blogg

/

Google Nyheter

/

0 min read

Google Nyheter November 2021

Enda en måned har gått og julen nærmer seg. Vi klarer nesten ikke vente. Denne måneden ga Google SEO-verden en tidlig gave i form av en core update. De avklarte noen ofte stilte spørsmål og prøvde å dempe debatten om indeksering.

Les videre for å finne hva som skjedde med verdens største søkemotor i november måned.

Ikke bruk gjenpubliserte vurderinger og anmeldelser

Vi ønsker alle SERP listings som ser slik ut, ikke sant?

Den enkleste måten å oppnå dette er å implementere structured data med data fra anmeldelser. Men måten mange SEO-er gjør det på er faktisk direkte i strid med de offisielle retningslinjene.

Nylig bekreftet Google at det ikke kommer til å vise denne ekstra informasjonen om data om vurderingene eller anmeldelsene dine publiseres på nytt fra en tredjepart.

Så du kan ikke bare publisere GMB- eller Trustpilot-anmeldelser på nytt og få det til å fungere

I stedet bør du implementere en metode som gjør at besøkende kan rangere produkter direkte på siden din.

Er det irriterende? Ja

Er det mer rettferdig og gjennomsiktig? Absolutt

Blir Google tregere med alder?

Uavhengige utgivere og store nettsteder deler alle de samme dataene: at Google har kraftig redusert indeksering og crawling siden begynnelsen av november.

Det finnes mange teorier på dette. Noen inkludert cookie-bannere og 304-forespørsler, men John Mueller hevder at alt er bra:

«Jeg ser ikke noe som er ødelagt i måten Google indekserer ting for øyeblikket. Jeg ser imidlertid at vi er kritiske til hva vi plukker opp for indeksering, som enhver søkemotor burde.»

John Mueller

Det ser ut til at Google kanskje ikke blir tregere med alderen, men mye mer karakteristisk. Og vi har nå en seksjon som beskriver hva Google mener med å "være kritisk" til hva de plukker opp for indeksering.

Nettsteder må være «verdt» å bli indeksert

Blir du frustrert over utallige «Oppdaget – for øyeblikket ikke indeksert»-feil i Search Console?

Vel, her er en av grunnene til at det skjer:

Google slår opp mange sider hver dag. En enorm mengde, til og med.

Nylig kom de ut med en røff melding: Hvis du har problemer med indeksering, synes de synd på deg, er det muligens fordi sidene dine ikke er verdt å indeksere.

Det kan kanskje føles veldig strengt ut, men det er ganske fornuftig fra deres synspunkt:

"Ettersom vi ikke har en forståelse av nettadressen (at den ikke indeksert), må vi trekke inn resten av nettstedet for å bedre forstå den potensielle konteksten på nettstedet, og på resten av nettet. Er det noe internett har ventet på? Eller er det bare en annen red widget?»

John Mueller

Han ga enda flere råd om feiltypen på Twitter:

Så om du ønsker å bli kvitt disse feilene, er løsningen helt enkel:

Overbevis Google om nettstedet ditt ved å gjøre det enda bedre.

Uthevet tekst er en rangeringsfaktor

Selv om det kan virke som SEO-råd fra det forrige tiåret, bekreftet John Mueller nylig at de ser på semantiske HTML-faktorer som og -taggen for å hjelpe til med å forstå hva sider handler om.

  • Inkluder uthevet tekst i alle tekster

  • Vurder også “emphasized” (kjent som fancy italics på kontoret)

  • Hjelper også med tilgjengelighet og brukervennlighet

  • Sannsynligvis en liten, mindre betydelig rangeringsfaktor

Men, bare for å understreke noe viktig: Det betyr ikke at du bare skal utheve all teksten din. La oss si det på denne måten: Om all tekst er uthevet, er ingen tekst uthevet.

Velg setningene, ordene og setningene som brukerne synes er relevante og vil hjelpe Google med å forstå sidens fokus.

Ny spam-oppdatering

Google ga ut sin fjerde spamoppdatering i 2021. Kampen mot spam er en av Googles mest bemerkelsesverdige, derfor slapp de nok en oppdatering i år.

Spam – i algoritmens øyne – er for det meste nettsteder med lav kvalitet som har til hensikt å lure brukerne sine for ondsinnede formål. Så problemet er ikke bare kvaliteten, men også hensikten med disse sidene.

Vanlige nettsteder kan imidlertid bli oppfattet som spamoppdateringer ettersom tekniske- og andre signaler (re-)evalueres over internett.

Men om du gjør SEO på riktig måte, av de riktige grunnene, trenger du ikke bekymre deg. Hvis du opplever problemer etter de to store oppdateringene denne måneden, kan du se vår guide om link-spam.

Ny core update er utgitt!

Og den rammet hardt og tungt, før den så falt på plass.

Vi så store endringer i rangeringer etter kjerneoppdateringen, men de har siden for det meste falt på plass igjen. Derfor kan vi nok konkludere med at den er ferdig med å bli utgitt.

Noen fokusområder:

  • Oppdateringen hadde ikke et spesifikt fokus

  • Noen rapporterer at oppdateringen har introdusert en del nye spillere på visse søkeord

  • Core oppdateringer er generelt brede oppdateringer som ikke fokuserer på spesifike problemer. Ofte sier de bare noe om det vi allerede vet at fungerer og gjør Google bedre til å vurdere nettsider.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO og partner, og hans daglige fokus ligger på kontinuerlig analyse av Googles algoritme og utvikling av SEO som et produkt. Thomas har jobbet med SEO i flere år med stor lidenskap for å dele sin kunnskap om hvordan bedrifter best kan implementere SEO i sin virksomhet. I tillegg til Bonzer bidrar Thomas med kunnskap til lesere hos blant annet Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Han underviser også i digital mediestrategi ved Copenhagen Business School og i SEO ved DMJX i København. Har du spørsmål eller ønsker angående SEO, er du velkommen til å kontakte ham på [email protected].

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.