blogg

/

Google Nyheter

/

0 min read

Recap av uka på søkemaskinen - uke 4

Hver uke gir vi deg en oversikt over nyheter som påvirker din SEO-innsats, slik at du kan ligge i forkant av konkurrentene. Vi ønsker deg velkommen til uke 4.

Uke 4 byr på få, men spennende nyheter. Her vil vi gå gjennom nyheter fra Googles Quality Raters, Google SEO Starter Guide og hvordan du kan utløse en re-indeksering av nettstedet ditt.

Google har sagt opp kontrakten med ‘Search Quality Raters’

Google har avsluttet sin kontrakt med Appen, som er et selskap som har stått for å gi såkalte kvalitetsvurderinger – det vil si personer som har vært ansatt for å gi evalueringer av søkemotoren og gi kvalitetsvurdering til Google.

Oppsigelsen trer i kraft 19. mars 2024, og avslutter forholdet mellom Google og Appen, som har vært viktig for Appens virksomhet, ettersom avtalen utgjorde 26% av inntektene deres.

Kanselleringen av kontrakten reiser derfor spørsmål om hvordan Google skal utføre kvalitetsvurderinger fremover. Kvalitetsvurderinger ligger nemlig i sentrum av den utviklingen som søkemotoren er inni akkurat nå. Sist gang Google oppdaterte sine ‘Search Quality Rater Guidelines’ var forresten i november 2023.

Avslutningen på samarbeidet kommer samtidig med at Google nettopp har sagt opp ansatte i flere av deres avdelinger. Dette skjer fordi Google ønsker å realisere de pågående utviklingsprosjektene innen AI så hurtig som mulig. 

Google avslutter samarbeidet med Appen.

Likevel fører dette med seg kritikk fra Google-ansatte. De er kritiske til den strategiske retningen, og savner mer kreativitet. Dette er forsterket av selskapets tendens til å forlate prosjekter dersom massive brukertall ikke raskt oppnås.

Derfor blir det ekstra spennende å se hvordan Google fremover vil vurdere suksessen til de mange AI-investeringene og hva dette vil bety for den videre utviklingen av søkemotoren.

Google anbefaler full re-indeksering av nettstedet ditt

I en video publisert av Google deler de kunnskap om hvordan du får domenet ditt indeksert på nytt på søkemotoren.

Svaret ligger i at et domene må ha gjennomgått en større endring eller oppdatering, før Google automatisk vil utføre en dyptgående crawl

Google utdypet videre at det ikke er noen nåværende mekanisme for å be om en fullstendig re-indeksering slik det er i dag. I stedet understreker de at de vil oppdatere søkemotoren over tid.

Likevel har Googles John Mueller vært ute med en rekke trinn, som du kan følge hvis du vil fremskynde re-indekseringsprosessen. Dette inkluderer for eksempel:

  • Bruk av 301 response codes. Dette er avgjørende når en nettsides URL endres, som informerer søkemotorer om at siden permanent har flyttet til en ny URL. Dette medfører at søkemotoren søker etter og indekserer den nye siden.

  • Bruk også 404 server response codes for å indikere overfor Google at en side ikke lenger eksisterer.

  • Det anbefales også å optimalisere domenet med lenker, noe som hjelper Google med å prioritere crawling av viktige sider, noe som kan hjelpe søkemotorer med å indeksere sider.

  • Til slutt kan du oppdatere viktig informasjon som nye telefonnumre eller adresser på noen av hovedsidene til domenet ditt. 

John Mueller nevner videre at selv om 301 redirects er avgjørende for å informere søkemotoren om at en side har flyttet, kan en omfattende endring av innholdet medføre en lengre prosess for Google. De må nemlig vurdere kvaliteten på nytt siden før den kan rangeres på nytt. 

Google oppdaterer sin SEO Starter Guide 

Mange av dere kjenner kanskje til Googles SEO Starter Guide når dere har måttet lete etter best practices for optimalisering av nettsider. 

Guiden er – til tross for nybegynnerformatet – en god ressurs for alle som jobber med SEO.

Googles SEO Starter Guide.

Nå har Google Search Relations Team kunngjort at det kommer endringer i denne guiden. Det har de gjort i sin podkast «Search Off the Record». 

En guide som i seg selv rangerer høyt på «SEO», og som er en av Googles mest besøkte sider, som støtter opp om den pågående etterspørselen fra bedrifter om å optimalisere sine domener best mulig.

Bakgrunnen for oppdateringen er at Google har sett et behov for å rydde opp i innhold, som i dag allerede håndteres i ulike CMS og derfor må tas for gitt – for eksempel veiledning om å ha et https-domene eller en side som lever opp til mobilvennlighet.

I tillegg skjer det mye på søkemotoren, derfor må Google naturligvis også oppdatere sin veiledning til de mange bedriftene som ønsker å lese deres råd.

I dag er guiden på over 8000 ord, og den oppdaterte versjonen ser ut til å være halvparten så lang.

Du kan se Googles egen startguide her.

Takeaways og anbefalinger

Det er nok ingen hemmelighet at det skjer mye hos Google – og de andre søkemotorene – i disse dager. En ting er utviklingen av søkemotoren, en annen er behind the scenes, hvor flere enten har fått sparken eller kontrakter med eksterne leverandører er sagt opp.

Hva dette betyr for fremtidens søkemotor vet vi ennå ikke, bortsett fra at Google selv påpeker at alt dette er for å kunne stå enda sterkere i utviklingen av AI.

Derfor er det også berettiget og anta at Google vil investere enda mer i AI i fremtiden. Her blir det derfor også spennende å følge deres oppdatering av den velkjente SEO Starter Guide. En guide som er kjent for å være bra for de som ønsker å komme i gang med SEO, derfor blir alle de kjente 101 tipsene gjennomgått.

Men i takt med mer utvikling enn noen gang må den også oppdateres. Det ser ut til at Google vil at vi skal gå bort fra den gammeldagse taktikken og revurdere vår tilnærming til SEO. Om det blir med mer AI-basert veiledning eller ikke, vet vi ikke. Men det vi vet med sikkerhet er at vi må følge med.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO og partner, og hans daglige fokus ligger på kontinuerlig analyse av Googles algoritme og utvikling av SEO som et produkt. Thomas har jobbet med SEO i flere år med stor lidenskap for å dele sin kunnskap om hvordan bedrifter best kan implementere SEO i sin virksomhet. I tillegg til Bonzer bidrar Thomas med kunnskap til lesere hos blant annet Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Han underviser også i digital mediestrategi ved Copenhagen Business School og i SEO ved DMJX i København. Har du spørsmål eller ønsker angående SEO, er du velkommen til å kontakte ham på [email protected].

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.