/
Google Nyheter
/
0 min read
SEO er alltid under konstant endring. Hvert år slipper Google hundrevis av oppdateringer som har både små og store konsekvenser for søkeresultatene – og dermed for alle oss som jobber med SEO.
I denne artikkelen gjennomgår vi utviklingen du må holde øye med.
Google har bekreftet at lokale søkeresultater har blitt skikkelig overhalt. Oppdateringen startet i slutten av november og ble rullet ut rundt 8. desember.
Detaljer:
Nærhet er nå en av de viktigste faktorene
Hvordan de lokale søkeresultatene vises har også endret seg. Fra klassikeren med kartet og tre resultater under, beveger Google seg mot at de tre søkeresultatene er på siden av kartet.
Oppdateringen skapte mange endringer i søkeresultatene.
Google har forsøkt å bringe autentiske og gode anmeldelser til toppen i stedet for sponset innhold.
Tilbake i april valgte Google å gi ut en ny oppdatering fokusert på produktanmeldelser. Nå kommer to nye best practice som kan hjelpe anmeldelsene dine å bli sett mer.
De er som følger:
Du bør inkludere visuelle bevis (bilder eller video) på at du faktisk har vært involvert i produktet.
Inkluder lenker til mer enn én butikk der en leser kan kjøpe varen.
Har du hatt problemer med å få innholdet ditt indeksert?
Du er i hvert fall ikke den eneste. Mange SEO-selskaper i verden har rapportert det samme: at Google ikke indekserer så mye innhold i disse dager som de gjorde tidligere.
Det skal imidlertid sies at Google fortsatt avviser at det har skjedd noen endring i prosedyrene deres. Samtidig er anbefalingen deres også den samme: Å gjøre innholdet ditt mer awesome.
Hvis nettstedet ditt har svingninger som varer mer enn noen få dager, risikerer du å miste rangeringen på Google. John Mueller har nettopp bekreftet det. Nærmere bestemt betyr dette at hvis du vurderer å forlate nettstedet ditt over en lengre periode (for eksempel i forbindelse med et re-design) eller hvis du opplever tekniske utfall, så må du skynde deg å få nettstedet tilbake på føttene.
For etter en dag med svingninger vil Google begynne å se det som nettstedets nye permanente tilstand. Og da er det ikke lenger tatt hensyn til siden om de fine rangeringene på søkeresultatene. Det betyr at det som kunne vært et kort utfall nå kan få langsiktige konsekvenser.
Google har gitt ut en fin liten infografikk som viser hvordan du som nettstedeier best kan bruke brukergenerert innhold (UGC), eller brukerskapt innhold. Det kan være alt fra kommentarer over anmeldelser til foruminnlegg eller gjesteblogging.
Det beste rådet er:
Alt på din side er ditt ansvar
Lag konkrete retningslinjer for atferd, språkbruk og så videre.
Rekrutter moderatorer og hold øye med nye innlegg
Bruk CAPTCHA og andre verktøy for å filtrere spam fra.
Google er i full gang med å oppdatere Core Web Vitals med en ny beregning. Denne gangen må nettsidens respons (hvor god og rask den er til å svare på brukerinnspill) undersøkes.
CWV er et sett med målinger som viser hvor brukervennlig nettsiden din er.
En av disse målingene er First Input Delay (FID), som viser hvor lang tid det tar før en bruker først kan samhandle med siden. Men det har blitt kritisert for ikke å være nøyaktig nok eller tilsvarende det som faktisk irriterer brukere på kjedelige nettsider.
Og derfor står den til å skiftes ut. Du kan få alle nerdete detaljer her.
Som vanlig avslører Google hvert år hva vi har brukt søkemotoren deres til. Her er dataene for de mest populære søkene, menneskene vi har lett etter og mye, mye mer.
Nyhetsartikler vil nå oftere vises på en annen måte enn du er vant til. For Google er målet å øke mengden topphistorier og innhold av høy kvalitet som vises på et bredt spekter av søk. Og dette er søkene som har høy nyhetsverdi og hvor saken ofte kan endre seg fra dag til dag.
Den nye kommer til å se slik ut:
I 2021 mistet Google sin posisjon som det mest populære nettstedet i verden. I hvert fall ifølge en ny rapport fra Cloudflare, som de publiserer hvert år. Her gjennomgår de hvilke nettsider i verden som får mest trafikk.
Og i år er det en stor overraskelse: TikTok tar førsteplassen og velter dermed Google fra tronen.
De 10 mest populære domenene i 2021 er:
TikTok.com
Google.com
Facebook.com
Microsoft.com
Apple.com
Amazon.com Amazon.com
Netflix.com
YouTube.com
Twitter.com
WhatsApp.com
CPO & Partner
Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover har han også undervist i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].
Deres vekst med SEO starter her.
Ikke gå glipp av flere potensielle kunder - la oss sørge for at de finner frem til dere.
La oss vise dere en SEO-strategi som kan ta dere til neste nivå
Et kort møte hvor vi gjennomgår deres posisjon i markedet og presenterer de ulike mulighetene.