Case

SEO-strategien for Philipson Wine ga en avkastning på 1 595%

Konsulenter

Thomas Bogh

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.

Nøkkeleresultater:

  • Økning i organisk trafikk: 48% (1. kvartal 2021 vs. første kvartal 2020)

  • Vekst i konverteringer fra organisk trafikk: 48%

  • Avkastning på investeringen (vår ytelse): 1.595%

Philipson Wine er Danmarks største online vinhandel med en klar ambisjon om å forbli markedsledende og servere den absolutt beste vinen til alle dansker.

I august 2020 begynte Bonzer og Philipson Wine et samarbeid med en SEO-strategi som ville sette dem foran konkurrentene på de utvalgte søkeordene.

Allerede i desember hadde Philipson Wine oppnådd topp tre rangeringen på søkeord hvor konkurransen er hard, for eksempel 'Champagne' med et estimert månedlig søkevolum på 9000 og 'portvin' med 4600 månedlige søk.

Philipson Wine er et godt eksempel på hvordan vår skreddersydde SEO-strategi kan resultere i eksplosiv vekst. Over 6 måneder har Philipson Wine oppnådd en vekst på 48% i  konverteringer fra organisk trafikk, samt en avkastning på hele 1,595%.

Den ekstreme veksten er et resultat av et godt samarbeid og er et utmerket eksempel på hvordan SEO kan hjelpe nettbutikken din med å realisere sitt organiske vekstpotensiale.

I dette tilfellet vil vi gå gjennom noen av resultatene vi har oppnådd så langt med vår SEO-strategi for Philipson Wine, samt hvordan vi har laget resultatene.

Caset vil berøre følgende punkter:

  • Vekst i organisk trafikk

  • Vekst i konverteringer

  • Avkastning på investering

  • Hvordan har vi skapt resultatene?

Hvem er Philipson Wine?

Philipson Wine er et ungt og dynamisk selskap som har gjort det lettere å kjøpe kvalitetsvin på nett i nesten 20 år. Dette har blitt gjort med så stor suksess at Philipson Wine i dag er Danmarks største online vinbutikk. De er også den ledende importøren og distributøren av kvalitetsviner fra hele verden.

Hos Philipson Wine kjøper de direkte fra vinprodusentene til rette tidspunkt. De fjerner dermed alle dyre mellomleddene som agenter, grossister og mellommenn, for å sikre kundene de beste prisene. De velger alle viner og produsenter med omhu for å sikre at alle vinene lever opp til høye kvalitetsstandarder før de selger vinene sine direkte til restauranter, selskaper og enkeltpersoner over hele landet fra deres lager i Kokkedal.

Philipson Wine befinner seg i et konkurransedyktig marked hvor nye konkurrenter stadig kommer inn og det er stor kamp om kundene. Det var derfor et naturlig skritt for Philipson Wine å komme i gang med SEO-strategien slik at de kunne jobbe med sin organiske vekst og ikke minst synlighet overfor konkurrenter.

Hva har Bonzer og Philipson Wine oppnådd sammen?

Vekst i organisk trafikk

Høyere rangering på relevante søkeord er grunnlaget for mer trafikk til en side. Det er derfor ikke rart at trafikken til Philipsonwine.com har opplevd en ekstremt positiv utvikling.

Som det kan sees i grafen ovenfor har trafikk til Philipson Wine opplevd en ekstremt positiv utvikling måned for måned, sammenlignet med samme periode i fjor. Den organiske trafikken økte faktisk med 48% i første kvartal av 2021 sammenlignet med første kvartal i 2020.

Ettersom Philipson Wine er Danmarks største vinbutikk på nett, genererte de allerede en god mengde trafikk, denne økningen er de enda mer imponerende og understreker viktigheten av å rangere på de riktige søkeordene.

Konverteringsvekst i prosent

Med den økte mengden i trafikk har vi også opplevd en god økning i konverteringer.

Grafen ovenfor viser at Philipson Wines konverteringer har økt med over 20% i alle månedene under samarbeidet sammenlignet med samme måned året før. I desember 2020 hadde Philipson Wine 111% flere konverteringer fra organisk trafikk sammenlignet med desember 2019.

Så langt har Philipson Wine opplevd en gjennomsnittlig vekst i konverteringer fra organisk trafikk på 48% under vårt samarbeid.

Vekst i ROI - måned for måned

Den imponerende veksten i konverteringer har naturlig nok ført til en veldig god ROI.

ROI er en forkortelse for Return On Investment, og det er et uttrykk for hvor mye du får ut av en gitt investering eller innsats. For å beregne ROI, bruk følgende ligning:

ROI = (Profit - Investment) / Investment x 100

Ettersom vin er en veldig sesongmessig vare, ser vi en relativt stor endring i ROI måned for måned. Felles for alle månedene siden september er imidlertid at Philipson Wines ROI har vært over 400%.

Her skiller spesielt februar og mars seg ut, hvor begge månedene har resultert i en avkastning på over 3000%.

Så langt har Philipson Wine en samlet avkastning på 1595% fra investeringen i SEO hos Bonzer.

Om dere har bruk for et SEO byrå som virkelig gir en spark i baken så er det Bonzer dere skal ha tak i.

Bonzer har gjennom forløpet vært ytterst kompetente og har gjennom deres rådgivning og eksekvering på content, linkbuilding og teknisk SEO, vært avgjørende for den veksten vi har opplevd fra organisk trafikk.

Bonzer kan helt uten tvil greiene sine. Vi gleder oss til reisen videre.

Jacob Zerlang Phiipson, Digital Marketing Manager & Business Development Manager hos Phillipsonwine.com

Hvordan har vi skapt resultatene?

Ambisiøs innholdsstrategi

SEO-strategien er basert på et ambisiøse søkeord og en innholdsplan som vi har utført løpende i samarbeid med Philipson Wine.

Med et stort produktutvalg i et ekstremt konkurransedyktig marked, er det viktig å rangere på relevante søkeord med et høyt søkevolum og mulighet for konverteringer.

Med Philipson Wine har vi gjort en stor innsats for å oppnå ønsket utvikling i forhold til konkurrentene i markedet. Det har vært viktig å treffe søkeintensjonen til søkeordene vi har jobbet med for å skape forutsetninger for å kunne rangere og opprette flere transaksjoner fra organisk trafikk.

Les mer om innhold her.

I tillegg har vi kontinuerlig rådgitt og utført optimalisering av Philipson Wines blogg univers slik at det bedre støtter produktutvalget deres. Den solide innholdsbasen på nettstedet deres har vært en avgjørende faktor for alle resultatene du nettopp har lest om.

Rådgivning og utførelse om teknisk SEO

I november skulle Philipson Wine ha migrert nettstedet sitt i forbindelse med en redesign av nettstedet.

Redesign av en nettsted kan ha store konsekvenser for nettstedets synlighet i Googles søkeresultater. Om det ikke gjøres riktig, kan man risikere og miste all sin synlighet på Google og dermed også miste den verdifulle organiske trafikken, derfor er det viktig å ta dette i betrakting i forhold til SEO-strategien.

I forbindelse med migrasjonen har vi gitt råd om hvordan det tekniske grunnlaget kan følge etter på best mulig vist, noe som resulterte i en jevn overgang til deres nye nettsted uten tap av organisk trafikk.

Løpende råd og utførelse

Vi har kontinuerlig gitt råd om - og utført på klassiske SEO-elementene. Her har vi lagt spesielt stor vekt på intern lenkebygging, metadata, optimalisering av søkeord for longtail osv.

Dette er selvfølgelig en prosess som fortsetter, ettersom det alltid kan være optimalisering.

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.