/
Google Nyheter
/
0 min read
Jeg vet ikke med dere, men for meg føles det som om det første kvartalet av 2022 nettopp har løpt forbi. Og med enda en måned igjen, er det selvfølgelig på tide med en samling av viktige nyheter innen SEO.
Ettersom algoritmen endres og ny informasjon dukker opp, må søkemotoroptimaliseringsprosessene og arbeidsflytene våre også gjøre det. Så les videre og finn ut hvordan du bør arbeide med SEO i 2022.
Det har blitt annonsert at Google ruller ut en ny oppdatering i mars. Den fungerer som den som allerede eksisterer for mobilopplevelsen. Dette er i tråd med Googles forpliktelse til kun å vise resultatene som gir den beste brukeropplevelsen. Dette betyr at der det tidligere kun var mobilopplevelsen som teller, gjør dashboard det også nå.
Slik reagerer du:
Sjekk ut rapporten om nye sideopplevelser i Search Console og evaluer resultatene du får der.
Men hvis du allerede har anstendige mobilresultater, vil du mest sannsynlig gå gjennom denne oppdateringen uendret.
Du kan sjekke ut vår guide for å undersøke og optimalisere din Core Web Vitals-poengsum.
I et nylig webmaster-hangout uttalte John Mueller at "Oppdaget - for øyeblikket ikke indeksert" kan vare evig.
"Det er noe der vi bare ikke gjennomsøker og indekserer alle sider. Og det er ganske normalt for enhver nettside at vi ikke har alt indeksert.
Og spesielt med en nyere nettside, hvis du har mye innhold, så vil jeg anta at det forventes at mye av det nye innholdet en stund vil bli oppdaget og ikke indeksert.
Og så skifter det som regel over tid ettersom det faktisk har blitt crawlet, eller det blir faktisk indeksert når vi ser at det faktisk er verdi i å fokusere mer på selve nettsiden. Men det er ikke garantert."
Indekseringsproblemer er ikke nye, og enhver konsekvent leser av Google Nyheter-oppdateringene våre vil vite dette. Jeg tror faktisk alle som jobber med SEO vet dette.
Slik reagerer du:
Husk at det ikke er en grunnleggende rettighet å få innholdet ditt indeksert.
Ikke bare vent på at ting skal snu - det kan bare være tid som er en faktor, men det er en risikabel innsats.
I stedet fokuserer du bare på å konsekvent forbedre kvaliteten på nettstedet ditt og innleggene dine.
Hvis indekseringsproblemene er svært alvorlige, bør du vurdere å slutte å publisere nytt innhold og korrigere gjeldende innhold ved å forbedre kvaliteten og øke mengden inngående og utgående lenker.
Vi mottok nylig bekreftelse på at Google sannsynligvis vil kunne håndtere infinite scrolling - men det avhenger av implementeringen.
Siden Google gjengir sider med en veldig stor viewport (eller oppløsning, om du vil) hvis infinite scrolling utløses automatisk av skjermstørrelsen, bør Google kunne se det meste av innholdet.
Men som alltid med Javascript SEO og andre tekniske elementer, avhenger alt av hvordan det fungerer i virkeligheten. Javascript-indeksering er i beste fall skrøpelig og i verste fall frustrerende. Husk at Google sjelden trykker på knapper eller interagerer med siden på noen måte.
Slik svarer du:
Sørg for at Google forstår hvordan nettstedet ditt fungerer.
Sjekk ved å sjekke HTML-kildekoden og prøv å bruke ditt eget nettsted med Javascript deaktivert.
Du kan også bruke inspeksjonsverktøyet Search Console eller Mobile-Friendliness Tool for å se hvordan Google gjengir siden og hvilken HTML den ser når den gjør det.
Vær på utkikk etter hvordan lenker settes inn. En kobling som Google forstår, er pakket inn i en <a href>-tag og inkluderer hele nettadressen til siden det er koblet til.
I EATs rike er skrivekompetanse konge. Men hva med algoritmen?
I et nylig webmaster-hangout falt foredraget på EAT og forfatterekspertise. Her ga Mueller et ganske vagt svar: Google * sannsynligvis * har indirekte måter å måle forfatterekspertise på.
Retningslinjer for vurdering av søkekvalitet er retningslinjer for mennesker, ikke instruksjoner for algoritmen. Men de hjelper fortsatt med å informere og trene algoritmene. Mueller "antar" at det utføres indirekte forfatterskap bak kulissene.
Slik reagerer du:
Hvis innholdet på nettstedet ditt faller inn under YMYL (Dine penger, ditt liv), da det gir råd og veiledning om emner som direkte påvirker helsen og økonomien til målgruppen din, bør du være oppmerksom.
For innhold innenfor dette domenet er det å ha et høyt nivå av EAT noe som imponerer brukerne, og etter vår erfaring har det en enorm innvirkning på rangeringene.
Hvis det håndteres godt, kan det øke SEO-performancen din ved å la brukere kommentere. Selv om det kan virke motintuitivt, beskriver kommentatorer et gitt emne med sine egne ord og tilføyer kontekst til Google. Men det er også en risikabel manøver hvis du ikke kan moderere den tilstrekkelig.
Grovt sett: Relevante kommentarer av høy kvalitet kan forbedre SEO-en din. Irrelevant, spam-kommentarer kan skade deg.
Hvordan reagere:
Hvis du for øyeblikket tillater UGC (brukergenerert innhold), bør du ha klare modereringspolicy samt anti-spamverktøy.
Hvis du for øyeblikket ikke tillater det, så vurder hva slags verdi brukerkommentarer kan gi når det gjelder både SEO og konverteringsoptimalisering.
Husk å implementere de riktige <rel = ”ugc”>-taggene for eventuelle lenker som er i kommentarfeltene.
Mueller punkterte en gammel SEO-myte: Å ha nøkkelord i domenet ditt hjelper deg med SEO.
I motsetning til en veldig populær overtro, vil du ikke ha noen gevinst ved å legge til nøkkelord til domenenavnet ditt. Og faktisk – det vil sannsynligvis begrense deg senere når du vurderer å utvide.
Begrensningene er som følger: Hvis domenet ditt ser ut til å være sentrert på ett enkelt søkeord, kan det hende du har problemer med å utvide budene dine ettersom det ikke lenger er relevant for merkevaren.
Slik regaerer du:
Du trenger ikke å reagere om du bruker et søkeordtungt domenenavn.
Å velge domenenavn er en kunst, men tenk på domenets levetid og prøv med et sterkt merkenavn i stedet for et nøkkelord.
Det er ingen grunnleggende SEO-verdi i å ha datoer i titteltaggen. Vi har alle sett "2022-guiden" fylle ut SERP-ene, men Mueller hevder at det ikke er nødvendig å gjøre dette fra deres synspunkt.
Ifølge ham har de andre måter å finne ut lanseringsdatoen på. Men for noen søkeord som er veldig tidssensitive, kan du definitivt vurdere å legge til datoer i tittelen.
Slik reagerer du:
Overvåk gjeldende rangering og CTR-performance for innleggene og sidene du har en dato på.
Prøv å eksperimentere og endre den og overvåk disse endringene.
Legg til en merknad om dette i retningslinjene for innhold og SOP-er for fremtiden.
Selv om vi alle frykter å falle inn i black hat link building, bekrefter Mueller at i mange tilfeller er to sider som lenker til hverandre helt naturlige. Det er når det gjøres for å manipulere rangeringen at det blir et problem.
Faktisk er det mange veldig vanlige situasjoner der det gir mening. Vurder et selskap som linker til en nyhetsartikkel om seg selv for å fremheve pressens oppmerksomhet.
Gir mening, ikke sant?
Hva med en frisør som linker til en frisør nede i gaten som de jobber med? Hvis den frisøren lenket tilbake, ville det da vært unaturlig?
Selvfølgelig ikke.
Slik reagerer du:
Ikke vær redd for gjensidige lenker så lenge det er naturlig.
Unngå å falle inn i lenkeskjemaer og prøv å manipulere rangeringene.
CPO & Partner
Thomas er CPO og partner, og hans daglige fokus ligger på kontinuerlig analyse av Googles algoritme og utvikling av SEO som et produkt. Thomas har jobbet med SEO i flere år med stor lidenskap for å dele sin kunnskap om hvordan bedrifter best kan implementere SEO i sin virksomhet. I tillegg til Bonzer bidrar Thomas med kunnskap til lesere hos blant annet Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Han underviser også i digital mediestrategi ved Copenhagen Business School og i SEO ved DMJX i København. Har du spørsmål eller ønsker angående SEO, er du velkommen til å kontakte ham på [email protected].
Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?
La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.
Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?
La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.