Case

Slik fikk TheOrg 2.000.000 månedlige organiske besøk

Klient

TheOrg

Kategori

platform

Konsulenter

Mads Rued Schleicher

Ulrich Svarrer

Nemi Nødskov

Claus Diedrichsen

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.

TheOrg, betegnet som «verdens største database av offentlige organisasjonskart», ønsket hjelp med SEO og innledet derfor et samarbeid med Bonzer i fjerde kvartal av 2022. TheOrg hadde et stort ønske om å øke synligheten på Google. Med en ambisjon om å lage en universell plattform som gir innsikt i bedrifters interne strukturer, består TheOrg av millioner av bedrifts- og medarbeiderprofiler. Disse profilene genererer omtrent 5 millioner indekserbare URL-er som naturligvis bør være tilgjengelige via Google-søkninger. 

Bonzer hadde en stor oppgave foran seg, som inkluderte både tekniske og innholdsmessige utfordringer. Med veldig mange eksisterende URL-er på siden, besto en stor del av innsatsen å optimalisere flere millioner av undersider som skulle rangere på søkeord med lave volum. Bonzer samlet derfor et tverrfaglig team for å løse oppgaven i samarbeid med TheOrg. 

Hvem er TheOrg?

TheOrg ble stiftet i Danmark og har siden vokst til å bli verdens største plattform for offentlige organisasjonskart. TheOrg hjelper bedrifter med å tiltrekke dyktige medarbeidere gjennom å presentere deres team og interne organisasjon på en oversiktlig måte. TheOrg har dessuten akkurat lansert et nytt verktøy for salg, som heter Visions. Med Visions kan salgsavdelingen i en virksomhet enkelt finne relevante kontaktpersoner til de riktige stillingene.   

TheOrg har vokst stabilt hele 2023.

Fokus på indeksering 

Mye av innsatsen for å øke TheOrgs synlighet i søkeresultatene, har blitt lagt på Googles crawl-budsjett. Vi har med andre ord gått systematisk til verks for å gjøre det tydelig for Google hvilke URL-er som er viktigere å crawle enn andre. Med så mange undersider på nettsiden forsøker Google naturligvis å prioritere de mest relevante. Det kan imidlertid være en utfordring for søkemaskinens algoritmer å identifisere de sidene som har høyest verdi. Vi ser dessuten ofte at Google ikke indekserer hele nettsiden hvis en betydelig del av sidene har utilstrekkelig eller innhold av lav kvalitet. 

Crawl budsjett: Googles retningslinjer for store sider (+1M URL-er)

«Google determines the amount of crawling resources to give each site, based on the popularity, user value, uniqueness, and serving capacity. The only ways to increase your crawl budget are to increase your serving capacity for crawls, and (more importantly) to increase the value of content on your site to searchers».

Kilde: Google SEO Docs.

Antallet av indekserte sider har økt over de siste 12 månedene.

Selv om TheOrg kontinuerlig publiserte nye URL-er, opplevde vi at Google hadde utfordringer med å indeksere og rangere dem alle på en effektiv måte. Sannsynligvis skyldtes dette en slags overbelasting fra deres side, der mange URL-er ble oversett fordi Google ikke hadde kapasitet til å prioritere alle. Dette medførte et altfor lite crawl budsjett, som i siste konsekvens førte til manglende rangeringer i søkeresultatene.

For å takle dette problemet jobbet vi med å sikre at de ca. 1.500.000 URL-ene som ikke var avgjørende å rangere på Google, ble blokkert og skjult for crawl. I stedet ble Googles fokus rettet mot det innholdet som vi ønsket at skulle rangere. Dette ga Google en mer nøyaktig peiling på hvilke URL-er som skulle prioriteres framover. Samtidig økte dette behovet for å crawle hele TheOrg-nettsiden oftere og grundigere. På denne måten sørget vi for at crawl-budsjettet økte, som har resultert i flere rangeringer for siden.

En bedrifts- og medarbeiderprofil på TheOrg.

Vi prioriterer innhold av høy kvalitet 

I tillegg til dette er relevansen og kvaliteten av innholdet på hver eneste bedrifts- og medarbeiderprofil sentrale for deres rangering i søkeresultatene. Vi har derfor samarbeidet med TheOrg om å implementere forbedringer på alle disse profilene, basert på våre anbefalinger. Vi har samtidig vært med til å styrke den interne lenkestrukturen på siden, slik at de fleste profilene fremstår unike uten å gå på bekostning av bedrifts- eller medarbeider relaterte søkeord. 

Google vektlegger selv betydningen av kvalitetsinnhold, men på en skala som denne er det nesten umulig å produsere personlig skrevet kvalitetsinnhold for millioner av URL-er. Derfor har samarbeidet primært vært fokusert på å forbedre TheOrg fra et skalerbart perspektiv. Dette innebærer at å gjøre en liten endring har en stor betydning for millioner av URL-er.

The numbers

+ 2.000.000

Månedlige besøk fra Google

3x

Flere besøkende via bilderesultater

370 mill.

Visninger de siste 6 månedene

5.4 mill.

Indekserte sider

Imponerende resultater på en massiv skala 

Med en så omfattende mengde URL-er kan det være en utfordring å oppnå gode resultater – og opprettholde dem. Google har de seneste årene fokusert på brukeropplevelse og sidehastighet. Hvordan brukere opplever siden, og hvor raskt siden laster, blir målt gjennom Core Web Vitals og Page Experience. TheOrg gjør det veldig bra på begge parametre på grunn av den bakomliggende arkitekturen til nettsiden. 

La oss ta en nærmere titt på tallene: De siste tre månedene har TheOrg mottatt 40.500.000 forespørsler fra Googles crawler, som er tilsvarende ca. 18.750 per time. Den gjennomsnittlige responstid har vært 429 m/s, som er veldig imponerende. Dette er en stor årsak til at TheOrg kan rangere såpass godt med så mange URL-er.

Å opprettholde gode resultater på millioner av URL-er er veldig krevende, men viktig for å oppnå rangeringer på såpass mange URL-er.

En slik prestasjon er kun mulig med en velfungerende og solid teknisk infrastruktur. TheOrg har valgt å bruke Next.js som front end-rammeverk. Det legger til rette for pre-generering og caching av alle URL-ene, som forsikrer at enhver underside blir øyeblikkelig tilgjengelig for en global CDN når en besøkende eller Google-bot forespør.   

99,8% «good URLs» ifølge Google Search Console.

Denne strategien har bidratt til at TheOrg har oppnådd «good URLs» på 99,8% av alle sider, ifølge Google Search Console. Dette har i høy grad bidratt til en betydelig vekst i trafikken til nettsiden. Optimal «performance» i Google er helt avgjørende for å sikre høye rangeringer på så mange sider.

I Google Search Console kan man se de forskjellige milepælene på siden.

Open Graph (OP) Image generering 

Vi har gjort enda en optimalisering av siden som er knyttet til bilder. Vi har kodet et dynamisk «open graph image» for hver eneste bedrifts- og medarbeiderprofil. Ettersom TheOrgs ambisjon er å skape en transparent oversikt over bedrifter, er det naturlig å være synlig i bilderesultatene når noen søker etter spesifikke bedrifter eller personer. 

Bonzer har hjulpet med å skrive den bakomliggende koden som genererer et unikt bilde hver eneste gang noen besøker siden. Dette har medført millioner av genererte bilder og en tredobling av besøk via bilderesultater i Google.

På de fleste søkninger relatert til bedrifter og personer vil det dukke opp bilder.

Prøv selv å google ditt eget navn eller bedriften din, og se om det dukker opp et bilde i søkeresultatene.

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.