Klient
A-Vetshop
Kategori
ecom
Konsulenter
Natalie Trosby
Frida Jungermann
Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?
La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.
I 2022 innledet vi vårt samarbeid med A-Vetshop, en dyrebutikk og veterinærklinikk i Larvik som på dette tidspunktet ennå ikke hadde en nettbutikk. De ønsket ikke bare hjelp til å sette opp en funksjonell e-handelsløsning, men også å oppnå betydelig organisk synlighet i et svært konkurransepreget SEO-marked.
Her var det altså ingen eksisterende online tilstedeværelse, noe som ga oss en unik mulighet til å bygge en sterk, kommersielt fokusert SEO-strategi helt fra bunnen av.
Oppgaven vår ble derfor å gjøre A-Vetshop i stand til å konkurrere med bransjens største aktører, til tross for at de startet på bar bakke i det digitale synlighets-landskapet.
Samarbeidet med A-Vetshop begynte med et felles mål:
Å utvikle en effektiv nettbutikk som kunne trekke til seg organisk trafikk med høy konverteringsrate.
Vi visste at vi måtte starte fra bunnen av, og derfor var det helt nødvendig å begynne med omfattende analyse av det organiske søkemarkedet, konkurrenter og ikke minst søkeord. Basert på dette bygget vi et solid rammeverk for hva som skulle til for oppnå A-Vetshops digitale vekst og høye ambisjonsnivå.
Valget av plattform falt på Shopify – en brukervennlig løsning som på mange måter er ideell for SEO. Videre utviklet vi i tråd med A-Vets ønsker og preferanser en helhetlig grafisk profil, fra fargevalg til mockups, som reflekterte deres identitet og samtidig gav en god brukeropplevelse.
I SEO-verdenen har vi et uttrykk som heter "content is king". A-Vetshop er et skoleeksempel på hvor viktig nettopp content, eller innhold, av kvalitet er. Til tross for at Bonzer alltid opprettholder et laserfokus på transaksjonelle og konverterende søkeord under vårt arbeid, vil det alltid være helheten i innholdsuniverset som er den essensielle brikken på veien til SEO-suksess og rask organisk trafikkvekst som er kommersielt relevant.
Uten å demonstrere dette ovenfor Google vil man aldri ha muligheten til å bli oppfattet som en tankeleder, og dermed heller aldri nå sitt fulle kommersielle potensial.
Tidlig i samarbeidet la vi en klar innholdsstrategi basert på A-Vetshops unike veterinærfaglige kompetanse og søkeordsanalysene. Slik fikk vi laget en tydelig plan for hva slags innhold som ville være nødvendig for å styrke deres E-E-A-T-signaler (Erfaring, Ekspertise, Autoritet og Troverdighet). Dette er noen av de viktigste signalene man kan sende, for at både søkemotorer og potensielle kunder skal oppfatte deg som en pålitelig og innholdet ditt som verdifullt.
Derfor var jevn og målrettet produksjon av kvalitetsinnhold et klart fokusområde fra begynnelsen av prosjektet. Dette innebar blant annet blogginnlegg, guider og kategoritekster for produkter som hundemat, leker og turutstyr, som resulterte i et bredt og informativt innholdsunivers.
Dette etablerte ikke bare A-Vetshop som en synlig aktør på relevante søkeord, men fungerte også som et viktig ledd i brukerreisen og kjøpstrakten for de som liker å undersøke litt før de klikker hjem et produkt.
A-Vetshop startet naturlig nok med null organisk trafikk, men med en strategisk SEO-tilnærming og kontinuitet i innholdsproduksjonen, oppnådde vi raskt imponerende resultater.
I løpet av det første året klarte nettbutikken å rangere på hele 1 199 organiske søkeord på side 1 av Google. Med andre ord: en drastisk økning i synlighet og et utmerket utgangspunkt for en varig digital tilstedeværelse.
Økning på 4696%
Økning i innkommende kommersielt relevant organisk trafikk til A-vet, fra Google, viser hva strukturert, profesjonell og internasjonalt nivå av SEO kan utrette i det norske konkurranselandskapet.
Dersom man vet hva Google sin algoritme leter etter og leverer på dette, vil man i det Norske markedet kunne skape en massiv vekst i kommersielt relevant synlighet. De fleste aktører er derimot ikke i nærheten av dette nivået av SEO-arbeid, enn så lenge.
Gjennom kontinuerlig SEO-arbeid og strategisk innholdsproduksjon har A-Vetshop, til tross for å være en mindre aktør, klart å konkurrere med langt større bedrifter i bransjen.
Takket være fokuset på relevante søkeord, brukervennlighet og engasjerende innhold har ikke butikken bare blitt synlig på nett, men også evnet å konvertere denne trafikken. Den eksponentielle veksten A-Vetshop opplevde på kort tid, er et tydelig bevis på hvordan mindre aktører kan bruke SEO som et effektivt og økonomisk verktøy for å konkurrere mot markedets største.
Suksessen til A-Vetshop viser at en godt gjennomtenkt SEO-strategi gir god avkastning på sikt, og derfor er en bærekraftig innsats fra et markedsføringsperspektiv.
Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?
La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.