/
SEO
/
0 min read
I mange år har vi lært oss å “google”: vi skriver inn søkeord og får en liste med blå lenker. Måten vi googler på kommer høyst sannsynlig til å endre seg snart. Google er i ferd med å rulle ut en stor oppdatering – AI Mode – og den vil endre spillereglene for mange virksomheter.
Vi er allerede godt kjent med AI-chattene etter noen år nå. AI Mode er nettopp det, bare enda mer personlig og handlingskraftig. En digital assistent som forstår hva du egentlig ønsker, sammenligner produkter for deg, planlegger feriereisen din og kan booke bord for deg i kveld kl. 19.30 på “byens beste italienske restaurant”. AI Mode finnes allerede i 180 land.
Norge står for tur. Og med AI Mode i Norge vil spørsmålet ikke lenger være “hvordan rangerer vi høyest?”, men “hvordan blir vi AI-ens favorittkilde?”
De nye funksjonene i AI Mode gjør at søket kan handle direkte på vegne av brukeren. Dette er ikke bare en stor endring fra den vanlige lenkelisten, men tar også teknologien et steg videre enn de AI-sammendragene (AI Overviews) som ble lansert i Norge våren 2025.
AI Mode vil være tilgjengelig i en egen fane helt til venstre i søkealternativene.
En bruker kan be Google finne en middagsreservasjon for et bestemt antall personer på en spesifikk tid og sted. AI-en bruker da direkte integrasjoner med partnere som OpenTable og Resy, kobler informasjonen til Google Maps og Knowledge Graph, og presenterer ferdige bookingalternativer. For å gjøre svarene enda mer relevante analyseres også personlige data fra brukerens søkehistorikk, lokasjon, Gmail og kalender.
Denne utviklingen stiller helt nye krav. Virksomheter kan ikke lenger kun stole på søkeord for å være synlige. I stedet må de bygge en sterk merkevare og produsere innhold som Googles AI vurderer som en pålitelig autoritet. Målet er å bli den informasjonskilden AI-en velger for å formulere sine skreddersydde og handlingsrettede svar til brukeren.
Å følge Googles retningslinjer for E-E-A-T er en effektiv måte å bygge nettstedets autoritet på.
Googles AI Mode ekspanderer nå fra USA, Storbritannia og India til over 180 nye land. Norge og EU-land holdes imidlertid utenfor på grunn av usikkerhet knyttet til EUs kommende AI-lovgivning. Dette følger et kjent mønster, og innebærer at norsk brukere – i motsetning til nesten resten av verden – ikke får tilgang til Googles mest avanserte søkeopplevelse riktig ennå.
Å planlegge ting sammen blir nå langt enklere. Med den nye delingsfunksjonen i AI Mode kan brukere i USA sende en lenke til samtalen sin og la venner hoppe inn direkte. Alle kan bidra i samme søkeflyt – perfekt når dere skal organisere en reise, et utdrikningslag eller et annet felles prosjekt.
Denne delingsfunksjonen skaper også en helt ny kanal for organisk rekkevidde for virksomheter. Med ett eneste klikk kan et smart utformet svar deles videre til flere enn bare én bruker. Det betyr at en side med innhold av høy kvalitet kan leve sitt eget liv og nå et publikum langt utover det opprinnelige søket.
Selv om vi i Norge fortsatt venter, er det nå du bør handle. Å vente til AI Mode er her, er å være for sent ute. Konkurransen om synlighet på Google blir tøffere og mer kompleks enn noensinne.
Virksomheter som vil ligge i front, må allerede nå begynne å tenke utover enkeltstående søkeord og heller fokusere på helheten (kort oppsummert):
Skape innhold som i dybden besvarer kundenes spørsmål – med fokus på søkeintensjon.
Bygge et teknisk robust og raskt nettsted.
Posisjonere seg som en naturlig autoritet i sin nisje (følge E-E-A-T).
Dette er en ny æra for digital synlighet. Hos Bonzer hjelper vi virksomheter å navigere i skiftet – fra klassisk SEO til å vinne i nye AI-grensesnitt som Google AI Mode, ChatGPT og Gemini.
Vil du lese mer? Last ned vårt Whitepaper: Bedrifters guide til synlighet i ChatGPT og Gemini.
De siste 8 årene har vi gjennomført mer enn 3 000 gratis, håndlagde SEO-analyser for nordiske bedrifter. For første gang på lenge gjør vi nå en grunnleggende oppdatering av rammeverket for analysen – den vil også inkludere AI-søk som et fast element.
Director, Consulting
Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?
La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.
Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?
La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.