/
Google Nyheter
/
0 min read
Hvert år publiserer Google sitt Year in Search, hvor de gjennomgår gjennomgår hva folk har søkt mest på gjennom året. I år har sport og politikk trendet spesielt mye, noe vi også ser tydelig gjennom de norske søkene.
Her har vi samlet alt for deg, fra kategorier om kjente norske personer til produkter som har hatt ekstra stor etterspørsel fra forbrukerne. På samme måte gir vi deg antall månedlige søk, samt hva som har vært den mest populære måneden.
Her er søkeåret 2021.
Samlet blir søkene delt inn i åtte kategorier:
Verdensomspennende begivenheter er helt klart også det som fyller Norge.
Gjennom sommeren var det spesielt EM i fotball samt (selvfølgelig...) som tok oppmerksomheten til nordmenn. Og interessen for den danske fotballspilleren Christian Eriksen var stor.
I løpet av høsten gikk interessen fra fotball til den Sør-Koreanske serien Squid Game. Serien tok verden med storm og toppet ikke bare listen på Netflix, men også på Google. Nordmenn ble like besatt som resten av verden.
(Grafen ovenfor viser kun søkevolum i 0-100)
De fem mest Googlede nordmennene i 2021 - og det høyeste månedlige søkevolumet (antall søk) - er som følger:
Gjennom året har nordmennene ovenfor vært definert av hendelser som setter spotlightet på dem.
I år var det ny musikk, sport og politikk som fikk folk til å google aller mest, hvor DJ og The Voice mentor, Matoma, ligger øverst på listen og nye statsminister, Jonas Gahr Støre er den femte mest googlede personen i 2021. Dagen navnet ble mest Googlet var 12. september, dagen før årets stortingsvalg.
Google trendene ble også preget da vi sa farvel med skuespiller Kjersti Holmen i september.
Slik så det ut i løpet av året:
Musikk er en stor del av livet og absolutt en viktig kategori på Google i året som gikk.
Her får du de topp fem mest søkte på i musikkindustrien, her er det en god blanding av norske og internasjonale artister.
Matoma topper også denne listen og norske artister ser ut til å være de mest populære. Dødsfallet til DMX har også fått søkene til å gå opp, og ikke minst har rettssaken til Britney Spears fått stor oppmerksomhet, også i Norge.
Det var mye som skjedde i den norske politikken i 2021, ikke minst stortingsvalget. Som vanlig tok folk til Google for å finne informasjonen de lette etter, her er det folk søkte aller mest på.
Valgomat
Stortingsvalget 2021
Arbeiderpartiet
Jonas Gahr Støre
SV
Barnas Valg
Emilie Enger Mehl
Rødt
Arbeidernes internasjonale kampdag
FRP
Enda et år med korona har ført til mer tid foran TV-en, her er TV-showene nordmenn søkte mest etter gjennom året.
Her er det helt klart at nordmenn er hjemmekjære og det er norsk underholdning som blir mest søkt etter. Likevel er det serien fra andre siden av verden som ligger helt øverst på lista - Squid Game, som tok verden med storm.
Google har svaret på alt (nesten) og nordmenn stiller virkelig alle mulige spørsmål i Google sitt søkefelt. I år lurte de mest på følgende:
Hva er...
1. Hva er sperregrensen
2. Hva er RS virus
3. Hva er parlamentarisme
4. Hva er Taliban
5. Hva er substantiv
6. Hva er demokrati
7. Hva er Stortinget
8. Hva er halloween
9. Hva er energi
10. Hva er kvikkleire
Ja, her hadde nordmenn virkelig en rekke interessante spørsmål, men det stopper ikke her.
Hvordan stemme
2. Hvordan skrive cv
3. Hvordan finne prosent
4. Hvordan bli kvitt forkjølelse
5. Hvordan gå ned i vekt
6. Hvordan bli kvitt fluer
7. Hvordan slette Instagram-konto
8. Hvordan kjøpe bitcoin
9. Hvordan få koronapass
10. Hvordan steke biff
Det er enda godt Google kan gi oss svarene på alt vi lurer på gjennom et år.
Sport har også fått sin egen seksjon hvor søkene varierer fra fotball til OL og Håndball VM.
En annen veldig populær kategori blant Google søk er oppskrifter, hvor nordmenn er spesielt glad i fisk, men også bakst og søtsaker.
De 10 mest trendy søkene innen mat ser slik ut:
Det ser ut som de fleste har hatt foccacia og ostekake på bordet til 17. mai. Ellers har det vært stor variasjon fra kveite til nachos, og ikke minst stor interesse for hjemmelaget plommesyltetøy når plommene modnet i september.
CPO & Partner
Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover har han også undervist i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].
Deres vekst med SEO starter her.
Ikke gå glipp av flere potensielle kunder - la oss sørge for at de finner frem til dere.
La oss vise dere en SEO-strategi som kan ta dere til neste nivå
Et kort møte hvor vi gjennomgår deres posisjon i markedet og presenterer de ulike mulighetene.