Klient
Tiimo
Kategori
saas
Services
International Baseline
Konsulenter
Thomas Bogh
Gregory Noonan
Iga Naskret
Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?
La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.
“Vårt samarbeid med Bonzer har i løpet av de siste seks månedene hjulpet oss med å skape en SEO-strategi som har styrket vår globale tilstedeværelse. Vår stigning i trafikk fra både Google og AI-plattformer som ChatGPT, understreker strategiens effekt. Med E-E-A-T har vi ikke bare hevet våre plasseringer, men vi når også ut til flere personer med ADHD enn noensinne før gjennom søk. Dette er et stort skritt på veien i vår misjon om å gjøre hverdagen lettere for mennesker, og vi ser frem til å fortsette denne reisen med Bonzer for å oppnå enda større resultater.”
I slutten av 2024 inngikk Tiimo et samarbeid med Bonzer med mål om å forvandle ambisjoner til en vellykket SEO-strategi. Målet? Å styrke synligheten globalt – spesielt i USA – for å nå ut og engasjere flere med ADHD for å gjøre hverdagen deres enklere.
Stor konkurranse på området gjorde det nødvendig å skape en dyptgående og nyansert innholdsplan med løpende optimeringer, som både vil skape synlighet i klassiske søkeresultater samt AI-grensesnitt; herunder AI Overviews og ChatGPT.
Oppskriften på planen? E-E-A-T.
Tiimo er en internasjonal ADHD-app som hjelper mennesker med ADHD å optimere hverdagen sin. Opprinnelig startet det som et forskningsprosjekt som undersøkte hvordan teknologi bedre kunne støtte nevrodivergente tenåringer.
I dag hjelper Tiimo over en million mennesker med å planlegge dagene sine med verktøy designet for fleksibilitet, støtte og den måten hjernen fungerer på med ADHD. Tiimos verktøy gjør planleggingen fleksibel, støttende og designet med brukeren i tankene. Målet er å gjøre planleggingen lettere for personer med ADHD med visuelle timere, AI-sjekklister og fleksibel planlegging.
+331%
økning i side 1-plasseringer på Google
+571%
økning i visninger fra Google
+442%
økning i organisk trafikk fra Google
+657%
flere viktige hendelser fra ChatGPT
Målet for samarbeidet var – og er fortsatt – å løfte Tiimos tilstedeværelse bredt i de globale markedene hvor det er etterspørsel etter hjelp til en hverdag med ADHD. Dette innebærer å bli synlig på alt fra informative søk på søkemotorene til konkrete behov for en ADHD-app, som vil føre til flere konverteringer. Det primære markedet har fra starten vært USA, mens markeder som Brasil, Storbritannia, Tyskland og Japan også har vært viktige. Derfor har veikartet tatt utgangspunkt i en universell strategi, hvor det herfra er blitt optimalisert med lokalt innhold.
Som med all ytelsesorientert SEO, skal det strategien ta utgangspunkt i en tilnærming som baserer seg på E-E-A-T. Dette har også vært fellesnevneren for alle tiltak for Tiimo. Tiimo befinner seg dessuten i området «YMYL» – altså «Your Money or Your Life» – da de arbeider innenfor et emne som omhandler folks økonomi eller helse. Derfor er E-E-A-T ekstra viktig her, da Google er strengere innenfor slik tematikk. Det betyr at strategien til Bonzer har tatt utgangspunkt i å vise Tiimos dyptgående erfaring, ekspertise, autoritet og troverdighet gjennom løpende optimalisering med mål om å gjøre Tiimo til en autoritær kilde.
De tekniske implementeringene har bestått i å optimalisere strukturen på domenet, slik at søkemotorer og mennesker enklere kan finne innholdet. Dette innebærer eksempelvis optimalisering for strukturert data, som gjør det enklere for både klassiske søkeresultater og AI-grensesnitt å forstå hva innholdet handler om. Et konkret eksempel er implementering av forfatterprofiler, slik at man kan se hvem som står bak innholdet. Noe som bidrar til troverdigheten.
Teamet hos Tiimo har en ekspertise på området som fra før har gjort dem til en suksessrik app. Denne ekspertisen har vi brukt som utgangspunkt for å skape en pillar-cluster innholdsstrategi, hvor inspirasjon, veiledning og gjennomgang av produktfunksjoner har vært i fokus. Dette gjelder alt fra de store pillar-landingssidene til de dyptgående blogginnleggene. I tillegg har gameplan fra dag 1 vært å optimalisere samt produsere innhold løpende hver måned. Dette har økt crawl-aktiviteten, noe som kombinert med godt innhold – som følger retningslinjene – har nådd topplasseringer i flere markeder.
Én ting er å skape innhold måned etter måned. En annen er hvordan selve innholdet bygges. I dag er søkemotorer multimodale. Det betyr at de kan forstå alle formater og dermed levere det samme. Derfor har vi hatt fokus på å skape innhold med bruk av både tekst, bilder, video og lyd. Kombinasjonen av disse elementene har ikke bare gitt synlighet i flere søkefunksjoner – det har også løftet engasjementet betydelig.
Resultatene taler for seg selv, hvor det har vært fremgang i alt fra synlighet til konverteringer. Resultatene dekker også både Google og ChatGPT.
På bare 6 måneder har Tiimos side 1-plasseringer på Google steget hele 331,91 %, noe som gjør at de i skrivende stund har gått fra 188 til 812 søkeord på søkemotorens første side.
Ser vi på den organiske trafikken, har den steget 442,67 % (estimert basert på rangeringer) fra 5 836 i månedlig trafikk til 31 670 basert på de organiske plasseringene. Dette er kun fra Google. I tillegg kommer andre søkemotorer og AI assistert søk.
Som et resultat av den løpende optimaliseringen i ulike språk – og med E-E-A-T som veiviser – har Tiimo også blitt en del av toppresultatene i Googles AI Overviews, som grafen nedenfor også viser utviklingen for. Resultater herunder gjelder AI Overviews i land som USA, Storbritannia, Brasil, Canada og Australia.
De ulike AI Overviews gjenspeiler samme synlighet på emner som i de mer klassiske søkeresultatene, noe som understreker at den helhetlige tilnærmingen gir ytelse begge steder.
Her ser vi i forlengelsen at Tiimo slår Apple selv på «adhd apps» i USA etter implementering av de strategiske tiltakene:
Det er ikke bare på Google at resultatene kommer. Med ChatGPT – som har rundet over 400 millioner ukentlige brukere – har verdien av synlighet her også vokst enormt, hvor Tiimo har løftet «Active users» med 480,77 % og «Key events» med 657,14 %. I tillegg er Tiimo nå helt med i front som anbefalt app når det søkes etter de beste appene for ADHD – og til og med med fremhevet resultat som øker CTR (Click-Through-Rate):
Eksempel fra ChatGPT
Tiimo har kommet langt på kort tid. Med et prisvinnende produkt kombinert med en sterk internasjonal optimalisering, har Tiimo nådd ut til en vesentlig større målgruppe, som har engasjert seg med plattformen organisk. Men dette er heldigvis bare starten.
Med et fortsatt fokus på E-E-A-T, løpende innholdsproduksjon samt optimalisering for AI-grensesnitt, er målet å nå ut til langt flere i de globale markedene. En misjon vi i Bonzer er både glade og stolte over å være en del av.
Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?
La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.