/
SEO
/
0 min read
Visste du at det gjennomføres 5,6 milliarder Google søk hver eneste dag?
Dette betyr at uansett hva din virksomhet driver med søker folk på det online. Det gjelder alt fra store til små virksomheter og nisjer.
La oss formulere det slik - for hver måned du ikke investerer i søkemotoroptimalisering (SEO) går det en måned hvor du taper potensielle kunder til dine konkurrenter. Det gjelder å være synlig på nett.
Hele 92% av alle søk på nett gjennomføres på Google, her er det store muligheter for å drive trafikk til siden din og få inn potensielle kunder.
Over 60% klikker på de første fem treffene på Google, derfor er SEO - søkemotoroptimalisering - helt nødvendig for å være blant en av de sidene som potensielle kunder faktisk klikker seg inn på.
SEO bør være en del av enhver virksomhets digitale markedsføringsstrategi, bare se på Contractbook som fikk en vekst på 1288% i konverteringer gjennom organisk trafikk til sin side etter de begynte å jobbe med søkemotoroptimalisering.
Se for deg dette: Du har et tannlegekontor i Oslo. En potensiell kunde skriver inn ”tannlege Oslo” i søkefeltet på Google.
Ved hjelp av et SEO verktøy kan vi se at det er hele 1 400 mennesker som gjennomfører akkurat dette søket hver måned. Det betyr at det finnes 1 400 potensielle kunder for din virksomhet hver måned.
I løpet av 0,51 sekunder finner Google 9,480,000 resultater.
Dette er konkurrentene dine. Konkurransen er altså stor. For å vinne over konkurrenten er du nødt til å ha en høyere plassering enn dem på Google. Du må ha en plassering på førsteside for at kunden skal kunne finne deg.
Selvsagt er 9,480,000 resultater langt flere enn hva søkeren klikker seg gjennom. Søkemotoren har selv rangert søkeresultatene basert på over 200 rangeringsfaktorer for å gi søkeren det beste resultatet som ender opp øverst på siden.
Sannsynligheten for at den potensielle kunden trykker på det øverste resultatet, eller et av de andre topp fem resultatene, er 60%. Om din side rangerer lenger ned enn konkurrenten har du tapt.
Om siden ligger på side to på Google er den allerede tapt i jungelen av informasjon som ligger på internett. Kunden kommer da ikke til å finne fram til siden din.
Så hvordan kommer du deg opp på side 1 (med full tilstedeværelse ovenfor potensielle kunder) og unngår å falle helt bort i jungelen av informasjon? Svaret er SEO - søkemotoroptimalisering.
SEO står for Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering. SEO er et begrep som omfatter hvordan du optimaliserer nettsiden din for å rangere høyt opp på bl.a Google. Google er den største søkemotoren.
Du kan lese mer om hvordan en søkemotor fungerer her.
Det finnes over 200 rangeringsfaktorer som Google bruker til å vurdere din nettside og avgjøre hvilken plassering siden skal få - eller om den i det hele tatt får en plassering.
Vi vet ikke akkurat hva alle de 200 faktorene. Det er bare søkemotoren selv som vet akkurat hvordan dette fungerer. Likevel er det mye vi vet og kan gjøre for å optimalisere siden. Blant annet kan vi optimalisere kvaliteten på innholdet og lenker på siden.
Få en gratis SEO analyse nå for å få hjelp til å finne ut hvordan din virksomhet kan få suksess med SEO.
Om du ikke allerede er overbevist, vil vi komme med 10 gode grunner til hvorfor din virksomhet bør jobbe med SEO.
En søkemotor tar ikke betalt for å rangere sider. Søkemotoren belønner heller gode nettsider med gode plasseringer. I utgangspunktet betyr dette at siden belønnes med trafikk, eventuelle kunder som også fører til økonomisk gevinst.
Ved hjelp av metadata (metatittel og metabeskrivelse), har du mulighet til å presentere siden din på en god måte ovenfor kunden - dette er det første inntrykket den potensielle kunden vil få av din virksomhet gjennom Google.
Med høy rangering på Google fungerer dette som en form for gratis eksponering og annonsering ovenfor kunden.
Å bygge en merkevare handler om å gjøre potensielle kunder bevisst om din virksomhet og skape et forhold mellom merkevaren og den potensielle kunden.
Med god SEO blir du synlig for den potensielle kunden.
Om den kunden ser navnet på din virksomhet når de søker på en informasjon eller tjeneste du tilbyr, vil dette skape bevissthet og en form for relasjon mellom din virksomhet og den potensielle kunden. Dette gjør merkevaren din lettere å huske og kan i det lange løpet føre til en konvertering til salg.
Du velger selv hvor mye tid og ressurser du legger inn i arbeidet med SEO. Om du jobber godt med SEO vil det absolutt lønne seg.
Virksomheten kan spare tid og ressurser inhouse ved å investere i et byrå som gjør SEO effektivt for deg.
Du invisterer ikke da bare i et byrå, men også i din egen virksomhet. Dette er fordi god SEO vil gi større avkastning som gir tilbake til virksomheten.
I motsetning til mange former for reklame i dag, er Google en sikker vinner.
Om du bruker hele ditt markedsføringsbudsjett på ads, risikerer du å
1. Irritere kunden med uønsket innhold eller
2. Ikke treffe riktig kunde på de plattformene de befinner seg på.
Med god SEO er begge disse problemene løst.
Når en kunde bruker et søkeord relatert til din virksomhet på Google, er det fordi de selv er på jakt etter informasjon. Det er altså kunden selv som oppsøker informasjon, produkter eller tjenester som din virksomhet - ideelt sett - kan tilby, derfor er Google en genial salgskanal.
Med for eksempel Google Ads vil det koste å ha annonseplass på Google. Flere undersøkelser viser at de fleste klikker på organiske søk - altså ikke betalt - før de klikker på ads. Betalte plasseringer tar kun 15% av trafikken på et søk. Det vil dermed lønne seg å jobbe med SEO som driver organisk trafikk.
Om vi går tilbake til eksempelet med tannlege Oslo, ser vi at det er 1 600 som trykker på resultater under søket “tannlege Oslo”. Kun 11% av disse kommer fra betalte plattformer som Google ads.
50% Av klikkene er organiske, det vil si at det ikke er gjort noen betaling til søkemotoren. Klikkene er skapt organisk gjennom god SEO.
Du kan få trafikk til din side gjennom betalt annonsering, men sekundet du slutter å betale for annonseringene, går investeringen tapt.
SEO er derimot en bærekraftig investering du vil få nytte av i lang tid. Nettsiden vil bli liggende på plasseringen den har fått av Google, og bli funnet, så lenge den når opp til søkeintensjonen og kontinuerlig holdes oppdatert.
Enda en fordel med SEO er at om du først har fått en plassering på førstesiden på ett søkeord, er det stor sannsynlighet for at du også vil få en plassering på søkesiden til “longtail” versjonen til samme søkeord. Longtail søkeord er lenger søkeord som ofte er mer konkrete og består av flere ord eller en setning.
Om du for eksempel rangerer på søkeordet “SEO, er det også en stor sannsynlighet for at du kommer til å rangere på longtail søkeordet “Hva er SEO”.
Longtail søkeord brukes ofte av potensielle kunder som er lenger inn i prosessen ved å ta en avgjørelse og gjennomføre et kjøp. Det kan derfor være til stor nytte å rangere på slike søkeord.
Å være det øverste resultatet på Google indikerer at du også er det beste valget for kunden.
En kundereise består typisk av flere steg. SEO kan møte kunden i hvert av stegene og lede dem fram til en avgjørelse for å konvertere nye kunder.
Vi kan visualisere SEO gjennom The Marketing Funnel, som går fra “bevissthet” til kjøp. The Marketing Funnel er derfor reisen som sender kunden direkte din vei.
Når du skaper innhold som oppfyller kjøperens behov i sin reise på Google, vil de med stor sannsynlighet velge din side som svarer på deres søking.
Dette handler om search intent eller søkeintensjonen som handler om hva søkeren mente og hvilke type resultater kunden leter etter. Om ditt innhold matcher med hva kunden ser etter, kan trafikken til siden konverteres til salg.
For å oppsummere så er SEO absolutt avgjørende for å være synlig på nett og få kunder. Det er stor konkurranse om å ligge øverst på Google.
Å rangere på førstesiden på Google krever god SEO, det er derfor helt essensielt at SEO er en del av din virksomhets markedsføringsstrategi.
Her kan du lære enda mer om SEO.
Det er likevel ikke sånn at du er nødt til å bli SEO ekspert for å kunne få nytte av SEO. Det finnes allerede mange eksperter som elsker å jobbe med søkemotoroptimalisering og vil hjelpe din virksomhet med å bli mer synlig på nett. Vi vil gjerne allerede i dag lage en gratis SEO analyse. Her vil du få lære mer om din virksomhets SEO potensiale, samt hva som skal til for å få vekst i virksomheten.
CPO & Partner
Thomas er CPO og partner, og hans daglige fokus ligger på kontinuerlig analyse av Googles algoritme og utvikling av SEO som et produkt. Thomas har jobbet med SEO i flere år med stor lidenskap for å dele sin kunnskap om hvordan bedrifter best kan implementere SEO i sin virksomhet. I tillegg til Bonzer bidrar Thomas med kunnskap til lesere hos blant annet Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Han underviser også i digital mediestrategi ved Copenhagen Business School og i SEO ved DMJX i København. Har du spørsmål eller ønsker angående SEO, er du velkommen til å kontakte ham på [email protected].
Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?
La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.
Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?
La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.