Case

Suksess med SEO: Make Influence ble markedsledende på “influencer”-relaterte søk

Konsulenter

Thomas Bogh

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.

Nøkkelresultater

  • Økning i månedlig organisk trafikk: 349%

  • Økning i visninger på Google: 358%

  • Økning i konverteringer fra organisk trafikk: 177%

Make influence er i dag øverst i Googles organiske søkeresultater på en rekke søkeord innenfor influencer-relaterte søk.

Samarbeidet mellom Bonzer og Make Influence startet i april i år. Siden den gang har vi klart å skape fantastiske resultater i samarbeid med den danske prestasjonsbaserte plattformen for influencer marketing.

I løpet av de første sju månedene har vi etablert og bekreftet Make Influences plass som værende ledere innen hele influencer marketing. Sammen ser vi nå på ekspansjonsmuligheter i nye markeder, mens vi fortsetter å jobbe med å utvide Make Influences danske markedsandel.

I dette caset går vi i dybden på følgende utvikling og resultater:

  • Økning i organiske søkeord på side 1 på Google

  • Økning i månedlige visninger på Google

  • Økning i månedlig organisk trafikk

  • Økning i antall selskaper som oppretter en bedriftskonto.

Avslutningsvis oppsummerer vi hva vi faktisk har gjort, og gir deg gode råd om hvordan din bedrift kan oppnå lignende resultater med SEO.

Men først ...

Hvem er Make Influence?

Make Influence er Danmarks første og eneste performance baserte plattform for Influencer-markedsføring.

På plattformen er det mulig for selskaper å møte potensielle influensere de kan samarbeide med. Tidligere betalte selskaper mye penger på forhånd for influensersamarbeid - uten nødvendigvis å kunne måle den faktiske verdien av samarbeidet. Slik fungerer det fortsatt flere steder i bransjen.

Dette er nå muliggjort gjennom plattformen hvor influencere og selskap kan møtes, inngå en avtale om en kampanje og deretter måle den spesifikke verdien av samarbeidet gjennom tilknyttede lenker. Dette bidrar til større åpenhet i bransjen.

Plattformen er først og fremst skapt med det formålet å skape en verden der selskaper og influencere får størst mulig utbytte av hverandre.

La oss se nærmere på de spesifikke resultatene vi har oppnådd.

Økning i organiske søkeord på side 1 i Google

Når du designer innhold for nettstedet ditt er det avgjørende at du samsvarer med kundenes søkeintensjon på et valgt søkeord. Om du ikke gjør dette kan du glemme alt om å rangere på dette søkeordet.

Dette er grunnlaget for at vi har kunnet utvikle relevant innhold for spesifikke søkeord. Blogginnlegg - og en enkelt kategoriside - som i dag rangerer på posisjon 1 på følgende søkeord i de organiske søkeresultatene:

  • 'Influencers Denmark'

  • 'Danske influencers'

  • 'Micro influencers danmark'

  • 'Influencer marketing platform'.

Søkeord som til sammen har et estimert månedlig søkevolum på rundt 1000.

La oss ta en titt på utviklingen av organiske søkeord på side 1 i Google:

I begynnelsen av samarbeidet rangerte Make Influence på åtte søkeord på side 1. I dag rangerer de på 47. Dette er en økning på 487% - på syv måneder. Totalt rangerer Make Influence på 266 organiske søkeord. Flere av disse er på vei mot side 1 i Google SERP.

'Influencer' (månedlig søkevolum: 4600) er et av søkeordene der Make Influence allerede rangerte på side tre i SERP. Derfor skapte vi nytt innhold til bloggen deres som samsvarte med brukernes søkeintensjon.

Dette har ført til at blogginnlegget for øyeblikket er nummer ni i de organiske søkeresultatene. Du kan se utviklingen nedenfor:

Økningen i antall søkeord på side 1 har også betydd en markant økning i antall visninger i organiske søkeresultater.

Økning i månedlige visninger på Google

Etterhvert som flere søkeord vises på side 1, øker også antallet månedlige impressions (visninger). Impressions angir hvor mange ganger en bruker har blitt utsatt for en lenke til en av nettstedets nettadresser i søkeresultatene.

De to grafene ovenfor sammenligner antall visninger i september - henholdsvis september 2019 (stiplet graf) og september 2020 (lilla graf, topp). Grafen er en indikasjon på at det i perioden har vært en økning på 358% i antall visninger.

Det er først og fremst de mange nye rangeringene på side 1 om relevante søkeord som gjør at så mange nye brukere finner Make Influence organisk. I tillegg er det en rekke l_ong tail variasjoner_ _a_v de valgte søkeordene som også oppnår gode rangeringer og dermed skaper flere visninger.

Økning i månedlig organisk trafikk

Over ser du utviklingen i den månedlige organiske trafikken til Make Influences nettsted. Det grønne området markerer perioden vi har jobbet med caset.

Den store veksten i organisk trafikk fra august kommer av blogginnlegg og nye optimaliserte kategorisider som har blitt indeksert av Google og deretter rangert på side en på utvalgte søkeord.

Både september og oktober slo rekorden for flest månedlige besøkende på nettstedet noensinne.

Samtidig er det viktig å påpeke at vi har fortsatt å jobbe med caset etter at de valgte landingssidene og blogginnleggene ble fullført og gikk live på nettstedet i mai. I løpet av denne perioden går vi i gang med en rekke linkbuildingtaktikker som er skreddersydd for kundens virksomhet.

Disse taktikkene er også valgt basert på den grundige analysen som har lagt grunnlaget for dette vellykkede caset. Mer om dette kommer i avsnittet 'oppsummering - hvordan ble disse resultatene oppnådd?'.

Økning i antall bedrifter som oppretter en bedriftskonto

For SaaS-kunder og andre selskaper som ikke spesifikt driver en netthandel på siden sin, er det en rekke andre KPI-er som er avgjørende. Disse KPI-ene kan settes opp som "goals”, eller mål i Google Analytics. Et av de viktige målene for Make Influence er å spore hvor mange nye selskaper som oppretter en bedriftskonto og hvor mange influencere som oppretter en influencer-konto på plattformen.

Her har vi kunnet måle at det har vært en økning på 177 prosent i antall selskaper som oppretter en bedriftskonto gjennom organisk trafikk. Tallene dekker de syv månedene vi har jobbet med caset, sammenlignet med samme intervall i fjor (april-oktober 2019).

Hva er hemmeligheten bak disse resultatene?

Oppsummering - hvordan har vi oppnådd disse resultatene?

Grundig analyse og en skreddersydd seks måneders plan

Dette er hemmeligheten bak et vellykket SEO forløp. Du må kanskje spørre hvilke elementer er inkludert i en slik analyse. For Make Influence gjorde vi følgende:

  • Valg av søkeord

    • I samarbeid med vår forretningsutvikler velges en rekke viktige søkeord som din bedrift foreløpig ikke rangerer tilstrekkelig på.

  • Innholdsanalyse

    • Hvilke typer innhold søker dine kunder etter? Hva slags innhold har konkurrentene dine og hvilke trender blir sett i markedet for øyeblikket?

  • Innholdsplan

    • Hva er søkeintensjonen bak de valgte søkeordene? Hvilken type innhold må vi utvikle for å matche denne søkeintensjonen og dermed rangere på det bestemte søkeordet?

  • Produksjon av innhold

    • Våre Content Spesialister har erfaring fra over hundre cases. Spesialistene produserer innhold som matcher deres tone-of-voice, samtidig som det fanger forbrukerens oppmerksomhet og interesse.

  • Backlink audit

    • En backlink audit består av to deler: Nettstedets egne lenker og konkurrentenes lenker.

      • På kundens eget nettsted sjekker vi etter spam lenker som kan hindre nettstedet i å rangere

      • Analysen av konkurrenters lenker brukes til å legge en plan for relevante fremtidig linkbuilding-taktikker.

Til tross for at vi la en seks måneders strategi fra starten, betyr det ikke at det ikke er mulig for oss å endre og tilpasse strategien underveis. Corona er et veldig godt eksempel på at verden er uforutsigbar, det samme gjelder kundene dine, derfor overvåker vi markedet ditt kontinuerlig og ser på potensielle forretningsmuligheter.

Samtidig må det påpekes at hver kunde er forskjellig. Vi tar utgangspunkt i nettop deres case og nåværende ytelse. Deretter tilpasser vi Bonzers interne ressurser for å matche dine ønsker og behov.

Vi er utrolig fornøyde med samarbeidet med Bonzer. Deres kreativitet for innhold og deres generelle kompetanse har bidratt til at vi har sett utrolig gode resultater på SEO-fronten på veldig kort tid.

I en bransje hvor det er mange talentfulle aktører på markedet er det vårt endelige mål å bli topp-of-mind når det gjelder influencer marketing. Etter å ha startet samarbeidet med Bonzer er vi allerede godt i gang. Vi ser frem til vårt fremtidige samarbeid. Vi er ikke i tvil om at vi vil oppnå enda villere resultater.

Rasmus Bruus Larsen, founder & CMO, Astrid Dam Schiøller, Influencer Marketing Manager i Make Influence

Skal din bedrift oppnå lignende resultater med SEO?

Er du ansvarlig for den digital performance i selskapet? Vi har utarbeidet en guide til SEO hvor vi gir deg de beste rådene om hvordan din bedrift kan optimalisere den organiske ytelsen.

Bør virksomheten din være Bonzers neste vellykkede case? Be om en gratis SEO -analyse på lenken nedenfor. Vi analyserer selskapets nåværende ytelse, samt konkurrentene dine, og vurderer markedsmulighetene dine - uansett hvor i verden markedet ditt er. Vi gjør vårt beste for å svare på alle forespørsler.

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.