blogg

/

Google Nyheter

/

0 min read

Google Nyheter Mars 2022

Mars har brakt store produktoppdateringer fra Google (vi sier farvel til noen gamle kjente) og noen konkrete bekreftelser på hvordan algoritmen fungerer hos Google.

Les videre for å få det siste og beste fra SEO verdenen.

Strukturert data får et ansiktsløftning

GSC-visningen for problemer med strukturerte data er nå mer brukbar. Google har lagt til en mye mer nyttig kontekst til problemer med strukturerte data. I utgangspunktet legger det ikke til nye funksjoner til GSC så mye som det handler om å gjøre detaljene mer eksplisitte.

Slik reagerer du:

  • Denne endringen bør ikke provosere frem store endringer i markedsføringsprosjektene dine

  • Vil gjøre tekniske SEO-korrigeringer enklere

  • Spesielt for innebygde attributter vil det være lettere å se hvilke feil som påvirker nettstedet ditt

Si farvel til URL-parameterverktøyet

Det sjeldent brukte og også godt- Skjult URL-parameterverktøy vil fases ut i løpet av april. Det er et gammelt verktøy fra tidlige dager med SEO. Verktøyet brukes til å instruere Google i hvordan man forstår og administrerer URL-parametere (det luskende "?" som kommer inn i nettadresser).

Hvordan reagere:

  • På grunn av lavt forbruk og lav effekt fjernes verktøyet

  • Det hadde sin plass i SEOs gamle ville vesten, men nå kjenner Google parametere mye bedre

  • I fremtiden bør regler for parametere spesifiseres i robots.txt, om nødvendig - men stol på at Google generelt er ganske flinke til å forstå dem.

Oppdatering (igjen) av beste fremgangsmåter for anmeldelser

2021 og første del av 2022 var perioder da Google har jobbet hardt for å forbedre produktanmeldelser. Mye tiltrengt etter min mening da feltet er fylt med dårlige skuespillere. Folk som anmelder produkter de aldri har sett, rørt eller brukt. I stedet handler det om å vise resultater som er autentiske og nyttige og ikke belønne spam og innlegg av lav kvalitet. Les flere nyheter om den siste oppdateringen her

Slik reagerer du:

  • Google svarer på tre nøkkelspørsmål i det omtalte innlegget.

  • De gjentar også viktigheten av autentiske, faktiske anmeldelser av produkter forfatterne faktisk har testet

  • I fremtiden må du jobbe hardt for å overholde de beste fremgangsmåtene som Google har skissert. Følg veiledningene deres og bli belønnet

Ny "Ofte sitert" merkeetikett fremhever orginale nyhetshistorier

En ny søkeetikett vil fremheve nyhetsartikler som er sterkt sitert av andre nyhetsorganisasjoner.

Hvordan reagere:

  • Utrulling til amerikansk mobilsurfing nå og globalt etterpå

  • Vil mest påvirke nyhetssaker

  • Dette er tilsynelatende gjort for å "bekjempe feilinformasjon"

  • Fokuser på digital PR-innsats for lenkebyggingen

For sesongprodukter anbefaler Mueller å vis Google at dette er viktig for deg. En slik måte er ved å linke til dine sesongtilbud og produkter direkte fra hjemmesiden.

Slik reagerer du:

  • Linking fra hjemmesiden betyr at du verdsetter en side høyt

  • Ettersom ikke alle sider kan være like viktige, er strukturen på dine interne lenker et sterkt signal til Google

  • Et klassisk eksempel her er det uthevede banneret øverst som lenker til sesongtilbud.

Alt-tagger spiller ingen rolle for nettsøk, bare bildesøk

Å ​​legge til alt-tags er flott av tilgjengelighetshensyn. Det er også flott for å få bildene dine til å rangere i bildesøk. Men for nettsøk spiller det ingen rolle. I hvert fall ifølge Google-representant John Mueller.

Hvordan reagere:

  • Mueller kommenterte nylig at alt-tagger bare er rangeringsfaktorer for bildesøk

  • Så om du ikke bryr deg om å rangere et bilde og du ikke trenger å forbedre tilgjengeligheten, er alt-tagger ikke nødvendig

  • Han gjentar også behovet for "beskrivende alt -tags”

  • På den andre side er det å legge til alt-tags en så rask og enkel oppgave at du like gjerne alltid kan gjøre det

CWV er stort sett vekten på vektskålen

CWV-ytelse dikterer stort sett plasseringer på konsistent innhold og brukes ikke alltid. Et interessant spørsmål for Mueller førte til interessante råd: CWV er stort sett bare en tiebreaker for lignende innhold.

Spørsmålene er også interessante da de lærer oss noe om Googles algoritmer. Nemlig at ikke alle spørringer er like påvirket av alle algoritmer til enhver tid.

Hvordan reagere:

  • CWV er for det meste en tiebreaker innenfor SERP-er med lignende innhold

  • Noen rangeringsfaktorer kan være "avslappet" for noen søk

  • Core Web Vitals påvirker for det meste rangeringer i liten skala.

  • Gjør en grundig SERP-undersøkelse for søkene du prøver å rangere på

Farewell UA!

Google Analytics Universal Analytics vil fase ut fra 2023. GA UA, som var en grunnstein i det meste av nettsideanalysen vår i mange år, vil nå bli fjernet fra neste år. I stedet må vi si hei til Google Analytics 4.

Slik reagerer du:

  • Du bør konfigurere GA4 så snart som mulig slik at den kan begynne å samle inn data

  • Det vil også hjelpe deg å føle deg trygg ved å navigere i det nye systemet.

  • UA slutter å motta data fra juli 2023

  • Dette vil markere oppføringen i GA4 som det eneste støttede analyseproduktet

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover har han også undervist i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.