller tjenestene dine.
La oss starte med en kort oversikt over hva Pinterest egentlig er. Pinterest dukket opp i 2010 som en søkemotor og en form for visuell digital oppslagstavle, der brukere samler og lagrer inspirasjonskilder i såkalte 'pinboards' for senere prosjekter eller kjøp. Brukere navngir sine individuelle oppslagstavler, f.eks. 'kjøkkeninnredning', og lagrer lenker til nettsidene der de finner inspirasjonsbilder, for senere å bruke det i kjøkkeninnredningen.
60 % av medias globale målgruppe er kvinner, og de mannlige brukerne vokser med en årlig økning på 40 % i generasjon z.
Og det fine med Pinterest er at så mange som 97 % av de mest populære søkene ikke er relatert til en merkevare. Du har dermed en åpenbar mulighet til å nå svært mange som ikke kjenner din bedrift, men som har interesse for bedriftens produkter eller tjenester. Hvis du og din bedrift på ingen måte har kommet i gang med Pinterest, er det ingen grunn til panikk: ifølge tall fra Pinterest selv oppdager hele 80 % av brukerne deres et nytt merke eller produkt hver eneste uke.
Du og din bedrift kan selvsagt bruke Pinterest til å finne inspirasjon til kontorinnredning, temafester osv., men skal du bruke mediet til online markedsføring må du begynne å lage innhold som kan inspirere din bedrifts målgruppe.
Gjør du bedriften din synlig for målgruppen i det øyeblikket de blir inspirert, er sjansen stor for at du tar målgruppen fra idé til handling og kjøp. Og nettopp fordi 97 % av Pinterest-brukerne gjør ikke-merkerelaterte søk, skal du ikke vær redd for å spamme målgruppen din hvis du lager et vell av innhold. Nesten 100 % vitner om at Pinterest-brukere er på mediet for å bli inspirert av nye merkevarer.
Så la oss gi deg et innblikk i hvordan du får bedriften din på Pinterest.
Begynn med å lage en bedriftsprofil hvor du, i motsetning til en privat profil, får tilgang til Pinterests Analytics-verktøy og Ads Manager. Når profilen er opprettet, bør du gjøre krav på bedriftens nettsted og sosiale medier slik at du med ditt kommende Pinterest-innhold kan generere trafikk til disse plattformene.
Når du har opprettet din bedrifts Pinterest-profil, vil vi anbefale at du søker om de såkalte Rich Pins. De fungerer som beskrivende detaljer om innholdet du trenger for å lage for virksomheten din på Pinterest, og de kan dermed skape mer synlighet og trafikk til innholdet og nettstedet ditt. Rich Pins henter automatisk informasjon fra nettstedet ditt til innholdet ditt på Pinterest, og det oppdaterer seg selv med eventuelle endringer på nettstedet ditt.
Ettersom Pinterest fungerer litt som en søkemotor som Google, bør du nå se nærmere på SEO på din nyopprettede firmaprofil. Du må med andre ord finne søkeordene (keywords) som er relatert til bedriftens produkt eller tjeneste og målrette bedriftsprofilen din med disse søkeordene. Utgangspunktet for dette bør være en søkeordanalyse. Vi har laget en detaljert guide til en søkeordanalyse som du kan bruke til din fordel.
Når du har funnet de relevante søkeordene, start med å inkludere de fire viktigste av dem i navnet på firmaprofilen din. Det gir målgruppen din en umiddelbar idé om hva virksomheten din handler om og hvilke produkter eller tjenester du er sentrert rundt. Bruk også dine viktigste søkeord i din bedriftsprofil bio, der du kort skal beskrive hva din bedrift er satt i verden for.
Etter det er det bare å komme i gang med Pinterest-innhold som samsvarer med søkeordene du har funnet. Både bilde- og videoinnhold er populært på Pinterest, så bestem deg for formatet og start innholdet ditt. Pinterest er – som mange andre medier og plattformer – opplagt for det organiske innholdet nevnt ovenfor. Med det organiske innholdet betaler du ikke Pinterest for å få innholdet ditt ut til målgruppen, du målretter det selv gjennom søkeordsanalysen og kvalitetsinnholdet ditt.
Annonsering er også et alternativ på Pinterest. Det koster selvfølgelig penger og fungerer på en helt annen måte enn med det organiske Pinterest-innholdet som du har rikelig mulighet til å fokusere på. Skulle du ønske å bli smartere på Pinterest-annonsering kan du lese Pinterests egen guide for å komme i gang.
Pinterest er i utgangspunktet nyttig for alle typer virksomheter med et solid inspirerende fotobibliotek som kan brukes til Pinterest-innhold. Pinterest er imidlertid spesielt egnet for bedrifter som selger et produkt. 89 % Av Pinterest-brukerne er der for å få inspirasjon til sitt neste kjøp. Typer bedrifter som har spesielt stor nytte av innhold på Pinterest er bedrifter sentrert rundt matlaging, mote, kunst eller interiør – altså temaer som mange får kjøpeinspirasjon til basert på visuelt vakkert innhold.
Dersom din virksomhet er basert på en tjeneste eller en plattform, kan Pinterest enkelt vise seg å være en nyttig plattform for å gjøre deg mer synlig for målgruppen din. Alt det handler om er å lage godt inspirerende bilde- eller videoinnhold som skaper bevissthet om deg eller som motiverer deg til å investere i din tjeneste eller plattform. Før du starter med Pinterest, må du selvfølgelig også være sikker på at en del av målgruppen din faktisk er på Pinterest – ellers gir det ikke mye mening å bruke mye ressurser på å få i gang virksomheten din på Pinterest.
Pinterest har et såkalt Pinterest Trends-verktøy, hvor du kan se de mest brukte søkeordene og emnene i for tiden USA, England og Canada de siste 12 månedene. Selv om du foreløpig ikke kan se data i Norge eller andre nordiske land, gir trendsøkeord i store land som USA, England og Canada et godt innblikk i generelle trender, og du kan bruke det som inspirasjon til din bedrifts Pinterest-profil, t.d. hvis det måtte være sentrert rundt norsk innhold.
Pinterest er en måte å få flere besøkende fra organisk innhold til bedriftens nettsted. SEO er en annen måte. Hvis du vurderer å komme i gang med SEO for din bedrift, er et godt utgangspunkt å følge vår SEO-guide. Mange lærer imidlertid raskt at SEO er tidkrevende og ikke så enkelt, og det er derfor mange bedrifter henvender seg til en partner som håndterer deres SEO. Skulle du oppleve det samme, eller en uforpliktende prat om din bedrifts SEO-situasjon høres tiltalende ut, er vi mer enn klare til å snakke med deg. Alt du trenger å gjøre er å be om en gratis SEO-analyse.
CPO & Partner
Thomas er CPO og partner, og hans daglige fokus ligger på kontinuerlig analyse av Googles algoritme og utvikling av SEO som et produkt. Thomas har jobbet med SEO i flere år med stor lidenskap for å dele sin kunnskap om hvordan bedrifter best kan implementere SEO i sin virksomhet. I tillegg til Bonzer bidrar Thomas med kunnskap til lesere hos blant annet Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Han underviser også i digital mediestrategi ved Copenhagen Business School og i SEO ved DMJX i København. Har du spørsmål eller ønsker angående SEO, er du velkommen til å kontakte ham på [email protected].
Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?
La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.
Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?
La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.