Case

​​Diversifisert innholdsstrategi ga suksess til Contractbook

Konsulenter

Thomas Bogh

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.

Nøkkelresultater

  • Vekst i organisk trafikk: 482%

  • Vekst i konverteringer fra organisk trafikk: 1288%

  • Utvikling i domenevurdering: 122%

Samarbeidet mellom Contractbook og Bonzer begynte tidlig i 2018. Til tross for at samarbeid nå er i sitt tredje år, fortsetter det å med å stadig presentere imponerende tall når det gjelder både utvikling og økende avkastning.

I begynnelsen av 2018 la de nystartede virksomhetene Bonzer og Contractbook ut på en vekstreise sammen, noe vi har dekket i et tidligere blogginnlegg. Mye har skjedd siden den gang. Den kanskje mest merkbare hendelsen fant sted 19. november 2020, da Googles AI-venturefond Gradient Ventures, bestemte seg for å investere 3,5 millioner euro i Contractbook. Du kan lese mer om investeringen i TechEU og Silicon Republic.

Nå er vi ivrige etter å fortelle deg historien bak denne veksten.

Hva har skjedd siden sist?

I dette caset fokuserer vi på veksten Contractbook har opplevd med SEO i perioden august 2019 - august 2020. Vi vil gjerne gå i dybden på SEO-strategien og det konkrete arbeidet som er gjort i denne perioden.

Men før vi dykker helt inn i Contractbooks vekst det siste året, vil vi gjerne gi deg et innblikk i trafikken fra da samarbeidet startet.

Hvem er Contractbook?

Før vi dykker ned i strategien, ønsker vi å presentere hovedpersonen i denne saken, for hvem er egentlig Contractbook?

Contractbook er en Saas -virksomhet som tilbyr en contract management programvare som lar deg administrere, redigere og arkivere kontrakter. Selskapet har et bredt spekter av kontraktsmaler som er lett tilgjengelige for både selskaper og enkeltpersoner. Med Contractbook har du også muligheten til å finne informasjon om juridiske vilkår og andre nyttige ting knyttet til kontrakter.

Generell utvikling

Da vi startet samarbeidet med Contractbook i mars 2018, hadde den organiske trafikken ikke startet ennå. Dette skjedde ikke før i september - syv måneder etter at vi begynte samarbeidet.

Grunnen til at det tok syv måneder før ting begynte å skje, var fordi Contractbook ikke hadde prioritert å investere i innholdsmarkedsføring fra et tidlig stadium. Med et helt nytt domene tar det både tid og hardt arbeid å bygge Google -autoritet. Domenemyndighet er en av nøkkelfaktorene algoritmen bruker når den vurderer hvilket resultat som har størst pålitelighet. Gode ting kommer til de som venter (og jobber hardt 😉). Bevis for dette kan sees på diagrammene nedenfor der trafikkøkningen har holdt et et høyt tempo.

Siden samarbeidet startet har domenet blitt endret fra contractbook.co til contractbook.com. I de to diagrammene ovenfor kan du tydelig se den vellykkede overføringen mellom de to domenene (dvs. hvordan trafikk fra .co -domenet ble videresendt til .com -domenet).

Innholdsstrategier som er rettet mot flere search intents

I tillegg til vår helhetlige optimalisering av nettstedet, inkludert teknisk SEO og linkbuilding, hjalp vi til med å bygge en innholdsstrategi som vil gi kontinuerlig relevant trafikk som kan måles ut fra antall konverteringer.

MERK! Vær oppmerksom på at eksemplene nedenfor er utelukkende hentet fra det danske nettstedet

Ordboken

Dette er et område hvor brukeren kan få mer kunnskap om forskjellige tekniske begreper innenfor det juridiske og tekniske feltet. Hensikten med denne ordboken var å lage et søkeverktøy som ville gi omfattende definisjoner av begreper.

Effekt: 1735 organiske søkeord som treffer noen veldig emne spesifikke begrepet, noe som på sikt også fører til nye potensielle kunder.

Malarkiv

Ved å gjøre gratis maler tilgjengelig for bruk, tiltrekker vårt malarkiv potensielle nye kunder. Hensikten bak arkivet er å gjøre brukerne vant til Contractbooks system og derved se fordelene ved å jobbe i et trygt og effektivt miljø mens de håndterer sensitiv informasjon.

Effekt: 96 organiske søkeord på side en på Google som treffer search intent med stor forretningsverdi for Contractbook.

Blogger

Contractbook har en ny blogg på sitt engelske nettsted. Innhold relatert til emnene Compliance, Teknologi og programvarer, HR og handel, publiseres her ukentlig.

Alle blogginnlegg er søkeordoptimaliserte og er en del av den større innholdsstrategien.

Vi har hjulpet Contractbook med å bygge et rammeverk for bloggen og finne forfattere som er eksperter på sine respektable felt.

Det er vanskelig å komme seg rundt målbare nøkkeltall når vi snakker om digital markedsføring. Siden begynnelsen av samarbeidet har fokuset vært at SEO-arbeidet vi gjør også kan måles.

La oss av den grunn se på fire av nøkkeltallene som har vært viktigst i dette tilfellet.

Månedlig organisk trafikk:

  • Månedlig organisk konvertering

  • Antall søkeord på side 1

  • Domenescore

Økning i månedlig organisk trafikk

Når du arbeider med SEO, er økt trafikk en åpenbar KPI å måle. Det er imidlertid viktig å huske at trafikken som kommer inn skal være relevant.

Du kan måle dette ved å integrere myke konverteringer og sette sporing på dem. På denne måten kan du få et innblikk i om trafikken er relevant eller ikke.

Effekt: På ett år har trafikken økt med 60% og den fortsetter å øke.

Økt antall konverteringer fra organisk trafikk

Ved å integrere innholdsoppdateringer som gratis maler, kan organisk være en kanal som bidrar godt til det totale antallet konverteringer.

Effekt: På ett år økte Contractbooks viktigste konverteringer med 1288%.

Utvikling av organiske søkeord på side 1

I dag er Contractbook rangert med 755 søkeord på side 1 på Google. Dette betyr at Contractbook i dag har en solid mengde kontinuerlig trafikk, uten å ha kontinuerlige utgifter til distribusjon.

Dette billede har en tom ALT-egenskab (billedbeskrivelse). Filnavnet er CB-keywpords2-1024x389.jpg

For et år siden var antall søkeord på førstesiden 397. Vi ser nå en mer eksplosiv vekst enn noen gang før. Ettersom nye content hubs er fortsatt relativt nye for Google, forventer vi at dette tallet vil øke kontinuerlig i samme høye hastighet.

Dette billede har en tom ALT-egenskab (billedbeskrivelse). Filnavnet er CB-keywords-1024x383.jpg

Da vi startet var antallet søkeord på side 1 kun fire. Vi så ikke en økning før 18. september - syv måneder senere. Dette er en typisk tidshorisont når du vil at en ukjent side i Google -indeksen skal rangere høyt i søkeresultatene.

Utvikling av domenerangering

En viktig årsak til Contractbooks suksess på Google kan knyttes til kobling av domener som refererer tilbake til contractbook.com

I dag er antallet relevante og sterke domener som lenker tilbake til nettstedet 322. Det imponerende høye tallet er et resultat av vår koblingsbyggingsinnsats og Contractbooks forståelse av viktigheten av lenker i publikasjoner.

Takk for at du leste

Dette var en kort presentasjon om hvordan Contractbook satte akustikk i deres organiske tilstedeværelse, igjen og igjen.

Caset viser hvordan du ved hjelp av grundig analyse og strategi kan legge det rette grunnlaget for en eksplosiv vekst som kontinuerlig vokser.

Vi gleder oss til å se hvor Contractbook er om et år til!

_"_Bonzer er next level s****!

Profesjonell, lidenskapelig, resultatorientert, sulten, nyskapende og dyktig kommunikativt. Alt i alt et hyper-effektivt selskap som jeg stoler 100% på

Viktor Heide, Contractbook

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.