blogg

/

Google Nyheter

/

0 min read

Google Nyheter Januar 2022

Det er tid for Google Nyheter! 2022 har ankommet og ettersom markedsføringsteam over hele verden sementerer handlingsplanene sine, evaluerer kanalene deres og fullfører strategiene, er det fornuftig å holde seg oppdatert med oppdateringene fra den største søkemotoren i verden, Google.

Når det kommer til SEO, endres landskapet raskt og ofte.

Så vi vil veilede deg gjennom oppdateringene og beskjedene som kommer fra Google.

Spoilervarsel: Du har ingen store algoritmeoppdateringer å bekymre deg for, men det er nyttige tips og triks å finne.

Google vil crawle mindre i fremtiden.

Med hensyn til miljø og bærekraft , vurderer Google å redusere mengden «refresh»-crawl i fremtiden.

Googles Gary Illyes sier det slik:

«Vi er CO2-nøytrale siden – hva vet jeg – 2007 eller noe, 2009. Men det betyr ikke at vi ikke kan redusere fotavtrykket vårt på miljøet enda mer. Og å crawle er en av tingene som kan kutte litt lavthengende frukt.»

Dette er basert på følgende: Google går ofte tilbake til en side for å se om den har endret seg. Men de fleste sidene på internett endres ikke så ofte. Tenk på personvernreglene dine eller "Om oss"-siden din. Så for å spare på unødvendig serverkapasitet vil Google bli bedre til å finne ut hvordan man kan redusere den typen gjennomganger.

Bunnlinjen:

  • Det er usannsynlig at oppdagelse-crawl vil bli påvirket.

  • Google ønsker å forbedre deres evne til å skille mellom nettsteder som trenger oppdatering, og de som ikke gjør det. Se for deg en nyhetsside som vg.no versus bestemorens blogg.

Ny robot-tag: indexifembedded

Google har annonsert en ny tag. Det er indexifembedded. En tag som lar nettsteder både ha mediesider uindeksert og deres medieinnhold indeksert.

I bunn og grunn handler det om å tilby en større grad av kontroll til nettsteder som organiserer innholdet sitt på en bestemt måte.

Som et eksempel oppgir Google følgende:

"Hvis podcast.host.example / playpage? podcast=12345 har både noindex og indexifembedded tag, betyr det at Google kan inndele innholdet på denne siden i recipe.site.example/my-recipes .html under indeksering.”

Detaljer:

  • Bruk taggen for å få innhold indeksert når det er innebygd gjennom iframes på andre sider, selv når innholdssiden har noindex-taggen.

  • Bør brukes i kombinasjon med noindex-taggen.

  • Dette er en svært edge-case-tag som sannsynligvis ikke vil være nyttig for de fleste nettsteder.

Visninger er et dårlig mål på søkevolum

På grunn av Googles hyper-personlige karakter, er visninger en dårlig stand-in for søkevolum. Mueller påpekte nylig at visninger ikke er en god måte å bestemme søkevolum på, selv om du rangerer som nummer én.

En sunn fornuft tilnærming ville ellers tilsi at hvis du er nummer én på et søkeord, vil du bli vist for hvert søk som gjøres på det søkeordet. Dette betyr at visninger skal tilsvare det faktiske søkevolumet for en gitt periode.

Vær imidlertid oppmerksom på at tallet i Google Search Console faktisk er den gjennomsnittlige rangeringen. Det er derfor det ofte kalles 1,3 eller 2,6 i stedet for 1 eller 2.

Grunnen til dette er at rangeringen din i rangeringen svinger innenfor en gitt periode. I tillegg er det kanskje ikke mulig for deg å dukke opp på et søk avhengig av hvem som søker. Ikke bare det, avhengig av SERP-funksjonene (hvor mange annonseresultater, kunnskapspaneler, utvalgte utdrag osv.) vil noen personer ikke engang scrolle langt nok ned til å se koblingene dine.

Hovedpoenget er dette: Visninger vil ikke gi deg et eksakt mål på volumet av søket ditt. Men mens Mueller fullstendig feier ideen om å bruke den for søkevolumet i tabellen, bør fakta ovenfor bety at det sannsynligvis i det minste er et godt mål på minimum søkevolum.

Google bruker forskjellige algoritmer for forskjellige språk

Vi bør være klar over at forskjellige språk har forskjellige søkealgoritmer for å forstå det språket. Dette er nødvendig fordi ikke alle språk er strukturert på samme måte. Noen språk bruker for eksempel ikke mellomrom for å avgrense forskjellige ord på samme måte som engelsk gjør. Norsk er et veldig godt eksempel her.

Hvorfor er det interessant?

For de fleste av oss er det nok ikke så viktig. Den mest interessante delen av Muellers svar lenket ovenfor er følgende:

Google kan ikke si med sikkerhet at del A bare er del B oversatt. Så det betyr at vi må være veldig forsiktige med å implementere de riktige hreflang-taggene for å sikre at vi forteller Google dette.

Google Chrome og Google Analytics brukes ikke til rangering

Logikk ville diktere det, og nå er det bekreftet: Google bruker ikke Analytics eller Chrome-data for å bestemme atferdssignaler og dermed bestemme rangeringer.

Hvorfor er det bra? For ellers ville det gi en svært urettferdig fordel for nettsteder som faktisk bruker Google Analytics. Og i noen områder der Google Chrome kanskje er mindre brukt, ville Google ikke ha noen anelse om hvordan man rangerer innhold.

Tenk deg å skrive innhold i personvern-sfæren. Du kan være moralsk motstander av å bruke Analytics, og brukerne dine foretrekker kanskje en mer personvernorientert nettleser enn Chrome. I så fall ville ikke Google være i stand til å ha data for å hjelpe den med å rangere.

Detaljer:

  • Den brukes kun for Core Web Vitals.

  • Dette betyr at selv om avvisningsprosenten og gjennomsnittlig tid brukt på siden er gode å forbedre, er det ikke for å forbedre SEO-rangeringer.

Google kunngjør nytt API for å inspisere nettadresser

Med overfloden av indekseringsproblemer har det aldri vært viktigere å ha enkel tilgang til data på URL-nivå. Google har nettopp annonsert et nytt API som du kan få data på URL-nivå med og dermed feilsøke indeksering.

I de fleste tilfeller kommer du langt med det manuelle verktøyet, men har du mange sider er dette lurt å sette opp.

90 % Av alle de besøkende ville gitt deres e-post for en god deal

Sammen med Boston Consulting Group har Google nylig fullført en undersøkelse om konvertering. Vi er alle interessert i flere konverteringer, så denne studien om hva som skal til før en bruker er villig til å gi detaljene sine er ekstremt interessant lesning.

Du kan se hele studien her, og ellers vil vi trekke frem noen viktige punkter nedenfor.

For det første er rundt 1/3 av respondentene villige til å dele e-posten sin uten å få noe tilbake. Men ser vi på de ulike formene, er det først her det blir virkelig interessant. 75 % av respondentene føler seg ikke spesielt begeistret for nyhetsbrev, selv om det er en av de mest populære konverteringsfunksjonene som nettsteder lager.

Tvert imot, du må nok finne på noe konkret for å få mest mulig ut av det: rabatter og vareprøver er noe av det som oppmuntrer de besøkende mest.

Ny oppskrift på strukturert data for oppskrifter

Google har nylig endret sin guide til bruk av strukturert data på oppskrifter (Recipe markup). Endringen er egentlig superenkel: I den gamle guiden kan du spesifisere minimum og maksimum tid det tar å gjøre, mens du må være mye mer presis i den nye.

Ny Page Experience-rapport for desktop

Den tradisjonelle sideopplevelsesrapporten i Search Console, som viser hvor brukervennlig siden din er, har nettopp fått en spesifikk utgave for desktop. Klassikeren satte virkelig fokus på mobilen, som fortsatt er noe av det viktigste å få styr på, men nå kan du også få den nøyaktige oversikten for brukerne som fortsatt foretrekker datamaskinen.

"Geotargeting" kan skade SEO-arbeidet

Det er ikke mange som vet om det, men dypt inne i Google Search Console kan du faktisk angi hvilke geografiske områder du vil målrette mot. Det er også kjent som "geotargeting". I en nylig utgave av Webmaster Hangout bekreftet John Mueller spesifiktat man bør være veldig bevisst på bruken av denne spesielle innstillingen.

Det sier seg selv at hvis du har satt nettsiden din til å treffe Norge, så vil Google være mindre sannsynlig å la deg rangere i Danmark. Det er sjelden et problem, men noe å huske på, spesielt hvis du publiserer engelskspråklig innhold.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO og partner, og hans daglige fokus ligger på kontinuerlig analyse av Googles algoritme og utvikling av SEO som et produkt. Thomas har jobbet med SEO i flere år med stor lidenskap for å dele sin kunnskap om hvordan bedrifter best kan implementere SEO i sin virksomhet. I tillegg til Bonzer bidrar Thomas med kunnskap til lesere hos blant annet Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Han underviser også i digital mediestrategi ved Copenhagen Business School og i SEO ved DMJX i København. Har du spørsmål eller ønsker angående SEO, er du velkommen til å kontakte ham på [email protected].

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.