Opdateret 11. November 2021 af Peter Ottendahl Anberg / Linnea Vasstrand Nordås

Google Nyheter Oktober 2021

Google Nyheter Oktober 2021

Denne måneden har ikke vært full av produktoppdateringer eller algoritmendringer. I stedet har vi fått mange svar fra Google om hvordan de ser på og rangerer innhold på nettet. 

Les videre for å finne ut de viktigste SEO-nyhetene for oktober måned.

Google oppdaterer sine vurderingsretningslinjer 

Du bygger ikke verdens største søkemotor uten å kontinuerlig jobbe med å forbedre den.

En av måtene Google tester endringer på er gjennom manuelle vurderinger. Her vurderer faktiske levende mennesker søkeresultatene etter hvilken grad de oppfyller søket.

Nylig oppdaterte Google sine vurderingsretningslinjer. Det er et langt, krevende dokument, men det er interessant å lese hvis du vil vite hva Google ser på som innhold med høy kvalitet.

Du kan lese mer her eller følge denne lenken for å se retningslinjer til vurderingskriteriene

Kontinuerlig scrolling for mobilsøk

Mobilbrukere er vant til å scrolle, enten det er gjennom Facebook, Instagram eller TikTok.

Nå bringer Google den samme søkeopplevelsen til sine mobilsøkeresultater.

Dette betyr at side to, tre osv. automatisk lastes inn når en søker når bunnen av SERP.

Denne oppdateringen startet for tiden i USA.  Les mer her. 

Gif som viser googles nye funksjon til å scrolle kontinuerlig.

Google utvider Search Analytics API

Gode ​​nyheter, data elskere!

Google kunngjorde nettopp at deres Search Analytics API nå omfatter Discover og News i tillegg til de vanlige SERP-metrics som klikk og visninger.

Så om du ønsker å bygge flotte dashbord eller jobbe med dyptgående dataanalyser, er det nå enklere enn noen gang før.

Dette er nok et spennende steg i Googles reise mot at SEO handler om mer enn bare den gode gamle SERP.

Nettstedets kvalitet kan påvirke rike resultater

I en Google after-hours hangout tydeliggjorde nylig John Mueller at hvorvidt Google viser rich results (som FAQ, rangeringer, produktpris og lignende forbedringer), ikke bare handler om å legge til riktig markering til side.

Det handler også om nettsidekvalitet. Hvis Google vurderer nettstedet ditt dårlig, vil du ha vanskelig for å vise rich results i SERP-ene.

“Hvis vi ikke er overbevist over nettstedet, viser vi vanligvis ingen rich results, det inkluderer FAQs”

Les mer om dette her.

Google avslører hva kvalitetsinnhold er for dem

I en tradisjonell oppfatning handler kvalitetsinnhold om å levere tekst av høy kvalitet.

Men Google går langt utover det i sine vurderinger. Ifølge John Mueller omfatter den også visuelle elementer, hastighet, tekniske faktorer og kvaliteten på hele nettstedet.

“Det er virkelig kvaliteten på nettstedet ditt som helhet, det inkluderer alt fra layout til design.»

Produktpris er ikke en rangeringsfaktor

Google kan enkelt finne ut prisen på produktene på siden din – spesielt hvis du har lagt til structured data.

I noen tilfeller vil de trekke det fra siden din og vise det rett på SERP.

Men om du jobber med eksklusive varer trenger du ikke bekymre deg. I en nylig hangout presiserte John Mueller at produktpriser ikke er rangeringsfaktorer.

«…det er ikke slik at vi vil si at vi tar den billigere og rangerer den høyere. Jeg tror egentlig ikke det gir mening.”

Nye miljøvennlige søkefiltre

Mange ønsker å være mer miljøbevisste og med en rekke nye søkefiltre, gjør Google det enklere enn noen gang.

Google Flights: Muligheten til å søke, sortere og filtrere flyreiser basert på karbonutslipp.

Google Maps: Du vil nå kunne velge de mest drivstoffeffektive rutene. Dette er tilgjengelig nå i USA og i 2022 for Europa.

Google Shopping: Du vil kunne finne de mest miljøvennlige apparatene som kjøleskap, ovner og lignende.

Bonzer nyheter

Ferske nyheter for å holde deg oppdatert på den mest ettertraktede SEO kunnskapen